Mijn Whiskyjaar terugblik 20xx vooruitblik 20xx

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Mijn Whiskyjaar terugblik 20xx vooruitblik 20xx

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Dec 2010, 09:28

Voor mij was dit mijn eerste whiskyjaar. Het lijkt me wel leuk om nu het einde van het jaar nadert de volgende vragen neer te zetten (enne voordat er opmerkingen over komen het idee is overgenomen van het Casksixforum):

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd ?
2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs ?
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)
4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd ?
5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011 ?
6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2011 ?

Onderstaande kun je eenvoudig gebruiken.

Code: Selecteer alles

[b]1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd ?[/b]

[b]2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs ?[/b]

[b]3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)[/b]

[b]4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd ?[/b]

[b]5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2014 ?[/b]

[b]6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2014 ?[/b]

Let wel ik heb geen aantallen genoemd ofzo, het is niet de bedoeling dat dit alleen een opsomitem gaat worden. Hou het maximaal tot een drietal namen/typen.
Laatst gewijzigd door Piet op 31 Dec 2013, 09:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2013/2014 template
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Mijn Whiskyjaar terugblik 2010 vooruitblik 2011

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Dec 2010, 09:39

Laat ik zelf maar het goede voorbeeld geven:

First Cask Littelemil 20y; Adelphi Liddesdale 18y; Cadenhead Mannochmore
Bowmore 8y; First Cask Bowmore 11y; Talisker 10y
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)?
Eigenlijk konden alle whisky's op een bepaalde manier bekoren, ik zal alleen niet zo snel weer een fles van de Glenlivet 12y of Arran 10y aanschaffen.
Welke niet eigenlijk in een eerste leerjaar, maar dit zou dan toch Bruichladdich moeten zijn, door de manier waarop zij werken en hun sociale bevlogenheid.
Geen idee nog ik moet nog zo veel ontdekken, ik zie het wel c.q ik ga het wel proeven.
Niet echt een bepaald evenement, ik ga proberen zoveel als mogelijk evenementen te bezoeken daar waar het enigzins in te plannen is.

Zo en nu op naar een hopelijk voor iedereen een super 2011 (natuurlijk niet alleen op whisky gebied, maar in zijn algemeenheid) en (ook) alvast prettige kerstdagen.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 19 Dec 2010, 10:47

1 JW blue label
2 Glenfarclas 8 vind ik echt een prijshit. Laphroaig QC vind ik ook wel heel veel whisky voor het geld.
3 alles zo’n beetje wat uit de VS komt. Brrrr. Trap er toch zo nu en dan weer in
4 geen. Ik heb nauwelijks een emotionele band met een distilleerderij. Ik beoordeel hun product en hoe het er daar uitziet vind ik wel eens leuk om te lezen maar daar houdt het wel mee op. Ik ben afgelopen jaar in de Ferrari fabriek geweest. Dat vind ik wel leuk. Kom je sowieso niet zomaar in en die hele productlijn vind ik wel heel boeiend. Maar een distilleerderij? Ik zal ook nooit naar Schotland gaan om ze te bezoeken. Ben ik er dan zal ik er wel bij een langs gaan maar welke dat dan is maakt me niet zoveel uit. Sympathie voor een merk vind ik ook lastig omdat het bij alles vooral een marketingmachine is waar je tegenaan zit te kijken.
5 Niet concreet. Maar ik wil bijvoorbeeld 20 malts (25-60 euro) kopen die ik nog niet ken en die moeten voor nieuwe avonturen zorgen. Verder een aantal betere blends voor zorgeloos nagenieten of aperitief. Ook een paar goedkope flesjes (Lidl/Carrefour Belgie) voor in Cola, cocktails en sauzen. Verder een paar gekke lokale whisky’s kopen als ik in het buitenland ben.
6 de kans dat ik op officiële evenementen zal verschijnen is erg klein. Niet dat ik mensenschuw ben maar hobbyevenementen spreek me steeds minder aan. Hebberigheid voert er mij teveel de boventoon. Daarnaast wil ik van whisky genieten en tussen zwetende en naar zware shag stinkende lui lukt me dat niet.
Doelstelling voor 2011 is m’n kennis op gebied van terminologie, namen en streken fors verbeteren.
Smaakontwikkeling gaat natuurlijk altijd door maar door m’n andere hobby’s zit dat wel goed.
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 19 Dec 2010, 14:02

Leuk topic, hier is mijn aandeel:

Springbank Jazz edition, Octomore Orpheus, Octomore 3, Springbank 21yo, Longrow 18, Glenury Royal 36yo
Springbank Jazz, een Springbank die eruit springt qua Springbank met een mooi verhaal (en boek ;) ) en niet duur als Cask Strenght en gelimiteerde whisky. Glenury Royal 36yo, momenteel zeer zeer voordelig te koop, erg mooie whisky.
Four Roses, Jack Daniels, voor mij zijn ze veel te zoet.
Springbank. Ik vind de typische Springbank smaak (marsepein, bijenwas, cocos) erg lekker. De meest recente 15yo is een voorbeeld. Erg lekker! Tevens vind ik de Springbank geschiedenis interessant, voor mij een legendarische distilleerderij.
Springbank en Kilchoman collectie blijven aanvullen.
Ik overweeg naar 1 of 2 te gaan, om te kijken of het mogelijk is om verschillende bijzondere whiskies te proeven en niet het standaard assortiment. Verder ben ik geen liefhebber van mensenmassa's, ik houdt van een rustige omgeving.
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 19 Dec 2010, 14:41

Mooi onderwerp!

Pfhoeh... dat is haast appels met peren vergelijken. Highland Park 18yo, super! Echt weer heel wat anders dan de whiskies die ik al had staan.
De Hazelburn 8yo, of de Bruichladdich Peat. Helaas komt bij beide de bodem alweer in zicht.
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)?
De Ben Bracken, vlak, weinig bijzonder, onprettig droog.
Springbank / Hazelburn. Hier blijf ik nieuwe dingen in ontdekken.
De 12yo broer van de 8yo Hazelburn. Een nieuwe Bruichladdich en Highland Park omdat de vorige zo goed bevielen. Misschien een Japanner ter vergelijk. Zie ook mijn wishlist. En natuurlijk lekker gebruik blijven maken van dit forum. En steeds net iets sneller een nieuwe fles aanschaffen dan opdrinken, waardoor eind 2011 m'n collectie hopelijk verder verbreed is.
Weliswaar geen evenement, maar ik kijk wel uit naar de proeverij met vrienden die ik binnenkort thuis hoop te organiseren!

Beste wensen alvast voor 2011!
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Dec 2010, 18:44

Niet superveel geproefd maar voor mij waren de bijzonderste: Ardbeg Supernova, Dalwhinnie 20 yo (1986/2006), Ledaig 8 yo Heavily Peated Kintra.

Ledaig 7 yo, Longrow CV, Talisker 10 yo

Ik was minder onder de indruk van de Balvenie 12yo Double Wood en de Glenfiddich 12yo, ik gok dat ik moet wennen aan het wat lichtere smaakprofiel

Tobermory/Ledaig en Springbank

Nikka From The Barrel, en Deanston Virgin Oak

Ik ben vooralsnog niet zon evenementenganger maar hoop wel bij een aantal proeverijen aanwezig te zijn. En samen met vrienden weer een aantal mooie flessen te mogen proeven.
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Dec 2010, 12:47

Laphroaig QC
Ardbeg Airigh Nam Beist ( thx JohanBrugge! zal binnenkort eens m'n ervaringen posten)
Amrut Fusion
Glenlivet Nadurra
Aberlour A'bunadh batch 30

Zelfde als bij 1 , aangezien ik met m'n beperkt budget als student enkel <65€ flessen koop

Auchentoshan Three Wood ( TE zoet , Te caramel , echt niet mijn ding)

Ardbeg , heb op korte tijd en naast elkaar Corryvreckan , Uigeadail, ANB, 10y geproefd en ze waren één voor één top en toch verschillend

Hazelburn 12 / Caol Ila CS / Yamazaki 18 / Ledaig 2005 Berry ( cask 900012 , 90008 al in bezit :) ) , ...

