Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2016, 19:29

Rien68 schreef:Daarom ben ik ook zo blij met mijn Bunna uit '68. Jammer dat ik nog 2 jaar moet wachten, maar wie weet wat ik voor die tijd nog tegenkom...

Hoezo 2 jaar wachten? Gewoon opentrekken Rien, wie weet krijgen we een ongeluk morgen of over een half jaar bericht dat je ongeneeslijk ziek bent...
Ben geen doemdenker, maar nadat een maat van me 2 jaar geleden te horen kreeg dat ie lymfklier kanker had op z'n 45e en we 3 maanden later we boven een kist stonden ben ik over dit soort dingen heel anders gaan denken...
Leef makker, leef!
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Mar 2016, 13:09

Bram84 schreef:
Tom2 schreef:
Bram84 schreef:
Glenury Royal 1953-2003

Ga je die sampelen ? :hoera

Kijk eens op de bekendste 2de handssite van België Tom, je kan m daar kopen ;)
Worden wel samples van +200€/3cl :o

Dan zijn de samples van mijn Glen Grant 1953 in verhouding nog spotgoedkoop.
1 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Mar 2016, 13:11

Sstaf schreef:Ik heb de Tullibardine 1965 opengemaakt vorig jaar op de verjaardagsdrink met mijn whiskyvrienden.
Mooi toch? Ter gelegenheid van mijn 50ste levens/jubileumjaar.

Als ik opnieuw een ob tegenkom uit mijn geboortejaar zal ik zeker overwegen om die te kopen.
Ik vind het toch wel iets speciaals hebben.

https://www.whiskybase.com/whisky/1702/tullibardine-1965

Waarom per se OB? Bij IB's kom je nog wel eens iets redelijk betaalbaars tegen. Er zijn overigens ook heel wat grains uit 1965, scheelt ook nogal.
1 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 11 Mar 2016, 14:28

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:Daarom ben ik ook zo blij met mijn Bunna uit '68. Jammer dat ik nog 2 jaar moet wachten, maar wie weet wat ik voor die tijd nog tegenkom...

Hoezo 2 jaar wachten? Gewoon opentrekken Rien, wie weet krijgen we een ongeluk morgen of over een half jaar bericht dat je ongeneeslijk ziek bent...
Ben geen doemdenker, maar nadat een maat van me 2 jaar geleden te horen kreeg dat ie lymfklier kanker had op z'n 45e en we 3 maanden later we boven een kist stonden ben ik over dit soort dingen heel anders gaan denken...
Leef makker, leef!

Amen!

edit;
En ja, ik heb er ook een paar uit m'n geboortejaar :nat
0 x

Sstaf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sstaf » 12 Mar 2016, 21:11

Kay schreef:Waarom per se OB? Bij IB's kom je nog wel eens iets redelijk betaalbaars tegen. Er zijn overigens ook heel wat grains uit 1965, scheelt ook nogal.

Tja Kay, daar heb ik geen éénduidig antwoord op. Ik had in het verleden niet zo'n goede ervaringen met IB's.
0 x
Afbeelding

dutchscotch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dutchscotch » 01 Apr 2016, 06:00

Ik ben geboren in 1993 dus ik heb het geluk nog redelijk simpel aan een whisky te komen die gedistilleerd is in mijn geboortejaar. Echter is de enige whisky uit 1993 die ik gedronken heb een Bladnoch 1993 van Signatory Vintage. Prima whisky, maar zeker niet de lekkerste die ik ooit op heb. Wie weet komt er later nog meer, maar ik ben er niet specifiek naar op zoek.
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 01 Apr 2016, 09:21

dutchscotch schreef:Ik ben geboren in 1993 dus ik heb het geluk nog redelijk simpel aan een whisky te komen die gedistilleerd is in mijn geboortejaar. Echter is de enige whisky uit 1993 die ik gedronken heb een Bladnoch 1993 van Signatory Vintage. Prima whisky, maar zeker niet de lekkerste die ik ooit op heb. Wie weet komt er later nog meer, maar ik ben er niet specifiek naar op zoek.

Bij 1993 denk ik meteen aan GlenDronach, wat een fantastische whisky is er daar dat jaar gedistilleerd. Wordt helaas wel heel snel duurder, moet je toch al snel aan 200 euro denken. En Mortlach heeft toen ook wel wat moois gemaakt. Bladnoch 1993 is nog wel betaalbaar te verkrijgen, maar 1990 en 1992 zijn over het algemeen wel ietsje beter.

Van die GlenDronachs en van Mortlach heb ik wel een en ander op m'n sample lijst staan overigens, mocht je daar interesse in hebben.
0 x
Afbeelding

dutchscotch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dutchscotch » 01 Apr 2016, 16:07

Kay schreef:
dutchscotch schreef:Ik ben geboren in 1993 dus ik heb het geluk nog redelijk simpel aan een whisky te komen die gedistilleerd is in mijn geboortejaar. Echter is de enige whisky uit 1993 die ik gedronken heb een Bladnoch 1993 van Signatory Vintage. Prima whisky, maar zeker niet de lekkerste die ik ooit op heb. Wie weet komt er later nog meer, maar ik ben er niet specifiek naar op zoek.

