Turv Exloo distillery

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Turv Exloo distillery.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mei 2016, 14:35

Bert71 schreef:Ik heb de twee inderdaad doorelkaar gehaald...
Ik was wel benieuwd naar de kwaliteit van DenHool. Het is een mooi initiatief, maar het moet natuurlijk ook wat zijn.
Ik las trouwens op de website van DenHool dat ze in 2015 voor het eerst zelf hebben gedestilleerd.

Wel goeie initiatieven in Drente!

Ja, het initiatief van Den Hool was goed. Jammer genoeg heeft ook hier het commercie virus toegeslagen en is de spirit verdund tot 46%, iets wat ze beter niet hadden kunnen doen. Zeker voor een prijs van rond de 60 euro mag je meer verwachten.
Ik heb de 46% versie geproefd en geen haar op m'n hoofd die er ook maar over denkt er een fles van te kopen. Jong, grassig, heel veel stro en mij te zoet. Doet kunstmatig aan en mist heel duidelijk ABV. De keuze om meer opbrengst te halen door te verdunnen is beslist een verkeerde geweest vanuit drink oogpunt, jammer.
Als je dan toch een Zuidam distillaat wilt drinken zijn er van Millstone heel wat betere whisky's te koop. (voor minder geld ook nog)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

slainte
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor slainte » 28 Jun 2016, 17:17

Ook ik volg Turv met grote interesse op Facebook. Hebben jullie ook gelezen dat hij in een reactie op een vraag over de leeftijd van zijn whisky zegt: "Drie jaar wachten. Met onze manier van branden en destilleren bereiken we zo'n verfijning dat 3 jaar wachten een schande voor de mensheid zou zijn. " Het bericht is van 26 juni 2016.
Beetje vreemd, volgens Europese wetgeving mag je een spirit jonger dan 3 jaar geen whisky noemen. Hoe lekker het drankje ook mag worden, een whisky is het niet..... Daarnaast heeft de ketel die getoond wordt op Facebook een schotelkolom. Normaal gesproken wordt whisky gestookt in een pot still ketel. Een schotelkolom maakt een zeer zuivere, zachte maar helaas ook smaakloze alcohol van wel 94 procent. Ongeacht of je er een mout, mais- of suikerbeslag in gooit. Met de pot still ketel is het alcoholpercentage veel lager en komen de smaken uit het moutbeslag mee. Ook de wat mindere (scherpere) en daarom moet whisky rijpen, minimaal 3 jaar...
Bijlagen
turv whiskey.JPG
turv whiskey.JPG (69.17 KiB) 2072 keer bekeken
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 28 Jun 2016, 18:50

Manier van antwoorden komt me bekend voor.. (zie vorige pagina).
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Jun 2016, 20:26

De uitspraak op Facebook komt niet overeen met het bericht van RTV Drenthe. Daar staat dat vanaf november jenever op de markt komt en het nog 3 jaar wachten op de whisky is.
Wellicht heeft de eigenaar dus over het woord whisky heen gelezen ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Jun 2016, 15:00

Ben er vorige week geweest, en ja, hij is toch echt van plan om al over een aantal maanden met 'whisky' te komen. Hij noemde precies dezelfde argumenten als in de screenshot van Facebook die hierboven gepost is.

Ik heb 'm nog gewezen op de Europese regelgeving, heb het pdf-je zelfs gemaild, maar dat deed 'm niet van gedachten veranderen. Ik ben benieuwd, maar kan me niet voorstellen dat hij hier mee weg komt.

slainte schreef:Daarnaast heeft de ketel die getoond wordt op Facebook een schotelkolom. Normaal gesproken wordt whisky gestookt in een pot still ketel. Een schotelkolom maakt een zeer zuivere, zachte maar helaas ook smaakloze alcohol van wel 94 procent.

Weet iemand ergens een linkje naar meer info over verschillende ketelsoorten en het effect dat elk type ketel op het destillaat heeft?

