Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Apr 2016, 12:03

Op een Zuidam-tasting werd verteld dat dit stofje Ethylacetaat heet. Het ontstaat tijdens het rijpen, vooral als er veel zuurstof bij de whisky kan. Waarom het vooral bij bourbons en niet veel bij sherrygerijpte whisky voorkomt weet ik ook niet.

Gelukkig is ethylacetaat zeer vluchtig. Vaak helpt het om je glas gewoon even te laten staan om de meeste lijmgeur te laten vervliegen.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 18 Apr 2016, 13:19

Kleine toevoeging mbt het verschijnsel bij sherried. Ik had het namelijk ook bij de BenRiach 15yo PX finish maar daar zat het echt heel ver weg. Mogelijk dat die sherry finish het gewoon enorm verbloemt.
0 x

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 29 Apr 2016, 13:41

Inmiddels heb ik verschillende whisky's met verschillende smaaktypes geproefd en ben weinig zaken tegengekomen die ik niet lekker vind. Ik dacht in eerste instantie dat ik peated niet kon waarderen, of dat je daar echt een gevorderde voor moest zijn. Tot nu toe Ardbeg10, Peats Beast en Ardbeg Uigeadail geproefd en ben ook daar bijzonder over te spreken.

Wat ik echter nog niet ben tegengekomen volgens mij zijn echte sherrybommetjes en peated sherryachtige whisky's. Kan iemand mij daar van beide categorieën een voorbeeld geven? Dan kan ik daar eens gericht naar op zoek.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 29 Apr 2016, 13:47

Sherrybom: aberlour abunadh, glendronach cs. En elke glendronach sc. Glendronach 15 revival. Enz.
Ik vind ledaig altijd mooie sherried peat whisky hebben.
Bijvoorbeeld die van SV en vw. Volgens mij staan die op het forum te koop.
En de ledaig 1995 van cc is helemaal top.
Maar een laphroaig px doet het ook goed.
Als je een peated sherrybom wil hebben moet je de bowmore laimrig nemen. Die is top.
De uigeadail is trouwens ook sherried.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 29 Apr 2016, 15:05

Peter87 schreef:De uigeadail is trouwens ook sherried.

Thanks, a'bunadh heb ik ook weleens op. Was wel erg lekker. Kon hem nog niet identificeren als sherry.
Uigeadail was vorige week de laatste op een nogal luidruchtige en gezellige proeverij, thuis proeven zal beter gaan.
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 29 Apr 2016, 15:26

Lucs schreef:Kleine toevoeging mbt het verschijnsel bij sherried. Ik had het namelijk ook bij de BenRiach 15yo PX finish maar daar zat het echt heel ver weg. Mogelijk dat die sherry finish het gewoon enorm verbloemt.

Over de lijmgeur? Die kwam ik heel vaak tegen, de laatste tijd steeds minder. Ik had een Lochside van Gordon & McPhails CC, die had het heel sterk; maar ik vond het wel een lekkere whisky. Dat is ook met leer, diesel en jodium. Klinken niet echt aanlokkelijk maar ik vind het eigenlijk best lekker. Maar die collijmachtige geur heb ik al een tijd niet meer in whiskies geroken. Waarschijnlijk is mijn geurvermogen aangetast. :bigsmile

Die Benriach 15 PX heeft trouwens de langste tijd op bourbonvaten gelegen.
0 x
Afbeelding

rb854
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rb854 » 29 Apr 2016, 17:31

De Kilchoman Sanaig heeft op 50% bourbon en 50% sherryvaten gelegen.
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 01 Mei 2016, 10:35

Weet iemand van welke distillery de blackadder peat reek afkomstig is ?
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Mei 2016, 19:06

brechtvds schreef:Weet iemand van welke distillery de blackadder peat reek afkomstig is ?

