Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 14 Jul 2016, 22:48

nigel_tufnel schreef:
Malinois schreef:Ik was vandaag bijna in de auto gesprongen en naar de speciaalzaak gereden hier relatief in de buurt. Ik denk dat ik het morgen toch maar ga doen..
Ook eens informeren over de single cask voor BE. Ik ben benieuwd!

Maar wat ik eigenlijk wou vragen: kent iemand nog whisky die in de buurt komt van de Springbank 14yo Jazz? CS is altijd het mooiste.
Dat mooie creamy sherry profiel met de typische exotische van Springbank met een klein beetje turf achterna.

De single cask voor België is er nog niet hoor en dat zal ook nog wel even duren.
De prijs gaat ook een stuk duurder zijn dan de UK release. Denk eerder aan de 280-300 euro.

De burgundy is blijkbaar nu al verkrijgbaar:
http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/product/springbank/4541

de fak 99euro :Scratch ik heb deze vorige week bij crombé gekocht voor 78 :duimop
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jul 2016, 22:53

brechtvds schreef: ik heb deze vorige week bij crombé gekocht voor 78 :duimop

Dat was idd een meer dan schappelijke prijs. Hoe dat kan weet ik nog steeds niet, zelfs in Duitsland was hij duurder. Hij kwam daar al regelmatig boven de € 100 uit.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 14 Jul 2016, 23:37

brechtvds schreef:de fak 99euro :Scratch ik heb deze vorige week bij crombé gekocht voor 78 :duimop

En dat nog met de dure Belgische accijnzen! ;)
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Jul 2016, 23:46

Cor van VINABC dacht net onder de 90 te kunnen blijven.... Ik hoop dat dat lukt, dan neem ik hem graag van hem af. Maar 100... Mmmm daar moet ik toch serieus over nadenken....

Go Cor :Pipersmile
1 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 15 Jul 2016, 21:58

nigel_tufnel schreef:
brechtvds schreef:de fak 99euro :Scratch ik heb deze vorige week bij crombé gekocht voor 78

En dat nog met de dure Belgische accijnzen! ;)

sh..! Dan heb ik mij in't zak laten zetten vandaag! Ik heb 79.6€ betaald in Heusden Zolder :P
Heel blij mee! Ook maar ineens 3 stuks meegenomen, dat kan je in een webshop ook niet. Komend weekend wordt ie open geknald! :lekker
Er stond ook nog een verdwaalde Longmorn 1996 SV first fill sherry gebotteld uit 2014, dus die stond al 2 jaar te wachten op een nieuwe thuis. Als goede daad van de dag dat maar gedaan :goedgedaan
3 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Jul 2016, 22:13

Ik heb hem nu in het glas, hij ruikt iig alvast geweldig! Zacht rood fruit, perzik, de typische ziltige en aardse geur van aarde, lijnzaadolie en turf, en tabak. Later meer :lekker
4 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 15 Jul 2016, 22:21

De 21-jarige voor de Nederlandse markt is nu ook beschikbaar in de webshops...
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 15 Jul 2016, 22:52

Toontje schreef:De 21-jarige voor de Nederlandse markt is nu ook beschikbaar in de webshops...

Voor €295 :HitHead gaat nergens meer over :Scratch
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 16 Jul 2016, 00:47

dalwinnie schreef:
Toontje schreef:De 21-jarige voor de Nederlandse markt is nu ook beschikbaar in de webshops...

Inderdaad! Dat is redelijk waanzinnig! :shock:
En dat is dan nog de goedkoopste prijs! :HitHead
Terwijl de single cask voor de UK iets meer dan 210 euro kostte...
1 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 16 Jul 2016, 07:10

nigel_tufnel schreef:
dalwinnie schreef:

Helaas, Springbank is het nieuwe verpeste merk waarbij de commercie de overhand heeft genomen :Cry .
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 16 Jul 2016, 08:31

caskstrength schreef:Ik heb hem nu in het glas, hij ruikt iig alvast geweldig! Zacht rood fruit, perzik, de typische ziltige en aardse geur van aarde, lijnzaadolie en turf, en tabak. Later meer :lekker

En, is die zijn geld waard?

