Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Jun 2016, 09:33

Dat is heel goed mogelijk, maar daarom nog niet correct... :o

Wettelijk gezien moet de verkoper de accijns (her) berekenen naar het land van bestemming. Maar er wordt kennelijk weinig op gecontroleerd, behalve specifiek bij D12 en in Duitsland. 95% van de Duitse shops verzend onder ander om deze reden en de verplichting een leeftijdscontrole uit te voeren niet naar NL. Degenen die het wel doen lopen het risico een behoorlijk probleem te krijgen met de fiscus. En aangezien er in Duitsland nog ouderwets jaarlijks een controle op locatie is loop je als retailer toch een behoorlijk risico.
Ga maar eens naar de shop van Laphroaig en kijk maar eens wat er met de prijs gebeurt als je verschillende landen als bestemming selecteert.

Buiten dat; als Cor deze fles net onder de € 90 aan kan bieden dan ga je toch niet in UK shoppen? £ 58 lijkt wel goedkoop misschien, maar x 1.35 (credit card altijd slechte koers) + £ 11 verzendkosten en dan zit je vrijwel op hetzelfde :Scratch
Buiten dat ik van mening ben dat ook commerciële aanbieders die hier een actieve bijdrage leveren een streepje voor zouden moeten hebben....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Jun 2016, 12:10

Oogadal schreef:Dat is heel goed mogelijk, maar daarom nog niet correct... :o

Wettelijk gezien moet de verkoper de accijns (her) berekenen naar het land van bestemming. Maar er wordt kennelijk weinig op gecontroleerd, behalve specifiek bij D12 en in Duitsland. 95% van de Duitse shops verzend onder ander om deze reden en de verplichting een leeftijdscontrole uit te voeren niet naar NL. Degenen die het wel doen lopen het risico een behoorlijk probleem te krijgen met de fiscus. En aangezien er in Duitsland nog ouderwets jaarlijks een controle op locatie is loop je als retailer toch een behoorlijk risico.
Ga maar eens naar de shop van Laphroaig en kijk maar eens wat er met de prijs gebeurt als je verschillende landen als bestemming selecteert.

Buiten dat; als Cor deze fles net onder de € 90 aan kan bieden dan ga je toch niet in UK shoppen? £ 58 lijkt wel goedkoop misschien, maar x 1.35 (credit card altijd slechte koers) + £ 11 verzendkosten en dan zit je vrijwel op hetzelfde :Scratch
Buiten dat ik van mening ben dat ook commerciële aanbieders die hier een actieve bijdrage leveren een streepje voor zouden moeten hebben....

Met het laatste punt ben ik het volledig met je eens!
Je kan dikwijls beter je lokale slijter of leden van het forum een plezier doen.
Hierdoor krijg je meestal ook wel een goede band en wat voordelen terug.

Het verhaal omtrent de accijnzen vind ik ondertussen nogal een farce.
Het feit dat zeer weinig winkels dit toepassen voor verzending naar België vind ik nogal dubieus.
Ik heb er al over gediscussieerd hier op het forum en er is al een uitleg met berekening erbij van drankdozijn gekomen.
Maar toch blijft het plaatje niet kloppen voor mij...
Als effectief iedere slijter die naar België verstuurt deze accijnzen moet aanrekenen en doorsturen naar de Belgische staat dan gaan er veel slijters in hun eigen vingers snijden.
Ik denk eerlijk gezegd dat hier weinig of geen controle op is en dat het dikwijls een extra inkomst is voor de shop.
Hier in België ging het om een bedrag van ongeveer 4 euro per fles.
De uitleg van Drankdozijn was dat je rekening moet houden met het volume en ABV.
Ze haalden ook aan dat de meeste Belgische shops dit niet deden omdat dat veel meer werk is en dat meestal handmatig moet gebeuren.
Vandaar gewoon 4 euro erbij in de meeste Belgische shops.
Drankdozijn zou dit wel makkelijk precies kunnen toepassen omdat zij wel geautomatiseerd werken.
Als je dan ziet dat hun aanbieding van de 50cl Mortlach 18yo ik dacht 43% quasi 10 euro duurder is voor de Belgen tja dan weet je het wel!
Dat zijn wel heel veel accijnzen in the pocket!
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Jun 2016, 12:16

Het kan ook omdat D12 standaard onder een vergrootglas ligt.
Ze zijn de goedkoopste en velen in de drankenwereld kijken met argusogen naar hoe D12 het doet.

Mijn indruk is dat D12 op de letter en de grens van de wet opereert, maar er nooit een stap overheen doet.
Als je zo groot bent en je proclameert openlijk naar België te verzenden, dan is de kans groot dat je daar ook op gecontroleerd wordt. Dus zullen ze wel moeten.
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Jun 2016, 12:23

defeatless schreef:Het kan ook omdat D12 standaard onder een vergrootglas ligt.
Ze zijn de goedkoopste en velen in de drankenwereld kijken met argusogen naar hoe D12 het doet.

Mijn indruk is dat D12 op de letter en de grens van de wet opereert, maar er nooit een stap overheen doet.
Als je zo groot bent en je proclameert openlijk naar België te verzenden, dan is de kans groot dat je daar ook op gecontroleerd wordt. Dus zullen ze wel moeten.

Dat kan uiteraard allemaal wel...
Maar bijna 10 euro accijnzen aanrekenen voor een fles van 50cl aan 43% klopt niet!
Btw de accijnzen waren voordien in België ook al een stuk hoger dan in Nederland!
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 15 Jun 2016, 13:16

Het was niet mijn bedoeling een discussie over accijns te starten. Overigens is het een gedrocht van een regeling, maar dat terzijde.
Terug naar de Springbank; zodra ik weet wanneer die komt, laat ik het weten. Vooralsnog hoor ik alleen "met een paar weken". Wordt vervolgd.
7 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Jun 2016, 15:51

defeatless schreef:Mijn indruk is dat D12 op de letter en de grens van de wet opereert, maar er nooit een stap overheen doet.

