Turv Exloo distillery

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
freddievtb
Senior
Senior

Re: Turv Exloo distillery.

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 20:40

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik uit de labels kan opmaken is het voor hun een type aanduiding, "prime" staat ook in het klein op de voorkant.

Dit kan ze ook een juridisch voordeel geven natuurlijk :bigsmile Eerst dreigbrieven van de SWA schijnen al binnen te zijn....

Het verbieden van inhoudsopgave op een whiskyfles is bijdeweg naar mijn mening misleiding van de consument, want je weet niet echt wat je koopt. Ik geef Compass Box groot gelijk in het laten zien wat ze in hun flessen doen. De koper kan dan zelf bepalen of hij het de prijs waard vind.
DE NAS flessen zijn wat dat betreft ook misleidend, je weet niet wat erin zit, je moet afgaan op de smaak. Dus je moet maar bepalen of de smaak de prijs waard is. Tja, met Turv dus eigenlijk hetzelfde, ongeacht de naam, aan de koper de keuze om te bepalen of de smaak de prijs van de fles waard is ;)

Ik vind het wel interessant, en levert ook een topic op met een leuke discussie/conversatie :D

Ieder zijn mening, dus je hoeft het niet met mij eens te zijn ;)
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 08 Aug 2016, 20:44

Wow.. waar is die wat boeit het allemaal of het smaakt of het smaakt niet freddie ineens gebleven?
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 20:46

Als ik jouw redenering zou volgen, is "Tittertie" dus ook een soort jenever ;). Deze foto bevestigt mijn gevoel.
Het enige dat misleidend is, is iets whisky te noemen terwijl het nog niet oud genoeg daarvoor is. Mocht iemand anders willen (zo ook Compass Box), dan kunnen ze proberen de regels aan te passen. In het geval van Compass Box sta ik er niet onsympathiek tegenover.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 21:10

Nino schreef:Wow.. waar is die wat boeit het allemaal of het smaakt of het smaakt niet freddie ineens gebleven?

goed lezen, zo heb ik het niet gezegd... integendeel...
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 21:17

@cask strenght, hoe kan het misleidend zijn? Het is overduidelijk een 3 maanden oude single cask, single malt, voor velen is het "new make spirit" , de maker noemt het prime whisky. Het blijft echter een 3 maanden oud/jong distillaat, je weet wat je koopt. Dat noem ik niet misleidend.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 21:21

Laatste poging: iets bottelen onder de noemer van een wettelijk beschermde naam, terwijl niet voldaan wordt aan de eisen die aan gebruik van deze naam ten grondslag liggen, is misleidend tegenover nietsvermoedende (potentiële) kopers. Niet iedereen is even goed geïnformeerd als de meeste gebruikers op dit forum.
3 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 08 Aug 2016, 21:23

freddievtb schreef:
Nino schreef:Wow.. waar is die wat boeit het allemaal of het smaakt of het smaakt niet freddie ineens gebleven?

goed lezen, zo heb ik het niet gezegd... integendeel...

Het is uiteraard ook geen directe quote!
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2016, 22:02

freddievtb schreef:@cask strenght, hoe kan het misleidend zijn? Het is overduidelijk een 3 maanden oude single cask, single malt, voor velen is het "new make spirit" , de maker noemt het prime whisky. Het blijft echter een 3 maanden oud/jong distillaat, je weet wat je koopt. Dat noem ik niet misleidend.

Ik probeer ergens op die foto van je te ontdekken waar op het label 3 maanden staat. Ik zie het niet. Kan ook komen omdat de foto op m'n mobiel niet al te duidelijk is. Maar als het er dus echt niet op staat, dan is dat weldegelijk misleidend richting de gemiddelde consument, die een stuk minder goed onderlegd is dan jij en ik dat zijn.
Laatst gewijzigd door thijs100 op 08 Aug 2016, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Aug 2016, 22:10

Het is gewoon een Bòsjòlè...

http://www.turv.nl/producten/prime-whisky/

Prime Whisky wordt, net als de Beaujolais primeur, gedronken en genoten in het jaar dat hij gestookt is. Het is een jonge single cask whisky, uit 2016, gerijpt op nieuw eiken (virin oak) die nu al een ongekende smaak en karakter heeft.

Zo moeilijk is dat allemaal toch niet te achterhalen...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 22:15

edwinedje schreef:Het is gewoon een Bòsjòlè...

