Kilchoman Summer Release 2010, 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
1
100%
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Piet
Moderator
Moderator

Kilchoman Summer Release 2010, 46%

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Dec 2010, 19:54

Kilchoman Summer Release 2010, 46% in sample van 6CL.

Het is zeker interessant deze geproefd te hebben maar ik ben blij dat ik de adviezen om een fles aan te schaffen niet heb opgevolgd. Proeven is leerzaam maar dit drink ik echt niet omdat ik het lekker vind.

Uiterlijk: Water met een heel klein beetje stro-geel er in. Hangt gemiddeld aan.
Geur: Jenever of iets met een licht alcohol prikkeltje met wat hout, maar niet zozeer eiken, meer als zoethout.
Niet een geheel dat mij bekoort.
Na verloop van tijd komen er typische Islay aroma's bij zoals jodium, rook, gras, en niet goed te vatten onrijp groen fruit o.a. appel.
Smaak: Niet al te vol maar redelijk zacht en peperig met ook zoethout en turf. Heel zout voor mijn beleving.
Afdronk: Gemiddeld lange afdronk. Vooral zout, peper en jodium.
Na wat tijd en toevoeging van water ontwikkeld het tot Islay-achtig maar daarna komt er niets meer bij dus ik zou deze zeker niet complex noemen.

Voor mij is dit een Islay zonder de componenten die een Islay lekker kunnen maken. Dus neen een 3 jaar is voor mij niet voor herhaling vatbaar. Zit nog te veel op het niveau van een "new spirit".
Ben wel benieuwd hoe deze na 10 jaar in een vat zal zijn, als we dat ooit mee gaan maken.

Wettelijk gezien is het whisky maar voor mij persoonlijk valt het daar zeker niet onder. Echt véél te jong. Daarom geef ik het geen score.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kilchoman Summer Release 2010, 46%

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jan 2011, 14:43

Piet schreef:...
Wettelijk gezien is het whisky maar voor mij persoonlijk valt het daar zeker niet onder. Echt véél te jong. Daarom geef ik het geen score.

Gezien alle lyrische reacties heb ik nog even een controle-sample genomen.
Ik blijf bij mijn eerdere conclusie. Sterker nog vind het eigenlijk meer Jenever met een medicinale toevoeging.
Met (wat meer) water er bij wordt het echt dropwater. :vies
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Jan 2011, 15:10

Als je nog wat van de sample over hebt houd ik me aanbevolen ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jan 2011, 15:26

JayDie schreef:Als je nog wat van de sample over hebt houd ik me aanbevolen ;-)

Net op tijd. Het was een 6Cl dus dat moet lukken. Staat aan de kant...
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 07 Jan 2011, 13:02

Deze geproefd op in Zierikzee in November met een groepje van drie personen. Is als ik het goed heb de eerste uitvoering op een bourbonvat, de eerste releases waren op een sherryvat. Voor zover het waard was tijdens een dergelijke proeverij met diverse zwaardere Islay (en al een reeks drams achter de kiezen) in de buurt, vonden wij, volgens mijn steekwoordennotitie, dat de geur direct duidelijk typisch Islay was, maar wel nog wat delicaat. Smaak was inderdaad vrij zacht, delicaat en wat ziltig. Wij vonden echter dat de smaakbeleving behoorlijk aan de korte kant was. Alle drie konden wij hem op dat moment wel waarderen. Als ik jouw commentaar nu lees zou ik hem eigenlijk nog eens in alle rust moeten proeven en dan ook naast de 2009 release zetten, omdat deze release op een ander vat zou zijn afgevuld. Ben het eens dat ik heel benieuwd ben wat de whisky gaat doen op een wat oudere leeftijd (als er gezien de snel op volgende releases dan nog over is). Even voor de duidelijkheid : de 2009 release is bij nog dicht.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 08 Jan 2011, 17:01

Ik kan jullie heel voorzichtig alvast berichten dat er dit jaar voor het eerst ook een 5 jaar oude release zit aan te komen.
Wanneer weten we nog niet, maar we kijken er naar uit.
Grts
Hans
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 09 Jan 2011, 10:46

Maltwizzard schreef:Ik kan jullie heel voorzichtig alvast berichten dat er dit jaar voor het eerst ook een 5 jaar oude release zit aan te komen.
Wanneer weten we nog niet, maar we kijken er naar uit.
Grts
Hans

Hans, had dat nou, ondanks dat je het voorzichtig brengt nog niet gezegd, moet ik er al weer een aan mijn (proef-)verlanglijstje toevoegen en als ik dat zo zie, gaat dat nooit goed komen dit jaar (of ik moet de loterij winnen..... :P )

Grts,
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”