Niet echt evenement-bezoeker , wel hopelijk wat meer tastings
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 21 Dec 2010, 14:06

GastheerG schreef:6 de kans dat ik op officiële evenementen zal verschijnen is erg klein. Niet dat ik mensenschuw ben maar hobbyevenementen spreek me steeds minder aan. Hebberigheid voert er mij teveel de boventoon. Daarnaast wil ik van whisky genieten en tussen zwetende en naar zware shag stinkende lui lukt me dat niet.
Doelstelling voor 2011 is m’n kennis op gebied van terminologie, namen en streken fors verbeteren.
Smaakontwikkeling gaat natuurlijk altijd door maar door m’n andere hobby’s zit dat wel goed.

er zijn toch ook wel vele mogelijkheden waar je juist met mede liefhebbers van een mooie borrel kunt genieten. Mooie van festivals en proeverijen is (naast het samen genieten en nieuwe mensen ontmoeten) dat je de kans hebt om nieuwe bottelingen te proberen.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

jozzy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jozzy » 21 Dec 2010, 14:28

Vooral de whiskies op het Whiskyfestival in Leiden: Laphroaig 18 y.o; Glenlivet 25 y.o. en mijn verjaardagcadeau's: Glenlivet Archive 21 y.o. en Adelphi Caol Ila 21 y.o.

Tja, die Glenlivet 25 gaat er toch echt een keer komen!

Nou, dat viel dus wel mee. Zelfs de Chivas Regal bij Strathisla smaakte erg goed (kan ook komen omdat het pas 10.00 was)

The Glenlivet (tja, toch een soort all-time-favorite...) en in mindere mate Aberlour (1e bezochte distillerij)

Genoeg! Een Bruichladdich moet er echt maar eens van komen, en daarnaast heb ik dit jaar ook Glenmorangie Cellar 13 gehad. Verder zien we wel wat voorbij komt. Vind het ook erg leuk om internet af te puzzelen als ik weer een nieuwsbrief van The Old Pipe binnen krijg.

Tja, zou eigenlijk naar Schotland gaan maar dat staat beetje op losse schroeven. Denk dat het dan maar Maltstock wordt en in november natuurlijk weer IWF! :Slainte
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Dec 2010, 19:37

Ik heb onlangs op een Vlaams forum een zeer gelijkaardige vragenlijst ingevuld, dus ga ik hier in grote mate hetzelfde antwoorden.

In no particular order: Caol Ila 1984 Samaroli, Karuizawa 1992 cask 6978, Brora 2004 (!!!), Ardbeg 1978-1997 (!!!), Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency, Nikka from the barrel.

Renaissance, Laphroaig Quarter Cask en Nikka from the barrel. Absoluut!

Bowmore 1995 Exlusive Range, Glenfiddich 18yo (new label) en Dalmore 12yo.

Ardbeg, maar gaandeweg ook Bruichladdich. Temeer omdat ik heel nuttige en razend interessante info uit 'first hand' gekregen heb van een bekende Laddie verzamelaar. En ook omdat ik een aantal samples van Laddie's via dit forum heb kunnen proeven die mij zeer goed bevielen. (thanks Lagavulin!)

In 2011 zullen misschien een paar Blackadder flessen bijkomen, als nog een aantal Islay's maar dat kan allemaal nog veranderen.

Dat zal het Lindores Whisky Festival in Oostende zijn.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 Dec 2010, 21:54

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd?
• Yoichi 1991 18yo 58%(!!!!!), Mannochmore 1990(!!!), Glendronach 1989 20yo PX sherry pucheon #3315 - 53.2%(!!), Highland Park 1997 GMR 13yo #5822(!!!), Glenmorangie Signet(!!), Laphroaig QC 2010(!!!!), Miltonduff 1991 GMR 60.9% #26594(!!!), Talisker 25yo 2006(!!! en 'n half), Tamdhu 1973 GMR 56% #2230(!!!), Tomatin 1988 DR 55.4%(!!!!+
¼),

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs?
• HP 1997, Glendronach 1989, Laphroaig QC, Talisker 25yo,.

3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden).
• Eigenlijk niet één! Oké, de Bladnoch 1990.

4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd?
• Nikka, Tomatin!!

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011?
• Weet nog niet.

