Whisky loterij en whisky flippen (verplaatst)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky loterij en whisky flippen (verplaatst)

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Nov 2016, 18:32

Ashley schreef:Of ik hem nou leegdrink of kapot gooi tegen de muur....zijn mijn eurro's.
Zo beter?

Alleen als 't ook jouw muur is. :roll:
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 10 Nov 2016, 21:16

johan brugge schreef:Ik heb me erg lang kunnen inhouden, maar ik moet het toch even kwijt. Ik weet niet meer hoe het komt en door wie, maar er werden geen flessen verloot door LBDC. Ik heb even de nieuwsbrief van 7 juli ll. er op nagelezen en daar staat duidelijk in dat je een fles kon reserveren en dan stond je op een wachtlijst. Nergens is er sprake van een loting. Volgens het principe 'first come, first served' werden de flessen dan toegekend. Heel die discussie werd ingeleid door één zin: "Ik ben ingeloot voor een fles" (ongeveer toch). En hup, het spel zit op de wagen.

Dat is wat overtrokken, er is inderdaad benoemd voorinschrijving, maar dat doet niets af aan de hele discussie.
Hopelijk hebben we met deze discussie ervoor gezorgd dat de bottleflippers minder flessen ontvangen :hoera
1 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 10 Nov 2016, 21:25

Ashley schreef:Of ik hem nou leegdrink of kapot gooi tegen de muur....zijn mijn eurro's.
Zo beter?

Wat zijn toch die eurro's waar je het steeds over hebt?!
5 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 10 Nov 2016, 22:03

Of lekker een casqueteers fles voor 200% verkopen.. tja het is je eigen fles, maar niet echt sociaal daar het hele principe van csq voor liefhebbers is..
Zal wel aan mij liggen.
9 x
Afbeelding

MichielV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MichielV » 10 Nov 2016, 23:36

MikerG schreef:Of lekker een casqueteers fles voor 200% verkopen.. tja het is je eigen fles, maar niet echt sociaal daar het hele principe van csq voor liefhebbers is..
Zal wel aan mij liggen.

Ook heel sociaal om een bericht te plaatsen over een te koop topic, zonder iemand persoonlijk te benaderen.

Wellicht is dit niet de plaats om er uitgebreid over te discussiëren, maar heb je het zelfde bericht ook geplaatst over de gozer die hem afgelopen augustus hier voor 350 heeft aangeboden (en verkocht, als ik het topic mag geloven?). Oh en laten we dan even verder kijken naar de welbekende samplelijsten; 9 en 10 euro voor 3cl. Haal daar de 50 cent van het glas vanaf. Dan kom ik ook nog 198 en 221 euro uit voor 70cl.

Ik heb op diverse fora producten aangeboden en heb daar eigenlijk altijd meegemaakt dat men 'lowball offers' doet, vraagt of er iets met de prijs gedaan kan worden of dat de verzendkosten inclusief kunnen. Wellicht is dat op dit forum niet zo, dat kan ik niet aan de buitenkant oordelen. Ik zit dus met mijn dichte fles wat boven de samplewaarde, plus wat speelruimte.

Je staat vrij om mijn vraagprijs te beoordelen hoor, vind het alleen jammer dat het op deze manier moet.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Nov 2016, 00:10

Grappig elke keer hoe mensen reageren als ze op hun hoge verkoopprijzen worden aangesproken (of soms zich spontaan aangesproken voelen). Opeens is dat dan onderhandelingsruimte, is het haast de schuld van de kopers dat er niet om een lagere prijs gevraagd is, want 'natuurlijk' zou er in geval van een dergelijk verzoek wel wat mogelijk zijn.
Waarom dan niet gelijk gewoon een lagere prijs inzetten, denk ik dan. Nu heb je toch de schijn tegen dat je stiekem hoopt om er een flinke winst uit te peuren.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Nov 2016, 00:50

Mijn stelregel is max 5 euro per jaar dat de whisky oud is en max 6 euro per jaar indien CS.
En bij hoge uitzondering betaal ik meer (onlangs 160 euro betaalt voor 'this in not a luxury whisky via Catawiki). Maar dat moet dan echt goed spul zijn.

Heb verder nergens last van. Ik doe gewoon niet mee.
De laatste tijd koop ik zelfs minder IB's omdat deze prijsrichtlijn daar ook vaak niet meer te hanteren is.

