Om een oordeel te kunnen vellen, wat eigenlijk vrijwel onmogelijk is, moet je wel jezelf even verdiepen in de materie. Ten 1e kom je uit bij de richtlijnen van de SWA over wat je wanneer mag roepen;
1. je mag het vat waarin de whisky het laatste heeft gezeten voor tenminste een periode van 6 maanden de naam geven van het type vat en je mag het een single cask noemen.
2. je mag meerdere vaten blenden en daarna in z'n geheel finishen in een ander vat. Ligt het 6 maanden op een PX vat dan mag je het een PX gerijpt single cask noemen. Of Olorosso.
En wat betreft PX of Olorosso; voor beide vattypes geldt dat een 1st fill vaak veel te sterk is om een whisky pak 'm beet 25 jaar in te laten liggen. Dan zit je eikenhout te zuipen.
Ik heb niet direct een voorkeur, goed is goed, en of dat dan PX of Olorosso (of port) is dat boeit me niet echt. De kwaliteit van het vat en van de sherry die er in heeft gezeten is meer bepalend dan het type druif. Zo kan ik met voorstellen dat sherry van de Lidl het aflegt tegen een top sherry van een kleinschalige bodega. (misschien dat Jim Murray daar ook een oordeel over heeft

)
Wat verder ook nogal invloed heeft is wanneer het vat 'leeg' is en wat er daarna mee gebeurt. Gaat het vanuit Spanje de boot op met 5 liter sherry aan boord en kiepert iemand dan zonder te kijken z'n spirit er in? Gebeurt steeds vaker hoor, zelfs Macallan vertrouwt op het vakmanschap van de Spanje cooperage... Terwijl de echt goede vaten toch eerst door Speyside Cooperage onderhanden genomen moeten worden; vervangen wat slecht is en altijd charren.
En vergeet ook het bourbon vat niet waar veel whisky z'n leven in begint; voor een mooie, diepe smaakontwikkeling kun je bijna niet om een goed (Kentucky dus!) bourbon vat heen waar vaak whisky eerst 10 tot 15 jaar ligt te rijpen. Want net als bij de PX en Olorosso vaten zit er ook bij de ex bourbon vaten veel verschil.
Ik heb werkelijk briljante PX whisky's gehad die menig rondje dansen om veel duurder geprijsde (en oudere) Olorosso gerijpte whisky's. Wat ik lees lopen de meesten richting de Olorosso, ik vind het prima, vooral blijven doen.
Dan blijven er meer PX snoepjes staan voor mij...