Hoeveel procent NAS in uw collectie?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoeveel procent van je collectie is NAS?

0%
4
6%
1-10%
23
35%
11-20%
22
33%
21-30%
8
12%
31-40%
5
8%
41-50%
3
5%
51-60%
1
2%
61-70%
0
Geen stemmen
71-80%
0
Geen stemmen
81-90%
0
Geen stemmen
91-100%
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 66

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoeveel procent NAS in uw collectie?

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Sep 2016, 13:20

Peter87 schreef:
FGG schreef:
Nino schreef:... die Rolls is duur omdat er meer handenarbeid in zit ipv vlotte productie werk.

Dus omdat ze bij Rolls wel het geld scheppen maar het vervolgens verrekken om fatsoenlijke machines te kopen moeten wij de hoofdprijs betalen? :roll:

Dat is natuurlijk grote onzin wat je daar zegt.

En ook wel enigszins sarcastisch bedoeld... :bigsmile
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Sep 2016, 13:21

Peter87 schreef:
FGG schreef:
Nino schreef:... die Rolls is duur omdat er meer handenarbeid in zit ipv vlotte productie werk.

Dus omdat ze bij Rolls wel het geld scheppen maar het vervolgens verrekken om fatsoenlijke machines te kopen moeten wij de hoofdprijs betalen? :roll:

Een met de hand gemaakt ambachtelijk product is niet hetzelfde als "het verrekken om fatsoenlijke machines te kopen"

Maar als je het wel zo wil bekijken moet je het eens omdraaien:

Dus omdat ze bij Distilleerderij X wel het geld scheppen maar het vervolgens vertikken om fatsoenlijke gerijpte whisky te gebruiken moeten wij de hoofdprijs betalen? :roll:

Die hele sloot NAS whisky die er momenteel is komt voort uit winstbejag en slinkende voorraad oudere whisky.
Want bv. Highland Park kan moeilijk naar de klant verantwoorden om een 5yo HP Ice uit te brengen voor €250. Maar doe er een hip flesje, Houtwerk en NAS omheen en geen haan meer die ernaar kraait. (ik weet niet of hij 5yo is, dit is maar een voorbeeld.)

Dit is dan net een verkeerd voorbeeld, want de HP ICE is 17yo...
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Sep 2016, 13:22

fjharms schreef:
Peter87 schreef:
FGG schreef:

Een met de hand gemaakt ambachtelijk product is niet hetzelfde als "het verrekken om fatsoenlijke machines te kopen"

Maar als je het wel zo wil bekijken moet je het eens omdraaien:

Dus omdat ze bij Distilleerderij X wel het geld scheppen maar het vervolgens vertikken om fatsoenlijke gerijpte whisky te gebruiken moeten wij de hoofdprijs betalen? :roll:

Die hele sloot NAS whisky die er momenteel is komt voort uit winstbejag en slinkende voorraad oudere whisky.
Want bv. Highland Park kan moeilijk naar de klant verantwoorden om een 5yo HP Ice uit te brengen voor €250. Maar doe er een hip flesje, Houtwerk en NAS omheen en geen haan meer die ernaar kraait. (ik weet niet of hij 5yo is, dit is maar een voorbeeld.)

Dit is dan net een verkeerd voorbeeld, want de HP ICE is 17yo...

:P
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Sep 2016, 13:22

Dat zeg ik :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Sep 2016, 13:25

Peter87 schreef:Dat zeg ik :gnif

Dus omdat de ICE 17y (en dus geen NAS) is mogen ze er wel 250 euro voor vragen? Als soort van Rolls Royce, zeker ook gezien de mooie, "handgemaakte" verpakking?
:?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Sep 2016, 13:28

Ze mogen voor NAS ook 250 euro vragen.
Maar als is het nog te duur voor 17yo, voor een 5yo (of zeg maar 3yo want dat is het enige dat je zeker weet) is het nog vele malen erger.

