Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fitz
Actief lid
Actief lid

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Fitz » 21 Nov 2016, 00:08

Domme vraag: ik heb een tijdje geleden een glenfarclas 17 gekocht die ik eerst had geproefd in de winkel. Toen ik hem voor het eerst probeerde was ik erg teleurgesteld. Hij smaakte helemaal niet zoals ik me herinnerde. Na een maand of twee en wat drammetjes later vind ik hem beter en beter worden. Hebben jullie dat ook al gemerkt bij sommige flessen, en is er een uitleg voor?
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 21 Nov 2016, 00:21

Fitz schreef:Domme vraag: ik heb een tijdje geleden een glenfarclas 17 gekocht die ik eerst had geproefd in de winkel. Toen ik hem voor het eerst probeerde was ik erg teleurgesteld. Hij smaakte helemaal niet zoals ik me herinnerde. Na een maand of twee en wat drammetjes later vind ik hem beter en beter worden. Hebben jullie dat ook al gemerkt bij sommige flessen, en is er een uitleg voor?

Sommige whisky's hebben wat zuurstof (en/of tijd) nodig om los te komen. Ze hebben dan ook jaren in een vat gezeten... Soms zijn ze net beter in het begin, soms verliezen ze op het einde van de fles net heel veel smaak. Er kan m.a.w. vanalles gebeuren, maakt het ook net leuk :).
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Nov 2016, 11:53

caskstrength schreef:Zie het maar dat de Nadurra een concept of soort whisky van Glenlivet is, waarvan iedere periode (jaar) weer een nieuwe versie wordt gemaakt. Omdat de natuur niet voorspelbaar is, en deze whisky op vatsterkte wordt gebotteld, varieert het alcoholpercentage nogal.

Ik zie net dat de Glenlivet Nadurra Oloroso Matured nu in de aanbieding is bij G&G voor €46,74.
Ik ken de Glenlivet Founder's Reserve en die vind ik niet bijzonder. Wat mag ik van een Nadurra verwachten?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Nov 2016, 19:27

FGG schreef:
caskstrength schreef:Zie het maar dat de Nadurra een concept of soort whisky van Glenlivet is, waarvan iedere periode (jaar) weer een nieuwe versie wordt gemaakt. Omdat de natuur niet voorspelbaar is, en deze whisky op vatsterkte wordt gebotteld, varieert het alcoholpercentage nogal.

Ik zie net dat de Glenlivet Nadurra Oloroso Matured nu in de aanbieding is bij G&G voor €46,74.
Ik ken de Glenlivet Founder's Reserve en die vind ik niet bijzonder. Wat mag ik van een Nadurra verwachten?

Geen idee, toen het NAS werd en er meer voor gevraagd werd heb ik ze niet meer geproefd. Binnenkort gaat er nog een 16yo open, die je hier en daar nog kan vinden voor 50-55 euro.
Daar kun je een Glenlivet on steroids van verwachten, zeg maar een fruitsalade met vanilleijs een room. Met een lekkere romige vette bek en een beetje een houtje in de finish.
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 22 Nov 2016, 21:47

Hoe kan het dat een whisky van een IB'er anders smaakt dan de gewone versie van een bepaalde whisky.
Doen die IB'ers er nog iets speciaals mee....of??
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 22 Nov 2016, 21:52

Whisky-ettenleur schreef:Hoe kan het dat een whisky van een IB'er anders smaakt dan de gewone versie van een bepaalde whisky.

Kan je specifieker zijn? Lijkt me namelijk heel logisch dat dit zo is. IB=single cask, OB meestal net niet...
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Nov 2016, 21:57

Whisky-ettenleur schreef:Hoe kan het dat een whisky van een IB'er anders smaakt dan de gewone versie van een bepaalde whisky.

