Turv Exloo distillery

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
freddievtb
Senior
Senior

Re: Turv Exloo distillery.

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 25 Aug 2016, 22:14

Op facebook waar Turv ook een pagina heeft
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 25 Aug 2016, 22:15

freddievtb schreef:Jullie kunnen juichen hoor, Turv mag zijn drank niet meer Prime Whisky noemen, er wordt met een proefproces gedreigt. :blacklist

Jullie?
Misschien een beetje te veel eer denk je niet?

Maar goed, als ik in de snackbar een frietje mayo bestel, en ik krijg een aardappel, een ei en wat olie, dan zou ik er ook wat van zeggen.
Wat dat betreft waren de reacties volgens mij wel terecht.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Aug 2016, 22:26

Het is ook niet zo dat Turv dit niet van een kilometer aan zag komen he. Maar ze hebben het voor lief genomen gezien de berg reclame die het heeft opgeleverd.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Sep 2016, 23:03

Het etiket is inmiddels - althans op de website - aangepast. Dat is wat mij betreft een zegen voor de mooie drank whisky.
4 x
Affirmanti incumbit probatio

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Sep 2016, 18:22

Ik heb de Prime geproefd in vergelijking met een spirit en een (uiterst jonge) whisky. Zie hier het resultaat.

Tasting: van spirit tot whisky

Naar aanleiding van de commotie die is ontstaan rond de eerste botteling van één van de nieuwere Nederlandse distilleerderijen, TURV Exloo, is het idee ontstaan een vergelijking tussen distillaat en whisky te proeven. TURV Exloo bracht in de zomer van 2016 een distillaat uit met de naam Prime Whisky. Gezien de informatie omtrent de botteling (rijping in houten vaten gedurende 3 maanden) is het gebruik van de term whisky omstreden. Inmiddels voert het bedrijf op haar website slechts alleen nog de naam “Prime” en laat het whisky achterwege. Los van een principiële en/of regeltechnische insteek kan afgevraagd worden of het uiteindelijke product naar whisky smaakt.

Daarom is een vergelijking gezocht met twee andere distillaten: een new make en een 3 jaar oude whisky, beiden van jonge bedrijven. De new make is afkomstig van Kingsbarns in Fife (Schotland), de whisky van Wolfburn (Thurso, Schotland). Alle drie te proeven dranken zijn ca. 46%, de new spirit is hiervoor met water tot deze sterkte terug gebracht.

Centrale vraag is: smaakt de “Prime” meer naar new spirit, of naar whisky (of geen van beiden)? Opvallend daarbij is het feit dat “Prime” tien keer gedistilleerd is, waar in Schotland twee keer gebruikelijk is. In een enkele distilleerderij in Schotland wordt drie keer gedistilleerd, net als in Ierland. In principe zou dus de “Prime” een zachtere, puurdere spirit moeten opleveren. Daarnaast valt op dat de “Prime” de donkerste drank is. De Wolfburn heeft (deels) op refill-vaten gelegen, maar dit waren wel quarter casks. De “Prime” is echter gerijpt in geheel nieuwe vaten.

Resultaten

Onderstaand de resultaten:

Kingsbarns Spirit Drink (2016)
Kleur: kleurloos
Neus: vanzelfsprekend stevig granig, met wat vettige foezelolie, cakedeeg, en een metaalachtige geur. Daarnaast ook al wat gras zeker flink wat fruit: gekaramelliseerde appel en perzik.
Smaak: redelijk zoet, maar erg fruitig en verhoudingswijs zacht en mild. Appel, peer en perzik komen duidelijk naar voren. Daarnaast is een grassigheid te bespeuren prettig is. De granigheid en foezelolie zijn zeker van de partij, maar storen verhoudingsgewijs niet zo zeer.
Afdronk: redelijk kort, nog steeds fruitig. Daarnaast komt de zoetheid van cakebeslag, graan en foezelolie weer om de hoek kijken.