En mocht het echt beroerd worden: er is heerlijke rum, armagnac, calvados en jenever op de markt! Een goeie ouwe klare of armagnac doet echt niet onder voor een mooie whisky.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 11 Nov 2016, 01:01

defeatless schreef:Mijn stelregel is max 5 euro per jaar dat de whisky oud is en max 6 euro per jaar indien CS.

sorry man, maar die stelregel moet nu toch eens losgelaten worden, zoveel mensen die die hanteren maar gaat helemaal nergens over..

ik geef nog geen 3,- per jaar voor een glen deveron 30yo, glenfiddich 18, hp18 en nog vele anderen..
maar geef rustig 7-8 euro per jaar voor een 30+ caol ila, 6-7 euro vor 25+ bunnah en diverse ledaig 10-20 jaar
kwaliteit boven leeftijd...

defeatless schreef:Glenglassaugh Evolution 3yo erin. Een leuk jonkie een soort van WIP.

hoop toch dat je niet meer dan 15,- hebt betaald.. :bigsmile
6 x
Afbeelding

MichielV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MichielV » 11 Nov 2016, 01:28

Dre schreef:Grappig elke keer hoe mensen reageren als ze op hun hoge verkoopprijzen worden aangesproken (of soms zich spontaan aangesproken voelen). Opeens is dat dan onderhandelingsruimte, is het haast de schuld van de kopers dat er niet om een lagere prijs gevraagd is, want 'natuurlijk' zou er in geval van een dergelijk verzoek wel wat mogelijk zijn.

Het is moeilijk om je niet aangesproken te voelen als het op die manier gebracht wordt. En volgens mij is het vrij natuurlijk om je in een dergelijke situatie te 'verdedigen'/toe te lichten hoe je erbij gekomen bent. Achteraf gezien had ik het middenstuk wat beter kunnen omschrijven. Maar uiteindelijk zijn dat wel de bedragen die medeverantwoordelijk zijn geweest voor mijn uiteindelijke vraagprijs. De prijzen die ik in mijn vorige bericht noemde zijn allemaal afkomstig van dit forum.

Waarom dan niet gelijk gewoon een lagere prijs inzetten, denk ik dan. Nu heb je toch de schijn tegen dat je stiekem hoopt om er een flinke winst uit te peuren.

Natuurlijk kan dat, maar vertel je het ook eerlijk als iemand (ver) onder die 'acceptabele' prijs zit? Want ik heb mijn prijs nu gebaseerd op de markt die hier ontstaan is op de website. Maar wat bepaald nu een 'acceptabele prijs'. Uiteindelijk komt het er toch op neer of je het ervoor over hebt of niet. Als je het ervoor overhebt dan koop je het. Vind je het te duur, dan heb je twee opties; Je gaat in gesprek met de verkoper of je koopt het niet. Dat doet men ook bij het aanschaffen van een nieuwe auto, een nieuw horloge of die nieuwe televisie. Waarom is dat dan zo vreemd bij whisky?

Al met al; of je het nu met me eens bent of niet, ik had het netjes gevonden als hij mij direct aangesproken had.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Nov 2016, 01:53

Als iedereen dat privé zou doen had je de komende 3 weken nog de mailbox zitten uitpluizen. Er worden hier gelukkig door sommige leden geen halve maatregelen genomen: wat iedereen denkt wordt gelukkig af en toe ook gezegd. Zeker bij een botteling als van de CasQueteers, lees anders dit (van hun website) nog even door: http://www.casqueteers.com/casqueteers/

En in het bijzonder:
Uitgangspunt is de ontdekkingstocht en het plezier, kortom de liefhebberij. Er zijn geen commerciële bedoelingen

Het doel van de casQueteers is om met een select gezelschap liefhebbers te leren en te genieten van de ontwikkeling tijdens de rijping en uiteindelijk onze eigen whisky te bottelen. Dit betekent: zelf het vat kiezen, regelmatig proeven hoe de whisky zich ontwikkelt en gezamenlijk besluiten wanneer ‘ie optimaal is voor botteling.

Klinkt bijna als (een passie) delen... Eng he?
3 x
2 ∞ & →

MichielV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MichielV » 11 Nov 2016, 02:17

Oke, duidelijk. Maar wat maakt het wel 'done' om vergelijkbare prijzen te vragen voor samples, maar voor een hele fles ben je ineens de duivel?

Maar laten we de fles even lostrekken van de casqueteers; Wanneer is een vraagprijs boven de originele aankoopprijs nog wel acceptabel en wanneer niet? Hoeveel % winst mag je maken op je mede-liefhebber tot dat je de lijn over gegaan bent? Of moet iedere fles voor de winkelprijs verkocht worden? Dat is pas echt passie delen natuurlijk. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.

Aangezien het kennelijk ook 'done' is om specifieke gevallen te benoemen. Ik zie op MikerG zijn post een like van mer1973. Laten we nog even terug gaan naar mijn verkoop topic. Staat een Clynelish 1991 vW (cask 13213 + 13214) voor 150 euro. Als ik op whiskybase kijk staat er eentje voor 175 euro. Eens zien van wie die is, he die naam herken ik. Volgens mij koste die destijds 100 euro in de winkel? Is ook best wel een aanzienlijk percentage er boven op. Is dat nog wel netjes?

Als je kiest voor 'winkelprijs = verkoopprijs', dan snap ik het. Dan is ieder percentage voor jou te hoog. Maar als dat niet het geval is en een percentage 'winst'/meegaan met de markt wel geaccepteerd is. Hoe werkt het? Leg het me aub uit.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2016, 08:12

johan brugge schreef:Ik heb me erg lang kunnen inhouden, maar ik moet het toch even kwijt.

