HWF VBT-8: VBT Café

De achtste "blinde" forum-proeverij.
Erik Elixir
Senior
Senior

Re: HWF VBT-8: VBT Café

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 06 Nov 2016, 08:15

Ongezouten:

Niet mijn beste maar wel leuke experimentele VBT.

Thanks voor je inspanningen mannen!
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Nov 2016, 08:50

Thanks Erik voor je "ongezouten" reactie. Valt overigens nog wel mee, bij ongezouten verwacht ik doorgaans een flinke lading harde woorden.

Bedoel je met niet het "beste" hoe de whiskies jou persoonlijk bevallen, of organisatorische aspecten? Ik vind het belangrijk om te leren, dus als er verbeterpunten zijn dan neem ik ze graag mee.

Fijn te lezen dat je het experimentele bevalt. Is dit wat jou betreft belangrijker dan het proeven van alleen maar goede whiskies, of gaat toch de kwaliteit van de whiskies voor?

De reden van vragen is om te bezien wat een VBT zou moeten zijn: het ontdekken van pareltjes, of het verbreden van het palet aan whiskies die de deelnemer heeft gedronken. Het proeven van whiskies die nog niet gebotteld zijn hoort bij het laatste, maar kan moeilijk een standaard gaan worden. Hierbij is de organisatie natuurlijk afhankelijk van contacten (of in dit geval eigen voorraad), en beiden zijn niet ongelimiteerd aanwezig.

Natuurlijk proberen we whiskies te vinden die bij iedereen heel erg in de smaak vallen. Aan de andere kant weet iedereen dat dit een utopie is. Vervolgens speelt ook het budget een rol, zeker met stijgende prijzen. Maar de kwaliteitscommissie let wel op dat er geen of niet te veel doorsnee-whiskies worden meegenomen.

Roept u maar (dus niet alleen Erik)!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 06 Nov 2016, 09:42

Een (V)BT is voor mij een leuke manier om nieuwe smaken en distilleries en zelfs graansoorten te ontdekken. In dat kader kan het al bijna niet fout gaan! In deze vbt is mijn gevoel tov grain versterkt; dat is -nog- niet mijn ding. Echter heb ik deze vbt dus mooi effe ontdekt dat Ledaig en sherry best wel heel prettig kan zijn :) (Oogadal ik wil m'n vW terug! :-P ). Goed werk dus mannen :duimop
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Nov 2016, 10:15

Ledaig en Madeira?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 06 Nov 2016, 10:48

Persoonlijk:
Een tasting voldoet aan de volgende voorwaarden:

Het moet geen rotzooi zijn, al zit daar meteen de grootste uitdaging in. Bijvoorbeeld, Peated kan voor de een herinneringen oproepen aan de aars van satan, terwijl anderen er uren aan kunnen snuffelen.
Voor mij is deze editie tot nu toe van goede kwaliteit.

Het moet kunnen verrassen. Natuurlijk niet bij elke whisky, maar een santis of nog niet gebottelde whisky is voor mij de reden om met dit soort dingen mee te doen.

Het moet divers zijn, ook vanwege het eerste punt. Je wil zoveel mogelijk ontdekken maar als organisatie denk ik ook voor ieder wat wils bieden.

En ik vind het leuk als er wat unieke flessen tussen zitten, die je niet snel zelf kan bemachtigen. Maar ook juist een aantal flessen die nog wel beschikbaar zijn, zodat je de whisky die je blind erg goed vond ook daadwerkelijk zou kunnen kopen.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 06 Nov 2016, 11:38

Peter87 schreef:Ledaig en Madeira?

Het was nog vroeg... :sst
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2016, 11:50

RvdB schreef:Een (V)BT is voor mij een leuke manier om nieuwe smaken en distilleries en zelfs graansoorten te ontdekken. In dat kader kan het al bijna niet fout gaan! In deze vbt is mijn gevoel tov grain versterkt; dat is -nog- niet mijn ding. Echter heb ik deze vbt dus mooi effe ontdekt dat Ledaig en sherry best wel heel prettig kan zijn :) (Oogadal ik wil m'n vW terug! :-P ). Goed werk dus mannen :duimop

:P :P

No way Hosé...
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2016, 11:57

WhiskyclubSpakenburg schreef:Ongezouten:

Ik snap wat je bedoelt, en je comments geven aan dat we het dus goed doen; de HWF VBT's zijn bedoeld voor de instappende whisky liefhebber en dient dus laagdrempelig te zijn qua kosten en aan de andere kant de deelnemers duidelijk meer te bieden als de vrij simpele OB's waar zij tot nu toe mee in aanraking zijn gekomen. Dus geen JW Green, Laga 16, Glenfiddich 12, Dimple en dat soort meuk.

