Bij hoeveel cl je "stash" veilig stellen voor kwaliteitsverlies..?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Bij hoeveel cl je "stash" veilig stellen voor kwaliteitsverlies..?

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Dec 2016, 00:58

Gezien ik natuurlijk veel flessen open heb en regelmatig van elke fles het vulniveau doorloop ben ik toch eens benieuwd..
ik wil dat van elke whisky optimaal genoten kan worden..
ik sampel mijn flessen allemaal omdat ik zoveel mogelijk zelf wil kunnen proeven, het geld dat terugstroomd gaat direct terug in nieuwe flessen zodat ik zelf zoveel mogelijk verschillende flessen kan proeven en mijn sample-aanbod ook voortdurend veranderd .
maarja.. veel flessen open, betekend ook dat veel flessen op een gegeven moment openstaan met nog maar 10-20 cl in de fles.. nu heb ik zelf het idee dat het effect van oxidatie niet heel snel gaat, maar zoals jullie allemaal zien neem ik vaak dat risico niet.. dan doe ik gewoon een sampledump waarmee ik de laatste paar samples uit de flessen gewoon weg doe tegen dumpprijzen om de kwaliteit te waarborgen..
nu vraag ik me af, zeker bij de mensen die niet versampelen.. hoe gaan jullie hier mee om?
gaat een fles die niet heel veel inhoud meer heeft gewoon als eerst door jezelf leeg, schenk je ze voor jezelf over in een kleiner fles of in samplepotten, of geef je er niet zo om en zie je wel wat er gebeurt?
ben erg benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. :)
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bij hoeveel cl je "stash" veilig stellen voor kwaliteitsverlies..?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 12 Dec 2016, 02:06

henri schreef:.. veel flessen open, betekend ook dat veel flessen op een gegeven moment openstaan met nog maar 10-20 cl in de fles.. nu heb ik zelf het idee dat het effect van oxidatie niet heel snel gaat, maar zoals jullie allemaal zien neem ik vaak dat risico niet..

Ik heb het idee dat oxidatie toch wel een serieuze invloed heeft op een fles.
Neem de proef maar eens op de som, vul een sample nokvol af, en laat de rest van de fles voor 6 maanden met 10 cl in de fles staan.

Zeker met samples, ik laat zelden nog wat over in een sample tenzij ik het binnen zeer korte tijd kan opdrinken.
Doe ook maar eens de test, vul een sample nokvol af en een sample halfvol, laat beiden een maand aan de kant staan.
Grote kans dat je halfvolle sample heel anders smaakt.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Dec 2016, 02:14

Ik heb het idee dat dit met geturfde vrienden sterker optreedt dan bij ongeturfd: de kick gaat er uit. Bij sommige whiskies (vooral met veel geuren van toffee en caramel) vind ik het effect zelfs positief.

Volgens mij ligt het ook aan de kurk en wordt er in 5 jaar veelal met plastic kurk gewerkt.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 12 Dec 2016, 02:21

caskstrength schreef:Ik heb het idee dat dit met geturfde vrienden sterker optreedt dan bij ongeturfd: de kick gaat er uit. Bij sommige whiskies (vooral met veel geuren van toffee en caramel) vind ik het effect zelfs positief.

Ik heb me niet uitgesproken over een + of - effect, enkel gezegd dat er verandering zal optreden.
(alhoewel ik het in 85 procent van de gevallen een achteruitgang vind.)

Bij samples heb ik wel duidelijk laten doorschijnen dat ik het effect - vind.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Dec 2016, 08:18

Tom2 schreef:
caskstrength schreef:Ik heb het idee dat dit met geturfde vrienden sterker optreedt dan bij ongeturfd: de kick gaat er uit. Bij sommige whiskies (vooral met veel geuren van toffee en caramel) vind ik het effect zelfs positief.

Ik heb me niet uitgesproken over een + of - effect, enkel gezegd dat er verandering zal optreden.
(alhoewel ik het in 85 procent van de gevallen een achteruitgang vind.)

Bij samples heb ik wel duidelijk laten doorschijnen dat ik het effect - vind.

Klopt Tom, mijn opmerking was ook niet op jouw reactie bedoeld, vandaar ook geen quote.
Ik vraag me tegelijkertijd of alleen zuurstof de boosdoener is, of (een combinatie met) warmte of licht.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Dec 2016, 09:13

ALs het einde van een fles in zicht is, krijgt deze bij mij vaak voorrang bij het drinken. Vanaf ca. 15 cl. gaat de fles vaak binnen een maandje wel leeg.
Heb ik ook mooi weer ruimte in de kast voor een nieuwe fles :D
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Dec 2016, 09:49

Ik heb nog niet vaak de invloed van oxidatie geproefd, maar ook nooit een testje uitgevoerd. Wel eens tijdens een VBT een sample naast een open fles gezet (Littlemill 26yo 1989 HB), en alhoewel er overeenkomsten waren dacht ik dat het een andere whisky was. Heeft dus wel degelijk invloed, imho. Bij 20cl begin ik te legen..
1 x
2 ∞ & →

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Dec 2016, 09:58

Als er ongeveer 20 cl in zit gooi ik het als de wiedeweerga in een living bottle.
Zo heb ik nu 22 living bottles staan.
Bijvoorbeeld: peated, sherry, bourbon cask, blend (incl grain), bunna only, closed distillery, world whisky etc.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 12 Dec 2016, 10:29

Om te beginnen zorg ik dat ik niet teveel flessen open heb. Doordat ik niet heel veel drink en er ook nog samples tussendoor drink gaan de flessen dan toch wel binnen 1 a 2 jaar leeg.
Tot 1/2 fles maak ik me niet zo een zorgen. Daarna pak ik de fles vaker dan een ander met het oog op oxidatie.
Bij 15-25cl Vul ik 2x 6cl voor het archief (als ik hem dat waard vind, anders minder of niet) en de rest in een 3, 6 of 10 cl potje om gewoon verder leeg te drinken.

