Whisky loterij en whisky flippen (verplaatst)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wahlee
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: TIP! In de aanbieding...

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 08 Nov 2016, 21:15

Ik blij dat ik geen geld heb voor dit soort geintjes.. :?
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 08 Nov 2016, 21:33

Dre schreef:
Jonadawi schreef:Alleen al het gerucht dat een fles goed is zorgt ervoor dat er een run ontstaat.

Het is snel kopen zonder nadenken of je verspeelt je kans om het te bemachtigen

En vervolgens nooit meer opdrinken omdat er dan inmiddels al zóveel betaald is voor die fles dat het een kleine kapitaalvernietiging wordt als ie open gaat. Zo jammer.

Ik ga er eens lekker voor liggen, daar is het forum tenslotte ook voor :bigsmile

Niets menselijks is ons vreemd, nu wordt de schijn gewekt dat diegene (lees: ik drink alles wat ik koop) nooit een fles kopen welke men koopt noch voor de verzameling, op de gok, als investering of om open te maken en denkt later toch de fles door te flippen...
Sorry, maar ik denk dat hierbij (zonder iemand te beledigen) lichtelijke schijnheiligheid om de hoek komt kijken :lekker

Ik zal het maar eerlijk vertellen, ik heb de fles op de gok gekocht (maar ik gok niet :Scratch ) omdat ik anders niet weet waar ik het anders moet laten, ik zet het nu ook al wekelijks met zakken aan de straat :P
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 21:43

nigel_tufnel schreef:
Peter87 schreef:Misschien komt er wel een kuikentje uit ook. Ouwe broedkippen dat het er zijn.`
Dit is water naar de zee dragen Edwin. Al begrijp ik en ben ik het eens met je punt.
Als er een top Glendronach 1995 uit is voor € 150 die 92 punten op WB krijgt slaan ze over omdat "duitsers hem gerate hebben".
Maar voor een Littlemill van € 300 die nog niemand kent breken ze hun nek en gaan sommige zelfs over lijken.
Logica zegt me dat het grootste gedeelte van die mensen geen liefhebber zijn en hem lekker opdrinken of delen.

Ik begrijp het standpunt en kan er deels ook inkomen maar ik vrees dat iedereen hier wel eens schuldig aan is.
Het is ook het fenomeen FOMO. Tegenwoordig heb je amper de tijd om te wachten om alles zelf te proeven (is sowieso niet haalbaar).
De Duitsers scoren (al een tijdje trouwens) zéér chauvinistisch en een tikkeltje te enthousiast.
Andere landen merk ik, zijn dit patroon helaas ook aan het volgen.
Ik herinner me nog levendig (het is namelijk niet zo lang geleden) de Glenrothes van Whiskybroker die storm liep.
Iedereen kocht 'm en niemand had 'm geproefd... Blijkbaar had zelfs niet iedereen gezien dat hij NIET cask strength was. ;)
Is dit niet hetzelfde? Het is niet omdat er een donkere whisky van 19yo voor een schappelijke prijs uitkomt dat hij goed is, toch?
En gezien de prijs (en de hoge verzendkosten) denk ik zelfs dat de meeste meer dan 1 fles hebben gekocht of nog andere onbekende flessen toegevoegd.

Er zijn een heleboel Littlemill liefhebbers die nieuwe releases standaard kopen en er zijn al eerder zustervaten van gebotteld.
Je kan dus min of meer weten of hij goed is. Hij is tevens ook al geproefd en beschreven door een forumgenoot.
En van hem krijgt hij in ieder geval een goede score.

Tuurlijk. Maar een flesje van 7 tientjes is toch wat andere dan een fles van € 300.

@ stofzuiger:

Kijk maar in het aanbodgedeelte hoe ik m'n flessen aan het flippen ben met dikke winst.
Schijnheiligheid doe ik niet aan. Schijnheilig is de zogenaamde liefhebber die ondertussen vol op koopt om te flippen. (Zonder iemand te beledigen?) Nee! Wie het op z'n fatsoen wil trekken moet dat maar lekker doen. Wie niet tegen andermans meningen kan zonder zich beledigd te voelen heeft niks op een openbaar forum te zoeken.
5 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Nov 2016, 22:29

Peter87 schreef:Tuurlijk. Maar een flesje van 7 tientjes is toch wat andere dan een fles van € 300.