Conclusie: een spirit zoals te verwachten valt. Er zijn geen wonderen, maar zeker ook geen fouten. Het heeft wel karakter, dat van een fruitige lowlander.

TURV Prime
Kleur: oud goud, richting koper
Neus: houtgerijpte bourbon is wat me hooguit te binnen schiet. Er is niet veel meer dan lijm, hars en alcohol vermengd met tonen van hout (zaagsel, licht vanilline) te bespeuren. Van een echte granigheid is geen sprake. Wel van een lichte geur van zweetsokken, al is deze minder erg dan tijdens een vorige keer.
Smaak: redelijk vlak. Wat opvalt is dat het vrij sterk naar neutrale alcohol en aldehyden smaakt. Het is zo’n bourbonachtige geur van lijm, hars en dennenaalden, met wat zaagsel en vanille.
Afdronk: van het zelfde laken een pak. Lijm, hars, suiker, wat vanille-extract en peper.

Conclusie: ik krijg zeer sterk de indruk dat dit drankje dood gedistilleerd is. Dat levert wellicht een redelijk zachte smaak op, maar tegelijkertijd een karakterloze spirit. Het gebruik van actief hout kan smaak aan het distillaat geven, maar op dit moment is het nog veel van hetzelfde. Zou ik dit blind proeven, dan zou ik het eerder als een whiskey/bourbon-stijl typeren, maar nog geen voldragen versie. Ik verwacht geen concurrentie met een Schotse whisky.

Wolfburn Hand crafted (3 yo)
Kleur: witte wijn
Neus: nog steeds wel enigszins jong, een beetje metaalachtig. Verder fruitig (peer), granige zoetheid, gras, en lichte turf.
Ontwikkeling: relatief zacht voor een jonge whisky, met een licht pepertje. Verder vol op fruit, groene kruiden en turfrook van het vat.
Afdronk: zacht, nog steeds fruitig en grassig, met vooral nog ronde tonen en relatief weinig peper. Wellicht komt dit door het lagere ABV.

Conclusie: wel degelijk een distillaat met karakter en iets meer opvoeding van het hout. De distillaatgeuren zijn er voor een redelijk groot deel uit, het vat heeft daarnaast ook op een rustige manier smaken toegevoegd. Hoewel nog jong, zeker de enige echte whisky in het rijtje.

Hoofdconclusie

TURV is TURV, daar komt het op neer. Het is een distillaat dat gewoon anders is de meeste distillaten die verworden tot whisk(e)y. Het is zo veel vaker gedistilleerd, dat het vrij neutraal van smaak is, maar toch gedomineerd door de geur van alcohol, lijm en hars. Daarmee is mogelijk de ziel uit de distillaat verdwenen (the spirit has left the spirit). In vergelijking met de spirit van Kingsbarns is de TURV zachter, maar heeft het zeker minder karakter en complexiteit.In vergelijking met de enige whisky van de drie, de Wolfburn Hand Crafted, geldt dat hij nauwelijks breedte heeft en het alleen zou moeten hebben van houtrijping.
Het effect van deze houtrijping is merkbaar, zij het op de vlakte. Het blijft vooral bij vanilleconcentraat. Het gebruik van Europees eiken zal er mogelijk toe kunnen leiden dat er eerder tannines aan de smaak van de spirit worden toegevoegd, zodat deze mogelijk redelijk droog kan worden naarmate hij ouder wordt. Daarnaast is een zekere zin van kruidigheid te verwachten.

