Turv Exloo distillery

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Kor
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Turv Exloo distillery.

Ongelezen berichtdoor Kor » 26 Jul 2016, 21:48

Lees ik op zaterdag 16 juli een bericht over de Turv Distillery in het Dagblad van het Noorden en krijg ik op diezelfde dag een fles Turv Prime Whiskey cadeau. Ik dus blij verrast. Deze blijdschap duurde tot ik de whiskey probeerde. De geur was zeer chemisch en de smaak vond ik navenant. Niet te drinken dus en zeker de naam Whiskey niet waardig. Gelukkig had ik nog een echte Schotse staan en daar heb ik mijn teleurstelling maar mee weggespoeld.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 26 Jul 2016, 22:49

Kor schreef:Lees ik op zaterdag 16 juli een bericht over de Turv Distillery in het Dagblad van het Noorden en krijg ik op diezelfde dag een fles Turv Prime Whiskey cadeau. Ik dus blij verrast. Deze blijdschap duurde tot ik de whiskey probeerde. De geur was zeer chemisch en de smaak vond ik navenant. Niet te drinken dus en zeker de naam Whiskey niet waardig. Gelukkig had ik nog een echte Schotse staan en daar heb ik mijn teleurstelling maar mee weggespoeld.

Ook niet elke schotse is te pruimen natuurlijk...

Stel je even voor Kor, vinden we leuk.
Even voorstellen, dat vinden we leuk !
1 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 27 Jul 2016, 07:19

0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 02 Aug 2016, 19:55

Turv is van plan ook gewoon whisky na 3 jaar + 1 dag uit te brengen, deze "prime-whisky" is dan ook gewoon een voorloper van wat later gaat komen. Ik heb er 1 besteld bij de lokale slijter. Wanneer ik hem geproeft heb zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
1 x

slainte
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor slainte » 07 Aug 2016, 09:59

Gisteren een rondleiding mogen meemaken bij Turv. De eerste Vodka run was aan de gang. Matthieu Smakman, de eigenaar, is een enthousiaste prater die nogal vol is van zichzelf en zijn product (..als ik proffietser was geweest, had ik zo hard getraind dat ik de beste zou zijn. Hij wil ook het beste destillaat stoken) Er waren nog wat mensen tijdens de rondleiding en 1 ervan was een bierbrouwer bij Heineken.

De Carl ketel is imposant, maar wat het nut van twee kolommen naast elkaar is, is mij niet duidelijk geworden. Daarnaast beweert hij 50 keer te destilleren in 4 uur. Als iemand op Facebook vraagt of hij niet bedoelt dat hij meerdere keren destilleert doordat hij met een reflux/schotelkolom stookt, spreekt hij dat tegen, maar daar kwam het toch echt op neer. Hij heeft een filmpje op zijn Facebook staan waarop duidelijk te zien is dat hij met 12 schotels stookt en dat dit 90.3% zuivere alcohol oplevert. Ik stook zelf met een MileHi ketel en mijn ervaring is dat destilleren met maar 6 schotels al een zuivere, maar smaakloze alcohol oplevert en verder niets.

Wat mij ook bevreemde was dat er een doek hing voor het kijkglas van de ketel. De mash mochten we niet zien....Nu ben ik minder geïnteresseerd in de ketel maar meer in het voorproces. Matthieu beweert dat hij alles in eigen hand heeft, zelfs een eigen mouterij. Hij beweert van alles maar je krijgt er niets van te zien; geheim proces waar hij jaren aan heeft gewerkt.... En het oppervlak van de schuren lijken mij te klein voor een mouterij.
Na de rondleiding hebben we nog even met de Heineken brouwer staan te praten. Deze had ook zo zijn twijfels over de mouterij. Bij Heineken is er een enorm lab om de kwaliteit van het mout te testen en van het bier te garanderen. Ook daar was niets van te zien. Mijn vermoeden dat hij iets van een suikerwater ipv een graanbeslag vergist is juist alleen maar groter geworden.

In zijn verhaal kwam ook de capaciteit ter sprake. Hij beweerde per dag 2000 liter spririt te kunnen stoken. Ik heb het nogmaals gevraagd of ik het goed had gehoord, want dat leek mij wel erg veel. Maar hij bleef bij zijn 2000 liter spririt per dag. Dat zou inhouden dat er een beslag van zeg 20.000 in de ketels zou moeten. A. is zijn destilleerketel daar niet groot genoeg voor en b. waar zijn dan die 5 enorme vergistingsvaten? Met een camera keken we in de schuur met vergistingsvaten maar die waren zeker niet van een dergelijke capaciteit.

