Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Ik heb op gisterenavond
Glencadam 17
Glendronach 15 revival
Glen Moray AD 22 jaar
Caledonian 1967
Peet Reekje nadat ik thuis kwam en nat geregend was
Glencadam 17
Glendronach 15 revival
Glen Moray AD 22 jaar
Caledonian 1967
Peet Reekje nadat ik thuis kwam en nat geregend was
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Lokaal proeferijtje in soest. Erg goeie line-up! Geen islay whisky maar wel iets van dat rokerige heeft
#1 Aberlour 12 y.o.
Lekker fruitig begin
#2 Scapa Skiren
Verrassend fruitig, romig, doet me denken aan een goeie redbreast 12 als die zou bestaan uit ex bourbon gerijpte whisky. Drinkt iets te makkelijk weg dus vind 60eu iets de duur
#3 Longmorn Distillers Choice
Herkenbaar een Longmorn, maar merkbaar jonger en minder pittig dan de 16 y.o. Verschilt ook in abv. 40% vs 48%. Jammer
#4 Glenlivet Nadurra First-fill American Oak
Zoooo lekker man! Merkbaar jonger dan de Nadurra 16 y.o., maar wauw! Een fijne geconcentreerde smaak van Glenlivet, zoet licht en goed!
#5 Glenlivet Nadurra Peated
Gerijpt op vaten waar Laphroaig in gerijpt heeft, en merkbaar. Islay smoke maar minder in your face. Elke slok proefde ik minder rook en meer Glenlivet. Leukr ervaring
#6 Aberlour A'bunadh batch 54
Wat een dram! Ongelovelijk! Stukje pure chocolade erbij! Wauw! Ik hoop dat batch 49 die ik thuis heb staan me net zo blij maakt als deze.
#1 Aberlour 12 y.o.
Lekker fruitig begin
#2 Scapa Skiren
Verrassend fruitig, romig, doet me denken aan een goeie redbreast 12 als die zou bestaan uit ex bourbon gerijpte whisky. Drinkt iets te makkelijk weg dus vind 60eu iets de duur
#3 Longmorn Distillers Choice
Herkenbaar een Longmorn, maar merkbaar jonger en minder pittig dan de 16 y.o. Verschilt ook in abv. 40% vs 48%. Jammer
#4 Glenlivet Nadurra First-fill American Oak
Zoooo lekker man! Merkbaar jonger dan de Nadurra 16 y.o., maar wauw! Een fijne geconcentreerde smaak van Glenlivet, zoet licht en goed!
#5 Glenlivet Nadurra Peated
Gerijpt op vaten waar Laphroaig in gerijpt heeft, en merkbaar. Islay smoke maar minder in your face. Elke slok proefde ik minder rook en meer Glenlivet. Leukr ervaring
#6 Aberlour A'bunadh batch 54
Wat een dram! Ongelovelijk! Stukje pure chocolade erbij! Wauw! Ik hoop dat batch 49 die ik thuis heb staan me net zo blij maakt als deze.
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
De Wolfburn van 3 jaar.
Erg jong maar een verrassend smaakvolle whisky.
Erg jong maar een verrassend smaakvolle whisky.
0 x
Na een noeste dag werken in de tuin nu heerlijk aan t genieten van een Ardbeg Corry.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
Old Pulteney 17yo, fijne dram.
En nu Lagavulin 8yo, drink ze in de verkeerde volgorde denk ik want die laatste komt niet echt door! Blijf de Pulteney proeven
En nu Lagavulin 8yo, drink ze in de verkeerde volgorde denk ik want die laatste komt niet echt door! Blijf de Pulteney proeven
0 x
Good 'ol Caol Ila 12... Simpel genieten van de neus en de smaak...
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Nino schreef:Old Pulteney 17yo, fijne dram.
Die Laga 8 hakt er qua rokerigheid wel in, lijkt me dan zonde voor de OP 17... Dus volgorde lijkt me beter zo.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
caskstrength schreef:Nino schreef:Old Pulteney 17yo, fijne dram.
Die Laga 8 hakt er qua rokerigheid wel in, lijkt me dan zonde voor de OP 17... Dus volgorde lijkt me beter zo.
Ben nu ruim een uur verder en vind hem een stuk rokeriger als in het begin, misschien toch te maken met dat het de eerste dram is uit de fles?
Over het algemeen is mijn ervaring wel dat de eerste altijd een beetje tegenvalt.
1 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Dat zou kunnen. Ik heb hem vandaag ook geproefd van een fles die al open was, maar vond hem meteen al volle bak rook (en behoorlijk zoet trouwens).
0 x
caskstrength schreef:Dat zou kunnen. Ik heb hem vandaag ook geproefd van een fles die al open was, maar vond hem meteen al volle bak rook (en behoorlijk zoet trouwens).
Er is een duidelijk verschil in ieder geval!
Je zegt nog niet of je hem lekker/vies of tegen vond vallen?
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

-
Banton1977
- Senior

Oeioeioei......... wat lekker!
Mortlach Signatory CS 1990, 23 years op een Sherry butt. Hopjes, geweldig!
Mortlach Signatory CS 1990, 23 years op een Sherry butt. Hopjes, geweldig!
