Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns
Re: Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns
wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
voorbeeld de arran 21st anniversary +- € 175 in Belgie en rond de € 190 in Nederland.
ik heb nog meer voorbeelden
voorbeeld de arran 21st anniversary +- € 175 in Belgie en rond de € 190 in Nederland.
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Jonadawi schreef:wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
Weet niet welke voorbeelden je nog meer hebt, maar bij mij (en heb ook bij collega's gezien) ging de 21st ook voor €175 weg.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Cor - Vinabc schreef:Jonadawi schreef:wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
Weet niet welke voorbeelden je nog meer hebt, maar bij mij (en heb ook bij collega's gezien) ging de 21st ook voor €175 weg.
De prijzen zijn inderdaad soms erg bizar.
Deze Arran stond quasi als eerste in België te koop aan iets over de 160 euro inclusief gratis verzending!
Als je er dan vanuit kan gaan dat de prijs minimaal 4,5 euro hoger moet liggen in België vanwege de accijnzen is hogere prijs in Nederland wel erg gek!
En deze Arran is niet het enige voorbeeld!
0 x
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

Laten we dan maar niet beginnen over de enorme prijsverschillen tussen UK en hier voor bijvoorbeeld Cadenhead, Douglas Laing etcetera. 

1 x
Cor - Vinabc schreef:Jonadawi schreef:wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
Sorry Cor, heb je prijs gemist. Zal te snel verkocht zijn geweest. Ik heb heel veel slijters in nl gezien met prijzen tussen de 180-190. In België kon ik deze vinden voor €160.
de Arran was een voorbeeld maar ik kom dit steeds vaker voor.
Alsof ze goedkoper inkopen dan de Nederlandse collega's
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Jonadawi schreef:Cor - Vinabc schreef:Jonadawi schreef:wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
Sorry Cor, heb je prijs gemist. Zal te snel verkocht zijn geweest. Ik heb heel veel slijters in nl gezien met prijzen tussen de 180-190. In België kon ik deze vinden voor €160.
Of de meeste Nederlandse winkels nemen een iets grotere marge!
0 x
-
liefmans
- Senior

Ga er maar vanuit dat de Nederlandse winkels standaard een grotere marge nemen, gelukkig kunnen we hier in België voor een paar distilleerderijen genieten van het feit dat onze importeur die flessen net iets goedkoper krijgt dan de Nederlandse importeur, voor andere flessen is dat dan weer net omgekeerd.
3 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Jonadawi schreef:Cor - Vinabc schreef:Jonadawi schreef:wat ik me nou serieus af vraag is waarom je nog steeds whisky goedkoper in Belgie kan vinden ondanks de accijnsverhoging.
Was idd snel weg. Ik durf geen uitspraken te doen over inkoopprijzen in België. Het is iig een stuk complexer dan het op het eerste gezicht lijkt. Je hebt met veel dingen rekening te houden.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Kabinet wil hogere accijns op alcohol
http://nu.nl/politiek/4366435/kabinet-w ... cohol.html
Na onze zuiderburen zijn wij zelf binnenkort wellicht ook aan de beurt...
0 x
-
MisterMonkeyDonkey
- Whisk(e)y goeroe