Klopt. Maar z'n geld niet waard is z'n geld niet waard.
Als je alle kosten bij elkaar telt heb je nog altijd een behoorlijk bedrag.
Dure verzending. Een paar flesjes extra nemen om de kosten te drukken...
+ de opmerking ging dat het gek is dat mensen blindelings geld uitgeven voor iets waarvan ze de kwaliteit niet kennen.
Net zoals Littlemill niet altijd goed is, is een grain van de jaren zeventig of een erg donkere whisky niet noodzakelijk goed.
En toch verkopen deze laatste ook als zoet broodjes en geeft iedereen daar ook zéér vlot z'n geld aan.
Het punt dat het bizar is klopt, maar ondertussen heeft iedereen hier al wel aan meegedaan.
Dus wat is er meer bizar aan deze Littlemill?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Nov 2016, 22:38

Oogadal schreef:Ik blijf me verbazen; iedereen hier schijnt heel erg gelukkig te zijn dat ze een fles whisky mogen kopen van zowat € 300 die ze nog niet hebben geproefd. :HitHead
En tegelijk maar klagen dat het allemaal zo duur wordt, nou, newsflash; dat werken jullie dus zelf in de hand met z'n allen :goedgedaan

En waarom? Omdat er Littlemill opstaat?? Gesloten distillery dus goed?? Ik blijf het heel bijzonder vinden hoor, er zijn Littlemills zat die echt de moeite amper waard zijn(tov de belachelijke prijs) en toch vliegt het weg. Voor Springbank geldt zo ongeveer hetzelfde, maar daar ligt het kwaliteit niveau imho ook echt hoger.
Littlemill wordt zo de nieuwe Port Ellen; dat wilde in de jaren 90 zowat niemand zuipen omdat het niks bijzonders was voor 90% van wat er uit kwam. En nu kost hetzelfde € 2000 en staan de ratings op WB al boven de 94 met 100 man zonder dat iemand ook maar een druppel heeft geproefd.

Sorry Edwin, maar je punt over Port Ellen klopt niet helemaal hoor.
Het is niet zo dat niemand in de jaren '90 Port Ellen wou zuipen, het is vooral het feit dat de markt toen helemaal anders was.
Whisky was toen echt een niche markt. Met amper whiskyfanaten.
Van Port Ellen is er massa's gebotteld en in die tijd en was er veel minder afzet.
Dus uiteraard had niet iedereen Port Ellen geproefd toen. In die tijd was peated whisky zelfs niet zo trendy/hip.
Je had niet zoveel slijters, je had véél minder whiskyclubs, geen/amper internet...
Uiteraard zijn niet alle Port Ellens uit die en deze tijd goed. Maar er zijn echt wel heel wat toppers bij hoor!
Met terechte ratings van 94 punten of meer. Of de prijs daarmee gerechtvaardigd is, dat is een ander verhaal.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Nov 2016, 22:43

MBC schreef:Dan maar weer eens eentje in de prijs categorie die wel de moeite waard is :duimop een Corryvreckan voor €46,25

https://www.passionforwhisky.com/en/scotch-whisky/single-malt-whisky/Islay/ardbeg-whisky-distillery/20179-ardbeg-corryvreckan.html

Volgende keer maar ik eerst een screenshot... er stond toch echt 46,25 en geen 55,96 zoals er nu staat :Protest

Maar 55,96 is toch nog steeds een best hele goeie prijs voor een Corryveckan? Die heb ik nog nergens voor deze prijs zien staan i.i.g.
46 euro was wel een hele scherpe aanbieding, maar 56 nog steeds een terechte vermelding in dit topic denk ik zo.
1 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 08 Nov 2016, 22:45

Peter87 schreef:
Kijk maar in het aanbodgedeelte hoe ik m'n flessen aan het flippen ben met dikke winst.

Wel grappig dat je erover begint.. Maar laten we eerlijk zijn, een beetje handel drijven is een leuke bijkomstigheid. Als dit niet het geval is was het aanbodtopic al lang gesloten, of biedt men niets aan op dit forum.

Peter87 schreef:Kijk maar in het aanbodgedeelte hoe ik m'n flessen aan het flippen ben met dikke winst.
Schijnheiligheid doe ik niet aan. Schijnheilig is de zogenaamde liefhebber die ondertussen vol op koopt om te flippen. (Zonder iemand te beledigen?) Nee! Wie het op z'n fatsoen wil trekken moet dat maar lekker doen.

