Oogadal schreef:Dat is heel goed mogelijk, maar daarom nog niet correct...
Wettelijk gezien moet de verkoper de accijns (her) berekenen naar het land van bestemming. Maar er wordt kennelijk weinig op gecontroleerd, behalve specifiek bij D12 en in Duitsland. 95% van de Duitse shops verzend onder ander om deze reden en de verplichting een leeftijdscontrole uit te voeren niet naar NL. Degenen die het wel doen lopen het risico een behoorlijk probleem te krijgen met de fiscus. En aangezien er in Duitsland nog ouderwets jaarlijks een controle op locatie is loop je als retailer toch een behoorlijk risico.
Ga maar eens naar de shop van Laphroaig en kijk maar eens wat er met de prijs gebeurt als je verschillende landen als bestemming selecteert.
Buiten dat; als Cor deze fles net onder de € 90 aan kan bieden dan ga je toch niet in UK shoppen? £ 58 lijkt wel goedkoop misschien, maar x 1.35 (credit card altijd slechte koers) + £ 11 verzendkosten en dan zit je vrijwel op hetzelfde
Buiten dat ik van mening ben dat ook commerciële aanbieders die hier een actieve bijdrage leveren een streepje voor zouden moeten hebben....
Met het laatste punt ben ik het volledig met je eens!
Je kan dikwijls beter je lokale slijter of leden van het forum een plezier doen.
Hierdoor krijg je meestal ook wel een goede band en wat voordelen terug.
Het verhaal omtrent de accijnzen vind ik ondertussen nogal een farce.
Het feit dat zeer weinig winkels dit toepassen voor verzending naar België vind ik nogal dubieus.
Ik heb er al over gediscussieerd hier op het forum en er is al een uitleg met berekening erbij van drankdozijn gekomen.
Maar toch blijft het plaatje niet kloppen voor mij...
Als effectief iedere slijter die naar België verstuurt deze accijnzen moet aanrekenen en doorsturen naar de Belgische staat dan gaan er veel slijters in hun eigen vingers snijden.
Ik denk eerlijk gezegd dat hier weinig of geen controle op is en dat het dikwijls een extra inkomst is voor de shop.
Hier in België ging het om een bedrag van ongeveer 4 euro per fles.
De uitleg van Drankdozijn was dat je rekening moet houden met het volume en ABV.
Ze haalden ook aan dat de meeste Belgische shops dit niet deden omdat dat veel meer werk is en dat meestal handmatig moet gebeuren.
Vandaar gewoon 4 euro erbij in de meeste Belgische shops.
Drankdozijn zou dit wel makkelijk precies kunnen toepassen omdat zij wel geautomatiseerd werken.
Als je dan ziet dat hun aanbieding van de 50cl Mortlach 18yo ik dacht 43% quasi 10 euro duurder is voor de Belgen tja dan weet je het wel!
Dat zijn wel heel veel accijnzen in the pocket!