Om ook de gevorderden niet teleur te stellen proberen we er ook dingen in te stoppen die je of normaal gesproken niet kunt kopen, of pareltjes die normaal gesproken makkelijk over het hoofd gezien worden.

Wat dat betreft is een HWF VBT een compromis tussen beginners en gevorderden en is het de kunst om iedereen blij te maken en te verrassen...., gezien de reacties is dat redelijk geslaagd.

Mocht er animo zijn voor een Quality VBT; daar kan over gepraat worden..., alleen 8 drams voor € 43 met verzenden gaat het dan niet worden :(
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Nov 2016, 11:59

Animo!
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Nov 2016, 12:40

Oogadal schreef:
WhiskyclubSpakenburg schreef:Ongezouten:

Ik snap wat je bedoelt, en je comments geven aan dat we het dus goed doen; de HWF VBT's zijn bedoeld voor de instappende whisky liefhebber en dient dus laagdrempelig te zijn qua kosten en aan de andere kant de deelnemers duidelijk meer te bieden als de vrij simpele OB's waar zij tot nu toe mee in aanraking zijn gekomen. Dus geen JW Green, Laga 16, Glenfiddich 12, Dimple en dat soort meuk.

Om ook de gevorderden niet teleur te stellen proberen we er ook dingen in te stoppen die je of normaal gesproken niet kunt kopen, of pareltjes die normaal gesproken makkelijk over het hoofd gezien worden.

Wat dat betreft is een HWF VBT een compromis tussen beginners en gevorderden en is het de kunst om iedereen blij te maken en te verrassen...., gezien de reacties is dat redelijk geslaagd.

Mocht er animo zijn voor een Quality VBT; daar kan over gepraat worden..., alleen 8 drams voor € 43 met verzenden gaat het dan niet worden :(

Ik snap beide punten maar ik vind wel dat jullie het top gedaan hebben.
Om eerlijk te zijn had ik wel één echte famous verwacht... Dat heb je met de naam hé! ;)
De evolutie in de whiskywereld maken deze initiatieven moeilijker en moeilijker...
Als je zag dat er in voorgaande VBTastings Port Ellen, Karuizawa, Littlemill,... voor die prijs voorbijkwamen...
Dan kan je alleen maar concluderen dat de tijden erg hard veranderd zijn.
Op zich heb ik wel interesse in een quality VBT, alleen de prijzen tegenwoordig.
En wat is kwaliteit? Wat zijn de verwachtingen van de persoon?
Want dit laatste speelt nog de grootste rol volgens mij...
Kan je dan niet beter een top sampleset bestellen van wat je echt wil?
Want de één wil er Port Ellen en Brora in, de andere oude blends en grains,...
Je gaat in ieder geval niet iedereen kunnen plezieren.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Nov 2016, 12:54

Klopt, en het kan niet ongelimiteerd. De vraag is of je tijdens zo'n quality VBT de gesloten distilleerderijen mag verwachten. Dat lijkt me redelijk onhaalbaar. Als je voor een dergelijk VBT de kosten iets opschroeft, kom je aan verborgen pareltjes of de middel-oude bottelingen van de bekendere distilleerderijen. Daar is goed een combo van te maken.

Daarbij is voor mij persoonlijk het verrassende effect het leukste. Ik proef graag iets dat ik nog niet kende, dat zet me weer op andere gedachten.
5 x
Affirmanti incumbit probatio

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 06 Nov 2016, 14:09

caskstrength schreef:Daarbij is voor mij persoonlijk het verrassende effect het leukste. Ik proef graag iets dat ik nog niet kende, dat zet me weer op andere gedachten.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
En dan kan het zijn (zoals bij de santis) dat ik denk "eens, maar nooit meer" of dat ik erachter kom dat er ook wel lekkere Millstone is (nadat ik er via samples 2 had geproefd die niet zo bevielen) .