Prime Whisky wordt, net als de Beaujolais primeur, gedronken en genoten in het jaar dat hij gestookt is. Het is een jonge single cask whisky, uit 2016, gerijpt op nieuw eiken (virin oak) die nu al een ongekende smaak en karakter heeft.

Zo moeilijk is dat allemaal toch niet te achterhalen...

:Slainte

LOL:

"Het idee achter Prime Whisky is dat u zelf de ontwikkeling van de whisky kunt volgen. We zullen in 2017 elk kwartaal een nieuwe botteling op de markt brengen die ouder is en daarmee voortborduurt op de vorige versie. Zo kunt u ervaren hoe de whisky zich in het vat ontwikkeldt."

Maar als die whisky langer in het vat zit, is het toch geen prime whisky meer? :Scratch

Dus een iets objectievere bron zou welkom zijn...
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Aug 2016, 22:38

:nono
Dit kan echt niet hoor.
90% van de whisky drinkers weet volgens mij niet eens dat whisky minimaal 3y moet zijn om zo genoemd te mogen worden. (bedenk dat >90% van de whiskyverkoop sowieso al blends zijn)

'prime' whisky? Wtf is dat. Elke whisky is wat mij betreft op een andere leeftijd in zijn 'prime' http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/EN/NL/prime
Maar zeker niet na minder dan 12 maanden.

Op deze manier kan je alles wel '*' whisky noemen
(*= vul hier uw hippe kreet in)

Hoe zit dat eigenlijk? SWA is Schots toch? Wie houdt er toezicht op de wereld Whisky's?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 22:51

Zolang het de EU-markt betreft, zal de SWA zeker er een belang bij hebben dat de beschermde naam whisky niet bezoedeld wordt. Dit heeft volgens mij ten minste twee aspecten:

1) concurrentievervalsing: de (Schotse) producten met langere rijping zullen duurder zijn, juist door die rijping
2) naamsbescherming: voorkomen dat whisky van bij de SWA aangesloten leden iets van doen zouden hebben met praktijken die onwettig zijn
0 x

slainte
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor slainte » 09 Aug 2016, 10:39

Open je ogen nu eens, ga eens bij hem langs en vraag hoe zijn whisky gemaakt wordt. Meneer beweerd alles in eigen hand te hebben , maar het enigste wat je krijg te zien is de enorme ketel met twee schotelkolommen.Dus ik vraag wederom naar zijn moutmethode dus weken kiemen drogen eesten en schroten ,maar dit alles is geheim .Nu weten we allemaal dat whisky uit gerst gemaakt wordt, en om zetmeel om te zetten naar moutsuiker moet er gebrouwen worden ,van dit alles is niets te zien . Ik geloof en ben er heilig van overtuigt dat meneer suikerwater laat vergisten ,dit vervolgens verstookt met de schotelkolom dit levert zuivere alcohol van 94 vol ,vervolgens wordt er een smaakje aan toegevoegd en een weekje op een nieuw vat afgerijpt.O ja om nog even terug te komen op de rondleiding ,die was wel mooi, meneer smakman is een echte fantast hij pakt je compleet in met zijn verhaal ,maar als je ergens te diep op in gaat begint hij te zweten. Tijdens de rondleiding mag je alcohol proeven rechtstreeks uit de safe en moet je raden hoeveel procent alcohol er in de flow zit , deze was 94 procent zuiver en de smaak was voor mijn heel herkenbaar , nu is het mooie van een schotelkolom dat deze niet verder gaat dan 90 procent ,met ander woorden de kolom stookt alleen zuivere smaakloze maar wel zeer zachte alcohol. Uiteraard heb ik de whisky geproefd .Dit drankje mag zeker niet de naam whisky dragen ,en is zeker niet uit mout gemaakt.
2 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 09 Aug 2016, 12:58

Tuurlijk, er wordt met een hele groep mensen en veel geld een nieuwe distillerij opgezet en dan gaan ze nep whisky produceren zonder gebruik te maken van mout .... zie je het voor je?

Hier trouwens info over Turv.

http://www.turv.nl/

https://www.facebook.com/Turv-Exloo-Distillery-1493054374340238/?fref=ts
0 x

slainte
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor slainte » 09 Aug 2016, 14:27

Wat is er nou mooier om te laten zien hoe het mouten in zijn werk gaat,dit zie ik 10 x liever dan de ketel,dus open en eerlijk en niet het kijkglas van de ketel blinderen met een doek,volgens mijn heb je dan iets te verbergen.
1 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”