0 x
Twee keer Aberlour A'bunadh: #52 en #53. Beide prima whiskies vind ik. Mooie sherrybommen, hoog in de ABV en beiden konden bij mij wel wat water gebruiken. Vond de 53 wat meer in balans, dus die score ik een puntje hoger (88 om 87).
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Gisteren een erg geslaagde middag bij Whisky in Leiden. Leuke mensen, mooie combi van nieuwe en oude whiskies, met de volgende "setlist":
- Benriach 16 yo: lekker, maar enigszins obligate fruitige Speysider
- Springbank 1995 for Dutch Springbank Lovers: geweldige dram, erg complex met mooie sherry-invloeden en een lekker zuurtje
- Blair Athol 8 yo pure malt ('jaren '80): mooie aards en dirty, just the way I like it
- Old Pulteney 12 yo: lekker, maar in mijn herinnering vond ik hem vroeger beter
- Pittyvaich 25 yo Special Release 2015: delicaat, grassig, kruidig (groene kruiden) en fruitig
- Dailuaine 2008 vW: spirit driven, waarin het karakter van Dailuaine (zoet fruit) goed naar voren komt
- Bowmore 1973 21 yo: moest spontaan aan Midnight Oil denken. Geweldig olie-achtig, met zoethout en menthol. Geweldige oude stijl.
- Singleton Tailfire: als aperitief in de zon best OK, verder niet bijzonder
- Lagavulin 8 yo: in begin erg spirit-achtig, dit vervliegt wel en dan blijft er veel rook over. Redelijk zoet. Ik had hem echter te kort in mijn glas om hem een voorlopig of definitief oordeel te geven (maar heb er een fles van).
- Ardbeg 1990 single cask #86: geweldig medicinaal, jodium en gezouten vis, koeienstal, citroen en menthol.
- Ardbeg 1973-1988 Sestante: wederom geweldige old style Ardbeg, nauwelijks turf, maar fruitig en munt-achtig, met invloeden van kamille en tijm en wat zoethout.
Daarnaast gesnuffeld aan de drams van anderen: Glenfarclas 40 yo (amai zeg, fantastisch), Benriach 25 yo (mwoah), Old Pulteney 21 yo (heerlijk zacht fruit), Royal Lochnagar 12 yo '80s (limonade), Port Ellen 2nd release (kijk da's dan weer super), Ardbeg 1974 Single Cask # 5666 (alias the Devil's Cask, in een woord: hemels).
Ik had nog veel langer kunnen rondlopen. Het was leuk om te zien dat een stel nog voor de avond kaarten wilde bijkopen, zegt wel wat denk ik. Ons is de stand van Geert Bero heel goed bevallen, echt een aanrader voor de liefhebber van oude whisky!
- Benriach 16 yo: lekker, maar enigszins obligate fruitige Speysider
- Springbank 1995 for Dutch Springbank Lovers: geweldige dram, erg complex met mooie sherry-invloeden en een lekker zuurtje
- Blair Athol 8 yo pure malt ('jaren '80): mooie aards en dirty, just the way I like it
- Old Pulteney 12 yo: lekker, maar in mijn herinnering vond ik hem vroeger beter
- Pittyvaich 25 yo Special Release 2015: delicaat, grassig, kruidig (groene kruiden) en fruitig
- Dailuaine 2008 vW: spirit driven, waarin het karakter van Dailuaine (zoet fruit) goed naar voren komt
- Bowmore 1973 21 yo: moest spontaan aan Midnight Oil denken. Geweldig olie-achtig, met zoethout en menthol. Geweldige oude stijl.
- Singleton Tailfire: als aperitief in de zon best OK, verder niet bijzonder
- Lagavulin 8 yo: in begin erg spirit-achtig, dit vervliegt wel en dan blijft er veel rook over. Redelijk zoet. Ik had hem echter te kort in mijn glas om hem een voorlopig of definitief oordeel te geven (maar heb er een fles van).
- Ardbeg 1990 single cask #86: geweldig medicinaal, jodium en gezouten vis, koeienstal, citroen en menthol.
- Ardbeg 1973-1988 Sestante: wederom geweldige old style Ardbeg, nauwelijks turf, maar fruitig en munt-achtig, met invloeden van kamille en tijm en wat zoethout.
Daarnaast gesnuffeld aan de drams van anderen: Glenfarclas 40 yo (amai zeg, fantastisch), Benriach 25 yo (mwoah), Old Pulteney 21 yo (heerlijk zacht fruit), Royal Lochnagar 12 yo '80s (limonade), Port Ellen 2nd release (kijk da's dan weer super), Ardbeg 1974 Single Cask # 5666 (alias the Devil's Cask, in een woord: hemels).
Ik had nog veel langer kunnen rondlopen. Het was leuk om te zien dat een stel nog voor de avond kaarten wilde bijkopen, zegt wel wat denk ik. Ons is de stand van Geert Bero heel goed bevallen, echt een aanrader voor de liefhebber van oude whisky!
4 x
Millstone 5 grain
Santis Malt
Macallan 12
Kilchoman vintage 2007
Bunna CS 2005
Octomore....
Tijdens de eerste BBQ in de cave van de whiskyclub Gouda
Santis Malt
Macallan 12
Kilchoman vintage 2007
Bunna CS 2005
Octomore....