Welke whisky's MOET ik absoluut kopen tussen 70-150 € (2023)? [Was: 70-100 €]
Re: whisky tot 100 euro
Misschien je vraag naar hier verplaatsen, of eigenlijk: Hier staan al de antwoorden op jouw vraag:
0 x
Re: whisky tot 100 euro
Dre schreef:Misschien je vraag naar hier verplaatsen, of eigenlijk: Hier staan al de antwoorden op jouw vraag:
Mja is precies moeilijk hier iets te posten dat nog nie gepost is hehe
Bedankt
0 x
Re: Welke whisky's MOET ik absoluut kopen tussen 70-100 € ?
Glengoyne 21 of een benriach 25 zitten misschien iets boven je budget, maar zijn ook goed, kunt ook eens omkijken naar een mooie speyside of highlander door van wees gebotteld, daar kan door ook iets moois tussen zitten, balblair, een cragganmore ib (100+) of een leuke linkwood.
0 x
Een aantal standaardbottelingen die ik zelf in mijn collectie zitten en een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben (naar mijn mening):
Old Pulteney 17 (topdram)
Springbank 15
Caol Ila 15 unpeated
Lagavulin 12 CS (geen standaard botteling maar courant te krijgen)
Highland Park 18 (één van de betere met een laag alcoholpercentage, al ben ik dit wat ontgroeid
)
Bowmore Laimrig (niet 100% mijn ding, maar voor diegene die van sherry houden)
Old Pulteney 17 (topdram)
Springbank 15
Caol Ila 15 unpeated
Lagavulin 12 CS (geen standaard botteling maar courant te krijgen)
Highland Park 18 (één van de betere met een laag alcoholpercentage, al ben ik dit wat ontgroeid
Bowmore Laimrig (niet 100% mijn ding, maar voor diegene die van sherry houden)
0 x
pim schreef:of een benriach 25 zitten misschien iets boven je budget..
Zo'n €75 slechts
0 x
Dat is niet veel meer rien.. voor een schoon fleske.
0 x
- roetertoeter
- Actief lid

Balblair 1990 zeer volwassen whisky van 26 jaar voor maar 100E
Lagavulin 12
Signatory cask strength ledaig's
Lagavulin 12
Signatory cask strength ledaig's
0 x
Mijn methode is:
Eerst een normale 10 - 15yo drinken van een distilleerderij. Dat geeft vaak al een goede indicatie van het profiel. Of 's wat sampelen of proeven op events en festivals. Als dat me bevalt koop ik daarna 's een duurdere van zo'n merk.
Voor OB's is dat een prima en betere methode dan zomaar op basis van andermans meningen een fles van 70 - 100 euro kopen. Smaak blijft toch erg persoonlijk voor het grootste deel.
Voor IB's is dat wat lastiger, omdat die behoorlijk kunnen verschillen van hun originele profiel. Soort van trials vaak ook die ze niet kunnen vermarketen en dan verkopen aan de IB handel. Op dat vlak zou ik niet eens weten waar te beginnen met wat ik zou kunnen adviseren. Dat ligt ook maar net waarvan je houdt. Zo hou ik wel van de Tamdhu's, maar ken ik veel mensen die daar niks aan vinden.
Laatst een Ultimate '97 Glenlivet open getrokken. Ben normaal helemaal geen fan van Glenlivet, maar zo'n IB is weer heel anders en vond ik super. Maar zo zou ik er nog wel 100 op kunnen noemen, die stuk voor stuk niet meer verkrijgbaar zijn, dus echt veel heb je daar niet aan
Eerst een normale 10 - 15yo drinken van een distilleerderij. Dat geeft vaak al een goede indicatie van het profiel. Of 's wat sampelen of proeven op events en festivals. Als dat me bevalt koop ik daarna 's een duurdere van zo'n merk.
Voor OB's is dat een prima en betere methode dan zomaar op basis van andermans meningen een fles van 70 - 100 euro kopen. Smaak blijft toch erg persoonlijk voor het grootste deel.
Voor IB's is dat wat lastiger, omdat die behoorlijk kunnen verschillen van hun originele profiel. Soort van trials vaak ook die ze niet kunnen vermarketen en dan verkopen aan de IB handel. Op dat vlak zou ik niet eens weten waar te beginnen met wat ik zou kunnen adviseren. Dat ligt ook maar net waarvan je houdt. Zo hou ik wel van de Tamdhu's, maar ken ik veel mensen die daar niks aan vinden.
Laatst een Ultimate '97 Glenlivet open getrokken. Ben normaal helemaal geen fan van Glenlivet, maar zo'n IB is weer heel anders en vond ik super. Maar zo zou ik er nog wel 100 op kunnen noemen, die stuk voor stuk niet meer verkrijgbaar zijn, dus echt veel heb je daar niet aan
0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Bijna alle bottlingen van Van Wees zijn goed tot erg goed en dit is één van de weinige onafhankelijke bottlers die nog normale prijzen hanteert.
1 x
- Erik1908
- Top bijdrager

ovanpuyvelde schreef:Bijna alle bottlingen van Van Wees zijn goed tot erg goed en dit is één van de weinige onafhankelijke bottlers die nog normale prijzen hanteert.
Klopt. Handig dat ze hier om de hoek zitten. Kan altijd even proeven. Nadeel (maar wel logisch) is wel dat ze alleen The Ultimate, SV en GM als IB's verkopen.
0 x
Whisky-ettenleur schreef:Tom2 schreef:Ik denk dat we hier allemaal wel kunnen roepen wat je zeker moet kopen, maar dat je zelf eerst eens moet aangeven wat het beste bij jou smaakprofiel aansluit. En op basis van je smaakprofiel kunnen we je gerichter advies geven.
Als jij een nieuwe auto gaat kopen stap je toch ook niet een garage binnen, ik heb X budget, welke zijn de beste auto's in deze prijsklasse.
Nou dan kan ik je aanraden: een monovolume, een sportwagen, ...
Dit kan een mooie sportwagen zijn, maar voor een gezin met drie kinderen zal dit toch niet de juiste auto zijn.
Ik kan je een hele mooie Laphroaig aanraden, maar als turf niet je ding is, wat ben je dan met die raad ?
Ik neem aan dat je vraagt, wat moet ik absoluut kopen beneden 60€,dat je dan nog in de ondekkingfase zit en veel wil proberen. In de prijsklasse dat jij de vraag stelt, neem ik aan dat je toch al een beter beeld hebt van waar je heen wilt.
Mee eens!
Ik zoek whisky's buiten de groepen: turf, rokerige en whisky's met een bite/pepertje.
Hou met name van de zoetere/zachte/fruitige whisky's.
Ik zou eens een glenburgie 1995 of een glen keith 1992 proberen.
0 x
- Petrovitski
- Senior

Welke whisky's zou je aanraden tussen 70-150 € (2023)
Springbank 15, omdat het een heel fijne dram is en met een beetje geluk (en als je snel bent) is er ook nog wel aan te komen.
Campbeltown Loch (en dan koop je er 3 voor 150 euro!)
De meeste single casks van Glenallachie zijn ook wel onder de 150 euro. Die hebben mij nog niet teleurgesteld.
Sowieso de Glenallachie 10 CS. Dat vind ik een fijne whisky voor een redelijke prijs.
Een Kavalan Solist. Die zijn lekker gek en enorme smaakbommen. Ik zou dan zelf een sherry of port cask kopen.
Longrow RED (als je ze kunt vinden) Lekker en krachtig en (nog) ruim onder de 150.
Onder de 150 is gelukkig nog heel veel moois en een aantal toppers te vinden.
Campbeltown Loch (en dan koop je er 3 voor 150 euro!)
De meeste single casks van Glenallachie zijn ook wel onder de 150 euro. Die hebben mij nog niet teleurgesteld.
Sowieso de Glenallachie 10 CS. Dat vind ik een fijne whisky voor een redelijke prijs.
Een Kavalan Solist. Die zijn lekker gek en enorme smaakbommen. Ik zou dan zelf een sherry of port cask kopen.
Longrow RED (als je ze kunt vinden) Lekker en krachtig en (nog) ruim onder de 150.
Onder de 150 is gelukkig nog heel veel moois en een aantal toppers te vinden.
Laatst gewijzigd door Petrovitski op 26 Aug 2023, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
- defeatless
- Moderator

Maar ja Petrovitski..... Dáár gaat dit topic niet over....
2 x
- Petrovitski
- Senior

defeatless schreef:Maar ja Petrovitski..... Dáár gaat dit topic niet over....
Ik denk dat je die 150 bedoelt?
Het onderwerp is aangepast naar 70-150 in 2023. Daar regeerde ik op.
Of ik begrijp je verkeerd,
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”