Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Vanavond had ik met een aantal vriendjes een fotoavond die opgeleukt werd met whisky.
Verschillende whisky's kwamen voorbij en de een bleef beter hangen dan de ander.
Van de whisky's die we geproefd hebben was er toch een die het predicaat topper verdient. De 17 jaar oude Suntory Hibiki.
Japan maakt al jaren whisky van zeer hoge kwaliteit. Sterker: het is me nog niet gelukt een slechte Japanse whisky te vinden terwijl in thuisland Schotland toch genoeg rommel wordt gemaakt.
De Hibiki zit in een prachtige fles. Strikt genomen gaat het daar niet om maar vanuit gastronomisch oogpunt vind ik presentatie toch een belangrijk punt.
Schitterende fles!
Het was mijn eer de fles open te trekken en zelden heb ik een zo heerlijk geurende whisky in m'n handen gehad.
Nu heb ik geen status als whisky-kenner maar een paar honderd whisky's heb ik toch al wel geproefd.
De neus (zoals we dat dan zeggen) van de Nibiki danst je tegemoet en het fruit is weldadig. Tevens veel bloemen en een vleugje bergamot. De neus is subliem en voorkomt dat je snel het glas aan je mond zet.
Dit is eigenlijk whisky om alleen van te genieten.
Ik probeer me door het gezelschap niet af te laten leiden en gun de Hibiki een eerste contact met m'n tong.
Subliem! Het fruit zet door en verschuift van rijpe appel en citrus naar warm donker fruit. Fudge? Zeker vanille en de afdronk zet door in de smaak en is beslist lang.

Deze whisky is met een prijs van even boven de 70 Euro geen koopje. Wel als je bedenkt dat het voldoende is om 10 avonden heerlijk te zitten genieten.
Dikke aanrader!
Verschillende whisky's kwamen voorbij en de een bleef beter hangen dan de ander.
Van de whisky's die we geproefd hebben was er toch een die het predicaat topper verdient. De 17 jaar oude Suntory Hibiki.
Japan maakt al jaren whisky van zeer hoge kwaliteit. Sterker: het is me nog niet gelukt een slechte Japanse whisky te vinden terwijl in thuisland Schotland toch genoeg rommel wordt gemaakt.
De Hibiki zit in een prachtige fles. Strikt genomen gaat het daar niet om maar vanuit gastronomisch oogpunt vind ik presentatie toch een belangrijk punt.
Schitterende fles!
Het was mijn eer de fles open te trekken en zelden heb ik een zo heerlijk geurende whisky in m'n handen gehad.
Nu heb ik geen status als whisky-kenner maar een paar honderd whisky's heb ik toch al wel geproefd.
De neus (zoals we dat dan zeggen) van de Nibiki danst je tegemoet en het fruit is weldadig. Tevens veel bloemen en een vleugje bergamot. De neus is subliem en voorkomt dat je snel het glas aan je mond zet.
Dit is eigenlijk whisky om alleen van te genieten.
Ik probeer me door het gezelschap niet af te laten leiden en gun de Hibiki een eerste contact met m'n tong.
Subliem! Het fruit zet door en verschuift van rijpe appel en citrus naar warm donker fruit. Fudge? Zeker vanille en de afdronk zet door in de smaak en is beslist lang.

Deze whisky is met een prijs van even boven de 70 Euro geen koopje. Wel als je bedenkt dat het voldoende is om 10 avonden heerlijk te zitten genieten.
Dikke aanrader!
0 x
Ga mijzelf een The Macallen 10yo sherry oak inschenken. 
Speciaal gewijzigd voor Fi-Wi
Speciaal gewijzigd voor Fi-Wi
Laatst gewijzigd door Carlo op 15 Jan 2011, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Succes en goed naar het etiket kijken! 
0 x
Fi-Wi schreef:Succes en goed naar het etiket kijken!
???
0 x
Nou vooruit .......... het is "(The) Macallan". 
0 x
Ik heb the Celp in het glas zitten. Ik geef toe dat ik hem alleen gekocht heb omdat het speciaal dingetje is. Wat heb ik geluk dat het ook nog eens een redelijk goeie whisky blijkt te zijn...
Turf, zilterig, oesters en peper. Leuk experiment. Ik vind het geslaagd.
0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Carlo schreef:The Macallen
Fi-Wi schreef: "(The) Macallan"

