The Glenlivet 15yo French Oak 40% OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Wat vond je van deze whisky? (xx/100)

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
2
50%
76-80
0
Geen stemmen
81-85
1
25%
86-90
1
25%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

The Glenlivet 15yo French Oak 40% OB

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 17:39

Ik moet hierbij zeggen dat ik hier alleen een miniatuurtje van gedronken heb, maar wel met het specifieke doel om de smaak in kaart te brengen (en natuurlijk in eerste instantie om te kijken of het de moeite waard was om een hele fles aan te schaffen). Ik zeg het er toch maar even bij, dan kunnen jullie deze notities met een korreltje zout nemen (daarmee laat ik in het midden of jullie mijn notities sowieso niet al met een korreltje zout namen).

neus: vanille, bloemen, scherper dan de 12yo, banaan, bramen
smaak: banaan, hout, vanille, karamel, bramen, rietsuiker
finish: gemiddelde lengte, wat hout, droog en weer die bramen (of zijn het zwarte bessen?)

Score: 75/100
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: The Glenlivet 15yo French Oak 40% OB

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Apr 2010, 20:00

Sorry... ik ben geen The Glenlivet-fan. Vind ze te 'houterig', wellicht die tannine.

Wel opmerkelijke notities die ik genoteerd heb: citrus, kaneel, kruidig, caramel.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 03 Jan 2011, 02:36

het is geen slechte whisky, dit is volgens mij de standaard 12 jaar oude en heeft slechts 3 jaar op nieuw frans eiken gelegen, dus dat er tannine in voorkomt lijkt me sterk. de 12yo is trouwens compleet smaakloze alcoholwater met wat turf.

deze is echter veel verfijnder, op de neus appelsap en rozijnen, in de smaak proef ik zelfs wat drop-anijs afgewerkt met lichte rook en turf die niet medicinaal is, inderdaad wat zoetig en banaan en romig.

dit is zeker een fles die ik vaker zal kopen zo rond de 25 a 30 euro, ik geeft het daarom 86punten ook al is ie gekleurd en gefilterd, bij gall zie ik ze staan voor 40, dat vind ik hem ook weer niet waard, dan zou die echt naturel moeten zijn en meer alc moeten bevatten.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 03 Jan 2011, 12:05

henrihenrynl schreef:... de 12yo is trouwens compleet smaakloze alcoholwater met wat turf....

Wow, dat is toch wat kort door de bocht vind ik... Ik vind de 12yo voor zijn prijs een lekkere aperitief dram! Heerlijk fruit en vanille in de neus , wat zich doorzet in de smaak.
Smaken verschillen uiteraard maar dat de 12yo smaakloos alcoholwater is...
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Jan 2011, 12:43

Lagavulin! schreef:...Wow, dat is toch wat kort door de bocht vind ik... Ik vind de 12yo voor zijn prijs een lekkere aperitief dram! Heerlijk fruit en vanille in de neus , wat zich doorzet in de smaak.
:Slainte

Ben het hier helemaal mee eens :Slainte
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 04 Jan 2011, 14:27

ik kan me heel goed voorstellen dat de 12yo als aperitief geschikt is, na het drinken krijg je wel trek in wat lekkers. :Tongue persoonlijk drink ik geen sterke drank op een lege maag of tussendoortje. maar als ik dat zou doen, dan verkies ik toch een oude zuidam jenever of korenwijn en ook de goedkopere snow grouse of glengrant spreekt me dan meer aan.

de 15yo is complexer. mijn proefnoten stammen uit diverse flessen van distillery jaren 1997 en 1998, de oude glenlivet, so change is comming dus, de nieuwe eigenaren pernot en distillers zullen de komende jaren meer flessen uitbrengen op ex-sherryvaten ipv hergebruikte franseiken. verstandige keuze.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”