Turv Exloo distillery
-
freddievtb
- Senior

Re: Turv Exloo distillery.
tja, ik begrijp dat ook niet, ik wordt wel steeds nieuwsgieriger naar deze prime-whisky, helaas nog niks gehoord van mijn lokale slijter...
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

slainte schreef:Wat is er nou mooier om te laten zien hoe het mouten in zijn werk gaat,dit zie ik 10 x liever dan de ketel,dus open en eerlijk en niet het kijkglas van de ketel blinderen met een doek,volgens mijn heb je dan iets te verbergen.
Het kan goed zijn dat de mout wordt ingekocht in plaats van zelf gemaakt. Dit zie je bij veel destilleerderijen.
Wouter1981 schreef:Hoe zit dat eigenlijk? SWA is Schots toch? Wie houdt er toezicht op de wereld Whisky's?
Die zul je in dit geval zelf moeten afdwingen. Zo is te lezen op de facebook van Turv:
Commissie Consument en Mededinging schuiven de door Schotland en zijn 4 whisky multinationals ingelobbyde Europesche regel, als zou whisky ten alle tijden minimaal 3 jaar oud moeten, zijn als protectionistisch en achterhaald ter zijde.
Neemt niet weg dat in VERORDENING (EG) Nr. 110/2008 letterlijk staat vernoemd;
a)
Whisky of whiskey is een gedistilleerde drank die uitsluitend bereid is door:
i)
distillatie van een beslag van gemoute granen, al dan niet met hele korrels van andere granen, dat vooraf
—
is versuikerd door diastase van de erin aanwezige mout, al dan niet met andere natuurlijke enzymen,
—
is vergist onder inwerking van gist;
ii)
vervolgens door een of meer distillaties is gedistilleerd tot minder dan 94,8 % vol op zodanige wijze dat het distillatieproduct een aroma en een smaak heeft die afkomstig zijn van de gebruikte grondstoffen;
iii)
waarna het einddistillaat gedurende ten minste drie jaar rijpt op houten fusten met een capaciteit van niet meer dan 700 l.
De vraag is wat er geschreven staat in het advies, uitspraak of whatever Commissie Consument en Mededinging heeft geproduceerd. De onderbouwing is belangrijker dan de conclusie.
De grotere jongens hebben de middelen om het recht te gaan halen. De kans acht ik dan klein voor Turv. Europese regelgeving is machtig. Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Voorkom al dat gezeur en pas gewoon het label aan naar malt spirit of zo iets. Innovatie is goed, leuk en welkom. Maar steek je geld en energie liever ergens anders in en ga zulke dingen doen als het bedrijf goed loopt.
2 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Van die commissie heb ik nog nooit gehoord. Knap ook dat die zo snel uitspraak doen. Ik geloof er geen barst van.
Voor zoiets heb je in NL de ACM. In de EU doet een commissie niet zomaar zonder hoor en wederhoor zo snel een uitspraak.
Voor zoiets heb je in NL de ACM. In de EU doet een commissie niet zomaar zonder hoor en wederhoor zo snel een uitspraak.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
Ja een kwaliteitstandaard om goed product op de markt brengen is achterhaald.
Kom maar op met al die 1, 2 en 3 maanden oude whisky. Lekker
Of is dat al te oud? Beetje karamel erin en hij kan na 2 weken ook makkelijk de markt op.
Of zullen we gewoon allemaal fruit in een plastic fles met water stoppen en onze eigen (gevangenis)drank gaan maken.
Dan zijn we allemaal whisky producenten.
Kom maar op met al die 1, 2 en 3 maanden oude whisky. Lekker
Of is dat al te oud? Beetje karamel erin en hij kan na 2 weken ook makkelijk de markt op.
Of zullen we gewoon allemaal fruit in een plastic fles met water stoppen en onze eigen (gevangenis)drank gaan maken.
Dan zijn we allemaal whisky producenten.
4 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Gisteren met veel verbazing dit topic gelezen.
Deze "whisky" vind ik echt niet kunnen.
Speel het spel gewoon fair, hou je aan de regels en lever gewoon een goed product.
Dit lijkt erg veel op geldklopperij en dan kost een halve liter van dit goedje blijkbaar ook nog 25 euro!
Deze "whisky" vind ik echt niet kunnen.
Speel het spel gewoon fair, hou je aan de regels en lever gewoon een goed product.
Dit lijkt erg veel op geldklopperij en dan kost een halve liter van dit goedje blijkbaar ook nog 25 euro!
1 x
Nederland-paraat schreef:slainte schreef:Wat is er nou mooier om te laten zien hoe het mouten in zijn werk gaat,dit zie ik 10 x liever dan de ketel,dus open en eerlijk en niet het kijkglas van de ketel blinderen met een doek,volgens mijn heb je dan iets te verbergen.
Het kan goed zijn dat de mout wordt ingekocht in plaats van zelf gemaakt. Dit zie je bij veel destilleerderijen.
- Ja, dat klopt.Want mouten is een vak apart. Maar Turv beweert zelf op Facebook bij hoog en laag een eigen mouterij te hebben. Zonder er ook maar een fractie van te tonen op zijn FB of Website.
En dat van dat blinderen van dat kijkglas verzinnen we niet: op Facebook heeft hij een foto geplaatst die is gemaakt door een bezoeker. Daarop is die doek duidelijk zichtbaar.
download/file.php?mode=view&id=4198
- Bijlagen
-
- Turv ketel met doek.JPG (49.81 KiB) 2296 keer bekeken
2 x
-
freddievtb
- Senior

Meeste recente opmerking van turv op Facebook : " De Prime is slechts bedoeld om te prikkelen en te laten zien waartoe we in staat zijn. Wat we in de tussenliggende periode doen is het om de paar maanden bottelen van kleine batches met aanduiding op de fles zodat we gezamelijk kunnen zien en beleven hoe deze Prime zich ontwikkeld tot een volledig "rondborstige freule".
In de namiddag kan ik een fles bij de Mitra ophalen, kan ik hem eindelijk vanavond zelf eens proeven
In de namiddag kan ik een fles bij de Mitra ophalen, kan ik hem eindelijk vanavond zelf eens proeven
1 x
freddievtb schreef:Meeste recente opmerking van turv op Facebook : " De Prime is slechts bedoeld om te prikkelen en te laten zien waartoe we in staat zijn. Wat we in de tussenliggende periode doen is het om de paar maanden bottelen van kleine batches met aanduiding op de fles zodat we gezamelijk kunnen zien en beleven hoe deze Prime zich ontwikkeld tot een volledig "rondborstige freule".
Zoals je aan het pleiten bent voor ze freddie zouden ze je er eigenlijk gewoon één cadeau moeten doen
3 x
- caskstrength
- Forum goeroe

freddievtb schreef:Meeste recente opmerking van turv op Facebook : " De Prime is slechts bedoeld om te prikkelen en te laten zien waartoe we in staat zijn. Wat we in de tussenliggende periode doen is het om de paar maanden bottelen van kleine batches met aanduiding op de fles zodat we gezamelijk kunnen zien en beleven hoe deze Prime zich ontwikkeld tot een volledig "rondborstige freule".
Dan hadden ze dus beter het woord whisky weg kunnen laten, zoals ze nu blijkbaar (terecht) doen.
Mocht je een sampletje willen sturen, dan hou ik me aanbevolen.
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Ik ben reuze benieuwd naar je smaakoordeel en notities!
0 x
-
freddievtb
- Senior

ben geen expert en schrijver, en kan moeilijk smaken onderscheiden, maar probeer het ff op te schrijven : eerste indruk : houtinvloeden, zeker smaak, duidelijk gerijpt op virgin oak en kleine vaten. verrassend veel smaak voor 3 maanden rijping. Als ik hem een plek zou moeten geven, ligt ie voor mij tussen de goedkope blends en de single malts in. Dit is nog maar het begin want men gaat in de loop van de komende jaren ook oudere rijpingen uitbrengen.
Ben je een echte liefhebber van single malts, dan zal deze je tegenvallen kwa smaak. Lijkt mij ook logisch. Ik drink ook soms blends en dan is deze prima in vergelijking daarmee, zal ook eens kijken wat ie in een colamix doet.
Ben je een echte liefhebber van single malts, dan zal deze je tegenvallen kwa smaak. Lijkt mij ook logisch. Ik drink ook soms blends en dan is deze prima in vergelijking daarmee, zal ook eens kijken wat ie in een colamix doet.
1 x
-
freddievtb
- Senior

1 minpuntje, de houten dop ging gelijk van de kurk af bij het openmaken van de fles, er zit nu tijdelijk een andere kurk op en ik ben de dop aan de kurk aan het lijmen. Ik heb gezien dat iemand anders dat ook had. Dus dat is een aandachtspuntje, heb ik ook doorgegeven aan de distillerij.
0 x
freddievtb schreef:ben geen expert en schrijver, en kan moeilijk smaken onderscheiden, maar probeer het ff op te schrijven : eerste indruk : houtinvloeden, zeker smaak, duidelijk gerijpt op virgin oak en kleine vaten. verrassend veel smaak voor 3 maanden rijping. Als ik hem een plek zou moeten geven, ligt ie voor mij tussen de goedkope blends en de single malts in. Dit is nog maar het begin want men gaat in de loop van de komende jaren ook oudere rijpingen uitbrengen.
het lukt je toch vrij aardig
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ik een sampletje krijg. Dan ga ik hem vergelijken met Kingsbarns new make, Annandale new make en Wolfburn 3 yo hand crafted. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
2 x
Hele discussie is interessant.
Zelf vindt ik de term "prime whisky" misleidend. Gezien de kleur na drie maanden heb ik ook zo mijn twijfels (geen idee hoe groot de vaten zijn die hij gebruikt hiervoor trouwens)..... Gaat voorbij aan wel of niet lekker, ik zal het niet kopen voor dat geld.
Gaat kennelijk al wel zo goed dat ze een "brand Ambassador" in dienst hebben genomen.........
Zelf vindt ik de term "prime whisky" misleidend. Gezien de kleur na drie maanden heb ik ook zo mijn twijfels (geen idee hoe groot de vaten zijn die hij gebruikt hiervoor trouwens)..... Gaat voorbij aan wel of niet lekker, ik zal het niet kopen voor dat geld.
Gaat kennelijk al wel zo goed dat ze een "brand Ambassador" in dienst hebben genomen.........
1 x
Terug naar “Whisky uit overige landen”