Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 08 Okt 2016, 11:57

squaadgras schreef:Alhoewel waarschijnlijk meer dan goede whisky (zeker voor de prijs), verwacht geen onverwachte 90+ pnt. dram. Zustervaatje van CWC (2008), en die scoren 84-85 (2007).

We gaan het binnenkort zien heb hem net besteld! Verwacht inderdaad geen 90pnt voor 40 euro maar lekker sherrybommetje voor weinig geld is nooit weg.
1 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 08 Okt 2016, 12:01

squaadgras schreef:Alhoewel waarschijnlijk meer dan goede whisky (zeker voor de prijs), verwacht geen onverwachte 90+ pnt. dram. Zustervaatje van CWC (2008), en die scoren 84-85 (2007).

Daar ging het hem om, de prijs, vergelijkbare flessen glentauchers 2008 retailen anders voor rond de 60-70€...
1 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2016, 12:02

Mvamelsfort schreef:

We gaan het binnenkort zien heb hem net besteld! Verwacht inderdaad geen 90pnt voor 40 euro maar lekker sherrybommetje voor weinig geld is nooit weg.

Wat ik me vooral afvraag: op welke basis is dit dan een sherrybom?
De whisky is pas gebotteld en ik neem aan dat nog niemand 'm heeft kunnen proeven...
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 08 Okt 2016, 12:11

nigel_tufnel schreef:
Mvamelsfort schreef:

De whisky is pas gebotteld en ik neem aan dat nog niemand 'm heeft kunnen proeven...

Nee, hij is nog niet geproefd... Daar heb je een punt.

Langs de andere kant:
-Heb ik ondertussen 3 verschillende jonge glentauchers op sherry op en dan weet je wel wat je mag verwachten.
- Je kan de kleur van de fles zien.
- En jij weet evengoed als ik dat je in de huidige markt geen weken moet twijfelen over je aankopen. Als je alles eerst geproefd wilt hebben ga je vaak hopeloos te laat zijn...
1 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2016, 12:20

Tom2 schreef:
nigel_tufnel schreef:Wat ik me vooral afvraag: op welke basis is dit dan een sherrybom?

Langs de andere kant:
-Heb ik ondertussen 3 verschillende jonge glentauchers op sherry op en dan weet je wel wat je mag verwachten.
- En jij weet evengoed als ik dat je in de huidige markt geen weken moet twijfelen over je aankopen. Als je alles eerst geproefd wilt hebben ga je vaak hopeloos te laat zijn...

Met dat laatste punt ben ik het helaas volledig eens.
Wat het tweede punt betreft, sta ik er nog altijd van te kijken dat er nog altijd flessen blindelings gekocht worden op basis van de kleur en het woord sherryvat...
Onlangs bijvoorbeeld nog gelezen dat iemand vreesde voor de kwaliteit van de nieuwe Springbank 21yo Oloroso SC releases,
omdat de kleur lichter was dan verwacht... :HitHead
3 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 08 Okt 2016, 12:25

nigel_tufnel schreef:
Mvamelsfort schreef:

Op basis van ervaringen uit het verleden met jonge Glentauchers op sherry vaten. En ook afgaand op de kleur.
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 08 Okt 2016, 12:27

Tom2 schreef:
nigel_tufnel schreef:
Mvamelsfort schreef:

Langs de andere kant:

Inderdaad voor dat geld (ik snap dat niet iedereen het zelfde budget heeft dus ik praat voor mezelf) wil ik op basis van mijn eerdere ervaringen met deze destilleerderij en bottelaar wel een risico lopen.
0 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 08 Okt 2016, 12:50

Je gaat mij niet horen beweren dat kleur leidend mag zijn, maar om even aan te haken op de 21yo SC releases van Springbank dit jaar - zwaar overhyped en wat mij betreft hebben de meeste van deze flessen momenteel het grootste verschil tussen intrinsieke waarde en waarde gebasseerd op Whiskybase punten. 91-92 punten @ WB, ik heb met pijn en moeite een kleine 90 kunnen aanwijzen voor degene die ik op heb (nog steeds bovengemiddeld, maar rechtvaardigd zeker niet de retailprijs). Subtiel gemêleerde sherry, mijn ding is het niet. Een Oloroso Sherry Cask moet gewoon recht tussen je kaken kletsen!

Maargoed, zoals het nu lijkt zit iedereen op de Springbank-bandwagon, als makke lammetjes :lol: .
2 x
2 ∞ & →

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 08 Okt 2016, 14:18

nigel_tufnel schreef:
Tom2 schreef:
nigel_tufnel schreef:Wat ik me vooral afvraag: op welke basis is dit dan een sherrybom?

Langs de andere kant:

Met dat laatste punt ben ik het helaas volledig eens.
Wat het tweede punt betreft, sta ik er nog altijd van te kijken dat er nog altijd flessen blindelings gekocht worden op basis van de kleur en het woord sherryvat...
Onlangs bijvoorbeeld nog gelezen dat iemand vreesde voor de kwaliteit van de nieuwe Springbank 21yo Oloroso SC releases,
omdat de kleur lichter was dan verwacht... :HitHead

Voor wat betreft de Glentauchers kon ik ook kiezen tussen batch 1 en 2, er zat een wezenlijk verschil in en batch 1 was donkerder. In combinatie met Sören's rapid tasting notes over batch 1 viel ik direct voor het donkere kleurtje. :Scratch zo'n onbewuste link he met dat moet dan wel beter zijn!!
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Okt 2016, 16:23

squaadgras schreef:Je gaat mij niet horen beweren dat kleur leidend mag zijn, maar om even aan te haken op de 21yo SC releases van Springbank dit jaar - zwaar overhyped en wat mij betreft hebben de meeste van deze flessen momenteel het grootste verschil tussen intrinsieke waarde en waarde gebasseerd op Whiskybase punten. 91-92 punten @ WB, ik heb met pijn en moeite een kleine 90 kunnen aanwijzen voor degene die ik op heb (nog steeds bovengemiddeld, maar rechtvaardigd zeker niet de retailprijs). Subtiel gemêleerde sherry, mijn ding is het niet. Een Oloroso Sherry Cask moet gewoon recht tussen je kaken kletsen!

