Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ardbeg
31
11%
Glenmorangie
11
4%
Glendronach
5
2%
Dalmore
39
14%
Talisker
8
3%
Springbank
3
1%
Glenlivet
13
5%
Glenfiddich
20
7%
Balvenie
9
3%
Highland Park
37
13%
Bruichladdich
5
2%
Macallan
58
21%
Aberlour
1
0%
Benriach
6
2%
Glenglassaugh
2
1%
Glenrothes
9
3%
Laphroaig
6
2%
Lagavulin
5
2%
Arran
12
4%

Totaal aantal stemmen: 280

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke distilleerderij is volgens jou zwaar overrated?

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Dec 2016, 19:43

de grote voor mij overaten distilleerderijen zijn met stip op 1 Macallan, vlak daarachter Highland Park en dan nog Ardbeg. Ik heb niet het idee dat de rest erg gehyped wordt. Na het invullen zag ik dat mijn nr 1 kennelijk door meer forum leden zo beschouwd wordt.
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 20 Dec 2016, 12:14

is overrated alleen whisky's die in reputatie achteruit zijn gegaan? of mag het ook een nieuwere whisky zijn die super gehyped is?

Dan zou ik namelijk Wolfburn willen nomineren. De prijzen die je tegenwoordig voor de meeste wolfburn expertises moet betalen zijn gewoon belachelijk. De vraag is allen is de whisky overrated? weet niet eens of de flessen open gaan.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 20 Dec 2016, 13:45

Overrated gaat niet over de prijs maar over de kwaliteit.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 20 Dec 2016, 14:43

HP gekozen o.a. vanwege de valhalla serie. (niet bijzonder en erg duur)

Macallan is wel een favoriet van mij maar de huidige bottelingen mogen niet in de schaduw staan van de flessen waardoor ik er zo van ben gaan houden. De OB 18 jaar sherry is (te) duur maar wel goed waardoor ik ze ontzie :)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Dec 2016, 19:32

Ik mis Port Ellen in het rijtje...; eind jaren 80, begin jaren 90 wilde niet heel veel mensen drinken wat daar vandaan kwam omdat het over het algemeen ondermaats tot middelmatig was. Prima voor blends. Er is namelijk naast volledig afbranden een andere reden voor 'closed distillery' en dit is een prachtig voorbeeld.
Door een overschot aan (goede) whisky in die periode simpelweg kopje onder gegaan door ondermaatse whisky. Welke nu in een briljante marketing in een annual release vrolijk voor > € 3.000 over de toonbank gaat. Welke flessen dan steevast 93 punten gescoord worden op Whiskybase. Maar het maar zelden zijn.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Dec 2016, 19:34

gerritbakker57 schreef:de grote voor mij overaten distilleerderijen zijn met stip op 1 Macallan, vlak daarachter Highland Park en dan nog Ardbeg. Ik heb niet het idee dat de rest erg gehyped wordt. Na het invullen zag ik dat mijn nr 1 kennelijk door meer forum leden zo beschouwd wordt.

Terwijl de grootste overrated waar je bakken van hebt staan er niet eens tussenstaat...... :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Dec 2016, 20:30

Tja, als het over de prijs gaat moeten er helaas een heleboel whiskies aan de overrated kant.
Port Ellen OB inderdaad, Brora OB, Bowmore jaren '60, Springbank Local Barley jaren '60, GlenDronach '72, Karuizawa,...
Maar het gaat hier zoals Peter ook al zei over de huidige kwaliteit van een stokerij.
Een deel is gesloten en moeten we helaas beoordelen op hetgeen voorhanden is.
De reden waarom Brora en Port Ellen gesloten zijn is uiteraard niet alleen om de kwaliteit.
Het ging 'm om de centen. Wie kon er zo goedkoop mogelijk en grootschalig whisky leveren voor blends die dan ook nog eens in het profiel van de blend vielen.
Zo zijn bijvoorbeeld Caol Ila en Clynelish kunnen blijven.
In de jaren '80 en '90 waren hoofdzakelijk een aantal freaks geïnteresseerd in single malts.
Er was amper iemand mee bezig en uiteraard vlogen de single malts niet van de schappen.
Er was geen hype, geen internet, geen reviewers,... Geen beleggers, geen flippers,...
Black Bowmore was niet te koop voor 100 euro omdat het bagger was.
Er was op dat moment gewoon amper een markt voor.
Ook vandaag nog is het grootste verkoopsaandeel voor blends.
Het zijn de blends die de omzet doet draaien en stokerijen in leven houdt.
Uiteraard is er vandaag de dag heel veel veranderd.
En uiteraard zijn de prijzen vandaag absurd maar de kwaliteit van bovengenoemde whiskies zijn dikwijls echt top imho!
Uiteraard zitten er altijd minder goede bottelingen tussen..
Maar sommige officiële bottelingen van Port Ellen, Brora, Bowmore, Springbank, Karuizawa zijn echt ongelooflijke toppers en memorabel.
En ik heb nog maar weinige huidige whiskies geproefd die aan die smaakervaring kunnen tippen.
Voor mij zijn deze dus niet overrated maar overpriced.
Iets voor een nieuw topic lijkt me! :bigsmile
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Dec 2016, 20:47