Harrie schreef:Kabinet wil hogere accijns op alcohol
Vertel hen maar snel dat dat niet werkt, tenzij men het in heel europa doorvoert. En dan nog...
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik heb van de NL situatie even een apart topic gemaakt.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
(Al even een lurker op dit forum, maar nu toch even een accountje aangemaakt)
Ik haal hier een beetje een oude koe uit de gracht (laatste post op dit bericht is nogal lang geleden)
Maar het is wel on topic; ik bestelde al enkele keren bij een Nederlandse webshop (vanuit Belgie als particulier, ik zal de naam van de webshop ter zijde laten), door postNL door hen gerelegd aan de deur geleverd.
Nu krijg ik ineens van die webshop een brief voor AL mijn bestellingen (gaande tot bijna anderhalf jaar terug):
"Wij schrijven u omdat de Belgische Belastingsdienst heeft geconstateerd dat de afhandeling van accijnzen niet conform de Belgische wetgeving is geschied.
...
Bij verkopen aan Belgie dienen door u, als ontvanger, de accijnzen op de door u bestelde producten te worden aagegeven en voldaan aan de Belgische Douane. Uit onze administratie is gebleken dat bij uw bestelling de accijns-aangifte niet heeft plaatsgevonden. *Webshop* is genoodzaakt om bij alle bestellingen waar dit niet is gebeurd inzage te geven in de NAW-gegevens en de Belgische accijnzen alsnog af te dragen. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Belgische Belastingsdienst om alle verzuimen ineens te kunnen indienen."
Daarna een vriendelijk verzoek om voor elke bestelling ong. 30% op totaalprijs naar hen te storten, en zij zullen het wel in orde met de belastingsdienst brengen.
Dit kan toch niet juist zijn?
Ik haal hier een beetje een oude koe uit de gracht (laatste post op dit bericht is nogal lang geleden)
Maar het is wel on topic; ik bestelde al enkele keren bij een Nederlandse webshop (vanuit Belgie als particulier, ik zal de naam van de webshop ter zijde laten), door postNL door hen gerelegd aan de deur geleverd.
Nu krijg ik ineens van die webshop een brief voor AL mijn bestellingen (gaande tot bijna anderhalf jaar terug):
"Wij schrijven u omdat de Belgische Belastingsdienst heeft geconstateerd dat de afhandeling van accijnzen niet conform de Belgische wetgeving is geschied.
...
Bij verkopen aan Belgie dienen door u, als ontvanger, de accijnzen op de door u bestelde producten te worden aagegeven en voldaan aan de Belgische Douane. Uit onze administratie is gebleken dat bij uw bestelling de accijns-aangifte niet heeft plaatsgevonden. *Webshop* is genoodzaakt om bij alle bestellingen waar dit niet is gebeurd inzage te geven in de NAW-gegevens en de Belgische accijnzen alsnog af te dragen. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Belgische Belastingsdienst om alle verzuimen ineens te kunnen indienen."
Daarna een vriendelijk verzoek om voor elke bestelling ong. 30% op totaalprijs naar hen te storten, en zij zullen het wel in orde met de belastingsdienst brengen.
0 x
Hangt denk ik onder meer af wat er in de algemene voorwaarden van de desbetreffende website stond ten tijde van de aankoop.
0 x
farleon schreef:(Al even een lurker op dit forum, maar nu toch even een accountje aangemaakt)
...
Wat een bizar verhaal. Ik was al aan het Googlen geslagen en zag dat je de vraag ook op een juridisch forum had gesteld en (deels) antwoord had gehad. Het lijkt me inderdaad niet juist dat de webshop dit navordert, die grond hebben ze niet (eigen fout, ondernemersrisico).
Een autoriteit zoals de Belgische Belastingdienst echter zou dit wel kunnen doen.
Algemene voorwaarden kunnen m.i. een dergelijke situatie nooit ondervangen (onrechtmatig bezwarend, dit had je als ondernemer behoren te weten, etc.)
Op de achtergrond is het waarschijnlijk zo gegaan:
Webshop in NL wordt benaderd door de Belgische Belastingdienst:
ah wel, wij hebben geconstateerd dat u geleverd heeft aan Belgische particulieren en daarover accijns had moeten afdragen. Nu u dat heeft nagelaten, gaan wij dat zeker en vast bij u navorderen. (al dan niet via de Nederlandse Belastingdienst op grond van een verdrag)Webshop in NL schiet lichtelijk in paniek, want het gaat waarschijnlijk om een behoorlijk bedrag (zegge 30% per fles naar elke particulier in België waaraan ze hebben geleverd):
kak! Dat is best wel eventjes een tegenvaller. Hoe gaan we dat fixen? Ah, idee! We gaan het gewoon met terugwerkende kracht doorberekenen aan de klanten! We hebben wettelijk geen poot om op te staan, maar dat maakt niet uit.Hier Belgische Fiscus, geld!
Belgische fiscus:
Wablief? U ging nog betalen ook? Magnifique!Excuus, vrijdagmiddag, melig. Maar in grote lijnen wel kloppend vermoed ik.

8 x
Vraag gewoon eerst de door u Nederlands betaalde accijnzen terug, daar ze daar dan ook geen recht op hebben

Een Nederlandse website die in het buitenland verkoopt dient in regel te zijn met de wetgeving van dat land. Kijk maar naar bv. D12 de prijzen op de Belgische website zijn beduidend hoger dan op de Nederlandse website.

Een Nederlandse website die in het buitenland verkoopt dient in regel te zijn met de wetgeving van dat land. Kijk maar naar bv. D12 de prijzen op de Belgische website zijn beduidend hoger dan op de Nederlandse website.
0 x
Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”