Ik heb trouwens m'n HP voorbeeld veranderd in m'n originele post. Ik dacht dat de Valhalla AS en de Ice NAS was zonder het eerst na te kijken.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Sep 2016, 13:36

Peter87 schreef:(of zeg maar 3yo want dat is het enige dat je zeker weet

Nou...

Turv Exloo distillery

:gnif
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 14 Sep 2016, 13:42

FGG schreef:
Peter87 schreef:
FGG schreef:

En ook wel enigszins sarcastisch bedoeld... :bigsmile

Die indruk kreeg ik ook niet maar wou je nog de tijd gunnen om het een paar keer over te lezen. :?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Sep 2016, 13:42

FGG schreef:
Peter87 schreef:(of zeg maar 3yo want dat is het enige dat je zeker weet

Nou...

Turv Exloo distillery

:gnif

Ja idd. En daar zijn ze ook wel stevig op terug moeten komen.
Maar een mooi voorbeeld van reclame maken met wat eigenlijk de zwakke punten van je product zijn.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Sylvester
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 14 Sep 2016, 13:50

Peter87 schreef:100% Nas in mijn collectie:

1994 - Illmatic
1996 - It Was Written
1999 - I Am…
1999 - Nastradamus
2001 - Stillmatic
2002 - God's Son
2004 - Street's Disciple
2006 - Hip Hop is Dead
2008 - Untitled
2010 - Distant Relatives
2012 - Life is Good

:P
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 14 Sep 2016, 21:31

edwinedje schreef:Daar heb je een punt tussen een Rolls en een Dacia [Denk ik... ben bij geen van de fabrieken geweest].

Echter het productie proces voor een NAS en een AS is [exact] hetzelfde.
Het lijkt me dat de new spirit productie een constante (handenarbeid) kwaliteit heeft.
Je kan mij niet wijsmaken dat ze bij het destilleren bewust anders te werk voor NAS en AS productie.
Ze zullen toch altijd voor een Rolls gaan...Rubbish in = Rubbish out, terwijl als je er goede new spirit in stopt je kans heb op een goede uitkomst.

Als additionele kosten (even kort door de bocht) de Warehouse Men die de vaten af en toe verollen en de Master die eens Nose & Taste.
Maar ook dit wordt voor AS en NAS hetzelfde gedaan. Ik denk niet dat de Master bewust AS of NAS gaat tasten.
Hij bepaald of het vat dat hij test geschikt is voor de botteling [As of NAS] die op de planning staat.

Dus tot zover zijn de kosten ruweg gelijk.

Het verschil zit hem in de rijping.
Dus het verschil wordt gemaakt door de tijd [kosten] die er ingestopt word in het opslaan van het vat.
In een NAS kan heel goed en te lang gerijpte vatting zitten en dan zullen die opslagkosten toch ergens verhaald moeten worden.

Dus zo lang we niet weten wat er in een NAS of AS zit is het idd lastig om de prijs te rechtvaardigen...
Maar dat wil niet zeggen dat een NAS per definitie goedkoper moet zijn.

Geen idee meer waar ik met dit verhaal naartoe wilde, maar de vergelijking op basis van de Handenarbeid is in mijn ogen incorrect...
Wel eens een dure Mercedes onder mijn gat gehad... afgezien van het comfort.... Neuh! niet mijn ding...