Je raakt 'm op de kop Kris; de mens heeft nou eenmaal de neiging om waar hoger te waarderen als ze weten wat het heeft gekost. Jammer dat je ze niet in een blind tasting hebt gehad, veel mensen vallen dan ineens door de mand, als het etiket mist wordt het allemaal anders. Da's geen kritiek, dat hebben we allemaal.., als die dure Port Ellen uit een Glenalba fles geschonken wordt vinden we 'm allemaal 5 punten minder dan wanneer ie uit die Port Ellen fles wordt geschonken.

Overigens ben ik het met je eens dat er wel degelijk extreem goede whisky's tussenzitten die de 1000 euro royaal te boven gaan. Maar tussen goed en echt uitzonderlijk zit nog een behoorlijk verschil. Zo is de 1971 Glendronach 2920 waarschijnlijk de beste whisky die ik ooit heb mogen nosen, maar dan weer niet de beste op smaak en finish. Is die overrated met 92-93 punten? Nee, in mijn ogen niet. Is ie echt te duur. Ja, dat is ie zeker met destijds ongeveer 1100 euro.

En je geeft wel aan dat van het extreem geprijsde rijtje de kwaliteit in jou ogen top is, maar dan vraag ik me af of je dat hebt van horen zeggen of proef je deze bizar geprijsde whisky's ook echt? Want ik denk dat er van de annual Port Ellen's, de 60' er jaren Bowmore's en meer in die categorie bijzonder weinig daadwerkelijk open gaat. Je zou ook wel compleet gestoord zijn om een fles van dik 3.000 euro open te trekken.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Dec 2016, 21:10

Het gaat in mijn geval zeker niet over "van horen zeggen".
Ik heb het geluk gehad om een heel aantal van deze whiskies te proeven.
En als het leven te kort is om slechte whiskies te drinken zou je als je het kan zeker een deel van deze whiskies moeten proeven.
Al zijn het samples. Er is een reden waarom ze legendarisch zijn.
Ik heb bijvoorbeeld behoorlijk wat Karuizawas geproefd (helaas mijn eerste whiskyliefde).
Ik heb tot op heden nog geen enkele sherried GlenDronach of andere sherried whisky geproefd die beter was dan m'n best bevonden en geproefde Karuizawas.
En dat was ruim voor de hype en de status van Karuizawa momenteel.
Dat was zelfs voor ik iets van Karuizawa kende. (Als ik toen wist wat ik nu weet)

En wat de prijs betreft er zijn nog altijd een hele hoop mensen die Port Ellen, Brora,... gekocht hebben voor 120-180 euro. (Helaas ben ik niet bij die mensen)
Een prijs die nu vlot gegeven wordt voor een oude IB grain, Kavalan, GlenDronach,...
Als je het rationeel bekijkt verliezen ze geen 3000 euro.
Los daarvan zijn er ook nog altijd mensen voor wie 3000 euro niet het grote geld is. (Helaas past dit ook niet bij mij)
1 x

Ashley
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ashley » 20 Dec 2016, 21:11

Ik drink nog niet zolang whisky dus heb ik hier geen mening over.
Ik heb 11 van de 18 distilleerderijen niet eens geproefd/gedronken.
Voordat ik van elke distilleerderij iets heb geproefd/gedronken ben ik 5 jaar verder :bigsmile
Zoveel lekkers nog te proberen.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 20 Dec 2016, 21:23

Oogadal schreef:
gerritbakker57 schreef:de grote voor mij overaten distilleerderijen zijn met stip op 1 Macallan, vlak daarachter Highland Park en dan nog Ardbeg. Ik heb niet het idee dat de rest erg gehyped wordt. Na het invullen zag ik dat mijn nr 1 kennelijk door meer forum leden zo beschouwd wordt.

