Macallan hout voor vaten

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
rvanuytv
Actief lid
Actief lid

Macallan hout voor vaten

Ongelezen berichtdoor rvanuytv » 08 Apr 2016, 09:13

Ik las een tijd geleden ergens op internet dat Macallan zeer streng is in het selecteren van het geschikte hout om vaten voor hun te maken.
De leveranciers van het hout moesten garanderen dat het eikenhout van bomen kwam die minstens ... jaar oud waren.
Ik vond dit wel een leuk weetje, maar kan het nergens meer terugvinden.
Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt.
Roel
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Macallan hout voor vaten

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Apr 2016, 10:51

Er moet haast wel een topic zijn dat over vaten gaat, maar ik kan het ff niet vinden.

Macallan en streng zijn in de selectie van de vaten..... Dat is reclame. Elke whiskyproducent wil fatsoenlijke vaten hebben. Ze mogen natuurlijk niet lekken. Streng zijn op de selectie van de vaten is heel subjectief.

Uiteraard moeten de eikenbomen goed gegroeid zijn, er staat mij bij dat de bomen vanaf 30 jaar kaprijp zijn en dus tot staven verwerkt mogen worden.
Macallan heeft wel zijn eigen staven leveranciers en werkt nauw samen met sherry producenten om daar de vaten te betrekken.

Maar nu de eigenlijke reden waarom ze ons dit wijs proberen te maken:

Tot een aantal jaar geleden stond Macallan bekend als de hoogste standaard en de mooiste kwaliteit whisky. Dit zie je nog terug bij de (online) veilingen van wat oudere flessen, daar worden topprijzen voor betaald, dan praat je over 10.000,- euro of meer per fles.

Macallan maakte eerst uitsluitend gebruik van zeer goede sherry vaten, dit vanwege de jarenlange contacten in de sherry industrie. Sherry wordt nu een stuk minder gedronken, waardoor die vaten een stuk duurder worden (schaarste). Mijn vermoeden is dat hierdoor hun Fine Oak line in het leven werd geroepen. Dit was een lijn met whisky die niet uitsluitend op sherry vaten had gelegen. Maar ook op bourbon vaten 'seasoned with sherry' (lees een oud bourbonvat daar stop je 5 liter verrotte sherry in en die trap je over je terrein heen en weer). Dit deed onder de liefhebbers best wel zeer, zeker omdat de kwaliteit niet om naar huis te schrijven was.

Een jaar of 2 (3 alweer?) besloten ze zelfs om alle age statements van de flessen af te halen. Je hebt dus geen idee hoe oud de whisky is als je Macallan koopt. Normaal gesproken is het zo dat hoe donkerder de whisky hoe ouder deze is, maar dat is niet uitsluitend zo. Doordat er verder geen maatstaven meer op de fles staat, moeten ze wel met een enorm verhaal komen over hoe goed hun hout wel niet is. Alleen niemand kan dat controleren en dus ook niemand kan dat weerleggen of beamen.

Om een toch weer langer verhaal dan gebruikelijk kort te maken:

Macallan heeft ervoor gekozen om niks meer op de fles te zetten en er een groot verhaal over superkwaliteit hout bij te zetten. Dit heeft verder geen enkele toegevoegde waarde voor ons als connaisseurs. En je zie dus ook dat die Macallan links laten liggen.

ps. Highland Park is op dezelfde tour, met hun Viking verhalen. Alleen hebben die de age-statements nog hier en daar op de fles staan.
4 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 11 Apr 2016, 11:16

rvanuytv schreef:Weet iemand hier meer over?

Ja, ask away! In 2012 heb ik de houtzagerijen in Galicië bezocht, evenals de kuiperijen (Tevasa en Vasyma) en sherrybodegas (Gonzalez Byass en Williams & Humbert) in Andalusië. Daarnaast heb ik meegewerkt in de Clyde Cooperage (tussen Glasgow en Edinburgh) en op de distilleerderij Macallan zelf. Heb de route van de vaten dus van eikel tot filling store gevolgd, als ik je ergens inzicht in kan geven doe ik het graag.

defeatless schreef:Maar ook op bourbon vaten 'seasoned with sherry' (lees een oud bourbonvat daar stop je 5 liter verrotte sherry in en die trap je over je terrein heen en weer).

Voor Fine Oak hebben we 3 types vaten gebruikt:
- Sherryvaten van Europees eikenhout (Quercus Robur)
- Sherryvaten van Amerikaans eikenhout (Quercus Alba)
- Bourbonvaten (per definitie van Quercus Alba)
Voor alle sherryvaten geldt dat ze in Spanje zijn gemaakt en daar een droge Oloroso-sherry gerijpt hebben. Er is geen bourbon aan te pas gekomen.
We nemen ook geen moeite om sherry in bourbonvaten te stoppen en het vat daarna opnieuw te gebruiken. Een bourbonvat is een bourbonvat.

