Benromach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Benromach Expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Jun 2016, 19:57

thijs100 schreef:Het zijn alleen wel exact dezelfde drams, alleen het alcoholpercentage verschilt.

Een hoger alcoholpercentage kan juist voor een veel smaakvollere dram zorgen. Imho meestal zelfs.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Jun 2016, 22:27

Helemaal waar. Wat ik bedoel is dat het recept voor beide whiskies helemaal hetzelfde is, alleen de een wordt op 43 procent gebotteld en de ander op 57 procent. Mijn voorkeur gaat naar de 100 Proof.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Stijn V
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Stijn V » 21 Jun 2016, 21:00

In de voorbereiding voor een eerste tasting die ik recent gaf las ik ook ergens dat ze duidelijk verschillend zijn (de 10y 43% en de 10y 100° Proof). Ik heb ze dan maar eens naast elkaar gezet en ben van mening dat ze wel degelijk toch oorspronkelijk dezelfde whisky's waren. Hogere alcohol % houdt smaken beter vast en de 100 Proof is daarmee toch zijn prijsverschil van +/-20 euri wel degelijk waard.
Ik ben hoe dan ook fan van beide. Verplicht in huis te halen. :D
3 x

Zeeke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zeeke » 29 Jun 2016, 09:51

Zeer aangename ervaringen gehad met deze Port Wood Finish uit mijn geboortejaar:
https://www.whiskybase.com/whisky/37294/benromach-1982

Helaas denk ik dat de 3 laatste glaasjes er zitten aan te komen van deze fles...
1 x

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 30 Jun 2016, 21:59

Stijn V schreef:Hogere alcohol % houdt smaken beter vast en de 100 Proof is daarmee toch zijn prijsverschil van +/-20 euri wel degelijk waard.
Ik ben hoe dan ook fan van beide. Verplicht in huis te halen. :D

Helemaal mee eens!
En als je toch moet kiezen, ga dan maar voor de 100 proof! Ideaal met een stukje donkere chocolade, als je er graag een knabbeltje bij hebt. Dit is de enige fles die ik thuis staan heb (voor de tweede keer), waarvoor ik letterlijk elke keer de snoepkast in duik :D
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 01 Sep 2016, 20:10

Fyi:
Benromach hermitage 2007

Edit: netjes trouwens dat ondanks de redelijk jonge leeftijd toch gewoon age statement!
1 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Sep 2016, 17:19

Wat mag ik verwachten qua smaak van 'oudere' Benromach edities van begin jaren 1980?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 01 Nov 2016, 10:14

Naar aanleiding van de vele positieve commentaren hier een Benromach 10 yo in een flesje van 20 cl aangeschaft. Ben niet echt liefhebber van rokerige whisky's en stel mijn 'limiet' qua rokerigheid vaak gelijk met die van een Highland Park. Ik was wel verrast door de toch meer intense rokerigheid in deze Benromach dan dat ik verwacht had. Ze omschrijven het naar mijn gevoel ook minder intens dan ik het heb ervaren. Ik ervaar het als een soort 'roetigheid'. Dus na een eerste kennismaking blij dat ik voor de 20
cl. ben gegaan, maar ik ga 'm zeker verder ontdekken.

Trouwens ook een sample van Springbank 10 yo bij mijn laatste bestelling gehad en die bevalt me precies toch beter, ook qua intensiteit van de rokerigheid. Bij de Springbank had ik meteen een gevoel van een fles van deze (of een andere expressie, de 12/15?) te zullen aanschaffen.
:offtopic
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 08 Nov 2016, 14:08

FYI
Er komt/is een single cask van Benromach, speciaal voor Van Wees gebotteld, uitgebracht. Gaat om cask 333. Hij heeft 8 op ex-bourbonvaten gerijpt en is cask strength (in dit geval 60,3%). Er kwamen 248 flessen uit het vat.
Op whiskybase staat een recengt gebotteld vat dat speciaal voor LMDW is gebotteld. Deze heeft dezelfde leeftijd, type vat en aantal flessen dat er uit kwam. Die scoort toch meer dan verdienstelijk voor een whisky van nog geen €70
https://www.whiskybase.com/whisky/87204/benromach-2008
Laatst gewijzigd door Cor - Vinabc op 08 Nov 2016, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Nov 2016, 14:37

Cor - Vinabc schreef:FYI
Er komt/is een single cask van Benromach, speciaal voor Van Wees gebotteld, uitgebracht. Gaat om cask 333. Hij heeft 8 op ex-bourbonvaten gerijpt en is cask strength (in dit geval 60,3%). Er kwamen 248 flessen uit het vat.
Op whiskybase staat een zustervat dat speciaal voor LMDW is gebotteld. Die scoort toch meer dan verdienstelijk voor een whisky van nog geen €70

Mooi, als die de kwaliteit van die LMDW benadert is dat inderdaad een must-buy.
De LMDW-versie was voor mij één van de verrassingen van WhiskyLiveParis dit jaar!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 08 Nov 2016, 15:30

Op basis van de eerste gegevens zie ik wel erg veel overeenkomsten. Maar ja, ik heb ze niet naast elkaar geproefd. Alleen het abv ligt wat hoger bij deze.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Nov 2016, 16:26

BWhisky schreef:Mooi, als die de kwaliteit van die LMDW benadert is dat inderdaad een must-buy.
De LMDW-versie was voor mij één van de verrassingen van WhiskyLiveParis dit jaar!

Het enige wat opvalt is dat de prijzen van welke LMDW botteling dan ook helaas geen verrassing zijn; zonder uitzondering schandalig hoog.

Bijvoorbeeld de Arran 1996; € 150. Da's 5 tientjes meer als de Arran The Choosen one die behoorlijk vergelijkbaar is.
Jullie hebben het nu over 70 euro voor een Benromach; de link zegt € 105. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Want € 105 is belachelijk voor een 8 yo.
Ik ben ook altijd in de veronderstelling geweest dat als je jarig bent je trakteert. Maar in Frankrijk is je 60e verjaardag kennelijk een reden om je klanten een poot uit te draaien... :Scratch

Ook typisch LMDW; als de verkoop tegenvalt is het vaak later te krijgen tegen veel betere prijzen bij andere retailers. Bijvoorbeeld de Ledaig Artist 5; bij hunzelf € 120 en vrij recent bij Master of Malt voor 9 tientjes. (nee, je hoeft niet meer te kijken)
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 08 Nov 2016, 17:00

Bedoelde met nog geen €70 voor de Benromach die voor Van Wees is gebotteld. Had ook de prijs van LMDW gezien....
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Nov 2016, 19:27

Op whiskybase staat een zustervat dat speciaal voor LMDW is gebotteld. Die scoort toch meer dan verdienstelijk voor een whisky van nog geen €70

De LMDW is cask 192, die voor Van Wees is cask 333. Dat zou ik toch geen zustervaten noemen.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 08 Nov 2016, 21:10

thijs100 schreef:

De LMDW is cask 192, die voor Van Wees is cask 333. Dat zou ik toch geen zustervaten noemen.

Heb je gelijk in. Aangepast, anders verwoord nu.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”