Terwijl de grootste overrated waar je bakken van hebt staan er niet eens tussenstaat...... :bigsmile

Ik weet even niet welke distilleerderij je bedoeld, doel je op de serie PE? Ik heb wel een heel grote bak Aberlour staan en deze is naar mijn mening absoluut niet overrated. Van de PE heb ik er zo'n 20 dus in verhouding zeker niet zo veel. ;)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Dec 2016, 23:01

Aberlour beslist niet Gerrit :bigsmile

En die PE's komen je kant wel weer op. Als je ze maar dicht laat ;)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Dec 2016, 14:51

nigel_tufnel schreef:Het gaat in mijn geval zeker niet over "van horen zeggen". Ik heb het geluk gehad om een heel aantal van deze whiskies te proeven.
Mazzelpik....
nigel_tufnel schreef:En als het leven te kort is om slechte whiskies te drinken zou je als je het kan zeker een deel van deze whiskies moeten proeven.
Gelukkig ook gedaan
nigel_tufnel schreef:Al zijn het samples. Er is een reden waarom ze legendarisch zijn.
Dat ben ik in een paar gevallen met je eens.
nigel_tufnel schreef:Ik heb tot op heden nog geen enkele sherried GlenDronach of andere sherried whisky geproefd die beter was dan m'n best bevonden en geproefde Karuizawas.
Ik wel :bigsmile (maar nou heb ik daar ook niet de wereld van op...)
nigel_tufnel schreef:En dat was ruim voor de hype en de status van Karuizawa momenteel.
Dat was zelfs voor ik iets van Karuizawa kende. (Als ik toen wist wat ik nu weet)
Tsja..., ik heb ook een en ander aan jaren 60 Macallan en Highland Park opnegetrokken eind jaren 80, begin jaren 90... :HitHead
nigel_tufnel schreef:En wat de prijs betreft er zijn nog altijd een hele hoop mensen die Port Ellen, Brora,... gekocht hebben voor 120-180 euro. (Helaas ben ik niet bij die mensen)
Ik wel, maar die zijn inmiddels op.
nigel_tufnel schreef:Als je het rationeel bekijkt verliezen ze geen 3000 euro.
Als je kijkt naar de aankoop niet inderdaad
nigel_tufnel schreef:Los daarvan zijn er ook nog altijd mensen voor wie 3000 euro niet het grote geld is. (Helaas past dit ook niet bij mij)
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Maar om nou 3 drams met een waarde van € 500 op een avond naar binnen te kiepen :Scratch

Maar; blijft overeind staan dat er best veel distilleries zijn waar de waar blind van wordt gekocht tegen absurde prijzen; dat past in mijn definitie van overrated. Want als je, als voorbeeld tussen de € 2.199 en € 2.899 uitgeeft voor de opnieuw opgepoetste 25 yo Littlemill die opnieuw in de markt wordt gezet als Private Cellar Edition met een miniatuur er bij en een mooie box dan denk ik toch dat je mag spreken van een overschatte release. In ieder geval van de kant van Loch Lomond is er een grove inschattingsfout gemaakt dat deze fles wel zou wegvliegen aan deze prijs...
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 21 Dec 2016, 21:00

Natuurlijk Ardbeg, Macallan en Dalmore.
Maar Poets Glendronach ook niet weg, die zijn de laatste jaren ook goed bezig met zichzelf steeds beter noemen.
waar ze natuurlijk ook dito prijzen bij vragen.
0 x
Afbeelding

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 21 Dec 2016, 21:23

Als het gaat om de distillery zelf (zo lees ik de originele post) en dus niet de whisky die deze produceert, dan Ben Nevis. Heb er vele bezocht deze zomer en deze is mij in negatieve zin bijgebleven. Oud is niet erg en heeft doorgaans meer charme dan nieuw, maar dit zag er echt verre van representatief uit....
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”