Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DaveJ
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor DaveJ » 07 Apr 2016, 00:06

Glenkinchie 12
Dalwhinnie 15
Glendronach 18 Allardice :smullen
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 07 Apr 2016, 05:53

Imperial 1991 19y cwc
1 x
Afbeelding

GlenPiWi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 07 Apr 2016, 17:33

Zojuist een head to head gedaan van Springbank zustervaten 106 (Arc) en 107 (cQS):

De casqueteer fles was voor mij in deze sessie de winnaar, 90 p, is fruitiger, creamier dan de zeker niet slechte Whiskybase botteling, 89p, die iets meer houtskool heeft.
Gebaseerd op een 2cl sample, dus dit geeft alleen maar een eerste impressie. Kan nog veranderen als ik beide flessen open. (De cQs is inmiddels open)

Toch interessant om zien hoe dezelfde spirit beïnvloed wordt door de individuele casks...

:Slainte
3 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Apr 2016, 18:38

GlenPiWi schreef:Zojuist een head to head gedaan van Springbank zustervaten 106 (Arc) en 107 (cQS):

De casqueteer fles was voor mij in deze sessie de winnaar, 90 p, is fruitiger, creamier dan de zeker niet slechte Whiskybase botteling, 89p, die iets meer houtskool heeft.
Gebaseerd op een 2cl sample, dus dit geeft alleen maar een eerste impressie. Kan nog veranderen als ik beide flessen open. (De cQs is inmiddels open)

Toch interessant om zien hoe dezelfde spirit beïnvloed wordt door de individuele casks...

:Slainte

:offtopic dit leest natuurlijk ook veel leuker als dat er 1 regel staat met wat er in het glas zit :goedgedaan
3 x
Afbeelding

wodan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wodan » 07 Apr 2016, 22:06

Glendoronach cs batch3 :Slainte
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Apr 2016, 22:14

Millstone 1999 French Oak. Lekker drammetje, zeker voor dat geld. Hij opent zich geleidelijk en toont dan frisse kruiden, is iets mineralig, stro-achtig, maar heeft ook honing en abrikoos.

In de mond is hij zacht en olie-achtig. Hij toont een mooie combi van het grassige, gedroogde vruchtjes en een beetje sinaasappel. Richting de finish krijgt hij een kruidige kant met kaneel.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 07 Apr 2016, 22:18

Glendronach 18 , vind de 15 toch lekkerder, maar het ontloopt elkaar weinig.
Benromach Peat smoke, doet mij niet zo veel die 10 is echt veel beter
Bowmore small batch 6, niet zo goed als de SV Bowmore maar toch wel lekker en prima prijsje, word ik beetje bowmore fan? :D
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 08 Apr 2016, 10:39

Oogadal schreef:
Wolf2112 schreef:Glenburgie SV 1995-2015.
Fruit, bananenschil, herbal, typisch Glenburgie.
Geweldig.

Bananenschil? Eet jij die normaal op dan ;)

Tja, als dat het criterium is...

Moet je eens kijken naar proefnotities van bijvoorbeeld Dave Broom...
Of de notes van bijvoorbeeld een Ledaig.

Dan blijf je lachen. :D
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Apr 2016, 11:50

Yep. Soms lig je inderdaad in een deuk als je reviews leest. Is ook niet makkelijk, aan lezend publiek duidelijk te maken wat je proeft :?

Maar bananenschil is in ieder geval een indicatie welke kant het opgaat. Zolang ik geen aardappelschil lees blijf ik lezen. ;)

Ik las gisteren een note op WB van iemand (een man..) die bij palet daadwerkelijk 'sperma' geproefd heeft. :domdom Dan moet je denk ik niet verder gaan vragen :gnif
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 08 Apr 2016, 12:03

Oogadal schreef:
Ik las gisteren een note op WB van iemand (een man..) die bij palet daadwerkelijk 'sperma' geproefd heeft. :domdom Dan moet je denk ik niet verder gaan vragen :gnif

hahaha goeie lachbui was ik net nodig :P

Ben benieuwd wat er zoal gelezen wordt aan tasting notes, en dan vooral de extreme notes zoals hierboven genoemd. Sperma :o
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2016, 21:21

Had wat te vieren, dus ff een contestje gedaan tussen de Glendronach 12 yo (jaren '80) (hopelijk geef ik de goede uitvoering weer) en de Glendronach Grandeur 31 yo. Een mooi affiche van op het eerste gezicht twee verschillende whiskies. Dat valt in zoverre mee dat het distillatiejaar echter niet zo gek ver uit elkaar ligt. De 12 yo is iets eerder gedistilleerd dan de Grandeur.

