Port?

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
WhiskyLiam
Senior
Senior

Port?

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 25 Mei 2016, 02:22

Goedendag allemaal, aangezien ik whiskies met port finish over het algemeen heerlijk vind, lijkt het mij leuk om een keer een flesje port mee te bestellen met m'n whisky. Ik zag b.v. deze: http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... tawny-75cl maar die kies ik puur omdat er een soort van age statement bij staat, een mooie kleur heeft en een mooie fles. Mag 's-avonds altijd graag wat kaasjes en noten naar binnen werken en een lekkere port lijkt me dan wel aangenaam.

Maar is dit een goede instap port? Of zijn er merken die beter geschikt zijn? Wat zijn jullie ervaringen?
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Port?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Mei 2016, 08:03

Grahams 20y staat hier standaard in de kast. Voor 35 euro heb je een top tawny. Op een grahams tasting kwam die er voor mij ook beter uit dan de 30y.

Prijs kwaliteit moeilijk te verslaan dus.
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Mei 2016, 23:21

Ligt er net aan waar je van houdt. Als je van volle fruitigheid houdt zou ik eerder voor een ruby gaan. Die zijn jonger en niet zo houtgerijpt als de tawny. Daarbij komen vanille, specerijen en andere effecten van vatrijping om de hoek kijken.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 31 Mei 2016, 15:43

De hele reeks van Graham's is wel goed, maar zoals hierboven staat, de Ruby is wat jonger en fruitiger. Ik vind dan persoonlijk de Six Grapes beter. Topspul en veel te drinkbaar.
De aged tawnies zijn ook lekker en zoals hiervoor al vermeld is de 20 iets beter dan de 30, de 40 nog beter... Van de Colheitas springen de 69 en de 72 in het oog. (de 1952 ook, maar die is nog wat duurder)
De Malveidos en Stone Terras vintages zijn top, de gewone ook natuurlijk, van jaartal zou ik daar kijken naar de 2011 en 1999 (persoonlijk)
Als je de kans krijgt: Probeer de Ne Oublie eens, dat is topspul. Port van 1882, 130 jaar oud... Spijtig genoeg wel 5K euri per fles ;)
1 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 01 Jun 2016, 14:34

Danke sehr allemaal voor de informatie!
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 01 Jun 2016, 19:23

Check even op diverse Portugese sites welke jaren 'declared' zijn. Dit houdt in dat de oogst uit deze jaren goede tot zeer goede tot exceptionele port opgeleverd heeft. Kies je jaar en ga vervolgens voor een vintage of LBV (late bottled vintage) van een goed huis; Fonseca, Graham's etc en je zit helemaal goed. Vintages en LbV's genieten hier de voorkeur boven aged tawny's, hoewel die op zijn tijd ook wel te genieten zijn.
3 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 04 Jun 2016, 13:38

Elke port is prima zolang het labeltje er maar op zit. Begin met een standaard tawny en vergelijk die eens met een Conquestor 10 yo (allebei bij de grootste kruidenier van Nederland). Köpke Tawny is ook goed.
Als je een vintage (port van de betere wijngaarden die op de fles rijpt) wil moet je af en toe binnenlopen bij Dirck III. Die verkopen af en toe voor nog geen 15 euro een vintage uit begin jaren 90 en dat is echt geen troep hoor! Let wel op: Als de vintage open gaat, moet je hem decanteren (er zit rommel onderin) en helemaal opdrinken. Nodig wat mensen uit dus!
1 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”