:Slainte

Ik denk dat je m'n punt over NAS & AS en de vergelijking met wagens toch niet volledig snapt.
Uiteraard is het productieproces voor AS & NAS whisky hetzelfde.
Het gaat er enkel om dat het veel meer tijd en moeite kost om een goede AS whisky te maken.
Net zoals bij een exclusieve wagen wat de prijs meer verantwoord.
Om een echt goede AS whisky te maken moet alles meezitten goede spirit, goede vaten, goed stockbeheer & controle/opvolgen,...
Niet elk vat gaat je een voltreffer opleveren. Het feit dat de lucky ones dan wel een stuk duurder zijn dan jonge whisky's of NAS lijkt me logisch.
Het is een jarenlange investering geweest van de stokerij.
Dit heeft NAS whisky véél minder. Net zoals Peter al zei hebben ze dit in het leven geroepen om vlotter poen te scheppen!
En om het tekort aan oude whisky's op te vangen aangezien de oude stocks bijna op zijn.
Zeker niet om de consument een plezier te doen en nog betere kwaliteit te leveren! :roll:
Als ze daar dan ook nog eens belachelijke prijzen voor gaan vragen is het hek van de dam! :HitHead
Het kan inderdaad zijn dat er oude vaten gebruikt zijn maar dat weet je niet zeker en al zeker niet wat het aandeel is aan oude whisky.
(Big Peat bevat ook Port Ellen hé)
Geloof me als er al oude whisky in je NAS zit, zullen er zéér dikwijls "dode" vaten (onder de 40%) en vaten die niet goed genoeg zijn
als single cask (te droog/houterig) gebruikt worden.
Wederom niet om ons de consument te plezieren maar om maximale opbrengst te halen uit alles wat ze nog in huis hebben.

Er zijn volgens mij weinig producten waar zo blindelings gekocht wordt...
Om nog maar eens op wagens terug te komen ;)
Ik denk niet dat iemand zomaar een auto koopt waarvan men de specificaties of achtergrond niet kent.
Hier meneer de consument onze nieuwe wagen, hij is zeker zo goed als een Mercedes, cilinderinhoud en verbruik is niet belangrijk,...
En dit alles voor de luttele prijs van 50.000 euro.
Ik denk niet dat er iemand deze auto zou kopen. Bij whisky werkt dit wonderwel wel...
2 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Sep 2016, 21:27

nigel_tufnel schreef:
edwinedje schreef:Daar heb je een punt tussen een Rolls en een Dacia [Denk ik... ben bij geen van de fabrieken geweest].
Geen idee meer waar ik met dit verhaal naartoe wilde, maar de vergelijking op basis van de Handenarbeid is in mijn ogen incorrect...

Ik denk dat je m'n punt over NAS & AS en de vergelijking met wagens toch niet volledig snapt.

Ik snap het denk ik wel, ik vindt alleen niet dat de vergelijking opgaat zoals beschreven.

Rolls vs Dacia = AS vs. NAS - Vind ik niet....
Rolls vs Dacia vind ik meer Kilchoman {AS of NAS} vs Glenlivet {AS of NAS}
- mijn persoonlijke beleving vul eigen favoriet vs No Go in.
Beide fabrieken hebben een productie proces gekozen en hangen een prijs kaartje aan het eind resultaat.

Rolls Handmade vs Rolls Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel
Dacia Handmade vs Dacia Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel

Nu kun je dus wel vergelijken of het Handgemaakte product de hogere prijs waard is tov het mechanisch product.

Terug naar de Whisky... AS vs. NAS van e1n Distillery.

nigel_tufnel schreef:Uiteraard is het productieproces voor AS & NAS whisky hetzelfde.
Het gaat er enkel om dat het veel meer tijd en moeite kost om een goede AS whisky te maken.
Net zoals bij een exclusieve wagen wat de prijs meer verantwoord.
Om een echt goede AS whisky te maken moet alles meezitten goede spirit, goede vaten, goed stockbeheer & controle/opvolgen,...
Niet elk vat gaat je een voltreffer opleveren. Het feit dat de lucky ones dan wel een stuk duurder zijn dan jonge whisky's of NAS lijkt me logisch.
Het is een jarenlange investering geweest van de stokerij.
Dit heeft NAS whisky véél minder. Net zoals Peter al zei hebben ze dit in het leven geroepen om vlotter poen te scheppen!
En om het tekort aan oude whisky's op te vangen aangezien de oude stocks bijna op zijn.
Zeker niet om de consument een plezier te doen en nog betere kwaliteit te leveren!

