Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Okt 2016, 12:43

FGG schreef:
FGG schreef:Zo, vanavond staat een gezellige avond op het programma met 3 vrienden waarop we de 6 samples soldaat gaan maken:

Ardbeg Dark Cove
Bowmore Black Rock
Caol Ila 1993 AcL
Highland Park 15yo
Kilchoman 2011 Madeira
Lagavulin 16yo

Die laatste was onverwacht vorige week al in mijn collectie gekomen, maar ach..

Daarnaast komen er nog een Jack Daniel's, een Islay Storm, een Caol Ila en een Talisker op tafel.

Wordt wel gezellig, denk ik... :nat

En het wás gezellig! Vanaf 20:00 tot vanmorgen 4:15 met vier man allerlei whisky's zitten proeven, ik geloof dat ik er toch 15 heb mogen proeven. Ik zal verderop vandaag m'n bevindingen hier ergens neerzetten.

Waarschuwing en informatie over alcohol gebruik en misbruik :shock:
6 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 09 Okt 2016, 13:20

FGG schreef:En het wás gezellig! Vanaf 20:00 tot vanmorgen 4:15 met vier man allerlei whisky's zitten proeven, ik geloof dat ik er toch 15 heb mogen proeven. Ik zal verderop vandaag m'n bevindingen hier ergens neerzetten.

Gedrónken wellicht, maar geproefd? :Scratch
Ik denk dat het smaakwaarnemingsvermogen na een dram of 8 toch echt wel aardig zoek raakt. Naar die bevindingen ben ik denk ik dan ook niet echt nieuwsgierig....
6 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Okt 2016, 17:41

caskstrength schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=130 :shock:

Kom op zeg: ik ben 48, 98 kilo en bij de buurman.

Dre schreef:Gedrónken wellicht, maar geproefd? :Scratch
Ik denk dat het smaakwaarnemingsvermogen na een dram of 8 toch echt wel aardig zoek raakt. Naar die bevindingen ben ik denk ik dan ook niet echt nieuwsgierig....

Ok, lekker snel beoordeeld en veroordeeld, alles op basis van wat aannames.

Dan maar even de feiten. 14 samples van 1,5cl in een tijdsbestek van 8 uur komt overeen met ongeveer 7 glazen bier v.w.b. de alchohol-consumptie, zo dramatisch is dat niet. Tussen de samples door zijn er ruim 6 liter water en 2 stokbroden door gegaan, voornamelijk om de smaak te neutraliseren en naast de whisky genoeg neutraal vocht binnen te krijgen.

Lijkt me allemaal goed te doen. Het enige wat misschien too much was, was de tijd. Maar ik had Suzuka opgenomen, dat scheelde.

Ik heb alle whisky's goed kunnen proeven en beoordelen (op eigen wijze, ik kan nog niet zo proeven en beoordelen als de meesten hier) en ben weer een stuk verder in mijn zoektocht naar mijn smaak. Ik zal me niet veel langer over uitwijden:

Mijn toppers van de avond: Bowmore Black Rock, Ledaig 10yo en de Talisker 10yo
Tegenvallers: Ardbeg Dark Cove, Caol Ila 1993 AcL
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 09 Okt 2016, 18:15

Dit klinkt als een lange zware zit met alleen maar nipjes whisky en vooral water en stokbrood :|

Ik denk dat ik halverwege over was gestapt op bier en shoarma :Party
5 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Okt 2016, 19:56

Nino schreef:Dit klinkt als een lange zware zit met alleen maar nipjes whisky en vooral water en stokbrood :|

Ik denk dat ik halverwege over was gestapt op bier en shoarma :Party

Haha, het viel wel mee. Gezellige avond, veel gekletst, heel veel muziek, heerlijke whisky's. Uiteindelijk zijn 2 van de 4 ook aan het bier gegaan, maaar da's niet mijn ding. Verder hadden we nog gerookte zalm en kaas.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Okt 2016, 20:46

FGG schreef:Ok, lekker snel beoordeeld en veroordeeld, alles op basis van wat aannames.

Niet echt. Het is niet de eerste keer dat ik het lees. Je roept het dus enigszins over jezelf af. Bij het lezen van deze berichten ontstond bij mij steeds de indruk dat je dit normaal lijkt te vinden. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het dusdanig niet normaal dat ik er toch wat van zeg.

FGG schreef:Dan maar even de feiten. 14 samples van 1,5cl in een tijdsbestek van 8 uur komt overeen met ongeveer 7 glazen bier v.w.b. de alchohol-consumptie, zo dramatisch is dat niet. Tussen de samples door zijn er ruim 6 liter water en 2 stokbroden door gegaan, voornamelijk om de smaak te neutraliseren en naast de whisky genoeg neutraal vocht binnen te krijgen.