Bij 1993 denk ik meteen aan GlenDronach, wat een fantastische whisky is er daar dat jaar gedistilleerd. Wordt helaas wel heel snel duurder, moet je toch al snel aan 200 euro denken. En Mortlach heeft toen ook wel wat moois gemaakt. Bladnoch 1993 is nog wel betaalbaar te verkrijgen, maar 1990 en 1992 zijn over het algemeen wel ietsje beter.

Van die GlenDronachs en van Mortlach heb ik wel een en ander op m'n sample lijst staan overigens, mocht je daar interesse in hebben.

Heb je inderdaad gelijk in! Ik heb toevallig al wat Glendronach samples besteld, maar ik weet je te vinden =)
PS. Mooi dat jij nu precies 1993 posts op dit forum hebt hehe
1 x
Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 02 Apr 2016, 19:45

Was vanmiddag bij Whiskybase met mijn zoontje toen werd geopperd om een fles van zijn geboortejaar te kopen en hem over 16.5 jaar open te trekken. Mooi idee vond ik.
Liefst heb ik natuurlijk een fles die zo specifiek mogelijk gebotteld is op zijn geboortedag. En anders de maand of jaar. Hoe kom ik erachter op welke dag een fles gebotteld is bijvoorbeeld?
0 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 02 Apr 2016, 21:49

berndw schreef:Was vanmiddag bij Whiskybase met mijn zoontje toen werd geopperd om een fles van zijn geboortejaar te kopen en hem over 16.5 jaar open te trekken. Mooi idee vond ik.
Liefst heb ik natuurlijk een fles die zo specifiek mogelijk gebotteld is op zijn geboortedag. En anders de maand of jaar. Hoe kom ik erachter op welke dag een fles gebotteld is bijvoorbeeld?

Je kunt op whiskybase werk op geboorte jaar zoeken. Dan moet je in het zoekveld "vintage:jaar" invullen (bij jaar een getal uiteraard).
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Apr 2016, 23:30

Kay schreef:

Wat Kay zegt, 1993 is een topjaar voor Glendronach, ik zou eventueel ook eens kijken naar Bowmore 1993.
Ook bij Bowmore worden deze in een snel tempo duurder.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Apr 2016, 08:14

berndw schreef:Was vanmiddag bij Whiskybase met mijn zoontje toen werd geopperd om een fles van zijn geboortejaar te kopen en hem over 16.5 jaar open te trekken. Mooi idee vond ik.

als je dit in google intoetst en de datum aanpast naar de voor jou van toepassing zijnde datum, zie je hoe veel resultaten (en welke) er zijn:

"site:whiskybase.com dd.mm.yyyy"
0 x
Affirmanti incumbit probatio

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 03 Apr 2016, 19:32

caskstrength schreef:

als je dit in google intoetst en de datum aanpast naar de voor jou van toepassing zijnde datum, zie je hoe veel resultaten (en welke) er zijn:

Dat werkt niet zoals het zou moeten denk ik. Met en zonder aanhalingstekens maakt geen verschil. Krijg alleen wat hits van members die lid zijn sinds. Het kan natuurlijk ook dat er op die dag geen bottelingen geweest zijn. Het gaat om 12-11-2014 btw, dus als iemand het wil proberen.. be my guest. Mij lukt het via deze methode niet. Moet anders op zoek naar een botteling uit november 2014.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Apr 2016, 20:46

berndw schreef:
caskstrength schreef:

Dat werkt niet zoals het zou moeten denk ik. Met en zonder aanhalingstekens maakt geen verschil. Krijg alleen wat hits van members die lid zijn sinds. Het kan natuurlijk ook dat er op die dag geen bottelingen geweest zijn. Het gaat om 12-11-2014 btw, dus als iemand het wil proberen.. be my guest. Mij lukt het via deze methode niet. Moet anders op zoek naar een botteling uit november 2014.

Het werkt wel, maar dan is er op deze dag niets gebotteld of gedistilleerd. Als je op november 2014 wilt zoeken, last je de 12 weg in je zoekopdracht.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 03 Apr 2016, 20:46

berndw schreef:Dat werkt niet zoals het zou moeten denk ik. Met en zonder aanhalingstekens maakt geen verschil. Krijg alleen wat hits van members die lid zijn sinds. Het kan natuurlijk ook dat er op die dag geen bottelingen geweest zijn. Het gaat om 12-11-2014 btw, dus als iemand het wil proberen.. be my guest. Mij lukt het via deze methode niet. Moet anders op zoek naar een botteling uit november 2014.

Volgens mij zijn er inderdaad geen borrelingen op 12 nov. Als ik zoek op alleen "site:whiskybase.com 11.2014" (zonder de quotes) in google krijg ik wel een hele lijst met bottelingen uit november 2014. Succes met uitzoeken :goedgedaan
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”