Wat moet ik me daar nou bij voorstellen? Dat je, verheven boven alle simpele zielen hier, al dagen stampvoetend door je huis bent gelopen? Schreeuwend tegen vrouw en kind? En dan toch maar, ja, ja, het niet kunnen laten te reageren hier in het topic?
In 1 x alle frustratie van je afgeschreven hoop ik??

Kies er anders voor om een keer mee te discussiëren in plaats van altijd de negatieve insteek te zoeken. Onder het mom van 'vroeger was alles beter'. Langer ingeschreven staan hier geeft je geen extra kudo's volgens mij.

Originele topic is ontstaan doordat mensen praten over ingeloot zijn en kennelijk is er geen loterij of selectie geweest. Dat maakt op zich weinig uit, mijn view is dat ik me er over blijf verbazen dat mensen dolgelukkig zijn als ze een fles mogen kopen voor 300 euro die toen nog niemand had geproefd. Nu blijkt ook nog dat je 'm vooraf aan botteling moet betalen... :Scratch
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 11 Nov 2016, 08:28

Oogadal schreef:Originele topic is ontstaan doordat mensen praten over ingeloot zijn en kennelijk is er geen loterij of selectie geweest. Dat maakt op zich weinig uit, mijn view is dat ik me er over blijf verbazen dat mensen dolgelukkig zijn als ze een fles mogen kopen voor 300 euro die toen nog niemand had geproefd. Nu blijkt ook nog dat je 'm vooraf aan botteling moet betalen... :Scratch

Mijn punt blijft nog steeds: waarom net bij deze Littlemill?
Dit is het geval bij -tig whisky's en daar hoor je dan niks over.
Wanneer is dit dan wel OK? Wanneer is het een koopje/rechtvaardige prijs?
279 euro (want dat is de prijs) is dus te duur voor een 32 jaar oude Littlemill?
Vorige week dacht ik, is er een Port Charlotte voor Archives uitgekomen in de Whiskybase shop.
Ik heb 'm niet eens online beschikbaar zien staan, zo snel weg was ie... En de prijs was 145 euro.
Was dit dan een koopje? Deze had trouwens ook niemand geproefd volgens mij!
Toen nog een Whiskybase notes/rates: blinde aankoop dus.
En zo kan je uiteraard blijven verdergaan: Ardbeg 21,...
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Nov 2016, 08:43

nigel_tufnel schreef:Mijn punt blijft nog steeds: waarom net bij deze Littlemill?
Dit is het geval bij -tig whisky's en daar hoor je dan niks over.

Als ik me het begin van deze discussie probeer te herinneren is dit specifieke geval (in tegenstelling tot de door jou genoemde voorbeelden) ontstaan doordat er wat mensen van die juichende emoticons gebruikten en heel erg opgewonden waren dat ze deze Littlemill mochten kopen.
Oftewel: "Bedenk goed, wat je met je emoticons doet!" :gnif
2 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 11 Nov 2016, 08:44

MichielV schreef:Oke, duidelijk. Maar wat maakt het wel 'done' om vergelijkbare prijzen te vragen voor samples, maar voor een hele fles ben je ineens de duivel?

Maar laten we de fles even lostrekken van de casqueteers; Wanneer is een vraagprijs boven de originele aankoopprijs nog wel acceptabel en wanneer niet? Hoeveel % winst mag je maken op je mede-liefhebber tot dat je de lijn over gegaan bent? Of moet iedere fles voor de winkelprijs verkocht worden? Dat is pas echt passie delen natuurlijk. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.

Aangezien het kennelijk ook 'done' is om specifieke gevallen te benoemen. Ik zie op MikerG zijn post een like van mer1973. Laten we nog even terug gaan naar mijn verkoop topic. Staat een Clynelish 1991 vW (cask 13213 + 13214) voor 150 euro. Als ik op whiskybase kijk staat er eentje voor 175 euro. Eens zien van wie die is, he die naam herken ik. Volgens mij koste die destijds 100 euro in de winkel? Is ook best wel een aanzienlijk percentage er boven op. Is dat nog wel netjes?

Als je kiest voor 'winkelprijs = verkoopprijs', dan snap ik het. Dan is ieder percentage voor jou te hoog. Maar als dat niet het geval is en een percentage 'winst'/meegaan met de markt wel geaccepteerd is. Hoe werkt het? Leg het me aub uit.

Het gaat mij niet zo zeer om de markt werking, vraag en aanbod. Het ging mij er puur om dat dit een Casqueteers fles is. CSQ is een liefhebberij, zoals Squaadgras al goed heeft verwoord. Ik heb zelf recentelijk nog een csq tormore fles van de hand gedaan tegen aankoop prijs binnen de casqueteer groep, omdat ik daar andere mensen mee blij wil maken die geen kans hadden om ervoor in te tekenen. Nu hoef je niet persee dit te doen, daarin staat iedereen vrij natuurlijk. Maar zo te zien heb jij minimaal 2 intekendelen van deze springbank daarom verbaast het mij dat je deze fles voor zo'n bedrag aanbiedt. ondfer het mom van " ik heb hem dubbel".
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”