Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor Toontje » 04 Mei 2016, 14:30

Wat een ongezelligheid weer: Wat een gezelligheid de laatste tijd...

Wat had Henri nou gezegd...
2 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Mei 2016, 14:38

henri schreef:
Helaas is het forum de laatste tijd meer gebonden aan wetten en regels dan aan gedragsregels en discussie.
het gebruik van het forum neemt zienderogen af omdat een ieder op zijn/haar beurt minder snel een discussie durft aan te gaan..
want "stel" je zegt twee woorden teveel, je berichten worden verplaatst of zelfs verwijderd en je krijgt een corrigerend bericht van de mods...

Onder andere dit.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 04 Mei 2016, 14:52

ik sta nog altijd achter die uitspraak :goedgedaan
4 x
Afbeelding

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 04 Mei 2016, 15:09

Maar over de Glenfarclas 105 gesproken. Ik ga hem van het weekend eens decanteren zoals Ralfy aanbeveelt en kijken of deze nog lekkerder wordt. :Proost
1 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 04 Mei 2016, 15:11

'Nog' lekkerder :lekker
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Mei 2016, 16:06

Whisky-ettenleur schreef:Ik (en wellicht nog veel meer beginners, die hiervan afschrikken) post niets meer in dit draadje.
Geen zin in dit gezeur om je maar te MOETEN verdedigen voor een uitspraak!

Tsja, dan begrijp je dus toch niet waarom dat wordt gevraagd... Juist voor beginners, die, zoals Peter al aangeeft, vaak vragen om advies is het toch wel zinvol om aan te geven wat je dan zo tegenstaat in een whisky. Want ook een beginner weet dat een whisky een neus, een initiële smaak, een body en een finish heeft. Het kan, maar er zijn vrijwel geen single malts waarvan je van alle 4 kunt zeggen dat deze vies zijn of tegenvallen.
Dus als je van de Glenfarclas 105 de neus niet goed vindt, bijvoorbeeld zwavel ruikt, of 'm te scherp vindt en je onderbouwt dat dan kun je dat als uitgangspunt pakken voor een eventuele volgende fles (of sample) De neus niet goed vinden en de smaak wel kan tenslotte.

Ik blijf dan ook van mening dat het roepen 'is niks' zonder onderbouwing vrij zinloos is, dat kun je dan net zo goed een keer roepen op je balkon of in de tuin. Want de lezer, beginner of gevorderd, kan er vrij weinig mee, hooguit denken, ok, hij vindt het niks. Next.

Het heeft dus helemaal niets te maken met je moeten verdedigen voor een uitspraak, er is ook geen goed of fout in redenen waarom je iets niet lekker vindt. Iedereen haalt er wat anders uit. Zo vind Bram een Bunna 2000-2015 helemaal geweldig terwijl ik die om een aantal redenen met afstand het goorste vind wat ik heb moeten doorslikken. Maar wel onderbouwd wat me niet aanstaat in deze dram.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 04 Mei 2016, 16:14

Whisky-ettenleur schreef:Glenfarclas 105, nooit meer.... :boos

heb de glenfarclas 105 een jaartje geleden ook geproefd en vond hem naar mijn smaak ook niets de neus was tamelijk goed ,rood fruit , bruine suiker , rozijnen maar ik merkte toch een vuil randje aan deze whisky
de smaak vond ik daarentegen heel wat minder ik vond hem tamelijk peperig en bitter
maar zaterdag moet ik hem nog eens proeven want hij zit in de line up van de glenfarclas tasting dus hopelijk bevalt hij me dan beter dan een jaar geleden :P
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 06 Mei 2016, 14:12

Ik heb dezelfde ervaringen als hierboven beschreven gehad met de Glenfarclas 15. Dat scherpe, zwavelachtige wat de whisky bijna ondrinkbaar maakte. Hij werd bij mij pas écht goed toen de fles half leeg was (had ik maar eerder geweten van decanteren). Voor die tijd bleef ik stug doorgaan omdat ik dacht als zoveel mensen hem goed vinden, móet ik toch iets missen? Blij dat ik het heb geprobeerd in elk geval, ik ga de 105 ook een kans geven juist door deze hele discussie.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 07 Mei 2016, 18:56

Vandaag de Glendronach Peated eens goed geproefd, en die viel vies tegen. De neus ging nog wel, maar de smaak was voorin vooral zoet en halverwege trekken je smaakpapillen samen waarna een peat stoot komt. In de afdronk blijft ie zoet, wat bij iedere volgende slok versterkt.
Totaal uit balans imo.
0 x

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 14 Mei 2016, 16:59

Gisteren een flesje Inchmurrin 15y opengedaan, viel me dat even tegen zeg! Ik hou het in de toekomst wel gewoon bij mijn geliefde sherrybommen :bigsmile
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 14 Mei 2016, 18:04

Goldenliquid1990 schreef:Gisteren een flesje Inchmurrin 15y opengedaan, viel me dat even tegen zeg! Ik hou het in de toekomst wel gewoon bij mijn geliefde sherrybommen :bigsmile

Wat precies stond je tegen bij de Inchmurrin?
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Mei 2016, 19:20

Rien68 schreef:Vandaag de Glendronach Peated eens goed geproefd, en die viel vies tegen. De neus ging nog wel, maar de smaak was voorin vooral zoet en halverwege trekken je smaakpapillen samen waarna een peat stoot komt. In de afdronk blijft ie zoet, wat bij iedere volgende slok versterkt.
Totaal uit balans imo.

een vieze whisky en toch steeds een volgende slok nemen... ahahahaha zuipert
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Mei 2016, 19:27

brechtvds schreef:
Whisky-ettenleur schreef:Glenfarclas 105, nooit meer.... :boos

heb de glenfarclas 105 een jaartje geleden ook geproefd en vond hem naar mijn smaak ook niets de neus was tamelijk goed ,rood fruit , bruine suiker , rozijnen maar ik merkte toch een vuil randje aan deze whisky
de smaak vond ik daarentegen heel wat minder ik vond hem tamelijk peperig en bitter
maar zaterdag moet ik hem nog eens proeven want hij zit in de line up van de glenfarclas tasting dus hopelijk bevalt hij me dan beter dan een jaar geleden :P

ik ben het mee eens dat het niet heeeel goed is, maar voor die prijs een cask strenth sherrybom, is best aardig volgens mij
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 15 Mei 2016, 17:04

JacobaEd schreef:
Rien68 schreef:Vandaag de Glendronach Peated eens goed geproefd, en die viel vies tegen. De neus ging nog wel, maar de smaak was voorin vooral zoet en halverwege trekken je smaakpapillen samen waarna een peat stoot komt. In de afdronk blijft ie zoet, wat bij iedere volgende slok versterkt.
Totaal uit balans imo.

een vieze whisky en toch steeds een volgende slok nemen... ahahahaha zuipert

Je kunt toch ook geen goed oordeel vellen op een enkele slok... ;)
1 x

Patman75
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Patman75 » 15 Mei 2016, 18:58

Cardhu 12 yrs kan mij niet bekoren, vooral de finish vind ik wrang en een onaangenaam mondgevoel geven. Soms denk ik wel eens dat sommige Whiskies niet voor niets een mooie fles hebben.. Iets moet de smaak compenseren...

Maar, als ik er een thuisblend van maakt met 1/4 Cardhu , 1/4 Dalwhinnie en 2/4 Caol Ila, dan komt die fles uiteindelijk wel leeg hoor. De gootsteen krijgt van mij geen druppel :nono
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”