Is TURV op grond van de smaakbeleving een whisky? Nee, maar daarvoor lijkt de aanpak te verschillend. Als er een vergelijking zou worden gezocht, dan ligt een vergelijking met whiskey/bourbon eerder voor de hand. Qua profiel verwacht ik met gebruik van de huidige vaten geen frisse en fruitige tonen.
11 x

Implar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Implar » 05 Sep 2016, 20:12

Tot voor kort had ik nog niet van de Turv distillery gehoord, tot ik vandaag langs dit nieuwsberichtje en bijhorende comments kwam. https://www.facebook.com/profile.php?id ... 05&fref=nf

De heer Smakman lijkt me meer uit op gratis marketing, dan een mooie whisky in de wereld te zetten.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Sep 2016, 21:52

Implar schreef:Tot voor kort had ik nog niet van de Turv distillery gehoord, tot ik vandaag langs dit nieuwsberichtje en bijhorende comments kwam. https://www.facebook.com/profile.php?id ... 05&fref=nf

De heer Smakman lijkt me meer uit op gratis marketing, dan een mooie whisky in de wereld te zetten.

Dat laatste moge duidelijk zijn. Ik ben echt geen voorstander van alle regels omtrent whisky (met name als het om leeftijd aanduiding gaat), maar hier gaat Smakman echt de bocht uit vind ik. Ik heb me behoorlijk zitten storen aan de hele houding omtrent dit alles (zijn laconieke en soms op het randje van arrogante reacties op FB) en kan ook weinig anders dan concluderen dat meneer veel te blij is met de gratis aandacht.
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 05 Sep 2016, 22:53

Net als Soundwave was dat ook mijn reaktie ongeveer in het FB topic, waar ik Turv ook al roemde voor de knappe poging om dit brouwsel als whisky te omschrijven.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Sep 2016, 09:11

Sjah...

Ik heb van een kinderwagen onderstel en grasmaaier motor een 1 persoon s auto gemaakt die de zelfde klasse, comfort, sensatie, beleving en emotie bied als een Ferrari.. Wat zeg ik.... BETER! En dat is gewoon zo, omdat ik het zeg....

Vanaf volgende week ga ik hem aanbieden als de nieuwe Ferrari Grasione F99! Vóór slechts 150.000 euro heeft u een rasechte Ferrari mensen!

Zo, en dan maar wachten hoe lang het duurt voordat er een busje Italiaanse advocaten bij me voor de deur staat :gnif

Beetje het zelfde als TURV te werk gaat in mijn ogen....
5 x
Afbeelding

Jantje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jantje » 07 Sep 2016, 10:44

Ik vrees dat Turv met dit soort grappen de Nederlandse naam flink omlaag haalt.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 11 Sep 2016, 21:29

2 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 15 Sep 2016, 14:58

Nino schreef:https://www.whiskybase.com/whisky/84858/turv-exloo-prime-whisky

Zelfs de foto op Wb is verwijderd :blacklist

Ze hebben een tikje op de vingers gehad van de NVWA. Zal wel een van de gevolgen zijn.
Met een beetje geluk doen ze het niet meer.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Sep 2016, 15:21

Nederland-paraat schreef:

Ze hebben een tikje op de vingers gehad van de NVWA. Zal wel een van de gevolgen zijn.

En d'r ook nog trots op zijn onder het mom van snel en goedkoop veel reclame maken.

Ben benieuwd of het ook zo is, als je eenmaal in hun vizier zit kun je maar beter opletten waar je mee bezig bent of is het allemaal niet zo streng?
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Sep 2016, 15:36

Nino schreef:

En d'r ook nog trots op zijn onder het mom van snel en goedkoop veel reclame maken.

Ben benieuwd of het ook zo is, als je eenmaal in hun vizier zit kun je maar beter opletten waar je mee bezig bent of is het allemaal niet zo streng?

Reken maar dat de NVWA streng is. Doen ze dat niet, dan krijgen ze altijd wel iemand oo hun dak die belang bij een strenge houding heeft: dit kunnen consumenten zijn, maar ook bedrijven die oneerlijke concurrentie ondervinden.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Sep 2016, 16:12

caskstrength schreef:
Nino schreef:

Reken maar dat de NVWA streng is. Doen ze dat niet, dan krijgen ze altijd wel iemand oo hun dak die belang bij een strenge houding heeft: dit kunnen consumenten zijn, maar ook bedrijven die oneerlijke concurrentie ondervinden.

Klinkt inderdaad logisch!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”