Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Nov 2016, 10:00

Doodzonde dat ie niet in een full pull versie verkrijgbaar is.... en dat ie nog steeds E150 bevat... :Cry

Ik begrijp trouwens niet waarom je E150 aan een whisky toevoegt en deze dan in een donker bruine fles stopt. Dan schiet je toch je doel voorbij? Tenminste, er vanuit gaand dat een distillery E150 toevoegt om de whisky attractiever te laten lijken en dus de beslissing tot aankoop wil beïnvloeden. Maar je ziet de kleur pas als je de fles open gemaakt hebt... :Scratch
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Patman75
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Patman75 » 07 Nov 2016, 11:15

En de grap is dat degene die zo'n fles koopt meestal geen beginner is, en dus ook vaak weet dat de kleur niets zegt over de kwaliteit of leeftijd... rare jongen die schotten
0 x

martien
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor martien » 12 Nov 2016, 17:56

Als single malt whisky liefhebber heb ik me na een tijdje rondkijken hier aangemeld. Want ik heb een (domme) vraag. :D
Ik heb een tijd geleden een fles The Glenlivet Nadurra whisky gekregen met een alcohol percentage van 55.3%. Ik moet zeggen dat hij me buitengewoon bevalt. Wat mij echter opvalt is dat deze whisky bij de aanbieders vaak een verschillend percentage laten zien, tot wel 60% toe.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Nov 2016, 18:04

Er zijn meerdere batches van de Nadurra gemaakt.

Zie het maar dat de Nadurra een concept of soort whisky van Glenlivet is, waarvan iedere periode (jaar) weer een nieuwe versie wordt gemaakt. Omdat de natuur niet voorspelbaar is, en deze whisky op vatsterkte wordt gebotteld, varieert het alcoholpercentage nogal.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 12 Nov 2016, 18:04

martien schreef:Als single malt whisky liefhebber heb ik me na een tijdje rondkijken hier aangemeld. Want ik heb een (domme) vraag. :D
Ik heb een tijd geleden een fles The Glenlivet Nadurra whisky gekregen met een alcohol percentage van 55.3%. Ik moet zeggen dat hij me buitengewoon bevalt. Wat mij echter opvalt is dat deze whisky bij de aanbieders vaak een verschillend percentage laten zien, tot wel 60% toe.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Er zijn verschillende batchen van, bvb:
https://www.whiskybase.com/whisky/56181 ... vet-ndurra
https://www.whiskybase.com/whisky/46796 ... vet-ndurra
https://www.whiskybase.com/whisky/53107 ... vet-ndurra
https://www.whiskybase.com/whisky/2956/glenlivet-ndurra
enzoverder...

Welkom trouwens!
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Nov 2016, 18:05

De Glenlivet Nadurra komt in batches uit. En deze batches bestaan uit een mix van verschillende vaten die bij elkaar 'gedonderd' worden ('vatting'). Daarnaast worden de 'huidige' Nadurra's niet meer aangelengd met water > de batch is dus 'cask strength' (%abv zoals het uit de vaten kwam). Elke batch heeft dus een ander %abv, afhankelijk van de vaten die zijn gebruikt. Momenteel zijn er meerdere soorten op de markt: Peated, 1st Fill American Oak/1st Fill Bourbon, 1st Fill Oloroso Sherry Casks. https://www.theglenlivet.com/tag/nadurra/
0 x
2 ∞ & →

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 12 Nov 2016, 18:13

Die 16 jaar oude is toch ook nog verkrijgbaar?
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Nov 2016, 18:17

Tonny schreef:Die 16 jaar oude is toch ook nog verkrijgbaar?

Die zal zo links en rechts nog wel ergens staan, maar is niet meer in productie.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 12 Nov 2016, 18:57

Jammer. Vond de peated en de first fill niet veel.
0 x
Afbeelding

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 18 Nov 2016, 13:50

Hoe weet je dat je een recente botteling van een bepaalde whisky in een winkel koopt?

