Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Mei 2016, 18:38

fruitsla379 schreef:Hallo allemaal , ik was zonet wat online aan het rondzoeken en denk dat ik hier mijn vraag wel kan stellen.
Deze week is mijn vader jarig en heb besloten om een fles whisky aan te kopen. Alleen weet ik niet de welke.
Mijn budget is een 30-40 euro. Heb al eens rondgekeken in deze prijsklasse en jack daniels double black en jack daniels gold lijken mij wel iets goed. Alleen heb ik er echt compleet geen verstand van kwa smaken. Wat ik vaak in de kast zie staan is william lawsons , smuggler , ..

Misschien dat iemand mij iets kan aanraden op basis van de merken die hij al heeft. Heb vorig jaar een glenn fiddich gekocht en die was ook wel goed dacht ik. Was ook iets van een 30 euro denk ik. Alvast bedankt mensen !

Talisker 10
Bunnahabhain 12
Benromach 10
Springbank 10

1 van die en je kan weer een aardig potje breken bij je pa komend jaar :goedgedaan
0 x
Afbeelding

fruitsla379
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor fruitsla379 » 23 Mei 2016, 19:13

Bedankt , ik ga morgen zeker eens kijken naar deze soorten. Ik heb net gehoord via ons moeder dat hij niet houdt van een harde turfsmaak. Die talisker lijkt me wel wat inderdaad. Bedankt !
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Mei 2016, 20:08

fruitsla379 schreef:Bedankt , ik ga morgen zeker eens kijken naar deze soorten. Ik heb net gehoord via ons moeder dat hij niet houdt van een harde turfsmaak. Die talisker lijkt me wel wat inderdaad. Bedankt !

Als hij daar niet van houdt, laat dan die talisker en benromach voor de zekerheid maar achterwege.
Een aberlour 10 zal hem dan zeker ook kunnen bekoren, daarnaast is een glenlivet of glenfiddich ook altijd goed.
0 x

fruitsla379
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor fruitsla379 » 23 Mei 2016, 20:12

defeatless schreef:
fruitsla379 schreef:Bedankt , ik ga morgen zeker eens kijken naar deze soorten. Ik heb net gehoord via ons moeder dat hij niet houdt van een harde turfsmaak. Die talisker lijkt me wel wat inderdaad. Bedankt !

Als hij daar niet van houdt, laat dan die talisker en benromach voor de zekerheid maar achterwege.
Een aberlour 10 zal hem dan zeker ook kunnen bekoren, daarnaast is een glenlivet of glenfiddich ook altijd goed.

Hallo , bedankt voor je antwoord. Ik was net aan het kijken naar de talisker maar die zal ik dan zo laten. Vorig jaar heb ik de groene glenfiddich gekocht en die vond hij ook wel lekker. Straks eens kijken naar die glenlivet en aberlour 10 dan. Bedankt voor je antwoord , waardeer dit enorm :)

De aberlour 10 kost maar 28euro tegenover de glenlivet 12 ( 41,90) dus even bekijken hoe dit zit. wil er gerust 40-50 euro aan geven , als ik maar redelijk zeker ben dat hij bij zen eerste glaasje geniet van de smaak , william lawson zal ook wel goed zijn maar dit is meer voor in de week denk ik , ben zelf geen drinker :)
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 24 Mei 2016, 00:18

Ik twijfel erover om een Macallan 1955-1980 (25y) aan te schaffen als ik hem nog vinden zou :bigsmile :lol: :P
0 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 24 Mei 2016, 00:44

ovanpuyvelde schreef:Ik twijfel erover om een Macallan 1955-1980 (25y) aan te schaffen als ik hem nog vinden zou :bigsmile :lol: :P

schrijf jij dan cheques uit van 4 cijfers? :D
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Djt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Djt » 25 Mei 2016, 16:01

De afgelopen maanden is mijn ontdekkingsreis door de whiskywereld nog niet tot stilstand gekomen. M'n kleine kastje raakt vol.
M'n huidige flessen zijn:
-Talisker 10
- Oban 14
- Chivas 12
- Caol ila 12
- Famous Grouse
- Bowmore 12
- Dalmore 12
- William Lawson's
- Glenfarclas 105(nog dicht)
- Smokehead
- Four roses Small Batch
- Glendronach 12
- Jura 10
- JW black label
- Glenkinchie 12

Van dit lijstje springen de Oban, Glendronach en smokehead er het meest tussenuit.

Inmiddels ben ik er achter dat mijn smaak toch richting de rokerige/turfkant en de sherry gaat. Zo'n rookbommetje als smokehead kan ik echt van genieten, maar ook de Glendronach stelt me nooit teleur. Sterkte uitgesproken smaken dus.

Nu lijkt het me ook wel een keer wat om een mooie zachte whisky te proberen. Dalwhinnie is mij al aangeraden, maar vind deze toch niet zo heel bijzonder. Hebben jullie nog suggesties voor een budgetje van +/- E65?
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 25 Mei 2016, 17:17

Djt schreef:Nu lijkt het me ook wel een keer wat om een mooie zachte whisky te proberen. Dalwhinnie is mij al aangeraden, maar vind deze toch niet zo heel bijzonder. Hebben jullie nog suggesties voor een budgetje van +/- E65?

vermits je fan bent van peated hier zijn enkele top peated whisky
lagavulin 16
kilchoman machir bay
ardbeg 10
aberlour a'bunadh (dit is geen peated whisky ,maar wel een sherry bom)
ardbeg uigeadail (absolute topper,) deze whisky is peated en sherry matured :goedgedaan
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 25 Mei 2016, 17:36

Djt schreef:De afgelopen maanden is mijn ontdekkingsreis door de whiskywereld nog niet tot stilstand gekomen. M'n kleine kastje raakt vol.
M'n huidige flessen zijn:
-Talisker 10
- Oban 14
- Chivas 12
- Caol ila 12
- Famous Grouse
- Bowmore 12
- Dalmore 12
- William Lawson's
- Glenfarclas 105(nog dicht)
- Smokehead
- Four roses Small Batch
- Glendronach 12
- Jura 10
- JW black label
- Glenkinchie 12

Van dit lijstje springen de Oban, Glendronach en smokehead er het meest tussenuit.

Inmiddels ben ik er achter dat mijn smaak toch richting de rokerige/turfkant en de sherry gaat. Zo'n rookbommetje als smokehead kan ik echt van genieten, maar ook de Glendronach stelt me nooit teleur. Sterkte uitgesproken smaken dus.

Nu lijkt het me ook wel een keer wat om een mooie zachte whisky te proberen. Dalwhinnie is mij al aangeraden, maar vind deze toch niet zo heel bijzonder. Hebben jullie nog suggesties voor een budgetje van +/- E65?

Ik ben ook pas in mijn eerste jaar whisky ontdekken. Wat ik zou aanraden, waaronder zelfs soms wat goedkopere flessen, zijn:

Bushmills 10 (Iers)
Nikka From The Barrel (Japans)
Glenfiddich 18 (Schots)
Aberlour 18 of A'Bunadh (Schots)
Balvenie 14 Caribbean Cask (ook Schots)
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Mei 2016, 02:06

WhiskyLiam schreef:- Aultmore 12
- Benriach 12
- Cragganmore 12
- Glen Scotia 12
- Glencadam 10
- Islay Mist 12
- Oban 14
- Teeling Single Malt

Uiteindelijk ben ik voor de Teeling gegaan. Samen met een Uigeadail. :bigsmile Zin in!
1 x

grimoire
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor grimoire » 27 Mei 2016, 07:46

de minderheid van mijn flessen is peated, en zou wel een peated erbij willen naast de talisker 10 en laphroaigh quarter cask

wat ik zoek is iets wat minder heftig gepeat is dan de quarter cask, ondanks dat ik die érg lekker vind, en een ander karakter dan beide bovenstaande. een beetje fruitig als het kan ook, en het liefst rond de 30 euro. tips?
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Mei 2016, 08:38

Misschien wel wat duurder dan 30 euro, maar de Wolfburn 3 jaar heeft mij erg verbaasd! Licht geturft door rijping op Islay casks, en fruitigheid van jonge spirit. Maar vergis je nist in het jonge, er zitten geen ongewenste scherpe randjes o.i.d. aan, whatsoever! Zzo rond de 45 euro.

Hoop dat je er iets aan hebt...
1 x
Afbeelding

grimoire
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor grimoire » 27 Mei 2016, 08:51

Goeie tip, licht geturfd klinkt prima, maar dat is wel een groot prijsverschil
Eerst de lagere regionen even verkennen ;)

Oh ja en moet bij drankdozijn verkrijgbaar zijn omdat ik daat toch al iets ga bestellen
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Mei 2016, 09:23

Ik denk dat je voor dat budget bij een blend uitkomt, welicht is deze interessant: https://www.whiskybase.com/whisky/58518 ... sgow-blend
0 x
Affirmanti incumbit probatio

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Mei 2016, 09:40

caskstrength schreef:Ik denk dat je voor dat budget bij een blend uitkomt, welicht is deze interessant: https://www.whiskybase.com/whisky/58518 ... sgow-blend

Niet geproeft maar met Compass Box kan je bijna niet nat gaan!

Misschien deze nog... https://www.whiskybase.com/whisky/780/a ... ional-cask
Weet niet precies de mate van geturfdheid, maar het is geen Islay turf maar binnenland, dus weer eens wat anders en niet zo maritiem. En een goede score voor deze prijs/ single malt!
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”