Ik zit er aan te denken om vanaf 30 cl ofzo al over te hevelen naar 2x 6 en de rest 10 cl potjes om dan weer een nieuwe fles open te kunnen trekken en de 10cl potjes wat verspreider leeg te drinken. Dan heb ik in de loop der tijd toch meer diversiteit zonder dat ik last van oxidatie zou moeten hebben.

Overigens ga ik er vanuit dat in een sample potje de oxidatie ook als die half vol is minimaal zou moeten zijn... Er is dan simpelweg 60cl minder lucht met daar in 21℅ zuurstof om mee te kunnen reageren. Door de kleinere diameter is er ook minder contactvlak tussen de vloeistof en lucht. Uiteraard laat ik ook een bodempje niet te lang staan hier in maar ben er niet zo bang voor. Ik heb het echter nooit getest, misschien wel eens doen. Anderen ook ervaringen hier mee?

Ik heb wel laatst een sample van een redelijk volle fles genomen om die aan het eind van de fles te vergelijken, ik ben benieuwd! Ik denk btw ook net als Paul dat peated whisky er meer last van heeft. Had mijn literfles Ardbeg 10 een tijdje kwartvol laten staan en vond hem daarna een beetje muffig, het frisse was weg leek wel weg... Dus ik ben op geturfde extra gespitst.

Hele verhaal en gedachten... Maar ik denk nu eenmaal over dit soort dingen na :gnif . Maar maak me er gelukkig geen zorgen om. Die ruimte laat ik voor genieten :duimop .
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Dec 2016, 11:03

Versampelen doe ik ook, maar ik decanteer ook.

Meestal laat ik het van de fles afhangen, een simpele Royal Lochnagar laat ik in de fles zitten. Maar een TUN1401 of een super zwaar sherried whisky meestal niet. Veelal kun je inschatten wat oxidatie met de kwaliteit gaat doen. Waardoor je een beetje kan inschatten of je het in kleine flesjes moet doen of niet. Er zijn namelijk ook whisky's die het wel een beetje kunnen gebruiken.

Er werd hier op het forum gesproken over een Tamdhu 05 vW die qua kwaliteit omkantelde. Ik had dat vermoeden al dus ik had alles in 10cl flesjes gedaan.
Meestal doe ik dat zo rond de 30cl. Deze flesjes gaan dan langzaam op, maar als er eentje aangebroken is, moet die ook wel met een week of twee leeg zijn, anders is het nutteloos geweest.

Overigens is mijn ervaring dat het met standaard OB's minder gebeurd dan met de wat 'specialere' (lees non-chillfiltered). Zou het kunnen dat karamelkleuring (lijkt me niet) of chillfiltration (dat eerder) er wat mee te maken heeft?
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 12 Dec 2016, 13:28

Peter87 schreef:Als er ongeveer 20 cl in zit gooi ik het als de wiedeweerga in een living bottle.
Zo heb ik nu 22 living bottles staan.
Bijvoorbeeld: peated, sherry, bourbon cask, blend (incl grain), bunna only, closed distillery, world whisky etc.

Ben wel benieuwd na je living bottle straks van alle living bottles :smullen

Sample tzt!
2 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Dec 2016, 16:16

Ja maar dat zijn op dit moment nog 3 goed gemixte 10 cl living samples. Ik moet minimaal een halve liter hebben voor ik het in een (50 cl) fles kieper. Anders ben ik bang dat daar de kwaliteit ook weer van achteruit gaat.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 12 Dec 2016, 16:45

Interessant topic. Omdat ik nog niet zo lang bezig ben met Whisky, staan er nog niet al te veel flessen open, hoewel dat aan het veranderen is omdat je smaak snel verandert merk ik.

Ik bewaar mijn flessen in de originele doos (als die er is) en in het donker. Maar oxidatie doe je niks aan. Ik denk dat van de flessen die naar een niveau van 20 cl zakken, ik die over ga schenken in kleinere flesjes.

Waar schaffen jullie deze aan?

De flessen die het niet waard zijn (veelal gekregen) ga ik maar gebruiken voor cocktails.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Dec 2016, 16:46

Nino schreef:Ben wel benieuwd na je living bottle straks van alle living bottles :smullen

Sample tzt!

Count me in! Is het een idee een VBLBT te gaan doen wellicht?
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 12 Dec 2016, 17:27

Bij mij 'leeft' het idee om van net geopende flessen de eerste 20cl te decanteren.
De fles ga ik dan rustig van genieten
met het risico dat het laatste uit de fles niet meer smaakt zoals hij bedoelt is...

Ik probeer mijn aangebroken flessen onder de 10 te houden, dat zijn er nu 12.
Dit jaar heb ik 'maar' 5 leeg kunnen maken, dus zo snel gaat dat niet...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”