Springbank is wel duurder dan voorheen, zij weten natuurlijk ook de waarde van hun whisky. Maar tot zover leveren ze wel de kwaliteit die je mag verwachten itt sommige anderen. En het is een distilleerderij die nog echt alles zelf doet, wellicht daardoor oa hun eigen karakter. Al me al gaat me dat denk ik toch over de streepntrekken... Maar hoe vaak ik dat nog kan/wil doen is de volgende vraag...
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jul 2016, 08:44

avdboom schreef:
caskstrength schreef:Ik heb hem nu in het glas, hij ruikt iig alvast geweldig! Zacht rood fruit, perzik, de typische ziltige en aardse geur van aarde, lijnzaadolie en turf, en tabak. Later meer :lekker

En, is die zijn geld waard?

Springbank is wel duurder dan voorheen, zij weten natuurlijk ook de waarde van hun whisky. Maar tot zover leveren ze wel de kwaliteit die je mag verwachten itt sommige anderen. En het is een distilleerderij die nog echt alles zelf doet, wellicht daardoor oa hun eigen karakter. Al me al gaat me dat denk ik toch over de streepntrekken... Maar hoe vaak ik dat nog kan/wil doen is de volgende vraag...

Ja!

Zie mijn iets uitgebreider verslag na enige tijd in het glas: caskstrength @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?.
Er zijn maar weinig 12 jaar oude whiskie met dit profiel, karakter. Daarbij vind ik dat de diverse smaken vrij gelijk verdeeld zijn (de fruitigheid is sterk in het begin, maar neemt later iets af, doch gaat niet weg), de rest is ook goed in balans. Ik las daarnaast dat hij erg zoet zou zijn. Gelukkig is hij niet alleen zoet, maar zorgt een zuurtje en een bittertje voor wat spanning.

Ten opzichte van de normale CS is dit toch flink wel een andere league, hoewel ook de CS al goed is.
3 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Jul 2016, 00:00

caskstrength schreef:
Ja!

Zie mijn iets uitgebreider verslag na enige tijd in het glas: caskstrength @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?.
Er zijn maar weinig 12 jaar oude whiskie met dit profiel, karakter. Daarbij vind ik dat de diverse smaken vrij gelijk verdeeld zijn (de fruitigheid is sterk in het begin, maar neemt later iets af, doch gaat niet weg), de rest is ook goed in balans. Ik las daarnaast dat hij erg zoet zou zijn. Gelukkig is hij niet alleen zoet, maar zorgt een zuurtje en een bittertje voor wat spanning.

Ten opzichte van de normale CS is dit toch flink wel een andere league, hoewel ook de CS al goed is.

Mooi omschreven! De CS is inderdaad al goed spul, maar deze is inderdaad nog een stapje hoger. :lekker
Na een drammetje geproefd te hebben had ik onmiddellijk nog eentje ingeschonken. Dat is iets wat zelden bij mij voorkomt aangezien ik graag varieer op een avond.

Ik ben benieuwd wat het gaat geven als de fles langer open is. Als die fruitigheid er nog meer doorkomt kan het nog mooier worden dan het al is.
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 19 Jul 2016, 09:57

nigel_tufnel schreef:
dalwinnie schreef:

Links om rechtsom, het blijft een hoop geld voor 1 fles. Maar je kan de Nederlandse niet met de Britse variant vergelijken. Het zijn single casks, dus ieder vat anders. Ik weet niet welk land welk vat heeft gekozen, maar er zaten nogal flinke verschillen in zo heb ik mij laten vertellen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Jorn
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorn » 19 Jul 2016, 11:01

Blijft veel geld, dat klopt, maar in vergelijking met een single cask Ardbeg van 20+ en de prijzen van HP..
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”