(Andorra) Tax Free ervaringen
(Andorra) Tax Free ervaringen
Hoi,
Is iemand van jullie al eens in Andorra geweest? Hoe zit het daar qua whisky aanbod? Is er veel keuze of enkel de commerciële merken?
Wat zou jij kopen als je slechts 2 flessen mocht kopen? Een vraag die al enkele weken in mijn hoofd speelt...
Spijtig dat er zeer strenge douanecontroles zijn!
Hoe zijn jullie ervaringen met tax-free aankopen? waar moet je op letten?
Groeten!
Is iemand van jullie al eens in Andorra geweest? Hoe zit het daar qua whisky aanbod? Is er veel keuze of enkel de commerciële merken?
Wat zou jij kopen als je slechts 2 flessen mocht kopen? Een vraag die al enkele weken in mijn hoofd speelt...
Spijtig dat er zeer strenge douanecontroles zijn!
Hoe zijn jullie ervaringen met tax-free aankopen? waar moet je op letten?
Groeten!
0 x
- RBwhiskyworld
- Senior

Re: (Andorra) Tax Free ervaringen
Er valt behoorlijk wat te kiezen in Andorra. Je hebt er de grote supermarkt ketens als bijvoorbeeld E.Leclerc. Hier vind je een aardig groot assortiment van de standaard merken voor goede prijzen, soms ook wat luxere whisky, maar dat is toch een wat beperkter aanbod.
Het leukste is om echt naar een stad te gaan als Andorra La Vella. Als je daar door de grote winkelstraat loopt (av Meritxell/Av. Carlemany) zie je een groot aantal drank/tabac zaken. Daar kan je ook nog wel leuke dingetjes tegen komen. Soms zie je in de kleinere zaakjes je nog wel eens wat ouders wat door niemand nog gevonden is, maar dan moet je wel wat geluk hebben.
Mijn tip voor Andorra is echter Cava Benito.
http://www.cavabenitowhisky.com
Dit is een echte whisky zaak, waar ze vrijwel alles kunnen leveren. Ik heb nog wel eens contact met ze, dus als je iets specifieks zoekt dan kan ik kijken of ze een prijs en voorraad hebben. En mocht je in de zaak zelf staan en je zoekt iets wat je zo niet ziet, vraag het dan want ze hebben veel meer op voorraad dan wat er in de winkel zelf staat uitgestald.
Het leukste is om echt naar een stad te gaan als Andorra La Vella. Als je daar door de grote winkelstraat loopt (av Meritxell/Av. Carlemany) zie je een groot aantal drank/tabac zaken. Daar kan je ook nog wel leuke dingetjes tegen komen. Soms zie je in de kleinere zaakjes je nog wel eens wat ouders wat door niemand nog gevonden is, maar dan moet je wel wat geluk hebben.
Dit is een echte whisky zaak, waar ze vrijwel alles kunnen leveren. Ik heb nog wel eens contact met ze, dus als je iets specifieks zoekt dan kan ik kijken of ze een prijs en voorraad hebben. En mocht je in de zaak zelf staan en je zoekt iets wat je zo niet ziet, vraag het dan want ze hebben veel meer op voorraad dan wat er in de winkel zelf staat uitgestald.
2 x
heb geen idee wat het whisky aanbod in Andorra is, maar kwa sigaren zit je in Andorra gebakken die zijn tamelijk wat goedkoper 
1 x
RBwhiskyworld schreef:Er valt behoorlijk wat te kiezen in Andorra. Je hebt er de grote supermarkt ketens als bijvoorbeeld E.Leclerc. Hier vind je een aardig groot assortiment van de standaard merken voor goede prijzen, soms ook wat luxere whisky, maar dat is toch een wat beperkter aanbod.
Over een kleine maand vertrek ik voor 2 weken naar het Zuiden van Frankrijk en zal ik er eens passeren. Dan zal ik zeker eens langs die Cava Benito gaan! De prijzen zijn er nog steeds voordelig?
Ik ga zeker eens langs La Vella passeren, maar veel mensen zeggen dat alcohol net iets goedkoper is in Pas De La Casa. Heb je hier enige ervaring mee?
Stiekem hoop ik een zeldzame Littlemill tegen het lijf te lopen
Al zal die kans wel heel klein zijn.
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Misschien een idee als je meerdere mooie flessen vind: Verzenden als 'gift' naar je eigen huisadres (of die van een kennis).
Vermeld op het pakketje zeer duidelijk: GIFT , value $ 30,- (ongeacht wat je betaald hebt)
Stop in de verpakking een postcard met 'Greetings from ...'
en dan maar hopen dat de douane hem er niet uitpikt
succes
Vermeld op het pakketje zeer duidelijk: GIFT , value $ 30,- (ongeacht wat je betaald hebt)
succes
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- RBwhiskyworld
- Senior

