Hoe lang doe je over een dram + smaakevolutie in het glas

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoe lang doe je gemiddeld over het drinken van één dram (ca 3 cl)?

Lang? Kort bedoel je... Ik hak hem meteen achterover
0
Geen stemmen
0-5 minuten
0
Geen stemmen
5-10 minuten
1
1%
10-15 minuten
3
4%
15-30 minuten
23
29%
30-60 minuten
39
49%
Time is on my side: meer dan 60 minuten
13
16%

Totaal aantal stemmen: 79

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe lang doe je over een dram + smaakevolutie in het glas

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Apr 2016, 22:03

johan brugge schreef:
Peter87 schreef:Als ik weleens te enthousiast ingeschonken heb en er dus een te grote schuimkraag ontstaat die op het punt staat over te lopen stop ik m'n vinger er weleens in en dan zakt hij redelijk snel weer.

Dus als jij weer eens op het punt staat om over te lopen steek jij je vinger er in en dan zakt hij weer redelijk snel? Vies ventje !

Meer als m'n vrouw op het punt staat over te lopen. Werkt altijd. :cool:
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Apr 2016, 22:05

Ik wil niet weten waar jij je vinger in steekt om een biertje dood te slaan en ik heb het niet nodig ook. Wij Belgen leren fatsoenlijk bier tappen.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Apr 2016, 22:12

Je begint nu 2 dingen door elkaar te halen Johan.
De ene is voor het plezier en het andere voor het bier.

Ik heb vooral geleerd het fatsoenlijk op te drinken. Het tappen laat ik aan een ander over :P
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Apr 2016, 22:19

Bah! 2 forum goeroes die off topic wat grappen maken die totaal niks met whisky te maken hebben.
Ik trek dit niet meer!!

*knipoog*
2 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 07 Apr 2016, 22:34

Nino schreef:Bah! 2 forum goeroes die off topic wat grappen maken die totaal niks met whisky te maken hebben.

Exact. Wat als een interessant topic begon, is alweer verzand in onderbroekenlol. Ha ha ha, wat zijn we weer grappig.

On topic: als ik voor +/- 22:30 niets heb ingeschonken, schenk ik ook niets in. Want ik weet dat ik bijna 1,5 uur verder ben voor mijn dram op is.
Het eerste kwartier is het alleen neuzen. Beetje internetten, tv, boekje, whatever. Weer eens neuzen, slokje, eventueel water erbij. De hele sfeer moet relaxt zijn, anders smaakt het me gewoon niet. En zodoende drink ik tegenwoordig nauwelijks meer een dram.

Maar een whiskyavondje met een maat gaat totaal anders. Dan gaan de flessen op tafel, 3, 4 drams tegelijk inschenken om te vergelijken en genieten van de ontdekkingsreis naar geuren en smaken. Ook relaxt, maar een totaal andere manier.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Apr 2016, 23:01

:offtopic

Je staat wel lachend op je avatar... Foutje? ;)
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 07 Apr 2016, 23:08

en bedankt, ik kruip terug onder mn steen...
3 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Apr 2016, 23:36

whiksy schreef:en bedankt, ik kruip terug onder mn steen...

Dat is niet nodig. Kin omhoog, recht je rug en ga door.

whiksy schreef:Exact. Wat als een interessant topic begon, is alweer verzand in onderbroekenlol. Ha ha ha, wat zijn we weer grappig.

Maar dit was ook niet nodig IMHO. We komen echt wel terug on topic. Laten we met z'n allen proberen om zoveel mogelijk een zelfregulerend forum te zijn. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

Hier gaan we weer. Ik heb van mezelf gemerkt dat een dram veel minder lang in mijn glas zit als ik hem minder waardeer. Bij een echt goeie whisky of een 'top sample' (en die proef ik dikwijls in 2 sessies) zit ik er toch al snel 30 tot 45 minuten mee in mijn glas.
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Apr 2016, 23:45

Wat johan zegt herken ik wel.
Ik heb hier een paar whisky's staan die je na het tandenpoetsen nog proeft (geen gein). Daar doe je echt een stuk langer over, omdat je na elk nipje een finish hebt van 10 minuten.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Apr 2016, 00:00

Die bunna 2000 MOS is er zo één. Die is met geen mogelijkheid uit je mond te krijgen. Zelfs niet na gekruid eten. En het ergste is dat die whisky een verschrikkelijk slechte finish heeft.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 00:21

Peter87 schreef:Nou veel whisky word er daadwerkelijk lekkerker van hoor.
Ik heb al genoeg middelmatige drams goed gemaakt door wat water toe te voegen. Of goede drams echt subliem gemaakt. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil maar je mist echt een hoop als je het niet probeert.

Ja, maar soms duw je een dram dood met een paar druppels water. Ik ruik en proef altijd eerst zonder water. Geleidelijk aan doe ik iedere keer 2 druppels water en wacht af of de whisky er beter van wordt of niet. Dikwijls ruik en proef je dan heel andere dingen.
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Apr 2016, 01:04

johan brugge schreef:
Peter87 schreef:Nou veel whisky word er daadwerkelijk lekkerker van hoor.
Ik heb al genoeg middelmatige drams goed gemaakt door wat water toe te voegen. Of goede drams echt subliem gemaakt. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil maar je mist echt een hoop als je het niet probeert.

