Peter87 schreef:Your loss
Geen loss hoor, heb er geen moment problemen mee.

Peter87 schreef:Your loss

avdboom schreef:-Roy- schreef:avdboom schreef:Wellicht daarom maar 3 maanden op vat gezeten, samen met het duikt dat IPA's beperkt goed blijven...?
IPA's blijven juist wel goed. Het idee van het heel veel toevoegen van hop is juist dat het bier langer goed blijft. Hop werkt namelijk desinfecterend (en smaakversterkend). "India Pale Ale" is niet als naam gekozen omdat het uit India komt, maar omdat het bier goed bleef tot India.
Maar goed, IPA's 'rijpen' niet, of beter gezegd, de hoppigheid gaat er af als je IPA laat rijpen (en de hop is (zeker op dit moment) het duurste ingrediënt van bier) en de vraag is of je het zoete van het hout wil hebben in een bier dat bitter hoort te zijn.
Maar goed, zoals ik zei, ik sta wel open voor een experiment, dus ik ben op zich wel benieuwd naar beide expressies.caskstrength schreef:avdboom schreef:Toch heb ik me laten vertellen dat IPA's het verse frisse wel kunnen verliezen zoals ze lang bewaard worden.... Itt wat ik eerder dacht en in lijn is met jouw uitleg.. Iemand hier meer insight in?
Indian Pale Ale is ontstaan als bier dat goed bewaard kan worden. De Britten wilden bier exporteren naar India om aan de daar gestationeerde soldaten te schenken. Dit bier bleef niet goed. Er is toen ontdekt dat met extra hop toe te voegen (dry hoppen) het bier langer bewaard kam blijven. Zo konden ook de soldaten in India van bier genieten.
Zo, even hier verder.. Ik probeer niet betweterig te zijn maar wil nu echt weten hoe het zit, ik hoor namelijk wat tegenstrijdige berichten. En nu ben ik wel benieuwd.
Het India Pale Ale verhaal is me bekend.. Toen bij de winkel van Brouwerij De Molen mij werd verteld dat IPAs wel het beste vers gedronken konden worden dacht ik dan ook yeah right! Maar later las ik op een IPA etiket (geen idee meer welke...) "dit is geen bewaar bier".
Dan lees ik op biernet:..Hop wordt vaak aan bier toegevoegd om het langer houdbaar te houden, maar een hopsmaak gaat wel snel verloren. Bier dat een sterke hopsmaak heeft, bijvoorbeeld een IPA, kun je dus het beste zo vers mogelijk drinken.
https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/bier-over-datum
Op dat punt had ik bedacht.... Goed, het bier is lang houdbaar, maar de smaak kan dus nog wel veranderen waarbij het hoppige er af gaat.. Niet bedorven/slecht dus, maar ook niet meer hoe het was.
Wat is nu correct? Hier een ras bier goeroe die het juiste antwoord heef?

na wat reviews gelezen te hebben denk ik niet dat ik de juiste kennismaker gekocht heb?Nino schreef:Helemaal lekker gemaakt door al die praat hier over ipa's zag ik bij de supermarkt een Martin's ipa staanna wat reviews gelezen te hebben denk ik niet dat ik de juiste kennismaker gekocht heb?
Toontje schreef:Nino schreef:Helemaal lekker gemaakt door al die praat hier over ipa's zag ik bij de supermarkt een Martin's ipa staanna wat reviews gelezen te hebben denk ik niet dat ik de juiste kennismaker gekocht heb?
Nee dat klopt. Morgen een andere kopen.
Nino schreef:Toontje schreef:Nino schreef:Helemaal lekker gemaakt door al die praat hier over ipa's zag ik bij de supermarkt een Martin's ipa staanna wat reviews gelezen te hebben denk ik niet dat ik de juiste kennismaker gekocht heb?
Nee dat klopt. Morgen een andere kopen.
Ga ik doen! Wel ff opdrinken zodat ik morgen kan zeggen "damnnn wat een verschil"?
avdboom schreef:Gisteren eindelijk de Chimay Blauw geprobeerd...
Ik moet zeggen een heerlijk bier! Toen ik er aan begon was die denk ik nog net te koud maar na even werd die lekkerder en lekkerder.. Dat was een goede tip hier!
kan dat kloppen??

Kay schreef:Brand Dubbelbock
La Trappe Bock
Hertog Jan Bock
Iron Maiden Red 'n' Black Porter
Hertog Jan Grand Prestige
De laatste is m'n favoriet uit het rijtje.

WhiskyclubSpakenburg schreef:Kay schreef:Brand Dubbelbock
La Trappe Bock
Hertog Jan Bock
Iron Maiden Red 'n' Black Porter
Hertog Jan Grand Prestige
De laatste is m'n favoriet uit het rijtje.
Hier ook flink de Bockbiertjes aan het proeven.
Brand en Hertog Jan vallen ook dit jaar weer wat tegen.. jammer want waren wel altijd persoonlijke favorietjes.
La Trappe en Bavarie (!) zijn dit jaar erg mooi!
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten