Blijft lastige materie want whisky kun je weer doorheen kijken en een RAL waaier niet...

Dre schreef:De vraag die bij mij dan opkomt is hoe belangrijk het is om exáct te kleur te willen/kunnen/moeten vastleggen?
turfsmurf schreef:Dre schreef:De vraag die bij mij dan opkomt is hoe belangrijk het is om exáct te kleur te willen/kunnen/moeten vastleggen?
Exacte kleur is alleen belangrijk voor producenten die bijkleuren met karamel (of mixen van de stock die ze hebben) om de kleur per batch hetzelfde te houden.
Verder is kleur gewoon een van de vele aspecten van de whiskyhobby waar lekker over geouwehoerd kan worden.

Kay schreef:Al vaak afgevraagd maar nooit hier ter sprake gebracht: Hoe stel je objectief de kleur van whisky vast? De kleur die je oog waarneemt is toch afhankelijk van de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt? M.a.w. in een 2cl sample flesje ziet een whisky er lichter uit dan wanneer je door een volle literfles heen kijkt.
turfsmurf schreef:Exacte kleur is alleen belangrijk voor producenten die bijkleuren met karamel (of mixen van de stock die ze hebben) om de kleur per batch hetzelfde te houden.
Kay schreef:Mijn vraag komt vooral voort uit het blind proeven, bv. Proef Olympics. Als ik dan op basis van het kleurenspectrum op Whiskybase voor 'chestnut' zou kiezen terwijl anderen bij een bepaalde whisky voor 'old oak' gekozen hebben, dan zou je op basis daarvan moeten kunnen concluderen dat het niet dezelfde whisky betreft. Maar als hier echt een grote spreiding in zit omdat er geen enkele consistentie zit in de manier waarop mensen dit vaststellen, kun je hier dus eigenlijk helemaal niet van op aan.

Sietseus schreef: Al vaak afgevraagd maar nooit hier ter sprake gebracht: Hoe stel je objectief de kleur van whisky vast? De kleur die je oog waarneemt is toch afhankelijk van de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt? M.a.w. in een 2cl sample flesje ziet een whisky er lichter uit dan wanneer je door een volle literfles heen kijkt.

Oogadal schreef:Klopt, met een RAL waaier blijft het mix & match op het oog. Maar ik was er vanuit gegaan dat de vraag vanuit hobbymatig oogpunt werd gesteld en niet dat Kay voornemens is om wat leuks te gaan bottelen..Een RAL waaier is nog wel aan te schaffen privé, dat apparaat waar jij het over hebt zal wel een paar knaken kosten waarschijnlijk?

DiXi schreef:Afgelopen week op het terras de Aberlour 10 geproefd.
https://www.whiskybase.com/whisky/18484 ... 0-year-old
Ik was behoorlijk onder de indruk van de smaak, wetende dat het een instap-whisky is voor een lage prijs.
Ik kreeg een gekke gedachte: hij lijkt best veel op de Macallan 12 fine oak.... Hebben meer mensen deze ervaring?
Luud schreef:Van Glenfiddich, single malt kreeg ik hoofpijn ( na 2)...![]()
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten