Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Mar 2016, 01:14

berndw schreef:ps. uiteraard moet ik ratings niet te letterlijk nemen, maar als er echt veel scores zijn gegeven, kan ik er wel een beetje vanuit gaan. 75 of 88 punten, zal toch wel ergens kloppen dan.

Uiteraard, dérgelijk grote verschillen wel ja, dan mag je zeker van in ieder geval een groot verschil in complexiteit van geur en smaak etc. uitgaan. Maar nog steeds is het dan de vraag of de smaak zélf aansluit bij jouw voorkeuren. Daar kom je toch echt enkel achter door zelf te proeven, of eventueel af te gaan op meningen van specifieke andere personen waarvan je inmiddels zou weten dat die een vergelijkbare smaakbeleving en voorkeur hebben als jij.
0 x

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 25 Mar 2016, 07:19

Dre schreef:
berndw schreef:ps. uiteraard moet ik ratings niet te letterlijk nemen, maar als er echt veel scores zijn gegeven, kan ik er wel een beetje vanuit gaan. 75 of 88 punten, zal toch wel ergens kloppen dan.

Uiteraard, dérgelijk grote verschillen wel ja, dan mag je zeker van in ieder geval een groot verschil in complexiteit van geur en smaak etc. uitgaan. Maar nog steeds is het dan de vraag of de smaak zélf aansluit bij jouw voorkeuren. Daar kom je toch echt enkel achter door zelf te proeven, of eventueel af te gaan op meningen van specifieke andere personen waarvan je inmiddels zou weten dat die een vergelijkbare smaakbeleving en voorkeur hebben als jij.

Dat is helder. Smaken verschillen om maar een cliché te gebruiken. Ik heb echter nog geen mensen in mijn omgeving die dit ook doen of willen gaan doen, dus ik ben voorlopig op mijzelf aangewezen. :nat
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Mar 2016, 07:27

berndw schreef:
Dre schreef:

Dat is helder. Smaken verschillen om maar een cliché te gebruiken. Ik heb echter nog geen mensen in mijn omgeving die dit ook doen of willen gaan doen, dus ik ben voorlopig op mijzelf aangewezen. :nat

In dat geval sluit ik me aan bij de suggestie van Dre om te kijken of er reviewers zijn die en vergelijkbare smaakbeleving en voorkeur hebben. Als je op de diverse sites kijkt (voor inspiratie zie hier viewtopic.php?f=9&t=8147&hilit=welke+sites+bezoeken) vind je vast wel reviews die aansluiten bij je eigen beleving. En het lees- en zoekwerk geeft vast ook wel plezier!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 25 Mar 2016, 07:38

In dat geval sluit ik me aan bij de suggestie van Dre om te kijken of er reviewers zijn die en vergelijkbare smaakbeleving en voorkeur hebben. Als je op de diverse sites kijkt (voor inspiratie zie hier viewtopic.php?f=9&t=8147&hilit=welke+sites+bezoeken) vind je vast wel reviews die aansluiten bij je eigen beleving. En het lees- en zoekwerk geeft vast ook wel plezier!

o absoluut, daar haal ik nu al het meeste plezier uit. Drink ik 1 drammetje op een avond, zit ik heel de avond met de laptop op schoot reviews en filmpjes te zoeken. Mijn vriendin verklaart me voor gek, maargoed...
4 x

rb854
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rb854 » 25 Mar 2016, 09:17

berndw schreef:
In dat geval sluit ik me aan bij de suggestie van Dre om te kijken of er reviewers zijn die en vergelijkbare smaakbeleving en voorkeur hebben. Als je op de diverse sites kijkt (voor inspiratie zie hier https://hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php ... s+bezoeken) vind je vast wel reviews die aansluiten bij je eigen beleving. En het lees- en zoekwerk geeft vast ook wel plezier!

o absoluut, daar haal ik nu al het meeste plezier uit. Drink ik 1 drammetje op een avond, zit ik heel de avond met de laptop op schoot reviews en filmpjes te zoeken. Mijn vriendin verklaart me voor gek, maargoed...

Hahaha, heel herkenbaar. Ik zit meestal tegelijkertijd op m'n telefoon te surfen naar filpmjes & reviews, krijg je weer commentaar; "kan je het niet gewoon opdrinken"
3 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 25 Mar 2016, 11:51

berndw schreef:

Die van mij drinkt/proeft gewoon mee. Nadeel daarvan is dat dat tientje extra niet genoeg is :bigsmile
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 01 Apr 2016, 15:26

Geen idee in welk topic deze thuishoort, maar euh...