Schat dat dit nooit met zekerheid gezegd kan gaan worden. Het schijnt een Peated Single Islay Malt te zijn, wat zoveel zegt als.. Niets. Heb verschillende suggesties zien langskomen wat bij eraan doet denken dat het waarschijnlijk jonge Lagavulin/Laphroaig bottelingen zien :goedgedaan
1 x
2 ∞ & →

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 01 Mei 2016, 19:08

berndw schreef:Inmiddels heb ik verschillende whisky's met verschillende smaaktypes geproefd en ben weinig zaken tegengekomen die ik niet lekker vind. Ik dacht in eerste instantie dat ik peated niet kon waarderen, of dat je daar echt een gevorderde voor moest zijn. Tot nu toe Ardbeg10, Peats Beast en Ardbeg Uigeadail geproefd en ben ook daar bijzonder over te spreken.

Wat ik echter nog niet ben tegengekomen volgens mij zijn echte sherrybommetjes en peated sherryachtige whisky's. Kan iemand mij daar van beide categorieën een voorbeeld geven? Dan kan ik daar eens gericht naar op zoek.

Benriach 17yo Solstice
Ledaig 9yo 2004 van Wees
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 01 Mei 2016, 20:57

squaadgras schreef:
brechtvds schreef:Weet iemand van welke distillery de blackadder peat reek afkomstig is ?

Schat dat dit nooit met zekerheid gezegd kan gaan worden. Het schijnt een Peated Single Islay Malt te zijn, wat zoveel zegt als.. Niets. Heb verschillende suggesties zien langskomen wat bij eraan doet denken dat het waarschijnlijk jonge Lagavulin/Laphroaig bottelingen zien :goedgedaan

was gisteren aan het discuteren met iemand over deze whisky en we kwamen tot de zelfde conclusie jonge laphroaig maar de twee optie was voor ons jonge coal ila :bigsmile
1 x

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 12 Mei 2016, 20:16

Denk dat mijn vraag hier thuis hoort maar hoe kan ik nu weten wanneer mijn fles gebotteld is ? Bv laphroaig 18, ardbeg 10, lagavulin 16,.... Ik zie dit niet staan op mijn flessen
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 12 Mei 2016, 20:29

wrc1 schreef:Denk dat mijn vraag hier thuis hoort maar hoe kan ik nu weten wanneer mijn fles gebotteld is ? Bv laphroaig 18, ardbeg 10, lagavulin 16,.... Ik zie dit niet staan op mijn flessen

bij ardbeg kan je dit zien aan de zwarte code op de fles
foto's en verklaring van de nummers ,waarom de code er opstaat ,etc etc http://www.ardbegproject.com/codepics.shtml
en hier kan je dan vinden wanneer je fles gebottled is http://www.ardbegproject.com/codes.shtml

heb geen idee hoe je het kan zien van de andere merken :(
1 x

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 12 Mei 2016, 20:34

Thx ! Ga meteen eens op onderzoek uit. Mocht iemand nog zo een tip hebben voor andere merken dan hoor ik het graag
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 18 Mei 2016, 14:13

Zoals bekend is de accijns-last op sterkte dranken in België sinds dit jaar flink toegenomen. Hierdoor is de hobby voor Belgische whiskyliefhebbers toch een heel stuk minder leuk geworden. De webshops waar ik vooral mijn aankopen doe, zijn drankgigant en drankdozijn. Maar zij rekenen dus ook die €5 (ongeveer) extra per fles aan.

Op de websites van Van Zuylen en Van Der Boog vond ik niets terug over het bijtellen van de extra accijns-kost. Ik heb beide shops dan gemaild met de vraag of zij bij de eindafrekening een extra kost bijtellen. Dit blijkt NIET zo te zijn. Ik kreeg daarbij volgende uitleg: "u kunt een bestelling plaatsen tegen de in Nederland geldend BTW tarief van 21%. Binnen de Europese Unie hoeft u niet ook nog eens aangifte te doen in België. Dus de bedragen die u ziet, zijn de bedragen die u betaalt."

Om welke reden moeten Belgen dus wel meer betalen bij drankgigant en drankdozijn en bij deze andere shops niet?

Ik ben in ieder geval erg enthousiast en ga zeker shoppen bij deze fijne winkels.
Laatst gewijzigd door Michaël op 18 Mei 2016, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”