De prijzen zijn nog wel goed hoor. In vrijwel alle gevallen goedkoper dan de Nederlandse internet prijzen. Het verschil is wel kleiner geworden in vergelijking tot een aantal jaar geleden heb ik gehoord. Maar ik vind het zeker wel waard om er af en toe langs te gaan (Vanuit Spanje natuurlijk
)
Over Pas de La Casa kan ik persoonlijk niets zeggen. Dat is volgens mij net over de grens met Frankrijk en zo ver kom ik eigenlijk nooit in Andorra. Misschien dat het iets scheelt, maar ik betwijfel of het grote bedragen zijn.
)Over Pas de La Casa kan ik persoonlijk niets zeggen. Dat is volgens mij net over de grens met Frankrijk en zo ver kom ik eigenlijk nooit in Andorra. Misschien dat het iets scheelt, maar ik betwijfel of het grote bedragen zijn.
0 x
Breedút_Genietsje schreef:Misschien een idee als je meerdere mooie flessen vind: Verzenden als 'gift' naar je eigen huisadres (of die van een kennis).
succes
Hehe, die tip heb ik nogal gehoord. Maar ik ga gewoon een camping boeken net in Frankrijk (nabij Andorra) en als ik wat interessants vindt rij ik wel een paar keren op en af
Enkel nog oppassen voor douanecontroles aan de péages in Frankrijk

1 x
RBwhiskyworld schreef:De prijzen zijn nog wel goed hoor. In vrijwel alle gevallen goedkoper dan de Nederlandse internet prijzen. Het verschil is wel kleiner geworden in vergelijking tot een aantal jaar geleden heb ik gehoord. Maar ik vind het zeker wel waard om er af en toe langs te gaan (Vanuit Spanje natuurlijk)
Over Pas de La Casa kan ik persoonlijk niets zeggen. Dat is volgens mij net over de grens met Frankrijk en zo ver kom ik eigenlijk nooit in Andorra. Misschien dat het iets scheelt, maar ik betwijfel of het grote bedragen zijn.
Ik zal sowieso langs La Vella als Pas de la Casa gaan, zelf een kleine vergelijking maken dan. Maar ik vrees dat ik in Pas de la Casa enkel de commerciële merken zal kunnen terugvinden.
Ik hoop toch op z'n minst dat het goedkoper is dan de NL/BE prijzen! Ik zal alleszins alles dubbelchecken voor het aanschaffen.
Ik weet nog dat ik er ongeveer zo'n 6-7 jaar geleden ben geweest, toen was ik echter nog into wodka
En toen kostte een fles Zubrowka er 7Eur/liter
Maar met veel geluk nog door kunnen rijden en nadien zelfs nog douanecontrole gehad aan de péage in Frankrijk ook. Deze was gelukkig vooral gericht op drugscontrole, dus toen mochten we ook doorrijden 
1 x
- RBwhiskyworld
- Senior