Dit was mijn eerste VBT, maar hopelijk niet de laatste!
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2016, 14:10

nigel_tufnel schreef:[

Om eerlijk te zijn had ik wel één echte famous verwacht... Dat heb je met de naam hé! ;)

Eeeh, zijn we al klaar dan Kris...?

Maar buiten dat; als je echt verwacht had voor € 37 (ex verzenden) in totaal 8 drams thuis te krijgen waarbij er een 5 cl Littlemill of Port Ellen a € 20-25 bij had gezeten denk ik dat je met een verkeerd verwachtingspatroon bent ingestapt. Zie ook mijn uitleg wat de opzet en insteek van (alle) HWF VBT's zijn.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Nov 2016, 15:24

Oogadal schreef:
nigel_tufnel schreef:[

Eeeh, zijn we al klaar dan Kris...?

Maar buiten dat; als je echt verwacht had voor € 37 (ex verzenden) in totaal 8 drams thuis te krijgen waarbij er een 5 cl Littlemill of Port Ellen a € 20-25 bij had gezeten denk ik dat je met een verkeerd verwachtingspatroon bent ingestapt. Zie ook mijn uitleg wat de opzet en insteek van (alle) HWF VBT's zijn.

Ik wel! :bigsmile
Maar even iets rechtzetten hoor Edwin & Paul. Dit was helemaal niet als zware kritiek of ondankbaar bedoeld hoor.
Dit is mijn eerste VBT.
Ik had sowieso maar 6 drams verwacht en al helemaal geen lekkere chocolade.
Ik had ook helemaal niet de verwachting dat er een gesloten stokerij bij zou zitten
Ik anticipeer gewoon op wat er gezegd is door o.a. WhiskyclubSpakenburg.
En zoals ik al eerder zei: de huidige marktsituatie en prijzen beperken dit soort initiatieven helaas.
De Littlemill, Port Ellen, Karuizawa Asama haalde ik alleen maar aan omdat deze in voorgaande VBTastings zaten.
Als er dan personen zijn die bijna alle voorgaande tastings hebben gedaan, kan ik me voorstellen dat deze misschien niet de beste is.
Hij is in ieder geval wel erg vindingrijk.
Wat de titel betreft (odd & famous) had ik (misschien net als anderen) verwacht dat er echt zo'n famous whisky bij zat (wie weet de laatste) ;) .

Wat mij betreft is/was dit een zeer geslaagde tasting.
Whisky's die ik helemaal nog nooit geproefd had, hele aparte smaken en voor mij alvast geen evidente keuzes.
Heel wat bijgeleerd en ook zeer tevreden dat ik heb meegedaan. :goedgedaan
Zelfs een fles aangeschaft van het CasQueteer project en van jouw project (Edwin) had ik er ook wel graag één gehad.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Nov 2016, 16:38

Wie zegt dat er niet nog een 'famous' aankomt? Ik bedoel zijn we al klaar dan? Ik moet nog 2 whisky's proeven en 3 onthuld krijgen.
Ik verwacht geen brora of littlemill nee. Maar je weet het niet hè?!

Back on-topic.

Heren jullie doen het vooralsnog uitstekend, de samples die nog te gaan zijn, zullen mij na verwachting niet teleurstellen. Er zaten twee whisky's bij die ik niet lekker vond, maar dat is prima, weten we dat ook weer. Er zaten er ook twee bij waar ik, vooral bij de neus, een klein stijfje van kreeg. Dat is natuurlijk wel een beetje de bedoeling.

Dit is mijn 3e vbt en deze steekt er met kop en schouder bovenuit.

Wat ik denk dat een vbt in moet houden is de verrassing en verbazing. Zoals Tom2 zei in mijn sample topic: Biedt de Glenfiddich 18yo maar eens aan in een blind tasting. Wedden dat mensen heel erg verrast zullen zijn, maar in de winkel laten wij freaks dit liggen (glenfiddich station zijn wij toch allemaal allang gepasseerd toch? ;) ).
Een vbt laat mij over aan de drank en ik kan niet (on)bewust beïnvloed worden door de fles, doos, ralfy, serge enz. Dat is voor mij erg fijn.

tl;dr: Goed bezig heren!
3 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”