Ja, maar soms duw je een dram dood met een paar druppels water. Ik ruik en proef altijd eerst zonder water. Geleidelijk aan doe ik iedere keer 2 druppels water en wacht af of de whisky er beter van wordt of niet. Dikwijls ruik en proef je dan heel andere dingen.

Dat lijkt me ook wel een goede aanpak. Wat water toevoegen kan indien nodig altijd nog, een teveel aan water er naderhand toch maar weer uithalen wordt wat lastiger :bigsmile .
Overigens moet ik me die tip zelf wel weer wat vaker ter harte nemen, betrap mezelf erop dat ik steeds vaker zonder toevoeging van (druppels) water door blijf nippen als de dram me al gewoon 'puur' prima bevalt. Waarmee ik, zoals Peter stelt, mogelijk toch aroma's en smaken ga missen die bij een paar druppels alsnog vrij kunnen komen.
(Al heb ik me op een festival dan ook al eens laten vertellen dat een paar druppels het openen hooguit bespoedigen, maar dat díe aroma's/smaken anders na verloop van tijd (10-20 minuten?) alsnog wel vrij komen. Dus als je dan écht de smaak wil beïnvloeden zou je het over aanzienlijk meer druppels hebben en echt aan het verdunnen slaan, en dát klinkt dan weer niet erg aanlokkelijk...)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 01:12

Dre schreef:(Al heb ik me op een festival dan ook al eens laten vertellen dat een paar druppels het openen hooguit bespoedigen, maar dat díe aroma's/smaken anders na verloop van tijd (10-20 minuten?) alsnog wel vrij komen. Dus als je dan écht de smaak wil beïnvloeden zou je het over aanzienlijk meer druppels hebben en echt aan het verdunnen slaan, en dát klinkt dan weer niet erg aanlokkelijk...)

Dat moet je proefondervindelijk te weten komen. Sommige whisky's kunnen redelijk wat water verdragen en worden er beter van. Bij andere whisky's kan je het smakenpalet dusdanig veranderen dat hij flets wordt. Indien je kleine beetjes water toevoegt en blijft ruiken en proeven kan je makkelijker de grens vinden. Je kan er de eerste keer over gaan, maar de volgende keer weet je hoeveel je moet toevoegen om een meerwaarde te hebben ofwel doe je er gewoon geen water bij.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2016, 06:32

johan brugge schreef:
Dre schreef:(Al heb ik me op een festival dan ook al eens laten vertellen dat een paar druppels het openen hooguit bespoedigen, maar dat díe aroma's/smaken anders na verloop van tijd (10-20 minuten?) alsnog wel vrij komen. Dus als je dan écht de smaak wil beïnvloeden zou je het over aanzienlijk meer druppels hebben en echt aan het verdunnen slaan, en dát klinkt dan weer niet erg aanlokkelijk...)

Dat moet je proefondervindelijk te weten komen. Sommige whisky's kunnen redelijk wat water verdragen en worden er beter van. Bij andere whisky's kan je het smakenpalet dusdanig veranderen dat hij flets wordt. Indien je kleine beetjes water toevoegt en blijft ruiken en proeven kan je makkelijker de grens vinden. Je kan er de eerste keer over gaan, maar de volgende keer weet je hoeveel je moet toevoegen om een meerwaarde te hebben ofwel doe je er gewoon geen water bij.

Wat ik wel eens doe is het naast elkaar proeven van verdund en onverdund. Vooral na een flink aantal minuten ga je dan de verschillen merken. Ik heb een paar keer ervaren dat water de whisky aanzienlijk fruitiger maakte.

Toch pas ik bij oudjes wel iets meer op. Die kunnen nogal fragiel zijn en door toevoeging van water helemaal inklappen. Dat had ik ooit bij een 37-jaar oude Ben Nevis. Aangezien die drammetjes niet goedkoop zijn, is dat extra zonde.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Apr 2016, 08:43

Prachtig voorbeeld van een bijzonder lastige dram is de Port Dundas 1991 van The Grainman; deze had ik gisteren weer in m'n glas en het is echt opmerkelijk hoe gevoelig deze rakker is voor tijd en temperatuur. Na een uur in het glas denk je echt, is dit alles? De vorige keer proefde ik toch heel andere dingen? Weer een half uur verder, en warm gemaakt door je hand, merk je dat ie een beetje open gaat. Maar pas na zeker 2 uur in je glas is ie op volle sterkte, helemaal open en is het nare deel van grain echt weg, je wordt beloond door het beste wat je in een malt kunt vinden icm het beste wat je in een grain kunt vinden. En die finish, wow..., bizar! Die blijft maar gaan. Je poetst je tanden (uiteindelijk) en gaat naar bed en als je wakker wordt heb je 'm nog! Geweldig :lekker
Dat dit een moeilijke whisky is zie je ook aan de ratings; neem je hier echt de tijd voor dan kun je niet anders als deze met minimaal 89 punten waarderen (en dat vind ik aan de zwaar lage kant). Iedereen die lager zit heeft deze dram in een te hoog tempo weggewerkt. Degenen die onder de 80 punten scoren hebben 'm waarschijnlijk kop een festival in 5 minuten soldaat gemaakt. Zonde.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”