Nee, niet meer inderdaad. Naar verluidt is het wel over het randje stappen de reden dat D12 onder een vergrootglas ligt.... Wat op zich niet terecht is natuurlijk, mochten er in het verleden fouten gemaakt zijn is de fiscus er als de kippen bij met boetes. Boete voldaan = clean sheet.
Als ik D12 was zou ik me melden bij Silvana Simons want dit lijkt dan behoorlijk op profiling :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 15 Jun 2016, 17:09

Cor - Vinabc schreef:Het was niet mijn bedoeling een discussie over accijns te starten. Overigens is het een gedrocht van een regeling, maar dat terzijde.
Terug naar de Springbank; zodra ik weet wanneer die komt, laat ik het weten. Vooralsnog hoor ik alleen "met een paar weken". Wordt vervolgd.

Het was ook niet mijn bedoeling om een prijzendiscussie te starten.
Ik wilde alleen maar laten zien dat hij al was te preorderen en dat de prijs goed in de richting zat, heb er verder geen waardeoordeling of mening aan gehangen.

Overigens ben ik van mening niet altijd voor de allergoedkoopste te gaan, ik haal regelmatig bij mijn slijter om de hoek een fles waarvan ik weet dat ik gegarandeerd op het net een goedkopere vind, de gezellige praat en proeven horen bij mij ook in gunfactor om iets meer te betalen.
Dus Cor, ik waardeer het zeer dat je ons op de hoogte houdt, en zodra deze Springbank uit is zal ik je benaderen, natuurlijk tegen een schappelijke (lees niet goedkoopste prijs) :goedgedaan
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 15 Jun 2016, 22:52

Dyson81 schreef:
Cor - Vinabc schreef:Het was niet mijn bedoeling een discussie over accijns te starten. Overigens is het een gedrocht van een regeling, maar dat terzijde.

Het was ook niet mijn bedoeling om een prijzendiscussie te starten.
Ik wilde alleen maar laten zien dat hij al was te preorderen en dat de prijs goed in de richting zat, heb er verder geen waardeoordeling of mening aan gehangen.

Overigens ben ik van mening niet altijd voor de allergoedkoopste te gaan, ik haal regelmatig bij mijn slijter om de hoek een fles waarvan ik weet dat ik gegarandeerd op het net een goedkopere vind, de gezellige praat en proeven horen bij mij ook in gunfactor om iets meer te betalen.
Dus Cor, ik waardeer het zeer dat je ons op de hoogte houdt, en zodra deze Springbank uit is zal ik je benaderen, natuurlijk tegen een schappelijke (lees niet goedkoopste prijs) :goedgedaan

oh nee, geeft niets. Dacht alleen we effe terug naar het topic.
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 24 Jun 2016, 21:53

Wat is het stil hier over de Springbank 12y Burgundy.
Waarschijnlijk is iedereen volop aan het inslaan (speculanten incluis) vooraleer er iets over te willen zeggen.
Wat gaat het tegenwoordig ongelooflijk hard met elke nieuwe release van Springbank.
Prijzen stijgen haast onmiddellijk na de release, meteen scores van 90+ op WB, alsook voor deze jonge Burgundy finish.
Ik laat het opnieuw allemaal aan me voorbijgaan, al weet ik wel nog een flesje staan aan 79€, en dat flesje heb ik getipt aan een erg goede whisky buddy van me :duimop
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 24 Jun 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 24 Jun 2016, 21:58

Kwestie van tijd voordat D12 'm voor een mooi prijsje aanbiedt. Dat wacht ik wel even af :D .
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 24 Jun 2016, 22:02

Dan zal ik wel weer niet opletten.... Nog nergens in de shop gezien.... Maar ik sta netjes ergens in de rij, hoop hoog genoeg...
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 25 Jun 2016, 13:20

Niet heel gek dat je er even niets van hoort, want hij is nog niet in NL uitgebracht. Is dus niet dat speculanten alles al hebben weggekaapt, er is namelijk nog niets te kapen.
2 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 25 Jun 2016, 13:52

Cor - Vinabc schreef:Niet heel gek dat je er even niets van hoort, want hij is nog niet in NL uitgebracht. Is dus niet dat speculanten alles al hebben weggekaapt, er is namelijk nog niets te kapen.

We lopen elkaar weer lekker gek te maken zo...

Ik heb besloten dat het lot deze keer voor mij zal bepalen en wacht rustig af... Veel relaxer :cool:

Mocht het niet zo zijn vind ik wel weer wat anders dat mooi in mijn drank kast past, hoewel die burgundy niet zal misstaan :Slainte
1 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 28 Jun 2016, 20:48

Vanaf morgen een nieuwe release: 21 jaar oude springbank, single cask, cask strength (oloroso cask) alleen verkrijgbaar bij cadenheads in GB. En een aantal geselecteerde winkels.

Schijnbaar komen er meerdere releases (elk land een eigen release) maar nog niet duidelijk welke landen.

Prijskaartje 180 pond.... Met de opmerking erbij dat deze volgens de distillerij nergens goedkoper te krijgen al zijn.

Wellicht al lang bekent bij de verzamelaars....
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Jun 2016, 21:08

Doe geen moeite.. die flessen zijn sneller weg dan Juncker Brexit SCHNELLL kan zeggen :lol:
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”