Die vraag kun je beter net vanuit de andere hoek stellen: Bij de OB's wordt er doorgaans iets speciaals mee gedaan. IB's zijn veelal single casks die na filtering rechtstreeks de fles in gaan, bij OB's ('de gewone versies') wordt een selectie uit meerdere vaten gemaakt om zoveel mogelijk de 'vaste' smaak van de betreffende expressie te benaderen , en water toegevoegd om tot het voor dat type vastgestelde Abv% te komen.
(OB's zijn dus eigenlijk blends van meerdere vaten, maar omdat ze van dezelfde distillery komen blijft het toch een Single Malt.)
1 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 23 Nov 2016, 11:31

Dre schreef:

Die vraag kun je beter net vanuit de andere hoek stellen: Bij de OB's wordt er doorgaans iets speciaals mee gedaan. IB's zijn veelal single casks die na filtering rechtstreeks de fles in gaan, bij OB's ('de gewone versies') wordt een selectie uit meerdere vaten gemaakt om zoveel mogelijk de 'vaste' smaak van de betreffende expressie te benaderen , en water toegevoegd om tot het voor dat type vastgestelde Abv% te komen.
(OB's zijn dus eigenlijk blends van meerdere vaten, maar omdat ze van dezelfde distillery komen blijft het toch een Single Malt.)

Duidelijk, thanks! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 25 Nov 2016, 18:55

Peter_vintage1992 schreef:hey ik heb een vraag waar google niet helemaal bruikbaar voor was (tot zover mijn skillset met google) :D

Wanneer mag je jezelf een 'Connaisseur' noemen? moet je daar een opleiding/cursus voor gedaan hebben? of is het al voldoende als je een uitgebreide kennis hebt over whisky, the making of, rijping, bottling en tasting? Of misschien wanneer je zelf professionele tastings geeft?
help me out here :bigsmile

Connaisseur is het Franse woord voor ' kenner'. Kan iedereen zijn die ergens verstand, in dat geval whisky, van heeft.

Ik vind het een nogal snobistisch woord. Ik prefereer: " Liefhebber met enige kennis van zaken" :-)
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 27 Nov 2016, 13:08

Beste mensen ik heb een vraag.
Heb belangstelling voor deze Port Charlotte http://www.whiskybyedzell.com/portcharlotte-tina
Maar helaas, de verkoper verzendt alleen via UPS en berekent voor dit flesje (500ml) £67,00.
Heb de verkoper verzocht daar iets aan te doen. Dat kan(of wil) hij niet.
Vervolgens om een andere, goedkopere koerier verzocht. Geen reactie tot dus ver.
\Iemand enig idee hoe dit opgelost zou kunnen worden. Heb zelf geen adres in GB, waar ie naar toe zou kunnen en dan nog...
Enfin dit was het.
Dank voor de aandacht.
groetje,
Herman :Pipersmile
0 x

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 27 Nov 2016, 15:42

Als de verkoper alleen via UPS wil verzenden (wat zijn goed recht is), dan houdt het een beetje op ben ik bang. Ik ben zelf niet thuis in de tarieven van UPS, maar ik kan me voorstellen dat 67GBP een zgn priority service is. Ik neem aan dat UPS ook een goedkopere service biedt (waarbij je wel een aantal dagen langer moet wachten op je pakketje). Dat zou je nog kunnen proberen bij de verkoper.
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 27 Nov 2016, 18:33

Dank Berndw voor je suggestie, ga ik ook proberen
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Nov 2016, 19:08

Onze jongste zoon kan sinds kort ook genieten van een goede whisky. Het leek ons leuk om hem een keer een fles (of 2) uit zijn geboortejaar (1997) te geven; die zijn nu nog betaalbaar. Die kan hij dan t.z.t. bij een speciale gelegenheid openen.

Vraag is alle whisky gewoon jaren houdbaar als de fles gewoon nog dicht zit?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 29 Nov 2016, 19:11

Ja!
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Nov 2016, 19:13

Bedoel je gedistilleerd om gebotteld in 1997?
Maakt op zich niet zo veel uit, vanwege het alcoholpercentage is het zeker nog houdbaar.
Ter vergelijking: ik heb onlangs een fles gekocht die in begin jaren '90 gebotteld is, er worden regelmatig nog oudere flessen geveild.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”