Aan het einde vroeg de trotse eigenaar of hij mij had overtuigt. Daar heb ik ontkennend op gereageerd...integendeel zelfs...
4 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Aug 2016, 10:58

Dank voor het delen van je ervaring! Klinkt nogal typisch en niet transparant. Het is duidelijk dat er iets verborgen gehouden wordt. Een interessante quote, die de denkwijze weergeeft:

slainte schreef:Gisteren een rondleiding mogen meemaken bij Turv. De eerste Vodka run was aan de gang. Matthieu Smakman, de eigenaar, is een enthousiaste prater die nogal vol is van zichzelf en zijn product (..als ik proffietser was geweest, had ik zo hard getraind dat ik de beste zou zijn. Hij wil ook het beste destillaat stoken)

Om ergens goed in te zijn heb je meerdere dingen nodig, maar op z'n minst talent, inzet en training. Zonder talent kom je nergens. Dan kun je blijven trainen, maar dat maakt je nog niet de beste. Daarmee zeg ik niet dat hij geen talent heeft, maar dat dit natuurlijk aan hem is om dat te tonen (zowel visueel als qua smaak).
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Aug 2016, 11:27

één van de projecten van dhr Smakman. Puur FYI natuurlijk!
4 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 07 Aug 2016, 12:22

Naast smaak, is gevoel denk ik een belangrijk onderdeel bij whisky; wanneer drink je het, wat is de gelegenheid, wat is je gevoel bij de distillery, etc. Vooralsnog wil dat sfeertje bij mij nog niet komen, maar ik hoop m snel en te proeven, misschien dat de smaak toch kan overtuigen.
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 07 Aug 2016, 13:30

Er is een verschil tussen het kweken van mystiek en achterdocht :domdom
1 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 14:45

tjonge, wat boeit het allemaal.... het gaat om de smaak van de drank, je vind hem lekker of niet, klaar.
Is ie niet lekker, koop je gewoon geen nieuwe fles meer.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 15:01

Daar ben ik het niet mee eens. Om voedingsmiddelen (waaronder drank) te verkrijgen die veilig en gezond is, is het belangrijk om vigerende regels na te leven. Bovendien is het gebruiken van een bepaalde naam (of classificatie) een soort van claim van kwaliteit (meestal om er geld mee te kunnen verdienen). In dit geval moet een dergelijke claim ook waargemaakt kunnen worden, anders is het gewoon fraude.

Zie ook hier voor een parallel uit de wijnindustrie (het Oostenrijkse wijnschandaal): wijnbouwers gebruikten niet toegestane middelen om de zoetheid van hun wijn op te krikken.
4 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 18:01

We hebben het niet over een illigale stoker he? ;) Hij moet ook aan de nodige voedselvoorschriften voldoen om drank te mogen maken.
Het lijkt wel of hij hier op de brandstapel gelegd worden omdat hij niet volgens traditie (een regel die pas rond 1914 tot stand kwam) distilleerd.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 18:55

With due respect, maar het is onbelangrijk wanneer regels zijn opgesteld. Het gaat er om dat ze er zijn. Als iemand zijn distillaat whisky noemt, maar niet voldoet aan de criteria, is deze persoon of dit bedrijf in overtreding. Punt uit.

Laat onverlet dat ik het product op zich wel wil proeven, daarin ben ik oprecht geïnteresseerd. Maar een prijs voor een fles betalen die ik eerder bij een whisky zou verwachten, dat doe ik niet.
1 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 08 Aug 2016, 19:58

dus je bent ook tegen de inhoudsopgave die Compass Box op flessen zet? Of is het dan ineens oke dan ze tegen de SWA regels ingaan?....

Turv wind er geen doeken om, je weet wat je krijgt, een 3 maanden oude "prime-whisky" , geen "whisky". Aan een ieder om te bepalen of ze het willen proberen. En als je 25 euro per fles te duur vind ervoor... tja, jouw mening.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Aug 2016, 20:07

Ik heb niet gezegd dat ik "voor" of "tegen" iets ben, ik leg alleen oorzaak en gevolg uit. Echter: de benaming prime whisky kende ik nog niet, de vraag is wat dat betekent. Het kan net zo goed (en daar ga ik bij gebrek aan een officiële betekenis van prime whisky van uit) een naam zijn: whisky met de naam "prime". En dat is dus verboden.

Dat is net zo verboden als het noemen van namen, leeftijd en inhoud van whiskies waaruit een blend is samengesteld. Daarom heeft Compass Box ook zijn uitingen aangepast.
2 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”