8 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Apr 2016, 21:11

Michaël schreef:Geen idee in welk topic deze thuishoort, maar euh...

Geweldig! Duitsers hebben dus toch humor :bigsmile
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 15 Apr 2016, 16:13

Ik zal er geen topic over starten, maar gewoon hier vragen. Ik was vorige week op een proeverij waar door de 'presentator' werd gezegd dat er vroeger caramel werd toegevoegd, maar tegenwoordig niet meer. Is dat wel zo? Ik was van mening dat dit nog steeds gebeurde. Wordt dit trouwens pas bij het bottelen toegevoegd, of eerder? Bij het bottelen lijkt me het meest logisch eigenlijk.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Apr 2016, 16:17

Volgens mij gebeurt dat nog wel, maar steeds minder. Het is met name bedoeld om de kleur in standaardbottelingen in diverse batches constant te houden. Of het de smaak beïnvloedt is een onderwerp van discussie: https://scotchwhisky.com/magazine/the-d ... nd-or-foe/
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Apr 2016, 19:06

Het kan zijn dat de presentator bedoelde dat dit het geval was bij zijn merk, maar het geldt zeker niet voor de hele industrie. Zeker bij blends kan je er wel vanuit gaan dat er karamel inzit. Bij single malts wordt het de laatste jaren wel minder, maar zeker bij de grote jongens zit het er nog steeds vaak in.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 16 Apr 2016, 15:37

Matti schreef:Het kan zijn dat de presentator bedoelde dat dit het geval was bij zijn merk, maar het geldt zeker niet voor de hele industrie. Zeker bij blends kan je er wel vanuit gaan dat er karamel inzit. Bij single malts wordt het de laatste jaren wel minder, maar zeker bij de grote jongens zit het er nog steeds vaak in.

Ok. ja dat dacht ik dus ook. In dit geval was het een proeverij niet vanuit een merk georganiseerd, maar gewoon door een liefhebber.
0 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 18 Apr 2016, 11:41

Ik vraag me eigenlijk af waar het de geur van nagellakremover/lijm/zeep vandaankomt bij Bourbon (gerijpte) whisk(e)y.

Bij Jack Daniels vind ik die geur altijd enorm aanwezig en ik vind het echt verschrikkelijk smerig. Nu heb ik thuis enkele heerlijke Mortlach's staan die in sherry gerijpt zijn en op het whiskyfestival in Leiden wilde ik een Bourbon Mortlach 2008 van van Wees proeven en daar was die nagellakremoverlucht (3x woordwaarde) ook echt ook enorm aanwezig... echt niet lekker in mijn beleving.

Nu heb ik van Oogadal een setje sherry en bourbon samples overgenomen en daar heb ik al gemerkt dat sommige bourbon samples dit ook hebben maar sommigen ook niet.

Heeft iemand ook deze ervaring? En een idee waar dat aan kan liggen?
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Apr 2016, 11:59

Ik ruik het ook regelmatig, maar vind het niet vervelend ruiken. Vaak bij de jongere Bourbon gelagerde whiskies. Misschien een alcoholisch gedreven component.. Iemand?
1 x
2 ∞ & →

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 18 Apr 2016, 12:00

Lucs schreef:Ik vraag me eigenlijk af waar het de geur van nagellakremover/lijm/zeep vandaankomt bij Bourbon (gerijpte) whisk(e)y.

Bij Jack Daniels vind ik die geur altijd enorm aanwezig en ik vind het echt verschrikkelijk smerig. Nu heb ik thuis enkele heerlijke Mortlach's staan die in sherry gerijpt zijn en op het whiskyfestival in Leiden wilde ik een Bourbon Mortlach 2008 van van Wees proeven en daar was die nagellakremoverlucht (3x woordwaarde) ook echt ook enorm aanwezig... echt niet lekker in mijn beleving.

Nu heb ik van Oogadal een setje sherry en bourbon samples overgenomen en daar heb ik al gemerkt dat sommige bourbon samples dit ook hebben maar sommigen ook niet.

Heeft iemand ook deze ervaring? En een idee waar dat aan kan liggen?

Dat ligt volgens mij aan het gebruikte graan: mais en/of rogge.

Deze geur komt ook terug in Schotse grain whiskies, die net als bourbon van mais en rogge gemaakt zijn. Vandaar dat ik het hier aan relateer. Als de gebruikte bourbonvaten nog enigszins vochtig zijn en er nog niet al te lang single malt in heeft gerijpt, kan die single malt inderdaad nogal naar nagellakremover of lijm ruiken. Ik had dat laatst ook met een Millstone.

De geur gaat meestal vanzelf wel weg als je hem een tijdje laat staan.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”