Dus als ik het zo lees is AS per definitie goed, en als het vat mislukt [of nog niet rijp] is proberen ze het te redden door een NAS van te maken?
Deze vergelijking gaat mank op de Aberlour Abunadh [of zo]. Deze wordt door vele mensen hoog aangeschreven.
Echter het maken daarvan kost ze geen enkele moeite :Scratch
En de Balvenie TUN reeks gaat voor magistrale prijzen (en terecht heb ik me laten vertellen) maar die komt de distiller zo in de schoot vallen?
Ik denk dat een goede NAS net zo veel moeite kost als een goede AS.
Net als een slechte NAS net zo gemakkelijk kan ontstaan als een slechte AS. [Glenlivet 10 y/o - BLECH!!]

nigel_tufnel schreef:Als ze daar dan ook nog eens belachelijke prijzen voor gaan vragen is het hek van de dam!
Het kan inderdaad zijn dat er oude vaten gebruikt zijn maar dat weet je niet zeker en al zeker niet wat het aandeel is aan oude whisky.
(Big Peat bevat ook Port Ellen hé)
Geloof me als er al oude whisky in je NAS zit, zullen er zéér dikwijls "dode" vaten (onder de 40%) en vaten die niet goed genoeg zijn
als single cask (te droog/houterig) gebruikt worden.
Wederom niet om ons de consument te plezieren maar om maximale opbrengst te halen uit alles wat ze nog in huis hebben.

Geloof en vertrouwen is goed. Controle is beter....
Dus bewijs en ik zal je geloven... :D Niet te persoonlijk opvatten AUB.

Goed terug naar de auto vergelijking.

nigel_tufnel schreef:Er zijn volgens mij weinig producten waar zo blindelings gekocht wordt...
Om nog maar eens op wagens terug te komen ;)
Ik denk niet dat iemand zomaar een auto koopt waarvan men de specificaties of achtergrond niet kent.
Hier meneer de consument onze nieuwe wagen, hij is zeker zo goed als een Mercedes, cilinderinhoud en verbruik is niet belangrijk,...
En dit alles voor de luttele prijs van 50.000 euro.
Ik denk niet dat er iemand deze auto zou kopen. Bij whisky werkt dit wonderwel wel...

Waarom zou de auto wereld anders zijn dan de Whisky?
Ik denk dat er in bepaalde kringen autos worden gekocht als 'status symbool'.
Groot, Zwart, Bling Bling, zoveel A/V apparatuur dat er geen koffer meer meekan.
Laag, Rood of Paars, Heeeeeeeeel errug Snel, [en hem dan kort rijden om dat je niet op een tonnetje kijkt].
Zet er nog maar een nul achter en dan zijn ze nog goedkoop...
...of die auto dan voor de rest nog voldoet aan het rijcomfoort doet niet er zake. Het is een <...model...>

Die gast zit vast niet op het "merk" forum om te lezen of de kokerbalken van het 2015 model beter zijn dan de 2016.
Of dat een bepaald SAT/NAV systeem model een connector heeft die kortsluiting veroorzaakt met de X-Box...

Echte liefhebbers zoeken hun auto uit zoals wij Whisky uitzoeken (proefrijden vs. samples).
En mensen op zoek naar een status symbool kopen een hype auto of hype whisky zonder verder onderzoek.

Dus ja, misschien worden we genaaid met de prijzen voor sommige NAS whisky's...
Maar dat worden we denk ik ook met sommige AS whisky's...
... Maar gelukkig zijn we er zelf bij om onze eigen portomonee te bewaken.

Maar ik denk dat het er op uitdraait dat wij het eens gaan zijn over het oneens met elkaar te zijn.

:schotland
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Sep 2016, 21:56

edwinedje schreef:Ik snap het denk ik wel, ik vindt alleen niet dat de vergelijking opgaat zoals beschreven.

Rolls vs Dacia = AS vs. NAS - Vind ik niet....
Rolls vs Dacia vind ik meer Kilchoman {AS of NAS} vs Glenlivet {AS of NAS}
- mijn persoonlijke beleving vul eigen favoriet vs No Go in.
Beide fabrieken hebben een productie proces gekozen en hangen een prijs kaartje aan het eind resultaat.