Ja inderdaad. Gewoon even vergelijken als je toch voor meerdere dagen in de buurt bent!
En mocht Pas de la Casa wel veel goedkoper zijn dan hoor ik het graag. Dan plan ik dat ook eens een keertje in!
En mocht Pas de la Casa wel veel goedkoper zijn dan hoor ik het graag. Dan plan ik dat ook eens een keertje in!
0 x
RBwhiskyworld schreef:Ja inderdaad. Gewoon even vergelijken als je toch voor meerdere dagen in de buurt bent!
Het is zoals gewoonlijk, je moet echt whisky per whisky vergelijken in verschillende shops. Ik moet wel toegeven dat Cava Benito, in La Vella, een ruim aanbod heeft aan goede prijzen. Een veel ruimer aanbod dan eender welke winkel in Pas De La Casa.
Het zijn ook super vriendelijke mensen en je kan er veel proeven (in tegenstelling tot de andere winkels).
De meeste prijzen zijn bij Cava Benito beter dan in pas de La Casa. Maar soms is het ook omgekeerd, al scheelt het slechts een paar eurotjes. bv.: Aberlour A'bunadh 32.75 bij Cava Benito en 30.25 in een winkel in Pas de la Casa. Volgens mij kan je de populaire whiskies nog nét iets goedkoper vinden in andere shops, maar ik had niet veel zin om echt elke winkel binnen te springen. De prijzen van sommige flessen zijn waanzinnig vergeleken met BE of NL!
Alleszins een kleine samenvatting; We komen van Andorra en nemen mee...

(De gins, Jura Superstition en Tomintoul samples zijn van m'n vriendin).
3 x
- RBwhiskyworld
- Senior

Top! Dat ziet eruit als een geslaagde trip.
Goed om te weren dat de prijzen niet extreem veel uit elkaar lopen!
1 x
RBwhiskyworld schreef:Top! Dat ziet eruit als een geslaagde trip.![]()
Het was inderdaad een geslaagde trip! Zo geslaagd dat we er zelfs op de terugweg nog even stoppen
Het prijsvoordeel van de whiskies weegt niet op tegen de kostprijs van de diesel en péage van de omweg
Ze verschillen niet heel veel met elkaar.
Als ik je enkele tips mag geven om risico op een boete (aan de douanecontroles) te vermijden:
- kamperen op een camping die net in Frankrijk ligt, kostte me 13euro voor een tentje met 2 personen en 1 hond. Dan kan je een paar keren over en weer rijden.
- Wettelijk mag je slechts 1.5l sterke drank per persoon meenemen vanuit Andorra, maar goed om te weten is dat ze 2 liter (aka 3x0.7l) tollereren, zeker als je geen tabac bijhebt.
- Ga altijd terug langs de Franse zijde, de douane is daar minder streng tov de Spaanse zijde. Ze pikken steeds 1 of 2 auto's uit de hele hoop en checken die grondig. Soms staat er zelfs gewoon niemand. Aan de Spaanse zijde houden ze letterlijk iedereen tegen.
- Als ze je tegenhouden en je hebt teveel alcohol bij, gewoon toegeven en zeggen dat je het niet wist. Zeker niet proberen te verbergen.
Alvast veel geluk!
1 x
- RBwhiskyworld
- Senior

Kijk dat is goed om te weten. Ik woon nu een kleine twee uur van Andorra af dus wij maken er meestal gewoon een lekker dagje van.
Je moet dan alleen wel pech hebben gehad bij de Spaanse grens. Tot nu toe heb ik nog nooit 100% controles gehad. Van alle keren dat ik ben geweest, zijn we een keer gestopt, en toen geen moeilijkheden.
Maar richting NL is het misschien sowieso beter de Franse grens te pakken!
Je moet dan alleen wel pech hebben gehad bij de Spaanse grens. Tot nu toe heb ik nog nooit 100% controles gehad. Van alle keren dat ik ben geweest, zijn we een keer gestopt, en toen geen moeilijkheden.
0 x
RBwhiskyworld schreef:Kijk dat is goed om te weten. Ik woon nu een kleine twee uur van Andorra af dus wij maken er meestal gewoon een lekker dagje van.
Nee hoor, viel wel mee. Maar voor de veiligheid altijd langs de Franse kant gaan!
Ik ook en toen hielden ze iedereen tegen richting Spanje, deze verlof zijn we een stuk of 4-5 keren over en weer gereden
Even nog een samenvatting van wat ik nu uiteindelijk allemaal mee heb en vooral aan welke fantastische prijzen:
- Compass Box Englihtenment 47eur
- Aberlour A'bunadh #55 32eur
- Arran 18yo 62.50eur
- Glenfiddich 14yo Rich Oak 24eur
- Kavalan Ex-Bourbon 47eur
- Kilkerran WIP VII Bourbon 37eur
- Macallan 12yo Fine Oak 59eur
- Redbreast 12yo Cask strength B1/15 48eur
En dan als dé verrassing... 7x Springbank 12yo Burgundy voor 47eur/stuk
(Spijtig voor de fans maar er zijn er al 4 weg richting kennissen aan een vriendenprijsje, de rest hou ik zelf)
En buiten dat heb ik nog enkele (gratis) samples meegekregen, heb ik veel mogen proeven en nog een klein flesje gratis gekregen. De mensen van Cava Benito zijn top!
Dan heb je een klein ideetje aan welke prijzen je je kan verwachten. Maar 1 ding is zeker, op het einde van het jaar passeer ik er nog eens