Net zoals de Arran die je wellicht vorig jaar hebt gekocht voor pak hem beet 100 piekies ;)

Laat duidelijk zijn dat ik vind wat je doet verder prima is, echter vind ik dat je jezelf wat tegenspreekt (my opinion) :hoedaf
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 22:48

@ nigel_tufnel

Dat ie 300 kost en niet aan te slepen is. In geval van die glenrothes hebben veel mensen het als groepsaankoop gedaan.
En geld niet waard is geld niet waard. Dat klopt zeker. Maar ik ben dan liever 70 kwijt dan 300. En dat geld ook voor oude grain en donkere whisky's natuurlijk. Maar dit gaat me meer om de hype in combinatie dat de meeste hem kopen om weer door te verkopen.

Ook ik koop natuurlijk weleens iets op de gok. Die dronach 1995 heb ik ook op basis van WB notities en m'n ervaring met andere 1995 dronachs gekocht. Is een hele goede gok gebleken want ik scoor hem wel degelijk 92. Heb ik mooi 2 flesjes voor de prijs van 1 littlemill.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 22:53

Dyson81 schreef:
Peter87 schreef:

Wel grappig dat je erover begint.. Maar laten we eerlijk zijn, een beetje handel drijven is een leuke bijkomstigheid. Als dit niet het geval is was het aanbodtopic al lang gesloten, of biedt men niets aan op dit forum.

Peter87 schreef:Kijk maar in het aanbodgedeelte hoe ik m'n flessen aan het flippen ben met dikke winst.
Schijnheiligheid doe ik niet aan. Schijnheilig is de zogenaamde liefhebber die ondertussen vol op koopt om te flippen. (Zonder iemand te beledigen?) Nee! Wie het op z'n fatsoen wil trekken moet dat maar lekker doen.

Net zoals de Arran die je wellicht vorig jaar hebt gekocht voor pak hem beet 100 piekies ;)

Laat duidelijk zijn dat ik vind wat je doet verder prima is, echter vind ik dat je jezelf wat tegenspreekt (my opinion) :hoedaf

Voor die Arran heb ik €165 ex verzendkosten van €15 betaald.
Dus waar spreek ik mezelf tegen dan?

Voor "handel drijven" is dit de plek niet. Dit zijn prijzen die op of onder mijn aankoopprijs liggen. Simpelweg omdat ik deze flessen zelf niet meer wil en er iemand anders blij mee kan maken. Als ik ze via andere platformen had verkocht zou ik er zeker meer voor krijgen. Daar zat ik in dit geval niet op te wachten. En ja, ik heb weleens een flesje met winst verkocht via dit forum of catawiki. Maar van dat idee ben ik al heel lang afgestapt. Ik denk er nu heel anders over.
Laatst gewijzigd door Peter87 op 08 Nov 2016, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 08 Nov 2016, 22:57

Peter87 schreef:Voor die Arran heb ik €165 ex verzendkosten van €15 betaald.
Dus waar spreek ik mezelf tegen dan?

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen :bigsmile
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 22:58

Nee als ik je zou begrijpen zou ik er niet naar vragen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Nov 2016, 23:00

Dyson81 schreef:Ik ga er eens lekker voor liggen, daar is het forum tenslotte ook voor :bigsmile

Niets menselijks is ons vreemd, nu wordt de schijn gewekt dat diegene (lees: ik drink alles wat ik koop) nooit een fles kopen welke men koopt noch voor de verzameling, op de gok, als investering of om open te maken en denkt later toch de fles door te flippen...
Sorry, maar ik denk dat hierbij (zonder iemand te beledigen) lichtelijke schijnheiligheid om de hoek komt kijken :lekker

Ik zal het maar eerlijk vertellen, ik heb de fles op de gok gekocht (maar ik gok niet :Scratch ) omdat ik anders niet weet waar ik het anders moet laten, ik zet het nu ook al wekelijks met zakken aan de straat

Dan ga ik er ook eens lekker voor liggen. Want ik denk dat als je schrijft dat mensen schijnheilig zijn zonder dat je iemand wilt beledigen ik daar 2 kanten mee op kan:
1. je weet niet zo goed wat schijnheilig is.
2. je wilt het wel zeggen maar hebt er eigenlijk de ballen niet voor.

Ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken hoor, dat komt waarschijnlijk omdat ik vrijwel nooit iets aanbied hier (of elders) en als ik dat al doe dan aan normale prijzen, vaak retail zelfs. Waarbij ik wel degenen die zelf altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar als ze zelf wat aanbieden de hoofdprijs vragen sowieso niks verkoop. En nu kan ik wel schrijven dat ik zonder mensen te willen beledigen dat pas schijnheilig vindt maar dat doe ik niet.... :Scratch
Als iemand (of jijzelf) zich aangesproken voelt zal dat met een reden zijn hé... ;)
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Nov 2016, 23:03

Peter87 schreef:@ nigel_tufnel

Dat ie 300 kost en niet aan te slepen is. In geval van die glenrothes hebben veel mensen het als groepsaankoop gedaan.
En geld niet waard is geld niet waard. Dat klopt zeker. Maar ik ben dan liever 70 kwijt dan 300. En dat geld ook voor oude grain en donkere whisky's natuurlijk. Maar dit gaat me meer om de hype in combinatie dat de meeste hem kopen om weer door te verkopen.

Ook ik koop natuurlijk weleens iets op de gok. Die dronach 1995 heb ik ook op basis van WB notities en m'n ervaring met andere 1995 dronachs gekocht. Is een hele goede gok gebleken want ik scoor hem wel degelijk 92. Heb ik mooi 2 flesjes voor de prijs van 1 littlemill.

Het punt was toch dat het bizar is dat mensen veel geld uitgeven aan iets wat ze niet geproefd hebben?
En waarvan ze dus niet weten of het goed is al dan niet.
300 euro is voor velen veel geld voor een fles whisky maar voor een heel aantal goede verdieners niet.
Zo is 70 euro voor een fles whisky ook zéér veel voor een heel aantal mensen die ik ken. Veel geld hangt dus af van je koopkracht.
Bij deze Littlemill heb je in vergelijking met de Glenrothes al meer zekerheid van kwaliteit aangezien er al redelijk wat zustervaten gebotteld zijn.
En die zijn ook daadwerkelijk door een heel aantal mensen geproefd.
Littlemill is inderdaad hypegevoelig maar dat zijn de recente grains en sherried whisky's ook, anders zag je ze niet smelten als sneeuw voor de zon.
Die oude grains stonden een dik jaar geleden nog massaal stof te happen op de schappen...

Dus eigenlijk heb je voor die GlenDronach ook een gok gedaan van 300 euro zonder zeker te zijn van de kwaliteit.
Want helaas zijn ook niet alle GlenDronachs goed.
Het kan, maar het lijkt me toch straf dat je nagenoeg alles geproefd hebt alvorens je het kocht.
Niet dat het m'n zaken zijn maar dus die 2 Bowmores ceramic 22yo & 30yo heb je beiden geproefd voor de aankoop?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Nov 2016, 23:13

Ik ga uit van m'n eigen portemonnee en niet van die van andere.
Die bowmore's zijn flessen voor een tasting die ik al een hele tijd plan. Maar zo heb ik wel meer in m'n kast staan dat puur voor m'n collectie is. Ik vind het namelijk ook leuk om naar m'n kast te kijken.

De glendronach was zoals ik zelf al zei een gecalculeerde gok. Ik heb ondertussen al genoeg ervaring met dit soort bottelingen dat ik op basis van tastingnotes, WB scores en aanraden van bepaalde mensen makkelijk durf te kopen.

Mijn punt was dat zoveel mensen blind op een littlemill springen omdat ze toch wel weten dat hij meer geld waard word. Want het overgrote deel gaat hem niet openmaken.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 08 Nov 2016, 23:28

Laat ff duidelijk zijn dat ik reageer op de opmerking over het feit dat men het raar vindt dat er een run is op een beperkte oplage van een gesloten distilleerderij, in dit geval de Littlemill van CC gebottled voor LBDC.
Het is menselijk dat "schaarste" een bepaalde magneet werking heeft, ene meneer Cialdini legt uit hoe dit werkt.

Men wekt hier de indruk (diegene die een reactie plaatsen), dat zij zichzelf niet schuldig maken aan de actie welke men veroordeelt.
M.a.w. ik denk dat men sterk in de minderheid is als men nooit een fles koopt zonder hem te hebben geproefd, of de fles aan te kopen zonder deze absoluut niet door te verkopen.

@ PeterPAN, de discussie van de Arran is een voorbeeld, nu wek je de indruk dat je de fles gekocht hebt om hem vervolgens als cadeautje door te schuiven. Het siert je dat je het hier aanbood voor in mijn ogen een nette prijs, maar je hebt de fles gekocht voor deze prijs (wellicht had je voorkennis dat deze iets eerder 100 piekes kostte) om hem vervolgens niet open te maken (want dat zeg en doe je namelijk).
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”