Whisky Bible van Jim Murray
Re: Whisky Bible van Jim Murray
Als er in zo'n boek GEEN foutjes staan wordt het onbetaalbaar. Daarnaast moet je dit soort boeken gebruiken als 1 van je bronnen en niet al DE bron.
Los van de manier van waarderen denk ik dat een boekje als dit voor de gevraagde prijs een aardig accessoir is. Mensen die dit boek heilig verklaren doen zichzelf te kort want ze nemen hun eigen oordeel onvoldoende serieus. Slijters die zich achter dit boek verschuilen verdenk ik ook van een gebrek aan vakkennis.
Aan de andere kant: Mensen dit dit boek verwerpen doen zichzelf ook tekort en nemen zichzelf wellicht iets te serieus.
Gebruik het maar maar er niet DE waarheid van.
16 Euro? Beoordeel dit boek ook zo. Voor dat geld moet je al naar het buitenland om een behoorlijke whisky te kopen!
Los van de manier van waarderen denk ik dat een boekje als dit voor de gevraagde prijs een aardig accessoir is. Mensen die dit boek heilig verklaren doen zichzelf te kort want ze nemen hun eigen oordeel onvoldoende serieus. Slijters die zich achter dit boek verschuilen verdenk ik ook van een gebrek aan vakkennis.
Aan de andere kant: Mensen dit dit boek verwerpen doen zichzelf ook tekort en nemen zichzelf wellicht iets te serieus.
Gebruik het maar maar er niet DE waarheid van.
16 Euro? Beoordeel dit boek ook zo. Voor dat geld moet je al naar het buitenland om een behoorlijke whisky te kopen!
0 x
GastheerG schreef:16 Euro? Beoordeel dit boek ook zo. Voor dat geld moet je al naar het buitenland om een behoorlijke whisky te kopen!
Gelukkig was mijn exemplaar vandaag 24 Euro, die is dus een stuk beter dan die van 16 Euro...
Had al 4 jaar geen Bible meer gekocht en vond het er weer tijd voor.
Daar waar ik bij eerdere edities vaak 'mijn' whisky terug vond in de Bible, merk ik nu dat meneer Murray behoorlijk achter de feiten aanloopt en toch wel heel veel, redelijk gengbare, bottelingen niet in z'n bijbel heeft opgenomen.
Denk dat dit dus de laatste keer was dat ik de bjbel aan heb geschaft.
Iemand die de Ballentine 17 als de absolute topper beschouwd, kan je toch niet meer serieus nemen...?

0 x
MadMaster schreef:Daar waar ik bij eerdere edities vaak 'mijn' whisky terug vond in de Bible, merk ik nu dat meneer Murray behoorlijk achter de feiten aanloopt en toch wel heel veel, redelijk gengbare, bottelingen niet in z'n bijbel heeft opgenomen.
Het jammere is (of is dat juist de marketing?) dat de bible niet elke editie dikker wordt, maar er x whiskies bij komen, maar net zo goed y uit vliegen. Wellicht zit daar de marketing truck: je moet meerdere bibles hebben om de notes compleet te maken...
Wat zoek je bijvoorbeeld, MadMaster? Ik heb de bilbles vanaf 2009
Eigenlijk moet die 2008 er nog bij, omdat dat het jaar was dat ik actief met whisky bezig ging 
0 x
JayDie schreef:Het jammere is (of is dat juist de marketing?) dat de bible niet elke editie dikker wordt, maar er x whiskies bij komen, maar net zo goed y uit vliegen. Wellicht zit daar de marketing truck: je moet meerdere bibles hebben om de notes compleet te maken...
Wat zoek je bijvoorbeeld, MadMaster? Ik heb de bilbles vanaf 2009Eigenlijk moet die 2008 er nog bij, omdat dat het jaar was dat ik actief met whisky bezig ging
JD,
Ik heb zelf de bibles van 2002, 2003, 2005 en 2006. Ik weet, doordat ik dat proefondervindelijk heb ondervonden toen ik in een latere versie iets miste waarvan ik zeker wist dat het in een voorgaande versie wel aanwezig was, dat er bottelingen uit verdwijnen.
Aangezien ik nu de 2011 versie weer eens aangeschaft heb, verwachtte ik daar diverse 2010 bottelingen in terug te vinden, o.a. diverse Linkwoods van o.a. Signatory, Ultimate, G&M e.d.
Niet één van deze bottelingen, die ik gewoon in huis heb, staat in de bible.
Amrut Kadhambam 2010, niet aanwezig. Ook een Sprinbank Jazz staat er niet in.
Misschien omdat deze 'for the Netherlands' was, maar ik vind dat als je pretendeert een 'Bible' uit te brengen, dat er niet toe doet. Whisky is whisky...
Geen enkele bijbel is overigens heilig voor mij, maar ik vind het wel grappig om te lezen wat een ander er van vindt, maar dan moet het er wel in staan...
0 x
MadMaster schreef:Ik weet, doordat ik dat proefondervindelijk heb ondervonden toen ik in een latere versie iets miste waarvan ik zeker wist dat het in een voorgaande versie wel aanwezig was, dat er bottelingen uit verdwijnen.
(...)
Amrut Kadhambam 2010, niet aanwezig. Ook een Sprinbank Jazz staat er niet in.
(...)
maar ik vind dat als je pretendeert een 'Bible' uit te brengen, dat er niet toe doet. Whisky is whisky...
Daar doen ze overigens ook niet geheimzinnig over. Daarnaast beweren ze volgens mij niet dat ze 'volledig' zijn ofzo.
Wanneer Jim hem niet heeft (gekregen), kan hij hem ook moeilijk proeven. Volgens mij staat er achterin wel iets van "Mis je een dram, geeft dat aan!". Reageer daar eens op en laat ons weten wat je er van terug hoort; ben benieuwd.
Denk dat als je het per post doet en nog eens een sample meestuurt, hij er in 2012 wel in komt

0 x
JayDie schreef:Daar doen ze overigens ook niet geheimzinnig over. Daarnaast beweren ze volgens mij niet dat ze 'volledig' zijn ofzo.
Wanneer Jim hem niet heeft (gekregen), kan hij hem ook moeilijk proeven. Volgens mij staat er achterin wel iets van "Mis je een dram, geeft dat aan!". Reageer daar eens op en laat ons weten wat je er van terug hoort; ben benieuwd.
Denk dat als je het per post doet en nog eens een sample meestuurt, hij er in 2012 wel in komt
Het gaat niet om volledig of onvolledig zijn, het gaat er mij om dat ad random (zonder enige logica) zaken toegevoegd worden en verdwijnen. In de versie van 2011 zijn ruim 1000 nieuwe whiskies toegevoegd, aldus de cover. Dan verwacht je een flink aantal 2010'ers en zoals gemeld en die ontbreken grotendeels.
Laten we het er maar op houden dat de bijbel ten onder is gegaan aan z'n succes.
En ik ga geen reactie sturen naar iemand die al jaren zegt dat z'n boek/proef-notitie's in de vorm van een website beschikbaar komen en die website (http://www.whiskybible.com/) nu heeft omgebouwd tot een commercieel gedrocht...
0 x
Ik ga d'r wel eens achteraan wat de logica is. Tijdje terug met iemand van de Whisky Bible gecommuniceerd waarom ze naar een nieuwe look gingen. Wellicht weet die ook de logica achter wat er afvalt ed. Had toen namelijk een uitgebreide en vriendelijke mail gekregen.
0 x
JayDie schreef:Ik ga d'r wel eens achteraan wat de logica is. Tijdje terug met iemand van de Whisky Bible gecommuniceerd waarom ze naar een nieuwe look gingen. Wellicht weet die ook de logica achter wat er afvalt ed. Had toen namelijk een uitgebreide en vriendelijke mail gekregen.
Wederom snelle reactie met antwoorden:
Mijn vragen, verzonden om 11u30 waren:
JayDie schreef:1. What's the policy of which whisky will leave the bible next year?
a) Is it a marketing strategy (so you have to buy every year to complete the list)?
b) Is it a "max pages per bible"?
c) other, please specify![]()
Antwoord, een goed uur later:
-------- Original-Nachricht --------
Datum: Mon, 24 Jan 2011 11:38:10 -0000
Von: "Ally" <ally@whiskybible.com>
An: John <--->
Betreff: Re: Questions about "Bible Policy"
Hi John,
I'll answer as best I can!
* What's the policy of which whisky will leave the bible next year?
Although there's no strict pattern to this, any whiskies that have not been resampled for several years Jim tries to rewrite notes for. Obsolete notes with no retaste for whatever reason are typically removed - Monkey Shoulder for instance is not currently included but was in an earlier edition. Whiskies that disappear from the WB entirely typically become unavailable after the fact - limited edition single casks, for example. The editing process is a tricky one, but we attempt to add more whiskies than remove!
* Is it a marketing strategy?