0 x
ea teasse schreef:Ik heb the Celp in het glas zitten. Ik geef toe dat ik hem alleen gekocht heb omdat het speciaal dingetje is. Wat heb ik geluk dat het ook nog eens een redelijk goeie whisky blijkt te zijn...
Dat is het 'm nou net... officieel mag het geen whisky meer heten. Zie ook het onderwerp: The Celp: is dat nu Lagavulin, Laphroaig of toch Cameron?
Desalniettemin ben ik toch nieuwsgierig
0 x
Gisteren even geen zin in een peated whisky, dus aan het begin van de avond met mijn Berry's Lowland. Later op de avond gevolgd door mijn Speymalt Macallan 2000. Deze is een echte sherry whisky, de mooie donkere amber kleur, geur en smaak doen mij denken aan een medium dry sherry, maar dan met beduidend meer alcohol. Duidelijk de smaak van een dergelijke sherry, aangevuld met enigzins hout, licht citrus (sinasappel), kruidig (maar anders dan de HP). Heb hem gedronken samen met wat belegen kaas, combinatie versterkt elkaar erg goed, kaas wordt romiger, whisky wat kruidiger en licht zoeter (maar niet te). Ligt voor mij dichter bij mijn beeld van sherry dan de andere flessen met sherry invloed in mijn bezit, maar dat kan ook komen door mijn matige sherrykennis (ik ken de fino en de medium dry en eigenlijk geen andere)
Laatst gewijzigd door GJR op 16 Jan 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Benriach Arumaticus Fumosus 12yo
Me gisteravond weer gewaagd aan de Benriach Arumaticus Fumosus 12yo, dark rum finish. Beduidend beter dan de eerste drams die ik er een aantal maanden terug uit haalde!
M.i. een heerlijke combinatie van lichte turf met het citrus en fruit van de Cariben! Deed me denken aan de Rum-punch die op de boot in Belize (bij Mexico) werd geschonken
Verder ook iets van lampenolie en op de afdronk erg spicy (een kick!) en vuursteen.
Gedronken tijdens het kijken naar (opgenomen) Men of Rock en Coast op de BBC2
Toch niet zo'n miskoop; had alleen wat tijd nodig
M.i. een heerlijke combinatie van lichte turf met het citrus en fruit van de Cariben! Deed me denken aan de Rum-punch die op de boot in Belize (bij Mexico) werd geschonken
Verder ook iets van lampenolie en op de afdronk erg spicy (een kick!) en vuursteen.Gedronken tijdens het kijken naar (opgenomen) Men of Rock en Coast op de BBC2
Toch niet zo'n miskoop; had alleen wat tijd nodig
0 x
Ik heb gisterenavond weer genoten van 3 lekkere drammetjes
Ten eerste een Glenmorangie Original.
Daarna het ultieme genot met een Laphroaig Quarter Cask
Ten slotte de topper Laproaig 10 Cask Strength
Wat me trouwens wel opvalt is dat de Laphroaig CS prima puur te drinken is, maar met de Bowmore CS kun je er beter wat water bij doen, omdat hij anders wel erg brand in de keel
hoe kan dit ?
De Laphroaig CS is 57,8 % alc.
De Bowmore CS is 56 % alc.
Ten eerste een Glenmorangie Original.
Daarna het ultieme genot met een Laphroaig Quarter Cask
Ten slotte de topper Laproaig 10 Cask Strength
Wat me trouwens wel opvalt is dat de Laphroaig CS prima puur te drinken is, maar met de Bowmore CS kun je er beter wat water bij doen, omdat hij anders wel erg brand in de keel
0 x
Kapre schreef:Wat me trouwens wel opvalt is dat de Laphroaig CS prima puur te drinken is, maar met de Bowmore CS kun je er beter wat water bij doen, omdat hij anders wel erg brand in de keelhoe kan dit ?
Qua smaak zal de ene kruidiger (peper, gember, etc) zijn. Dat ligt dus niet aan het ABV. Of het ligt aan hetgeen je gegeten hebt of hoe je 'toestand' is

0 x
Mijn één naar laatste dram Aberlour a'bunadh, blijft een van de beste die ik tot nu toe gehad heb. Flinke scheut water erbij en genieten!
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”