6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2011?
• Whisky in The Church - Loosduinen! :duimop
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 22 Dec 2010, 07:31

Bowmore 1987 - een botteling van BB&R
Op dit moment heb ik het er (nog) niet voor over om meer dan 100 euro uit te geven aan
één fles, maar deze vond ik zeer lekker. Ik heb zeker meer bijzondere smaakervaringen
gehad, maar dit is de fles die er uitsprong.

Bowmore Legend
Isle of Arran - The Rowan Tree

Ik heb tijdens het whiskyfestival in Leiden een Bruichladdich geproefd, maar dat type
was geen succes (Erger nog - ik ben vergeten welk type het was). De Lagavullin 12
kon me ook niet direct bekoren.

Als ik het echt betrek op dit jaar is het Bowmore - met stip. Hun product ben ik meer
en meer gaan waarderen. Maar whisky is voor mij nog steeds een groot feest van
ontdekkingen, dus ik probeer me zo breed mogelijk te oriënteren.

Juist omdat Jock zo enthousiast is wil ik graag nog één of 2 types van de Bruichladdich
gaan proberen, maar voor de rest laat ik me weer leiden door hetgeen ik tijdens
proeverijen e.d. kan tegenkomen.

Ik hoop in Februari naar het Hielander Whisky Festival in Alkmaar te kunnen gaan. En gezien de
afstand staat Whisky by the Sea in IJmuiden hoog op het verlanglijstje. In het najaar zit het
er vrij dik in dat we met een groep vrienden weer richting Leiden zullen gaan. Dit keer hopelijk
met een masterclass erbij. Ik denk dat dat toch een toegevoegde waarde heeft!

Groet, Victor
0 x

Doordrammer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Doordrammer » 22 Dec 2010, 18:35

1. Beste / bijzondere whisky geproefd in 2010? Octomore Petrus-finish, Edradour Straight from the cask Barolo-finish en Kilchoman Spring 2010 release.
2. Vraag 1, met inachtneming van de prijs? Zelfde (ze waren het waard!).
3. Welke whisky kon me niet bekoren? Gelukkig weinig. Amerikaanse grain whiskey vind ik duidelijk minder lekker.
4. Welke distilleerderij kreeg een warm plekje in mijn hart? Oban: de eerste distilleerderij die ik bezocht waar ik de wash kon ruiken, heerlijk! Van proeven: Bruichladdich.
5. Mijn whiskyverlanglijstje voor 2011? Meer Bruichladdichs.
6. Naar welk whisky evenement kijk ik uit? Pot Still Festival in Amersfoort: mooie locatie, niet te druk, prachtige whisky!
Laatst gewijzigd door Doordrammer op 23 Dec 2010, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 22 Dec 2010, 22:18

Er zijn er 3 die er voor mij bovenuit sprongen : Lagavulin 12 CS 2010; Yamazaki 18 en de Glenmorangie Sonnalta PX wat direct aangeeft dat ik het hele scala aan malts kan waarderen :bigsmile Lekker veel keuze altijd....

De Yamazaki 18 is heel bijzonder maar ook beduidend duurder; daarvoor in de plaats komt dan de Bowmore Tempest 10 batch 1

Ik vond vooral de Balvenie Port Wood 1991 tegenvallen ( ook al werd hij op het eind van de fles beter ) en ook de Laphroaig 10 ( 40% ) en de Cragganmore 12 vielen tegen.

Springbank. Dit jaar de nieuwe 10 en 12 CS geproefd en die zijn uitstekend. Ook de Madeira Wood 11y matured vond ik bijzonder.

Ik wil zeker meer Japanse whisky's proberen en een misschien een bourbon/rye whisky ( ik denk aan Elijah Craig 12 of 18 jaar )

Niet 1 speciaal evenement maar naar 2 tastings in 2010 wil ik dat zeker vaker gaan doen in 2011.
0 x
Afbeelding

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 23 Dec 2010, 16:34

- Laphroaig Feis Ile 2010 master edition
- Glenfarclas 21 yrs

- Laphroaig quater cask

- Kan me er niet een bedenken.

Highland Park. Nooit veel van gehad, maar dit jaar een aantal flessen van aangeschaft. Gaat denk ik nog wel verder uitgebreid worden

- Kilchoman

- Ga al een aantal jaren naar Whisky aan Zee (ijmuiden). Dit jaar kon ik niet, maar probeer volgend jaar wel weer te gaan!

Arnold
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”