Piet schreef:De "oude school" v/s .....
Matti, help me weer even?
Piet schreef:De "oude school" v/s .....
JayDie schreef:Piet schreef:De "oude school" v/s .....
Matti, help me weer even?

Willem vd K schreef:Wat ik wel storend vind is dat sommige hoofdstukjes geen mythes zijn maar vragen. Die lijn heeft hij niet helemaal doorgetrokken. Sommigen zijn "Waarom is ....?". Dat is geen mythe, maar een vraag
Willem vd K schreef: Waar ik dan mijn vraagtekens bij heb is hoe het kan dat de ene peated whisky de ander niet is. En dan doel ik niet op de gebruikelijke verschillen die je ook bij non-peated whiskies ziet. Ik doel hier op het karakter van de turfrook zelf. Die van Laphroaig bijvoorbeeld is wat medicinaler, waar ik bijvoorbeeld een Bowmore veel meer op buskruit vind lijken. Als dat een en dezelfde mout is, met dezelfde turf op dezelfde manier gerookt, hoe verklaar ik dan dat verschil? Zou dat puur komen door verschillen in het proces bij de destillateur zelf? Zoals dus normaal gesproken ook de andere verschillen ontstaan?
Waar halen de non-islay destillateurs eigenlijk hun peated malt vandaan? Highland Park? Ardmore? Benriach? Etc? Ik vind een HP (houtrook, groenig, soms wat medicinaal) toch ook echt anders dan een Ardmore (teer achtig).
Maargoed, dit is misschien een discussie voor een ander topic? Sorry Piet![]()
Willem vd K schreef:(...)vind ik het moeilijk alles als absoluut waar aan te nemen. Het is tenslotte geen encyclopedie. Maar alsnog leuk om te lezen.

JayDie schreef:Willem vd K schreef:(...)vind ik het moeilijk alles als absoluut waar aan te nemen. Het is tenslotte geen encyclopedie. Maar alsnog leuk om te lezen.
Daar gaat het ook om; geeft ook gespreksstof, discussieonderwerp... forum! Boekje komt bij mij ook nog wel op de schap.

Kay schreef:Ben er inmiddels een stuk in gevorderd. Leuk boekje hoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij ook wel eens de plank misslaat. Zo schrijft hij bv. dat alleen Bruichladdich zich niet aan de afspraak houdt om vaten te vullen op een sterkte van 63.5%. Hoe kan ik dan een Glenrothes van 66.6% in mijn kast hebben staan en er op Whiskybase zelfs flessen boven de 70% bekend zijn, ze zullen toch niet sterker geworden zijn in het vat zeker?
Dre schreef:Dit boekje stond ook al een tijdje op mijn wishlist en sinds gisteren dan eindelijk in huis. Vandaag gelijk begonnen te lezen, tot dusverre leest het prettig weg. Eens kijken of ik er nog een paar leuke feiten uit kan pikken die mogelijk nog eens toegepast kunnen worden in een leuke whisky-discussie
voor de rest veel lees plezier natuurlijk. Nino schreef:Dre schreef:Dit boekje stond ook al een tijdje op mijn wishlist en sinds gisteren dan eindelijk in huis. Vandaag gelijk begonnen te lezen, tot dusverre leest het prettig weg. Eens kijken of ik er nog een paar leuke feiten uit kan pikken die mogelijk nog eens toegepast kunnen worden in een leuke whisky-discussie
Pas een beetje op Dre, als ik dit topic zo lees dan klopt niet alles wat er in staat.voor de rest veel lees plezier natuurlijk.

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten