Suiker in whisky
Suiker in whisky
Beste leden,
Voor zover ik weet en terug vind op het net, zit er geen suiker in whisky.
Nu is er echter een kennis die erg ver gaat in voedingkennis, die beweert dat er wel suiker aanwezig is in whisky.
Nu zou ik graag weten wie het bij het rechte eind heeft
Mvg
Voor zover ik weet en terug vind op het net, zit er geen suiker in whisky.
Nu is er echter een kennis die erg ver gaat in voedingkennis, die beweert dat er wel suiker aanwezig is in whisky.
Nu zou ik graag weten wie het bij het rechte eind heeft
Mvg
0 x
Re: Suiker in whisky
Whisky is best een zoet drankje, maar als whisky aan de regels wil voldoen mag er geen suiker toegevoegd worden. Als er suiker in whisky zit, zit dit in het distillaat of is het uit het vat getrokken waar de whisky in heeft gerijpt.
Ik denk dat de zoetheid van whisky eerder wordt veroorzaakt door vanille-achtige verbindingen van het geroosterde eikenhout dan door daadwerkelijke suiker (sucrose en andere -oses).
Ik denk dat de zoetheid van whisky eerder wordt veroorzaakt door vanille-achtige verbindingen van het geroosterde eikenhout dan door daadwerkelijke suiker (sucrose en andere -oses).
2 x
Dus als ik goed versta zijn dit dan natuurlijke ovgeraffineerde suikers ( als die aanwezig zijn dan)
En is deze niegiel
En is deze niegiel
0 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

kan het zijn dat jouw kennis refereert aan het feit dat sommige whiskies met caramel worden gekleurd?
het gaat dan alleen om kleur, niet om smaak.
het gaat dan alleen om kleur, niet om smaak.
0 x
ik heb ook eens gezocht in alle voedingswaarde tabellen waarin whisky staat. Zij geven bij suiker aan dat dit er niet in zit. Alcohol ontstaat ook tenslotte doordat gistcellen de suikers "opeten" en omzetten in ethanol (de goede alcohol waar je blij en niet blind van wordt
)
Boven staat staat wel (en terecht) dat er, zeker als je sherry vaten gebruikt, er suikers vanuit de sherry in de whisky komt.
kortom; drinken en van genieten
) Boven staat staat wel (en terecht) dat er, zeker als je sherry vaten gebruikt, er suikers vanuit de sherry in de whisky komt.
kortom; drinken en van genieten
0 x
Het gaat niet om wishky die gekleurd zijn, enz...
Gewoon een whisky naturel om het zo te noemen.
Gewoon een whisky naturel om het zo te noemen.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Whisky wordt uit graan gemaakt. De zetmelen daarin worden eerst door ontkieming en daarna maisching (mashing, dus in de mash tun) omgezet in fermenteerbare suikers. Vanuit daar worden de suikers omgezet in alcohol. Of daarbij alle suikers worden omgezet is de vraag, ik denk dat het gedeelte dat wordt omgezet per distilleerderij zal verschillen.
Als ik me niet vergis blijven bestanddelen anders dan water ook aanwezig in de spirit. Dus eventueel aanwezige suikers zullen er volgens mij nog gewoon in zitten. Zie het maar als een soort natuurlijke zoetheid vanuit de oorsprong van het graan.
Voor zover ik snel heb kunnen checken in het boek "The Science and Commerce of Whisky" van Ian Buxton en Paul S Hughes komen er bij rijping geen echte suikers vrij uit het vat, maar idd wel zoals eerder gezegd vanilline, dat vaak met zoet wordt geassocieerd. Ook kunnen fruitige tonen ontstaan, die ook met zoet worden geassocieerd, maar dit niet noodzakelijk zijn.
Suikers toevoegen is idd niet toegestaan. Als je het hebt over caramel: daar bestaat een hele discussie over of dat van invloed op de smaak zou zijn. Zie bijv. https://scotchwhisky.com/magazine/the-d ... nd-or-foe/
Als ik me niet vergis blijven bestanddelen anders dan water ook aanwezig in de spirit. Dus eventueel aanwezige suikers zullen er volgens mij nog gewoon in zitten. Zie het maar als een soort natuurlijke zoetheid vanuit de oorsprong van het graan.
Voor zover ik snel heb kunnen checken in het boek "The Science and Commerce of Whisky" van Ian Buxton en Paul S Hughes komen er bij rijping geen echte suikers vrij uit het vat, maar idd wel zoals eerder gezegd vanilline, dat vaak met zoet wordt geassocieerd. Ook kunnen fruitige tonen ontstaan, die ook met zoet worden geassocieerd, maar dit niet noodzakelijk zijn.
Suikers toevoegen is idd niet toegestaan. Als je het hebt over caramel: daar bestaat een hele discussie over of dat van invloed op de smaak zou zijn. Zie bijv. https://scotchwhisky.com/magazine/the-d ... nd-or-foe/
3 x
Affirmanti incumbit probatio
Er zitten ook geen koolhydraten, gezien als suikers, in whisky.
https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=589
https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=589
0 x
caskstrength schreef:Whisky wordt uit graan gemaakt. De zetmelen daarin worden eerst door ontkieming en daarna maisching (mashing, dus in de mash tun) omgezet in fermenteerbare suikers. Vanuit daar worden de suikers omgezet in alcohol. Of daarbij alle suikers worden omgezet is de vraag, ik denk dat het gedeelte dat wordt omgezet per distilleerderij zal verschillen.
De suikers uit de gerst, sucrose, maltose, glucose en fructose, zijn nagenoeg allemaal gefermenteerd tot alcohol. Vergistbare suikers die overblijven overleven de distillatie niet in de spirit, naar ik heb begrepen.
caskstrength schreef:Voor zover ik snel heb kunnen checken in het boek "The Science and Commerce of Whisky" van Ian Buxton en Paul S Hughes komen er bij rijping geen echte suikers vrij uit het vat, maar idd wel zoals eerder gezegd vanilline, dat vaak met zoet wordt geassocieerd. Ook kunnen fruitige tonen ontstaan, die ook met zoet worden geassocieerd, maar dit niet noodzakelijk zijn.
Goed boek! Aanrader voor forumleden! Cellulose en hemicellulose (houtsuikers) kunnen uit hout worden overgedragen aan de whisky, evenals lignine. Deze stoffen worden echter ook afgebroken en gaan nieuwe verbindingen aan, als ik me niet vergis. Lignine breekt o.a. af in vanilline, dat wij weer herkennen als de geur van vanille.
Paulini schreef:Boven staat staat wel (en terecht) dat er, zeker als je sherry vaten gebruikt, er suikers vanuit de sherry in de whisky komt.
Hangt wel af van het soort sherry dat gebruikt wordt. Pedro Ximinez, die heerlijke zoete sherry, draagt andere smaken over dan de droge Oloroso. Ook kan een Oloroso weer gemaakt worden van PX-druiven, wat die specifieke variant weer zoeter maakt. Met andere druivenrassen (zeker degenen die niet zo zongedroogd zijn als PX) heb je weer andere resultaten. Dit verschil is ook duidelijk te merken in de whisky's, zoals jullie weten
4 x
Sietseus schreef:caskstrength schreef:Whisky wordt uit graan gemaakt. De zetmelen daarin worden eerst door ontkieming en daarna maisching (mashing, dus in de mash tun) omgezet in fermenteerbare suikers. Vanuit daar worden de suikers omgezet in alcohol. Of daarbij alle suikers worden omgezet is de vraag, ik denk dat het gedeelte dat wordt omgezet per distilleerderij zal verschillen.
De suikers uit de gerst, sucrose, maltose, glucose en fructose, zijn nagenoeg allemaal gefermenteerd tot alcohol. Vergistbare suikers die overblijven overleven de distillatie niet in de spirit, naar ik heb begrepen.
Klopt helemaal volgens mij, die suikers komen inderdaad niet zover. Als ik het proces goed begrepen heb ooit, worden de suikers tijdens de gisting omgezet in alcohol, welke als damp uit de destillatie opgevangen wordt en daarna weer vloeibaar wordt gemaakt en uiteindelijk richting whisky gaat. Oftewel, eventuele suikers die nog niet omgezet zijn in alcohol zullen geen alcoholdamp worden en als zodanig dus ook nooit in de uiteindelijke whisky terecht kunnen komen.
3 x
- caskstrength
- Forum goeroe

By the way: goede vraag aan een distillateur! Ik zal het volgende week tijdens de rondleiding bij Zuidam eens vragen!
3 x
Affirmanti incumbit probatio
Wat hier nog niet genoemd is: Als je whisky rijpt in vaten waar voorheen wel suikerhoudende drank in zat, zal daar ongetwijfeld iets van blijven hangen.
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Dan spreek je over minder dan 0,1‰
Oftewel; verwaarloosbaar.
Bij mijn weten verdampt suiker niet, dus blijft het achter in als residu in de mash tun.
Oftewel; verwaarloosbaar.
Bij mijn weten verdampt suiker niet, dus blijft het achter in als residu in de mash tun.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Het is al in stukjes gezegd hierboven, maar nog even specifiek het verhaal over suikers in de wash en destillatie (enigszins versimpeld): door de temperatu(u)r(en) waarop het graan wordt ingemaischt (gemasht in het engels) ontstaan er vergistbare en onvergistbare suikers in een bepaalde verhouding. Voor spirit poogt men zoveel mogelijk van de eerste soort en zo weinig mogelijk van de tweede te produceren. Voor bier ligt dat anders en wil een brouwer vaak juist wel een stuk onvergistbare suikers om het bier iets (of heel) zoet te maken.
Als de mash vervolgens vergist wordt worden vrijwel alle vergistbare suikers omgezet in alcohol. De onvergistbare suikers worden dat (zoals de naam al zegt) niet. Bij het destilleren komt de alcohol (en een gedeelte van het water) over, maar de onvergistbare suikers blijven achter in de ketel. Kortom: er zit geen suiker in whisky die zijn oorsprong vind in het graan.
Als de mash vervolgens vergist wordt worden vrijwel alle vergistbare suikers omgezet in alcohol. De onvergistbare suikers worden dat (zoals de naam al zegt) niet. Bij het destilleren komt de alcohol (en een gedeelte van het water) over, maar de onvergistbare suikers blijven achter in de ketel. Kortom: er zit geen suiker in whisky die zijn oorsprong vind in het graan.
2 x
Matthijs, whiskynerd.
Hartelijk dank hiervoor.
Nu ben ik zeker dat ik het bij het rechte eind had
Nu ben ik zeker dat ik het bij het rechte eind had

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”