Er zijn van bijvoorbeeld Glendronach meerdere afvullingen. Batch 3 t/m 5 is er te koop.
Als men de reviews leest dan zit er verschil in de batches.

Bij de bovenstaande is het duidelijk aangegeven, maar hoe zit dit bij bijvoorbeeld Glenmorangie The Original?
Deze is al jaren op de markt.
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 18 Nov 2016, 14:05

Dandeze schreef:Hoe weet je dat je een recente botteling van een bepaalde whisky in een winkel koopt?
...
Bij de bovenstaande is het duidelijk aangegeven, maar hoe zit dit bij bijvoorbeeld Glenmorangie The Original?

Maar dit is geen whisky die op vatsterkte wordt afgevuld (en er dus ook geen sprake is van specifieke batches). Deze whisky wordt elke keer opnieuw samengesteld vanuit diverse verschillende vaten (van in ieder geval 10 jaar oud, dat dan weer wel), en bovendien verdund met water om op het door de distillery voor deze whisky bepaalde Abv% te komen.
Bij het samenstellen wordt dus gekeken naar de smaak die de whisky heeft en dus ook weer moet hebben. Zodat over het algemeen de betreffende whisky altijd 'hetzelfde' smaakt (in ieder geval geen of nauwelijks merkbaar verschil), en sowieso altijd hetzelfde %ABv heeft.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 18 Nov 2016, 14:36

Sommige distilleerderijen gebruiken verschillende bottle codes. Deze corresponderen met de datum of het jaar van afvullen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Nov 2016, 19:27

Dandeze schreef:Hoe weet je dat je een recente botteling van een bepaalde whisky in een winkel koopt?

Er zijn van bijvoorbeeld Glendronach meerdere afvullingen. Batch 3 t/m 5 is er te koop.
Als men de reviews leest dan zit er verschil in de batches.

Het grote gros van de whisky's wordt in grote oplages gemaakt (dan praat je al snel over oplages van minimaal 10.000 liter voor een kleine oplage).
De master blender (ja dus ook van de single malts) laat allemaal vaten bij elkaar gooien om tot een melange te komen die exact hetzelfde qua geur smaak en afdronk is als de vorige batch.
In jouw voorbeeld van Glenmorangie gebeurd dat dus ook. Dit is een mengsel van een heleboel vaten waarvan de jongste 10 jaar oud is.
Over de jaren heen zal er vast wel een verschil te bemerken zijn. MAar de vraag is in hoeverre dat dan te maken heeft met bottle-aging of dat er daadwerkelijk wat aan de receptuur is veranderd.

Inderdaad staat er vaak een code op een fles geprint, maar ook dan is het voor mij nog niet altijd duidelijk van wanneer een fles nu is. (is L3 2003 of 2013?).

Ga er maar vanuit dat het gewoon allemaal hetzelfde is.
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 20 Nov 2016, 11:34

hey ik heb een vraag waar google niet helemaal bruikbaar voor was (tot zover mijn skillset met google) :D

Wanneer mag je jezelf een 'Connaisseur' noemen? moet je daar een opleiding/cursus voor gedaan hebben? of is het al voldoende als je een uitgebreide kennis hebt over whisky, the making of, rijping, bottling en tasting? Of misschien wanneer je zelf professionele tastings geeft?
help me out here :bigsmile
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 20 Nov 2016, 12:00

Peter_vintage1992 schreef:hey ik heb een vraag waar google niet helemaal bruikbaar voor was (tot zover mijn skillset met google) :D

Wanneer mag je jezelf een 'Connaisseur' noemen? moet je daar een opleiding/cursus voor gedaan hebben? of is het al voldoende als je een uitgebreide kennis hebt over whisky, the making of, rijping, bottling en tasting? Of misschien wanneer je zelf professionele tastings geeft?
help me out here :bigsmile

Vooropgesteld dat we hier in Drenthe van het doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg zijn en je eigenlijk jezelf nooit zo moet noemen.. zit er volgens mij niet echt een opleiding/maatstaf oid aan vast zoals bijvoorbeeld een sommelier.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”