Vraag: malt vs grain

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Vraag: malt vs grain

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Nov 2016, 19:56

Een prijs die hij dubbel en dwars waard is.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 16 Nov 2016, 23:59

Hij zou te duur zijn als ie geen kwaliteit zou leveren. Je kan een prijs toch niet (alleen) baseren op de leeftijd. Gezien wat je krijgt voor je geld vind ik het zelfs een koopje.
Overigens begrepen van de importeur dat het einde van het vat wel in zich komt en er nog geen opvolger is (gekozen).
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 17 Nov 2016, 00:08

Ben het geheel met Cor eens.
Daarom vandaag een flesje bij hem besteld, en wie voor het eerst boodschappen bij hem doet.....?
Daar moet Cor zelf maar een uitspraak over doen :duimop
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 17 Nov 2016, 00:23

Petrovitski geen fles kopen maar een goede gevarieerde sampleset bestellen! Bram zijn Festival is wel een goed initiatief, zijn er meerder mensen met hetzelfde bezig, steek je wat meer van op denk ik.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 17 Nov 2016, 07:58

Cor - Vinabc schreef:Hij zou te duur zijn als ie geen kwaliteit zou leveren. Je kan een prijs toch niet (alleen) baseren op de leeftijd. Gezien wat je krijgt voor je geld vind ik het zelfs een koopje.
Overigens begrepen van de importeur dat het einde van het vat wel in zich komt en er nog geen opvolger is (gekozen).

:o
Bedankt voor de waarschuwing!
Ik had deze al een tijdje op mijn verlanglijstje staan, en heb nu maar niet meer gewacht...
Bestelling is net jouw kant op gegaan :)
1 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 17 Nov 2016, 08:36

http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/pr ... shire/4595

Ayrshire 1998 - Signatory Single Grain Collection

Iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door JvR op 17 Nov 2016, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Nov 2016, 11:20

fjharms schreef:
Cor - Vinabc schreef:Hij zou te duur zijn als ie geen kwaliteit zou leveren. Je kan een prijs toch niet (alleen) baseren op de leeftijd. Gezien wat je krijgt voor je geld vind ik het zelfs een koopje.

:o
Bedankt voor de waarschuwing!
Ik had deze al een tijdje op mijn verlanglijstje staan, en heb nu maar niet meer gewacht...
Bestelling is net jouw kant op gegaan :)

Gezien, ze komen jouw kant op. Voorraad is meteen op :lol: Heb nog ergens een paar flessen vastgelegd. Mocht iemand nog interesse hebben ;)
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Nov 2016, 11:44

Paulini schreef:Een 9 jaar oude grain Mag ook wel heel bijzonder zijn als je dat bedrag er voor moet neertellen.
Ik zeg ook niets over de kwaliteit, ik zeg wat over de prijs.

Maar is de kwaliteit niet maatgevend dan? Ik ben zelf van mening dat je niet moeten kijken naar wat een grain, SM of een BM kost, maar wat een fles goede whisky kost. Dat is spannender dan of het een grain is of een SM of een blend.
Er is namelijk ook zat 40 yo of ouder te krijgen wat helemaal de moeite niet waard is; dan kun je wel 43 x € 2.50 per jaar betaald hebben, maar dan wordt je er nog niet happy van.
FYI; die Strathclyde 2005 zal voor veel mensen lastig te ontmaskeren zijn als single grain! Als ie een uurtje gestaan heeft en je krijgt 'm blind onder je neus weet ik vrij zeker dat 99 van de 100 man die 'm proeven er geen single grain uithalen. Ik ben blij met m'n voorraad in ieder geval, heb er inmiddels een stuk of 5 leeg en hij verveelt me geen moment.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 17 Nov 2016, 11:59

Oogadal schreef:
Paulini schreef:Een 9 jaar oude grain Mag ook wel heel bijzonder zijn als je dat bedrag er voor moet neertellen.