Ter illustratie, op de avatar rechts rol ik een sherrybutt (500L capaciteit) van Amerikaans eikenhout de filling store binnen. Dit vat komt rechtstreeks van Tevasa na een rijping (seasoning) met sherry.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Apr 2016, 12:36

Het is maar net hoe je seasoning opvat, deze term is niet gedefinieerd.
Twee weken met sherry lageren is seasoning, maar noem ik niet echt rijping van sherry.

Overigens ben je wel correct met het corrigeren over de bourbon vaten. Die zijn namelijk 'seasoned' met bourbon.
Nergens maar dan ook nergens staat op de doos of fles dat er daadwerkelijk bourbon of sherry in heeft gezeten.
Voor het bourbon vat kan je net zo goed stellen dat er wat slechte Jim Beam in een virgin oak cask heeft gezeten en na 2 weken in de volgende virgin oak cask is gestopt. Wie zal het zeggen.

Dit kan ook de, imho, enigzinds laffe en mindere kwaliteit van de fine oak series verklaren.
0 x

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 11 Apr 2016, 22:42

defeatless schreef:Dit kan ook de, imho, enigzinds laffe en mindere kwaliteit van de fine oak series verklaren.

Ach de Fine oak waren best redelijk, maar dat hele kleuren spectrum dat is nog erger. Er zijn nog genoeg andere sherrybommetje die macallan ver achter laten. En dan nog zeggen dat z het meeste geld van alle distillery's in de vaten stoppen. Die zie ik er niet in terug.
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 11 Apr 2016, 22:44

Ze moeten er ook gewoon whisky in stoppen ipv geld
5 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 12 Apr 2016, 16:44

defeatless schreef:Het is maar net hoe je seasoning opvat, deze term is niet gedefinieerd.
Twee weken met sherry lageren is seasoning, maar noem ik niet echt rijping van sherry.

12-24 maanden, in ons geval.
0 x

bkoster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bkoster » 14 Apr 2016, 16:29

defeatless schreef:Er moet haast wel een topic zijn dat over vaten gaat, maar ik kan het ff niet vinden.

Macallan en streng zijn in de selectie van de vaten..... Dat is reclame. Elke whiskyproducent wil fatsoenlijke vaten hebben. Ze mogen natuurlijk niet lekken. Streng zijn op de selectie van de vaten is heel subjectief.

Uiteraard moeten de eikenbomen goed gegroeid zijn, er staat mij bij dat de bomen vanaf 30 jaar kaprijp zijn en dus tot staven verwerkt mogen worden.
Macallan heeft wel zijn eigen staven leveranciers en werkt nauw samen met sherry producenten om daar de vaten te betrekken.

Maar nu de eigenlijke reden waarom ze ons dit wijs proberen te maken:

Tot een aantal jaar geleden stond Macallan bekend als de hoogste standaard en de mooiste kwaliteit whisky. Dit zie je nog terug bij de (online) veilingen van wat oudere flessen, daar worden topprijzen voor betaald, dan praat je over 10.000,- euro of meer per fles.

Macallan maakte eerst uitsluitend gebruik van zeer goede sherry vaten, dit vanwege de jarenlange contacten in de sherry industrie. Sherry wordt nu een stuk minder gedronken, waardoor die vaten een stuk duurder worden (schaarste). Mijn vermoeden is dat hierdoor hun Fine Oak line in het leven werd geroepen. Dit was een lijn met whisky die niet uitsluitend op sherry vaten had gelegen. Maar ook op bourbon vaten 'seasoned with sherry' (lees een oud bourbonvat daar stop je 5 liter verrotte sherry in en die trap je over je terrein heen en weer). Dit deed onder de liefhebbers best wel zeer, zeker omdat de kwaliteit niet om naar huis te schrijven was.

Een jaar of 2 (3 alweer?) besloten ze zelfs om alle age statements van de flessen af te halen. Je hebt dus geen idee hoe oud de whisky is als je Macallan koopt. Normaal gesproken is het zo dat hoe donkerder de whisky hoe ouder deze is, maar dat is niet uitsluitend zo. Doordat er verder geen maatstaven meer op de fles staat, moeten ze wel met een enorm verhaal komen over hoe goed hun hout wel niet is. Alleen niemand kan dat controleren en dus ook niemand kan dat weerleggen of beamen.

Om een toch weer langer verhaal dan gebruikelijk kort te maken:

Macallan heeft ervoor gekozen om niks meer op de fles te zetten en er een groot verhaal over superkwaliteit hout bij te zetten. Dit heeft verder geen enkele toegevoegde waarde voor ons als connaisseurs. En je zie dus ook dat die Macallan links laten liggen.

ps. Highland Park is op dezelfde tour, met hun Viking verhalen. Alleen hebben die de age-statements nog hier en daar op de fles staan.

Er zit wellicht een nieuwe 12yo expressie aan te komen die aansluit op jouw theorie met betrekking tot de schaarste van sherry vaten, de Double Barrel. Zie: http://whiskyexperts.net/neu-auf-der-tt ... llan-12yo/

Ik ben benieuwd of ze de mate van kwaliteit van de Sherry Oak kunnen handhaven met deze expressie. Heb zoiets net ook gepost in het Macallan topic ;)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”