In part, you could call it that - obviously, when a new edition is released it wants to expand on the previous edition but also when possible amend any out of date tasting notes!
* Is it a "max pages per bible"?
Not necessarily - for example, the first edition was 256 pages long. The latest is 384!
* Other...
Lots of specifics I could go into here...I'd be happy to pose any further queries though of course.
Thanks for your questions!
Kind regards,
Ally Telfer
Research/Samples Co-ordinator
Dram Good Books Ltd
9 Edison Court
Park Farm Industrial Estate
Wellingborough
NN8 6AH
United Kingdom
Tel: +44 (0)1933 678219
http://www.whiskybible.com
Dus, wanneer er nog meer concrete vragen zijn stel ik ze graag
0 x
Prima speurwerk, maar ik heb toevallig weer in de 2011 editie gekeken en van de 2010-bottelingen die ik heb (en dat zijn echt niet allemaal extreem kleine oplages) vind ik er werkelijk niet 1 terug. Misschien komen ze volgende jaar nog maar dat moet je maar afwachten. Toch teleurstellend als je vrijwel niets herkenbaars vindt, terwijl je kast er mee vol staat...
Voor de oudere, verdwenen beschrijvingen:
Wat handig zou zijn, is wanneer er een totaal-index/-inhoudsopgave komt met alle bottelingen die ooit besproken/opgenomen zijn geweest met daarbij het jaartal wanneer deze in de bijbel opgenomen is/zijn geweest.
Dat scheelt je een heleboel zoekwerk in oude bijbels, aangezien niet iedereen in hetzelfde jaar als Jim die whisky drinkt. Misschien trekt iemand over 20 jaar wel een fles open uit 1998 en dan is het wellicht handig om de info uit de bijbel er bij te hebben, voor zover je daar tenminste waarde aan hecht...
Kan je dat idee misschien nog eens bij Ally droppen als aanvulling op je eerdere mail/het antwoord?
Voor de oudere, verdwenen beschrijvingen:
Wat handig zou zijn, is wanneer er een totaal-index/-inhoudsopgave komt met alle bottelingen die ooit besproken/opgenomen zijn geweest met daarbij het jaartal wanneer deze in de bijbel opgenomen is/zijn geweest.
Dat scheelt je een heleboel zoekwerk in oude bijbels, aangezien niet iedereen in hetzelfde jaar als Jim die whisky drinkt. Misschien trekt iemand over 20 jaar wel een fles open uit 1998 en dan is het wellicht handig om de info uit de bijbel er bij te hebben, voor zover je daar tenminste waarde aan hecht...
Kan je dat idee misschien nog eens bij Ally droppen als aanvulling op je eerdere mail/het antwoord?
0 x
MadMaster schreef:Toch teleurstellend als je vrijwel niets herkenbaars vindt, terwijl je kast er mee vol staat...
Mee eens!
MadMaster schreef:Wat handig zou zijn, is wanneer er een totaal-index/-inhoudsopgave komt met alle bottelingen die ooit besproken/opgenomen zijn geweest met daarbij het jaartal wanneer deze in de bijbel opgenomen is/zijn geweest.
(...)
Jep, lijkt me een hele mooie suggestie! Die ga ik aan ze voorleggen.
0 x
Wie heeft de 'inside joke' al ontdekt in de Whisky Bible 2011?
Kwam hem toevallig gisteren tegen ergens bij een distilleerderij, beginnend met de letter B...
Kwam hem toevallig gisteren tegen ergens bij een distilleerderij, beginnend met de letter B...
0 x
MadMaster schreef:Wie heeft de 'inside joke' al ontdekt in de Whisky Bible 2011?
moet ik dat nu allemaal gaan lezen of geef je nog een tip?
0 x
gadeweerd schreef:MadMaster schreef:Wie heeft de 'inside joke' al ontdekt in de Whisky Bible 2011?
moet ik dat nu allemaal gaan lezen of geef je nog een tip?
OK, kijk eens bij de Bruichladdich die uitgebracht is t.g.v. het whiskyfestival Gent...

0 x
MadMaster schreef:OK, kijk eens bij de Bruichladdich die uitgebracht is t.g.v. het whiskyfestival Gent...

0 x
Vind je de nieuwe cover van de bible niet mooi? Je kunt een losse "in-stijl-van-voorgaande-versies" hoesje kopen 
http://www.ekmpowershop7.com/ekmps/shop ... /index.asp
http://www.ekmpowershop7.com/ekmps/shop ... /index.asp
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”