1 x
Hey,
Wij zijn zowel vorig jaar als dit jaar naar Andorra (Pas de la Casa) geweest.
Bij de meeste algemene winkels, waar ze ook voedingswaren etcetera aanbieden, is er een aanbod van de standaard flessen drink-whisky's (flessen minder dan 100€).
Er zijn enkele van deze algemenere winkels waar ze flessen aanbieden tot 200€. Let hierbij op dat je zeker je tijd neemt om de prijs van verschillende winkels te vergelijken, want daar zit tot 14% verschil op.
Van deze algemenere winkels zou ik je Central III (Saint Jordi 2) aanraden, daar zijn de prijzen volgens mij het goedkoopst. Als je een duurdere algemenere winkel zoekt om je prijzen te vergelijken, vind je die daar aan de overkant bij Supermarket Fran-Per, waar je tevens bediend wordt door boertig onvriendelijk inteelt volk.
Je hebt er ook specifieke drankwinkels (bvb Super Gourmet, Catalunya 14) waar ze ook heel dure flessen verzamel-whisky verkopen tot >2.500€. Denk niet dat je hier sowieso koopjes doet met die dure verzamelflessen, verre van, zo bieden ze daar bvb de Macallan Reflexion aan voor 1.450€ terwijl deze in Nederland te verkrijgen is <900€. Op flessen van 300-400€ betaal je daar op sommige flessen 11% meer dan dat je ze in België en Nederland gewoon online kan kopen.
Als je geen specifieke fles zoekt kan je de beste koopjes doen met flessen van 80-150€.
Je mag er trouwens per persoon 2 liter sterke drank (>40 vol % alc) mee over de grens nemen. Wij zijn aan de douane elke keer al tegengehouden, we hebben niets moeten tonen, enkel onze aankopen moeten opsommen.
Succes!
Wij zijn zowel vorig jaar als dit jaar naar Andorra (Pas de la Casa) geweest.
Bij de meeste algemene winkels, waar ze ook voedingswaren etcetera aanbieden, is er een aanbod van de standaard flessen drink-whisky's (flessen minder dan 100€).
Er zijn enkele van deze algemenere winkels waar ze flessen aanbieden tot 200€. Let hierbij op dat je zeker je tijd neemt om de prijs van verschillende winkels te vergelijken, want daar zit tot 14% verschil op.
Van deze algemenere winkels zou ik je Central III (Saint Jordi 2) aanraden, daar zijn de prijzen volgens mij het goedkoopst. Als je een duurdere algemenere winkel zoekt om je prijzen te vergelijken, vind je die daar aan de overkant bij Supermarket Fran-Per, waar je tevens bediend wordt door boertig onvriendelijk inteelt volk.
Je hebt er ook specifieke drankwinkels (bvb Super Gourmet, Catalunya 14) waar ze ook heel dure flessen verzamel-whisky verkopen tot >2.500€. Denk niet dat je hier sowieso koopjes doet met die dure verzamelflessen, verre van, zo bieden ze daar bvb de Macallan Reflexion aan voor 1.450€ terwijl deze in Nederland te verkrijgen is <900€. Op flessen van 300-400€ betaal je daar op sommige flessen 11% meer dan dat je ze in België en Nederland gewoon online kan kopen.
Als je geen specifieke fles zoekt kan je de beste koopjes doen met flessen van 80-150€.
Je mag er trouwens per persoon 2 liter sterke drank (>40 vol % alc) mee over de grens nemen. Wij zijn aan de douane elke keer al tegengehouden, we hebben niets moeten tonen, enkel onze aankopen moeten opsommen.
Succes!
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”