nigel_tufnel schreef:edwinedje schreef:Daar heb je een punt tussen een Rolls en een Dacia [Denk ik... ben bij geen van de fabrieken geweest].
Geen idee meer waar ik met dit verhaal naartoe wilde, maar de vergelijking op basis van de Handenarbeid is in mijn ogen incorrect...
Ik denk dat je m'n punt over NAS & AS en de vergelijking met wagens toch niet volledig snapt.
Ik snap het denk ik wel, ik vindt alleen niet dat de vergelijking opgaat zoals beschreven.
Rolls vs Dacia = AS vs. NAS - Vind ik niet....
Rolls vs Dacia vind ik meer Kilchoman {AS of NAS} vs Glenlivet {AS of NAS}
- mijn persoonlijke beleving vul eigen favoriet vs No Go in.Beide fabrieken hebben een productie proces gekozen en hangen een prijs kaartje aan het eind resultaat.
Rolls Handmade vs Rolls Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel
Dacia Handmade vs Dacia Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel
Nu kun je dus wel vergelijken of het Handgemaakte product de hogere prijs waard is tov het mechanisch product.
Terug naar de Whisky... AS vs. NAS van e1n Distillery.
nigel_tufnel schreef:Uiteraard is het productieproces voor AS & NAS whisky hetzelfde.
Het gaat er enkel om dat het veel meer tijd en moeite kost om een goede AS whisky te maken.
Net zoals bij een exclusieve wagen wat de prijs meer verantwoord.
Om een echt goede AS whisky te maken moet alles meezitten goede spirit, goede vaten, goed stockbeheer & controle/opvolgen,...
Niet elk vat gaat je een voltreffer opleveren. Het feit dat de lucky ones dan wel een stuk duurder zijn dan jonge whisky's of NAS lijkt me logisch.
Het is een jarenlange investering geweest van de stokerij.
Dit heeft NAS whisky véél minder. Net zoals Peter al zei hebben ze dit in het leven geroepen om vlotter poen te scheppen!
En om het tekort aan oude whisky's op te vangen aangezien de oude stocks bijna op zijn.
Zeker niet om de consument een plezier te doen en nog betere kwaliteit te leveren!
Dus als ik het zo lees is AS per definitie goed, en als het vat mislukt [of nog niet rijp] is proberen ze het te redden door een NAS van te maken?
Deze vergelijking gaat mank op de Aberlour Abunadh
[of zo]. Deze wordt door vele mensen hoog aangeschreven.
Echter het maken daarvan kost ze geen enkele moeite
En de Balvenie TUN reeks gaat voor magistrale prijzen (en terecht heb ik me laten vertellen) maar die komt de distiller zo in de schoot vallen?
Ik denk dat een goede NAS net zo veel moeite kost als een goede AS.
Net als een slechte NAS net zo gemakkelijk kan ontstaan als een slechte AS.
[Glenlivet 10 y/o - BLECH!!]nigel_tufnel schreef:Als ze daar dan ook nog eens belachelijke prijzen voor gaan vragen is het hek van de dam!
Het kan inderdaad zijn dat er oude vaten gebruikt zijn maar dat weet je niet zeker en al zeker niet wat het aandeel is aan oude whisky.
(Big Peat bevat ook Port Ellen hé)
Geloof me als er al oude whisky in je NAS zit, zullen er zéér dikwijls "dode" vaten (onder de 40%) en vaten die niet goed genoeg zijn
als single cask (te droog/houterig) gebruikt worden.
Wederom niet om ons de consument te plezieren maar om maximale opbrengst te halen uit alles wat ze nog in huis hebben.
Geloof en vertrouwen is goed. Controle is beter....
Dus bewijs en ik zal je geloven...

Niet te persoonlijk opvatten AUB.
Goed terug naar de auto vergelijking.
nigel_tufnel schreef:Er zijn volgens mij weinig producten waar zo blindelings gekocht wordt...
Om nog maar eens op wagens terug te komen
Ik denk niet dat iemand zomaar een auto koopt waarvan men de specificaties of achtergrond niet kent.
Hier meneer de consument onze nieuwe wagen, hij is zeker zo goed als een Mercedes, cilinderinhoud en verbruik is niet belangrijk,...
En dit alles voor de luttele prijs van 50.000 euro.
Ik denk niet dat er iemand deze auto zou kopen. Bij whisky werkt dit wonderwel wel...
Waarom zou de auto wereld anders zijn dan de Whisky?
Ik denk dat er in bepaalde kringen autos worden gekocht als 'status symbool'.
Groot, Zwart, Bling Bling, zoveel A/V apparatuur dat er geen koffer meer meekan.
Laag, Rood of Paars, Heeeeeeeeel errug Snel, [en hem dan kort rijden om dat je niet op een tonnetje kijkt].
Zet er nog maar een nul achter en dan zijn ze nog goedkoop...
...of die auto dan voor de rest nog voldoet aan het rijcomfoort doet niet er zake. Het is een <...model...>
Die gast zit vast niet op het "merk" forum om te lezen of de kokerbalken van het 2015 model beter zijn dan de 2016.
Of dat een bepaald SAT/NAV systeem model een connector heeft die kortsluiting veroorzaakt met de X-Box...
Echte liefhebbers zoeken hun auto uit zoals wij Whisky uitzoeken (proefrijden vs. samples).
En mensen op zoek naar een status symbool kopen een hype auto of hype whisky zonder verder onderzoek.
Dus ja, misschien worden we genaaid met de prijzen voor sommige NAS whisky's...
Maar dat worden we denk ik ook met sommige AS whisky's...
... Maar gelukkig zijn we er zelf bij om onze eigen portomonee te bewaken.
Maar ik denk dat het er op uitdraait dat wij het eens gaan zijn over het oneens met elkaar te zijn.