Rolls Handmade vs Rolls Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel
Dacia Handmade vs Dacia Mechanische productie = AS vs NAS - vind ik wel

Nu kun je dus wel vergelijken of het Handgemaakte product de hogere prijs waard is tov het mechanisch product.

Terug naar de Whisky... AS vs. NAS van e1n Distillery.

Je kan uiteraard een Rolls niet met een Dacia niet vergelijken. Auto's zijn blijkbaar een slechte vergelijking.
Het punt is dat exclusiviteit en productiekost een groot deel van de prijs bepalen.
Een vat 40 jaar laten liggen is een risico, brengt niet direct iets op, vraagt opslagruimte, toezicht en is dus duurder wat vrij logisch is lijkt me.
Ik persoonlijk, heb een soort verantwoording van de prijs nodig. Een soort objectieve reden waarom iets duur is (ik weet het vrij absurd soms bij whisky).
Simpelweg zeggen: "sorry maar de juiste inhoud kunnen we niet meedelen, de leeftijd ook niet, maar geloof ons het is top whisky en kost je maar 300 euro" werkt niet voor me.
Voor een superjonge whisky (3 jaar bijvoorbeeld) ga ik echt geen +300 euro geven (200 ook niet), hoe goed hij ook is.

edwinedje schreef:Dus als ik het zo lees is AS per definitie goed, en als het vat mislukt [of nog niet rijp] is proberen ze het te redden door een NAS van te maken?
Deze vergelijking gaat mank op de Aberlour Abunadh [of zo]. Deze wordt door vele mensen hoog aangeschreven.
Echter het maken daarvan kost ze geen enkele moeite :Scratch
En de Balvenie TUN reeks gaat voor magistrale prijzen (en terecht heb ik me laten vertellen) maar die komt de distiller zo in de schoot vallen?
Ik denk dat een goede NAS net zo veel moeite kost als een goede AS.
Net als een slechte NAS net zo gemakkelijk kan ontstaan als een slechte AS. [Glenlivet 10 y/o - BLECH!!]

Je zal me nooit horen zeggen dat AS per definitie goed is. Er zijn inderdaad ook zéér veel slechte AS whisky's.
Zoals ik al eerder zei gaat daar de discussie niet over. Het gaat niet over goed of slecht.
Het gaat over het feit of de prijs verantwoord is.
Ik denk niet dat er hier veel mensen op het forum 500 euro zouden ophoesten voor een 3 jaar oude whisky.
De Aberlour Abunadh is zeker een degelijke NAS maar als de nieuwe release 200 euro zou kosten denk ik niet dat hij nog veel verkocht zou worden.
De hoge prijzen voor de oude releases is er hoofdzakelijk gekomen omdat een heleboel mensen de hele reeks willen verzamelen.
Ik denk wederom niet dat velen 200 euro betalen om een oude release op te drinken.
En uiteraard kost het veel moeite om een goede NAS te maken. Het kost ook veel moeite om Johnnie Walker consistent te houden.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Johnnie Walker top whisky is.

edwinedje schreef:Geloof en vertrouwen is goed. Controle is beter....
Dus bewijs en ik zal je geloven... :D Niet te persoonlijk opvatten AUB.

Geen probleem hoor.
Maar aangezien deze transparantie niet mag zal je deze info nooit te zien krijgen.
Wat voor vele producenten goed uitkomt!

edwinedje schreef:Maar ik denk dat het er op uitdraait dat wij het eens gaan zijn over het oneens met elkaar te zijn.

Daar lijkt het op! :bigsmile
3 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Sep 2016, 22:21

Btw ik heb 14,2% NAS whisky's in m'n collectie. ;)
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Sep 2016, 23:20

Peter87 schreef:Als er nog volop oude whisky op voorraad lag en de SM markt stevig in de groei was zouden ze je nog doodgooien met 'age DOES matter' en nog meer van dat soort teksten. Zoals ze altijd gedaan hebben.

It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!

Maar het pushen van die marketing bullshit is voor mij inderdaad wel een van de dingen die mij tegenstaat aan NAS.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”