Maar is de kwaliteit niet maatgevend dan? Ik ben zelf van mening dat je niet moeten kijken naar wat een grain, SM of een BM kost, maar wat een fles goede whisky kost. Dat is spannender dan of het een grain is of een SM of een blend.
Er is namelijk ook zat 40 yo of ouder te krijgen wat helemaal de moeite niet waard is; dan kun je wel 43 x € 2.50 per jaar betaald hebben, maar dan wordt je er nog niet happy van.
FYI; die Strathclyde 2005 zal voor veel mensen lastig te ontmaskeren zijn als single grain! Als ie een uurtje gestaan heeft en je krijgt 'm blind onder je neus weet ik vrij zeker dat 99 van de 100 man die 'm proeven er geen single grain uithalen. Ik ben blij met m'n voorraad in ieder geval, heb er inmiddels een stuk of 5 leeg en hij verveelt me geen moment.

Ik ben zeker met je eens dat kwaliteit doorslaggevend moet zijn. Jij kent net als de rest van dit forum de north british van MOS ook wel, daar vergelijk ik het mee. Ongeveer €50 voor een sherry cask single grain op CS van 15 jaren jong. Goede whisky voor een redelijke prijs.

Hoe staat die clan denny tov deze?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Nov 2016, 12:47

Clan Denny is beter
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Nov 2016, 16:44

Yep, ik vind de Strathclyde ook beter. En die NB 2000 MoS mag er ook beslist zijn.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 17 Nov 2016, 16:50

Oogadal schreef:Yep, ik vind de Strathclyde ook beter. En die NB 2000 MoS mag er ook beslist zijn.

+1

NB is trouwens in volgende versie ook uitgebracht. https://www.whiskybase.com/whisky/87687
Ook zeer benieuwd naar. Moest iemand 'm ergens tegen komen... Shoot
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 17 Nov 2016, 18:35

Oogadal schreef:

Kwaliteit is uiteraard wat iedereen wil voor zijn geld maar is wel een moeilijke maatstaf niet?
Kwaliteit is subjectief. Bekijk de resultaten van de VBT maar eens.
Ik vond de Säntis Malt echt helemaal niet goed en anderen vonden 'm top en kochten dadelijk een fles.
Het klopt ook uiteraard dat een heel aantal oude whisky's niet super zijn maar dat heb je met jonge whisky's ook.
Volgens mij is de prijsstelling nooit echt, vroeger ook niet, volgens de kwaliteit geweest.
Anders hadden ze de Black Bowmore, Ardbeg OB SC '70's niet aan 100 euro verkocht.

Je hebt vraag, aanbod, beschikbaarheid en marktwerking.
Als de prijzen van de single malts niet zo snel gestegen zouden zijn en er nog altijd genoeg oude stock zou zijn, zou het helemaal niet zo'n vaart gegaan zijn met de grains.
Ik heb het nogal gezegd maar een dikke 2 jaar geleden en zeker daarvoor stonden deze massaal stof te happen op de schappen.
Omdat de prijs toen in verhouding te duur was en er voldoende erg goede/tot schitterende vintage bottelingen te koop waren aan democratische prijzen.
Nu deze laatste er amper zijn zoekt ieder zijn heil in alternatieven.
Niet alleen in grains, blends maar ook rum, cognac,...
En nu steigen ook die prijzen.
Ik vind dus ook dat de prijs moet afhangen van wat het kost om het product te maken.
Blends en grains zijn blijkbaar goedkoper te maken en er is minder vraag.
Dus moet de prijs een stuk lager zijn dan een single malt. (Kort door de bocht :bigsmile )
Want denk je nu echt dat als ze een volgende vat van deze Strathclyde uitbrengen, en deze is minder goed, ze er minder voor gaan vragen?
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Nov 2016, 19:28

Jawel, maar het gaat er in dit geval niet om wat 'ze' voor hun flessen vragen. Het gaat er in dit geval om dat deze fles een top prijs/kwaliteitverhouding heeft.
Laatst gewijzigd door Peter87 op 17 Nov 2016, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 17 Nov 2016, 19:34

Peter87 schreef:Jawel, maat het gaat er in dit geval niet om wat 'ze' voor hun flessen vragen. Het gaat er in dit geval om dat deze fles een top prijs/kwaliteitverhouding heeft.

Ik dacht dat het punt was dat je niet moet kijken naar wat het is maar naar de kwaliteit.
En dat voor kwaliteit een hogere prijs gerekend mag worden.
Persoonlijk ken ik voor dat geld dan betere bfyb single malts...
Kilkerran 12yo, Springbank 12yo cs, Ardbeg Uigeadail, lagavulin 16yo,...
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”