van Wees bottlings: Aanraders?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: van Wees bottlings: Aanraders?

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Dec 2016, 17:36

Cor - Vinabc schreef:Er zijn net twee nieuwe bottelingen op cs bijgekomen. Een Ledaig (7 yrs) en een Ballechin (11 yrs). Misschien lukt het vanmiddag nog daar meer info op mijn site over te zetten.

Noot van de redactie; info is wat summier, maar de abv's, vatnummers, etc. heb ik op mijn site kunnen zetten. Smaaknotities volgen waar mogelijk.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 17 Dec 2016, 22:43

Cor - Vinabc schreef:Er zijn net twee nieuwe bottelingen op cs bijgekomen. Een Ledaig (7 yrs) en een Ballechin (11 yrs). Misschien lukt het vanmiddag nog daar meer info op mijn site over te zetten.

Goed nieuws; die ga ik binnenkort even bij van Wees proeven. Nu bezig met de Mortlach 2008 (vW). Lekker maar niet de beste uit hun serie. .
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Dec 2016, 22:47

Klopt Erik. Het beste uit hun serie(s) is namelijk allang op. Wat rest is een dubieuze Edradour, een Tahmdu en wat heel jong spul waar de meningen nogal over verschillen.... Maar overwegend niet echt heel positief.
De tijd van de bizarre 1996 Longmorn's op CS ligt al weer een tijdje achter ons.... :Cry
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 17 Dec 2016, 22:52

Oogadal schreef:Klopt Erik. Het beste uit hun serie(s) is namelijk allang op. Wat rest is een dubieuze Edradour, een Tahmdu en wat heel jong spul waar de meningen nogal over verschillen.... Maar overwegend niet echt heel positief.
De tijd van de bizarre 1996 Longmorn's op CS ligt al weer een tijdje achter ons.... :Cry

https://www.whiskybase.com/whisky/71938/ledaig-2004-vw
Deze is inmiddels ook al weer anderhalf jaar geleden gebotteld inderdaad. Vanaf toen is het mis gegaan :D

Klopt het dat de prijzen van ze ook niet meer in verhouding staan met wat ze uitbrengen?
2 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 17 Dec 2016, 23:05

Nino schreef:
Oogadal schreef:Klopt Erik. Het beste uit hun serie(s) is namelijk allang op. Wat rest is een dubieuze Edradour, een Tahmdu en wat heel jong spul waar de meningen nogal over verschillen.... Maar overwegend niet echt heel positief.

https://www.whiskybase.com/whisky/71938/ledaig-2004-vw
Deze is inmiddels ook al weer anderhalf jaar geleden gebotteld inderdaad. Vanaf toen is het mis gegaan :D

Klopt het dat de prijzen van ze ook niet meer in verhouding staan met wat ze uitbrengen?

Nou, echt duur zijn ze niet over het algemeen. Maar de kwaliteit is inderdaad minder spectaculair dan een jaar of 3 geleden. Niet dat ik alle vWeesjes heb geproefd trouwens...
1 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 17 Dec 2016, 23:16

Nee over het algemeen zijn die 46% flessen echt wel betaalbaar, alleen als ik kijk naar die 2008 Moine die in de kast staat denk ik wel dat was zonde van die 4 of 5 tientjes.. :domdom
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Dec 2016, 11:12

Niet om het 1 of ander, maar de echte uitschieters tussen de Van Wees bottelingen zijn niet geheel toevallig de flessen die op cask strength zijn gebotteld... (Longmorn's 1996, Ledaig's 2004, etc)
En aangezien alcohol de sneltrein is waarover de geuren en smaken bij ons binnenkomen is het in het geval van verdunnen tot 46% voor veel whisky's alsof je de TGV verminkt tot een boemeltreintje....
Tik maar eens 'Moine' op WB in; heel rijtje en wat direct opvalt is dat de full pull versies zo maar 3 punten meer scoren als de verdunde versies. Juist jong spul moet op hoog ABV de fles in anders blijft er niks van over. (Eigenlijk moet alles full pull de fles in :bigsmile )
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Dec 2016, 11:29

Oogadal schreef:De tijd van de bizarre 1996 Longmorn's op CS ligt al weer een tijdje achter ons.... :Cry

Met weemoed denk ik daar aan terug. Als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik een dozijn aangekocht....
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 18 Dec 2016, 13:35

Zeg dat Wouter! Ik zag op de WB shop dat de Longmorn cask 105091 ooit maar €65 kostte :Cry

Gelukkig staat er hier nog eentje, die wordt gekoesterd :respect
1 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 18 Dec 2016, 14:18

Cor - Vinabc schreef:

Noot van de redactie; info is wat summier, maar de abv's, vatnummers, etc. heb ik op mijn site kunnen zetten. Smaaknotities volgen waar mogelijk.

Ik ben wel nieuwsgierig naar deze twee en heb ze daarom ook maar meteen bij jou besteld :hoedaf
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Dec 2016, 15:01

Een kleine twee weken geleden een tasting gehad bij Jan Beek.
Hij deed het weer hartstikke leuk, maar zowel Turfsmurf als ik waren het er over eens dat er niet echt een topper tussen zat (ja een Benromach Hermitage voor 50 euro in de aanbieding, wat 17,50 euro korting was).

Hij begon de avond met een North British van 8 jaar oud voor 32,50. Maar ie had echt nog moeten blijven liggen. Hij vond dat zelf eigenlijk ook, maar het had ook met de prijs te maken zij hij. Datzelfde gold voor de Clynelish 2008 die hij mee had.
Wel geeft die Clynelish echt een heel typisch beeld van Clynelish.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Dec 2016, 15:25

Klinkt als bottelen om het bottelen? :Cry
1 x
2 ∞ & →

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Dec 2016, 16:06

squaadgras schreef:Klinkt als bottelen om het bottelen? :Cry

Ja het zou kunnen.

Zelf denk ik dat ze oprecht wel kiezen voor kwaliteit. Ik vermoed ook dat ze bij Signatory niet alles meer kunnen lospeuteren zoals vroeger en dan maar het beste pakken van wat ze mogen kiezen. Bij GM zetten ze volgens mij ook al een tijdje geen vaten meer door (wat is de meest recente Spirit of Scotland botteling?).

Signatory heeft nog wel een redelijke voorraad, maar ik denk dat die ook tanende is. En ik denk dat ze met hun flessen voor het grootste gedeelte rond de 50 euro willen zitten en zeker onder de 100 euro, dus moeten ze wel jong spul bottelen wat nog wel even had kunnen blijven liggen.
0 x

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 18 Dec 2016, 17:26

Ik vind van de recente bottelingen de dufftown wel goed, zeker voor die prijs.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Dec 2016, 18:06

RvdB schreef:Zeg dat Wouter! Ik zag op de WB shop dat de Longmorn cask 105091 ooit maar €65 kostte :Cry

Gelukkig staat er hier nog eentje, die wordt gekoesterd :respect

Klopt, dat is de prijs die ik ooit voor de eerste betaalde.
Later nog een via catawiki kunnen scoren voor 80 euro, alsnog een koopje.
Heb die nog ongeopend staan :duimop
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”