Hoeveel procent NAS in uw collectie?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoeveel procent van je collectie is NAS?

0%
4
6%
1-10%
23
35%
11-20%
22
33%
21-30%
8
12%
31-40%
5
8%
41-50%
3
5%
51-60%
1
2%
61-70%
0
Geen stemmen
71-80%
0
Geen stemmen
81-90%
0
Geen stemmen
91-100%
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 66

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Re: Hoeveel procent NAS in uw collectie?

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 19 Sep 2016, 18:15

Mijn collectie bestaat voor ongeveer 5% uit NAS whisky.
De tendens ten aanzien van de NAS whisky is over het algemeen negatief en grosso modo ben ik het daarmee eens.
Desalniettemin zijn er ook plenty NAS whisky's waar zijn mijn kelder mee mogen komen vullen. Zoals bijvoorbeeld de Balvenie Tun series, de Elements of Islay series, Macallan Oscuro om er maar een paar te noemen (ofschoon ik me kan voorstellen dat laatstgenoemde tot enige discussie kan leiden).
Zowel v.w.b. NAS als AS zijn er dus mooie en minder mooie exemplaren te vinden.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Sep 2016, 21:53

Glen moray the elgin aangeschaft.

Kost bijna niets en prima te drinken.
Best te NASsen dus. :D
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2016, 12:41

Ik heb gehoord dat Macallan alweer terugkrabbeld van het NAS-beleid. Iemand?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Okt 2016, 13:05

FGG schreef:Ik heb gehoord dat Macallan alweer terugkrabbeld van het NAS-beleid. Iemand?

Had ik inderdaad ook gelezen.
Volgens mij zijn de klassieke AS al terug te verkrijgen.
Nu vind ik persoonlijk Macallan en Dalmore wel te mijden als de pest...
Als je bij whisky voorbeelden nodig hebt van een slechte prijs/kwaliteitsverhouding dan zijn het deze twee wel.
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2016, 14:23

nigel_tufnel schreef:Nu vind ik persoonlijk Macallan en Dalmore wel te mijden als de pest...
Als je bij whisky voorbeelden nodig hebt van een slechte prijs/kwaliteitsverhouding dan zijn het deze twee wel.

Grappig om te lezen. Ik heb Macallan en Dalmore al die tijd gezien als een soort van Rolls-Royce in whisky-land en ik had me voorgenomen om deze ook te proeven. Nu vind ik de DM12 nog wel te betalen en best een fijne whisky, maar alles van Macallan vind ik zo absurd geprijst dat ik tot op heden nog geen fles heb willen kopen.
Nu heb ik wel een Macallan 18yo op m'n verlanglijst staan, welke weet ik nog niet, maar die 250 euro moet van ver komen dan. Ik denk eerst maar eens eens een sample scoren.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Okt 2016, 15:23

FGG schreef:
nigel_tufnel schreef:Nu vind ik persoonlijk Macallan en Dalmore wel te mijden als de pest...

Grappig om te lezen. Ik heb Macallan en Dalmore al die tijd gezien als een soort van Rolls-Royce in whisky-land en ik had me voorgenomen om deze ook te proeven. Nu vind ik de DM12 nog wel te betalen en best een fijne whisky, maar alles van Macallan vind ik zo absurd geprijst dat ik tot op heden nog geen fles heb willen kopen.
Nu heb ik wel een Macallan 18yo op m'n verlanglijst staan, welke weet ik nog niet, maar die 250 euro moet van ver komen dan. Ik denk eerst maar eens eens een sample scoren.

Just my 2 cents maar voor 250 euro kan je veel beter een Single cask GlenDronach aanschaffen.
Dan kan je er zelfs eentje van 1993 kopen (één van hun betere vintages).
Ik heb zowel Dalmore en Macallan al geproefd en zeker gezien de prijzen komen deze sowieso niet in m'n collectie.
Hun Rolls-Royce naam komt voornamelijk van hun oudere bottelingen maar deze kwaliteit maken ze al lang niet meer.
En die oudere bottelingen zijn al helemaal niet meer te betalen + er zijn redelijk veel "fake" flessen op de markt.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 02 Okt 2016, 16:05

FGG schreef:

Waarom staat de Macallan 18 eigenlijk op je lijstje? Misschien moet je je dat afvragen. Heb je hem ergens geproefd?
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Okt 2016, 17:26

Tonny schreef:
FGG schreef:

Waarom staat de Macallan 18 eigenlijk op je lijstje? Misschien moet je je dat afvragen. Heb je hem ergens geproefd?

Aangezien er gelijk aangegeven wordt dat er misschien toch eerst maar een sample gescoord moet worden zal ie hem nog niet geproefd hebben, en is je vraag een interessante ;)
Bovendien zou ik nooit volledig afgaan op meningen van anderen, want volgens mij zijn er ook wel degelijk liefhebbers van Dalmore en Macallan (en neen, ik spreek nu niet voor mezelf :lol: ). Enige manier om er voor jezelf achter te komen: samples.
Maar volgens mij dwaalt de discussie een beetje af van de oorspronkelijke topic-vraag en dus :offtopic
Terug naar het topic dus maar wat mij betreft.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2016, 17:45

Tonny schreef:Waarom staat de Macallan 18 eigenlijk op je lijstje? Misschien moet je je dat afvragen. Heb je hem ergens geproefd?

Terechte vraag, lijkt me.

Ik heb 1x de Macallan 18yo en de Macallan 15yo mogen proeven, echter dat was aan het begin van mijn whisky-tijdperk. Ondertussen heb ik enigszins mijn smaak kunnen beoordelen en heb ik ondertussen flessen gekocht die ik echt lekker vind, Laphroaig, Kilchoman, Ardbeg. Dat zijn allemaal peaty jongens en dan zou je eigenlijk verwachten dat ik niet voor Macallan zou gaan.
Ik las voor 't eerst de naam Macallan in het boek van Neil Peart en hierdoor werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik denk dat het vergelijkbaar is met auto's waarbij veel mensen voor een Ferrari vallen, terwijl je eigenlijk een Porsche 911 wilt. :lekker
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Okt 2016, 19:04

FGG schreef:Ik heb 1x de Macallan 18yo en de Macallan 15yo mogen proeven, echter dat was aan het begin van mijn whisky-tijdperk.

Da's dus ongeveer twee maanden geleden, als ik je introductieverhaal goed heb geïnterpreteerd :gnif

Maar je hebt gelijk, gaandeweg en al proevende ontdek je je smaak wel. Ik zou daarom zéker nog wel even wachten met flessen van 250 euro etc., een hele dure 'miskoop' (als in "toch niet helemaal je smaak") is anders al gauw gemaakt.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Okt 2016, 20:17

Dre schreef:
FGG schreef:Ik heb 1x de Macallan 18yo en de Macallan 15yo mogen proeven, echter dat was aan het begin van mijn whisky-tijdperk.

Da's dus ongeveer twee maanden geleden, als ik je introductieverhaal goed heb geïnterpreteerd :gnif

Klopt! Dat heb je goed gezien. Maar ja, twee maanden is ook een tijdperk, toch? En we zijn nog maar aan 't begin. :yes

Dre schreef:Maar je hebt gelijk, gaandeweg en al proevende ontdek je je smaak wel. Ik zou daarom zéker nog wel even wachten met flessen van 250 euro etc., een hele dure 'miskoop' (als in "toch niet helemaal je smaak") is anders al gauw gemaakt.

Ik vond de Bowore18 en de Talisker18 er al aardig inhakken. Daarom ben ik erg blij met de mogelijkheid om samples te bestellen. Wat een uitkomst.
2 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”