De absolute winnaar van de twee is..... de 12 yo! Wat een mooie whisky is dat zeg, man man man. Licht wasachtig aan het begin, beetje caramel, dan appelstroop (dat rinse dat typisch is aan goede Oloroso), donkere kers, dadels, gedroogde pruim, leer, ossenstaartsoep (waar heb ik dat eerder gelezen??), pure chocolade, lucifers en wat houtrook. Het palet was olie-achtig, vol van smaak, zoet maar ook weer dat rinse. Naast het fruit proefde ik meer tabakachtige invloed, een beetje aards en dirty dus. De afdronk was lang, met zoet, bitter en een zuurtje perfect in balans, en weer dat aardse. Wat mij betreft een hele mooie verrassing die een score van 90 waard is.

De Grandeur 31 was ook machtig lekker, maar iets meer ingetogen en beschaafd. Daardoor is het in mijn optiek meer een after dinner dram. Rood fruit, ahornsiroop, rode appel, rozijn, abrikoos, cappucino, melkchocolade en sigarenkist. Het palet: olijfolie, tabak, eucalytus, rozijnen, appelstroop en een hint van donkere thee. Afdronk: lang, iets drogend maar zeer OK. Rozijnen, appelstroop, kers, munt en sigarenkist. Met water werd hij aanzienlijk fruitiger, richting pruim en perzik. Score: 87 punten.

De Grandeur heeft absoluut zijn tijd nodig. Heb hem een uur gegeven en dat werd beloond.

Kortom: mooie sessie!
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 08 Apr 2016, 22:23

Laatste bodem(pje) uit mijn goed ardbeg uigeadail geschonken.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Apr 2016, 22:44

caskstrength schreef:Had wat te vieren, dus ff een contestje gedaan tussen de Glendronach 12 yo (jaren '80) (hopelijk geef ik de goede uitvoering weer) en de Glendronach Grandeur 31 yo. Een mooi affiche van op het eerste gezicht twee verschillende whiskies. Dat valt in zoverre mee dat het distillatiejaar echter niet zo gek ver uit elkaar ligt. De 12 yo is iets eerder gedistilleerd dan de Grandeur.

De absolute winnaar van de twee is..... de 12 yo! Wat een mooie whisky is dat zeg, man man man. Licht wasachtig aan het begin, beetje caramel, dan appelstroop (dat rinse dat typisch is aan goede Oloroso), donkere kers, dadels, gedroogde pruim, leer, ossenstaartsoep (waar heb ik dat eerder gelezen??), pure chocolade, lucifers en wat houtrook. Het palet was olie-achtig, vol van smaak, zoet maar ook weer dat rinse. Naast het fruit proefde ik meer tabakachtige invloed, een beetje aards en dirty dus. De afdronk was lang, met zoet, bitter en een zuurtje perfect in balans, en weer dat aardse. Wat mij betreft een hele mooie verrassing die een score van 90 waard is.

De Grandeur 31 was ook machtig lekker, maar iets meer ingetogen en beschaafd. Daardoor is het in mijn optiek meer een after dinner dram. Rood fruit, ahornsiroop, rode appel, rozijn, abrikoos, cappucino, melkchocolade en sigarenkist. Het palet: olijfolie, tabak, eucalytus, rozijnen, appelstroop en een hint van donkere thee. Afdronk: lang, iets drogend maar zeer OK. Rozijnen, appelstroop, kers, munt en sigarenkist. Met water werd hij aanzienlijk fruitiger, richting pruim en perzik. Score: 87 punten.

De Grandeur heeft absoluut zijn tijd nodig. Heb hem een uur gegeven en dat werd beloond.

Kortom: mooie sessie!

https://www.whiskybase.com/whisky/73109 ... old-sherry

Ik heb deze ooit eens geproefd. Ongelofelijk lekker ook. Nog een puntje beter dan die van jou.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 08 Apr 2016, 22:48

Vanavond de Springbank 1999 Local Barley naast de Longrow 1998-2012 naast elkaar gezet.
Interessant om te zien dat er veel overeenkomsten zijn maar ook veel verschillen. Beiden zijn erg fruitig, romig en duidelijk van de Springbank familie.
Waar de Springbank wat ronder is, graniger, subtieler en meer uitgebalanceerd, is de Longrow wat wilder met meer rook en die typische 'plastic' notitie die Longrow kan hebben. Ik heb vanavond een lichte voorkeur voor de Springbank maar zou ze beide 90 punten geven.

O en de Longrow is als het goed is nog op cadenhead.it te krijgen voor 78 euro. ;)
https://www.whiskybase.com/whisky/32514/longrow-1998-ca

Nu in het glas deze Ledaig om het weekend af te sluiten :duimop
https://www.whiskybase.com/whisky/71801/ledaig-2004-sv
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Apr 2016, 01:40

Glendronach 15 revival
The Arran Machrie Moor 6th edition
Bunnahabhain 12
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”