avdboom schreef:Dat blijkt ook uit de huidige markt, sousje er over en..... Oke, ik geef je gelijk , misschien bestaat sh*t in, acceptable out ook. Het punt wat ik wilde maken is dat ik denk dat het nooit excellent meer zal worden als je niet met kwaliteit begint.... Of vergis ik me daar ook in?
Ik herinner me zijn exacte verhaal niet meer, maar ik meen dat Patrick van Zuidam het daar niet helemaal mee eens is. Hij vertelde bijvoorbeeld over het destillatieproces van Macallan, waar snel gedestilleerd wordt en de voor-, midden- en naloop dus weinig tijd in beslag nemen. Van Zuidam is zelf groot voorstander van langzaam destilleren. Als je er de tijd voor neemt, dan levert dat het beste resultaat op.
Over de new make van Macallan is hij dan ook niet te spreken. Maar, zegt hij, dat 'slechte' destillaat werkte perfect met de prachtige sherryvaten die ze vroeger gebruikten. Nu Macallan niet meer vaten van die excellentie heeft, komt de matige kwaliteit van het destillaat bovendrijven.
Er van uitgaande dat ik me dit verhaal goed herinner, dan kan je dus wel van stront goud maken. Misschien dat anderen die bij Zuidam zijn geweest dit verhaal ook gehoord hebben en het kunnen bevestigen?