Maargoed, zoals het nu lijkt zit iedereen op de Springbank-bandwagon, als makke lammetjes :lol: .

Geloof me kleur is vaak héél leidend! En blijkbaar ook voor een aantal personen op het forum.
Kijk maar eens naar de grote online whiskyshops, de donkere sherry bottelingen zijn zeer snel uitverkocht.
Vaak zeker zo snel als eender welk gehypet merk.
En daarom blijf ik het straf vinden dat ondanks tests, onderzoek, whiskygoeroes,... ervaren liefhebbers er toch nog steeds blindelings voor gaan.
Ik heb zeker evenveel zéér donkere sherry bottelingen gehad die absoluut hun geld niet waard waren.

Wat Springbank betreft, het is niet omdat een héél deel whiskyliefhebbers hun pijlen gericht hebben op Springbank sinds de meest recente Local Barley,
dat Springbank geen goede whisky's maakt. Of dat ze ineens een marketingfirma is geworden zoals Ardbeg, Highland Park,...
Ik heb het al eerder gezegd maar Springbank maakt imho zéér goede en consequent kwalitatieve whisky's tegen "aanvaardbare" prijzen.
En dit doen ze al jaar en dag. Dit kan je niet van ieder merk zeggen.
Hun 12yo CS is altijd een bang for your buck.
Iedereen loopt altijd zo hoog op met de Aberlour A'bunadh, voor mij kan de Springbank daar gerust langs.
De prijs is quasi hetzelfde en bij de Springbank heb je dan ook nog eens een AS.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Okt 2016, 16:24

Zojuist afgeleverd, mijn eerste whisky uit mijn geboortejaar:
Invergordon 'The Exclusive Grains' 1973 42yo CWC :D
https://www.whiskybase.com/whisky/81608 ... n-1973-cwc
1 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 08 Okt 2016, 17:13

nigel_tufnel schreef:Wat Springbank betreft, het is niet omdat een héél deel whiskyliefhebbers hun pijlen gericht hebben op Springbank sinds de meest recente Local Barley,
dat Springbank geen goede whisky's maakt. Of dat ze ineens een marketingfirma is geworden zoals Ardbeg, Highland Park,...
Ik heb het al eerder gezegd maar Springbank maakt imho zéér goede en consequent kwalitatieve whisky's tegen "aanvaardbare" prijzen.
En dit doen ze al jaar en dag. Dit kan je niet van ieder merk zeggen.
Hun 12yo CS is altijd een bang for your buck.
Iedereen loopt altijd zo hoog op met de Aberlour A'bunadh, voor mij kan de Springbank daar gerust langs.
De prijs is quasi hetzelfde en bij de Springbank heb je dan ook nog eens een AS.

Grotendeels met je heen :goedgedaan Zeker met het feit dat Springbank zelf de hype niet drijft, en dus puur door ons als 'liefhebbers' wordt ervaren.
0 x
2 ∞ & →

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 08 Okt 2016, 17:43

nigel_tufnel schreef:
squaadgras schreef:Je gaat mij niet horen beweren dat kleur leidend mag zijn, maar om even aan te haken op de 21yo SC releases van Springbank dit jaar - zwaar overhyped en wat mij betreft hebben de meeste van deze flessen momenteel het grootste verschil tussen intrinsieke waarde en waarde gebasseerd op Whiskybase punten. 91-92 punten @ WB, ik heb met pijn en moeite een kleine 90 kunnen aanwijzen voor degene die ik op heb (nog steeds bovengemiddeld, maar rechtvaardigd zeker niet de retailprijs). Subtiel gemêleerde sherry, mijn ding is het niet. Een Oloroso Sherry Cask moet gewoon recht tussen je kaken kletsen!

Geloof me kleur is vaak héél leidend! En blijkbaar ook voor een aantal personen op het forum.
Kijk maar eens naar de grote online whiskyshops, de donkere sherry bottelingen zijn zeer snel uitverkocht.
Vaak zeker zo snel als eender welk gehypet merk.
En daarom blijf ik het straf vinden dat ondanks tests, onderzoek, whiskygoeroes,... ervaren liefhebbers er toch nog steeds blindelings voor gaan.
Ik heb zeker evenveel zéér donkere sherry bottelingen gehad die absoluut hun geld niet waard waren.

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk.. iedereen heeft zijn of haar beweegredenen om een bepaalde whisky aan te schaffen. En of dat nu geld, ratings of kleur is maakt me eigenlijk niet zo veel uit. En ja als je ik een dark sherry koop verwacht ik een vracht aan sherry maar niet alleen om die kleur maar vaak word die verwachting wel waar gemaakt. En als iemand er voorpret aan heeft om koffie kleurige whisky te kopen en daar iedere dag handenwrijvend naar te kijken mag dat van mij hoor, ik kan me daar niet zo aan storen.
0 x

Daan Tje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Daan Tje » 09 Okt 2016, 15:09

Glendronach 2003 cask 1754 Virgin Oak bottled for The Netherlands

http://www.whiskybase.com/whisky/64514/2003
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 09 Okt 2016, 15:22

Gisteren nog een hele mooie Imperial gevonden, stond ergens verloren in een hoekje :hoera
https://www.whiskybase.com/whisky/41544/imperial-1995-ba

En ook nog vol met houtskool, dat zie je niet meer vaak!
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”