14 x 15 ml = 210 ml.
Rekening houdend met een gemiddeld ABV van 44% over de flessen die je hebt gepost in je originele post heb je daarmee 92,4 ml. alcohol binnen gekregen. 1 standaardvolume alcohol van een bierglas is 5% x 200 ml = 10 ml. Je zit dus op 9 ruim glazen bier.

Misschien onbewust, misschien niet, maar het is dus meer dan 7 a 8 glazen. Als je iets noemt, doe het dan goed. Zo wekt het te anderen male dat je het bagatteliseert. Daar is zo'n issue te serieus voor.
5 x
Affirmanti incumbit probatio

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 09 Okt 2016, 20:59

caskstrength schreef:
FGG schreef:Ok, lekker snel beoordeeld en veroordeeld, alles op basis van wat aannames.

Niet echt. Het is niet de eerste keer dat ik het lees. Je roept het dus enigszins over jezelf af. Bij het lezen van deze berichten ontstond bij mij steeds de indruk dat je dit normaal lijkt te vinden. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het dusdanig niet normaal dat ik er toch wat van zeg.

FGG schreef:Dan maar even de feiten. 14 samples van 1,5cl in een tijdsbestek van 8 uur komt overeen met ongeveer 7 glazen bier v.w.b. de alchohol-consumptie, zo dramatisch is dat niet. Tussen de samples door zijn er ruim 6 liter water en 2 stokbroden door gegaan, voornamelijk om de smaak te neutraliseren en naast de whisky genoeg neutraal vocht binnen te krijgen.

14 x 15 ml = 210 ml.
Rekening houdend met een gemiddeld ABV van 44% over de flessen die je hebt gepost in je originele post heb je daarmee 92,4 ml. alcohol binnen gekregen. 1 standaardvolume alcohol van een bierglas is 5% x 200 ml = 10 ml. Je zit dus op 9 ruim glazen bier.

Misschien onbewust, misschien niet, maar het is dus meer dan 7 a 8 glazen. Als je iets noemt, doe het dan goed. Zo wekt het te anderen male dat je het bagatteliseert. Daar is zo'n issue te serieus voor.

Daarbij zijn het ook nog whisky's waar het gemiddeld forumlid zijn biefstukje in bakt.
Een uitgebreide beoordeling lijkt me dan ook niet nodig.

En inderdaad wat Paul al zegt, als ik af en toe lees wat jij door de week weg werkt zou ik me toch zorgen gaan maken.
Het Riagg zit gewoon nog in het standaardpakket. :P
4 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Okt 2016, 21:52

caskstrength schreef:14 x 15 ml = 210 ml.

Hangt van het bier af.

caskstrength schreef:Misschien onbewust, misschien niet, maar het is dus meer dan 7 a 8 glazen. Als je iets noemt, doe het dan goed.

Het was ook iets meer dan 8 uur... :roll:

caskstrength schreef:Daar is zo'n issue te serieus voor.

Wat is het issue dan? We zitten hier toch "Gezellig aan de bar..."?

JayDie schreef:Vergelijk het met 'gezellig in de kroeg': dan heb je het ook over vanalles en nogwat :-)
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 09 Okt 2016, 21:55

Ik vind het goed dat hier een sort of sociale controle plaatsvindt, maar gaan we dan ook zitten mekkeren bij elk festival van nu af aan? Want dan moeten we ook consequent zijn en alle festivals mijden. Wat ik daar sommigen zie wegklatsen valt in het niet bij een avondje doorhalen met vrienden.
1 x
2 ∞ & →

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Okt 2016, 22:19

Dank je.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Okt 2016, 22:20

Ach, wat iemand wegtikt moet ie lekker zelf weten wat mij betreft. Al zuipt iemand zich in coma, zolang die persoon niet aan het verkeer deelneemt zal het mij jeuken. Ik zou het alleen niet zo uitbundig kenbaar maken alsof je net een medaille op de Olympics hebt gewonnen. En er al helemaal geen notes over schrijven, daar zit niemand op te wachten. Zeker als het, zoals Maarten al zegt, gaat om relatief vrij simpele OB's..

Edit: wellicht een idee een nieuw topic hiervoor aan te maken? "Lam aan de bar". Zoiets :P
8 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 09 Okt 2016, 22:25

Oogadal schreef:Edit: wellicht een idee een nieuw topic hiervoor aan te maken? "Lam aan de bar". Zoiets :P

Of "Gezellig ónder de bar"...
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 09 Okt 2016, 22:30

Vooruit, rondje van mij dan maar...
Mortlach 1962 25Y samaroli iemand?
4 x
Afbeelding

TurboMcKwek