Welkom trouwens, Slainte, zou leuk zijn als je je ook nog even voorstelt :) Even voorstellen, dat vinden we leuk !
0 x
Afbeelding | Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jun 2016, 16:14

thijs100 schreef:Ben er vorige week geweest, en ja, hij is toch echt van plan om al over een aantal maanden met 'whisky' te komen. Hij noemde precies dezelfde argumenten als in de screenshot van Facebook die hierboven gepost is.

Ik heb 'm nog gewezen op de Europese regelgeving, heb het pdf-je zelfs gemaild, maar dat deed 'm niet van gedachten veranderen. Ik ben benieuwd, maar kan me niet voorstellen dat hij hier mee weg komt.

Idem. Leidt bij mij overigens wel tot een gevoel van eerst zien, dan geloven. Daarnaast vraag ik me af wat andere producenten hier mee zouden doen, zou hij daadwerkelijk onder de noemer van whisky op de markt komen.

thijs100 schreef:Weet iemand ergens een linkje naar meer info over verschillende ketelsoorten en het effect dat elk type ketel op het destillaat heeft?

Ik heb e.e.a. in boeken staan. Snel ff online gezocht, mogelijk helpen deze links je verder. Zo niet, laat maar even weten, dan kijk ik nog wel ff verder.

http://whiskyscience.blogspot.nl/2011/0 ... ation.html
https://www.whisky.com/information/know ... tills.html

Het effect van column stills komt hierbij niet zo zeer aan de orde, dus daar zoek ik ook nog naar. Overigens bewijst grain whisky dat dergelijke stills wel degelijk lekker spul kunnen afleveren als je het mij vraagt.

Overigens vertelde Patrick van Zuidam recentelijk tijdens ons bezoek aldaar dat het volgens hem niet gaat om de vorm van de stills, maar om de snelheid van distillatie. Hoe langzamer je stookt, hoe meer kopercontact, en hoe meer zuivering van zwavelachtige delen in de spirit.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Jun 2016, 16:29

Dankjewel Paul :goedgedaan

caskstrength schreef:Overigens vertelde Patrick van Zuidam recentelijk tijdens ons bezoek aldaar dat het volgens hem niet gaat om de vorm van de stills, maar om de snelheid van distillatie. Hoe langzamer je stookt, hoe meer kopercontact, en hoe meer zuivering van zwavelachtige delen in de spirit.

Wat betreft de hoeveelheid kopercontact: dat is de reden die Matthieu Smakman noemde bij zijn keuze voor de cognac-helm (zo noemde hij de schotelkolom). Die zorgt volgens hem voor veel kopercontact.

Het is een goede prater en ik vermoed dat hij veel dingen mooier kan laten klinken dan het is. Maar het is me ook wel duidelijk geworden dat hij echt wel een behoorlijke theoretische kennis heeft. Eigenwijs en eigenzinnig is hij ook. Aan de ene kant vind hij traditie belangrijk en praat hij vol lof over de ambachtelijke cognac-, armagnac-, grappa-distilleerderijen etc. Met de look van zijn eigen Turv probeert hij toch ook zeker iets ambachtelijks uit te stralen. Aan de andere kant heeft hij lak aan traditie en destilleert hij de producten zoals het hem goeddunkt. Een beetje tegenstrijdig.

Ik ben benieuwd hoe ver het hem brengt. In het verleden heeft hij genoeg successen gekend, maar daar tegenover staat dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 26 Jul 2016, 12:50

Tja, voor 25 euro per fles wil ik dit best wel uitproberen. Bottled op 43% , de mensen die hem al geproeft hebben waren positief. (kopers die niks met de distillerij te maken hebben)
Ze gaan ook Vodka maken, daar wacht ik op, ik drink whisky, mijn vriendin vodka, bestel ik gelijk 2 flessen :p
Ze zijn vanaf vandaag landelijk, dus ik ga mijn lokale slijter denk ik vragen of hij wat wil bestellen bij de distributeur :)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jul 2016, 13:35

Is de drank die hij nu onder de noemer van whisky verkoopt wel daadwerkelijk door hem zelf gestookt? Hij kan natuurlijk ook hebben ingekocht en het onder eigen naam bottelen.
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 26 Jul 2016, 14:01

Ja, hij stookt alles zelf, diverse dranken zoals Jenever,Gin,Whisky, staat uitgebreid op hun facebook pagina ook.
Er is 1,8 miljoen in geïnvesteerd! Het water haalt men 200 meter diep uit de grond.
Ze hebben 5 jaar ervaring bij distillerijen in Frankrijk opgedaan.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jul 2016, 14:22

Mijn vorige post was wellicht niet volledig genoeg. Ik stelde de vraag in het verlengde van de eerdere discussie of datgene dat onder de noemer van "whisky" op de markt komt, wel daadwerkelijk zo mag heten:

Hebben jullie ook gelezen dat hij in een reactie op een vraag over de leeftijd van zijn whisky zegt: "Drie jaar wachten. Met onze manier van branden en destilleren bereiken we zo'n verfijning dat 3 jaar wachten een schande voor de mensheid zou zijn. " Het bericht is van 26 juni 2016.
Beetje vreemd, volgens Europese wetgeving mag je een spirit jonger dan 3 jaar geen whisky noemen.

Zou hij spirit inkopen, die volgens de methodiek van whisky maken is gedistilleerd en minimaal 3 jaar in een houten vat heeft gerijpt, dan is er geen discussie over de legaliteit van het gebruik van het woord whisky. Als hij eigen distillaat onder de noemer van whisky verkoopt, zal deze discussie vroeg of laat gaan komen.
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 26 Jul 2016, 14:42

Even over de 3 jaar + 1 dag regel :
In de 19e eeuw, zeg maar voor de 1e wereldoorlog, was er geen regel voor minimale periode van rijping. 1 van de redenen dat deze regel werd ingesteld is simpelweg stockcontrol , om de distillerijen niet bankroet te laten gaan door de 1e wereldoorlog.
Tevens Zal het ook een methode zijn voor qualitycontrol natuurlijk, maar toen kon men nog niet met computers het proces regelen zoals nu.
Er zijn diverse regels vastgelegd zoals de innerstaves die men niet mag gebruiken, alles moet traditioneel en er van afwijken is een godszonde in de ogen van de The Scotch Malt Whisky Society. Wat whisky is komt door een hoop regels van de SMWS, innovatie is uit den boze.

Ik vind wat Turv doet een interessante ontwikkeling, en ben benieuwd naar de smaak.
Of het nu wel of niet Whisky zou mogen heten boeit mij niet zo veel, als deze whisky-achtige drank mij niet bevalt koop ik hem gewoon niet meer :)
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 26 Jul 2016, 14:43

Toen ik daar begin mei geweest ben was er een groot gedeelte nog niet aangesloten en zeker niet operationeel.
http://www.dramtime.nl/Turv/Turv-Exloo- ... -Cask-2016
Staat er een distilleer datum en bottle datum op de fles eigenlijk?
0 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 26 Jul 2016, 14:56

Het wordt trouwens "prime whisky" genoemd, en niet whisky. Dus ik denk dat hij zich hierdoor juridisch heeft ingedekt :P
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jul 2016, 15:02

freddievtb schreef:Even over de 3 jaar + 1 dag regel :
alles moet traditioneel en er van afwijken is een godszonde in de ogen van de The Scotch Malt Whisky Society. Wat whisky is komt door een hoop regels van de SMWS, innovatie is uit den boze.

Je bedoelt de Scotch Whisky Association denk ik. De SMWS is een onafhankelijk bottelaar ;)

Over het gebruik van "prime" whisky (wat dat ook moge betekenen): dat zal voer zijn voor juristen. Toevoeging (19:04 uur): http://www.dramtime.nl/Turv/Turv-Exloo- ... -Cask-2016. Hij is dus idd echt drie maanden oud, het is dus een spirit.

Over de smaak kan ik natuurlijk niets zeggen, want daarvoor zal ik het eerst moeten proeven. Natuurlijk wil ik graag producten uit eigen land leren kennen, dus ook deze.
1 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”