Snobisme in de whisky wereld...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
JayDie
Moderator
Moderator

Snobisme in de whisky wereld...

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2010, 21:06

Uit: 2010: Whisky Xperience MITRA door heel Nederland, na Jeroen's bezoek aan de Mitra WX Maastricht 2010:

The Question schreef:Enige jammere aan zo'n bijeenkomsten vind ik dat sommige mensen een beetje zeuren over sommige whiskies, een voorbeeld hiervan er waren een tiental mensen die bij de stand van The Black Grousse waren en hiervan weg liepen met de slogan wat een rotzooi. Ik ben zelf eens gaan proeven en ik vond er niks mis met een lichte smokey smaak :goedgedaan .

Het moraal van het verhaaltje is dat ik het een beetje jammer vind dat mensen de termen gebruiken als smerig en rotzooi bij een drank zo uitgebreid als whisky vind ik dit niet passen. Ik zeg altijd mwah het is mijn smaak niet om de mensen die deze whisky graag drinken en produceren niet te beledigen bedoel als je ergens trots op bent komt dat dom over.

Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of stel ik me gewoon een beetje aan :Cry ?

Ben het met je eens, Jeroen :Protest
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Snobisme in de whisky wereld...

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2010, 21:16

The Question schreef:...Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of stel ik me gewoon een beetje aan :Cry ?
Dat is niet alleen whisky gerelateerd maar typisch "bot" en de negatieve benadering.
Niet alles dat je drinkt vind je lekker. Door het op zo'n festijn te proeven weet je dat en koop je geen hele fles. Goed toch !

Als je dat al vindt ga je dat zeker niet zo rond lopen bazuinen. Het is vaak een kwestie van "hoor mij eens", zeker als er wat drams teveel in gegaan zijn. Jammer dat het zo kennelijk moet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 08 Nov 2010, 21:49

The Question schreef:Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of stel ik me gewoon een beetje aan :Cry ?

Mensen zonder verstand van zaken proberen dat vaak te verbloemen door zich ongenuanceerd te uiten. Daarbij komt dat sommige mensen in groepsverband alle fatsoen na een paar drankjes overboord zetten. Combineer je deze twee, dan krijg je treurige toestanden.

Schouders ophalen en doorgaan met waarvoor je kwam. :smullen
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Nov 2010, 19:48

Ach, dit zegt meer over die personen dan over de whisky. Als je besluit om een Black Grouse te proeven weet je (allee, het zou toch moeten ... ) dat je een blend krijgt. En dan weet je ook dat het (soms) een wereld van verschil is met een single malt. Maar ja, "ignorance is bliss" zullen we maar zeggen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Nov 2010, 20:21

Piet schreef:
The Question schreef:...Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of stel ik me gewoon een beetje aan :Cry ?
Dat is niet alleen whisky gerelateerd maar typisch "bot" en de negatieve benadering.
Als je dat al vindt ga je dat zeker niet zo rond lopen bazuinen. Het is vaak een kwestie van "hoor mij eens", zeker als er wat drams teveel in gegaan zijn. Jammer dat het zo kennelijk moet.

Fi-Wi schreef:
The Question schreef:Wat is jullie mening hierover? Heb ik gelijk of stel ik me gewoon een beetje aan :Cry ?

Mensen zonder verstand van zaken proberen dat vaak te verbloemen door zich ongenuanceerd te uiten. Daarbij komt dat sommige mensen in groepsverband alle fatsoen na een paar drankjes overboord zetten. Combineer je deze twee, dan krijg je treurige toestanden.

Schouders ophalen en doorgaan met waarvoor je kwam. :smullen
:goedgedaan

johan brugge schreef:Ach, dit zegt meer over die personen dan over de whisky. Als je besluit om een Black Grouse te proeven weet je (allee, het zou toch moeten ... ) dat je een blend krijgt. En dan weet je ook dat het (soms) een wereld van verschil is met een single malt. Maar ja, "ignorance is bliss" zullen we maar zeggen.
VERY :blacklist
Do I have to say more?
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 18 Dec 2010, 21:47

Ach snobisme heb je inderdaad overal.
Overigens hoeft dat nog niet te betekenen dat je je zo negatief (bedenkelijk) over iets uitlaat.
Platvloers zijn is wat anders dan je neus ophalen.
Overigens is de Black Grouse prijs/kwaliteit-technies gezien een hele beste whisky.
Dat geld ook voor zijn zusje, de snowgrouse. Maar dat is naar mijn mening een dames-whisky.
Niet mijn voorkeur, maar an sich zeker geen slecht product.

Overigens ben ik er dan wel weer zo eentje die zijn goedkopere flessen wat meer naar achter heeft staan in de kast.
:bigsmile
0 x
Afbeelding

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 18 Dec 2010, 23:35

André schreef:Overigens ben ik er dan wel weer zo eentje die zijn goedkopere flessen wat meer naar achter heeft staan in de kast.
:bigsmile

Ik zet de goedkope JUIST vooraan. Pikken ze die al eerste. En als de werkster stiekem een dram neemt heb ik liever dat ze wat neemt wat voor het grijpen staat :bigsmile

Overigens is in hobby's als de onze snobisme meestal gewoon een vorm van wat doorgeslagen enthousiasme. Daarnaast betalen snobisten zelf een aardige penalty want perfect is een erg kostbare variant van goed.
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 19 Dec 2010, 18:39

Dat zijn zowaar een goede tip en wijze woorden in 2 zinnen. :goedgedaan

Maar ik heb geen werkster en theoretisch kan het kastje op slot...
0 x
Afbeelding

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 22 Dec 2010, 12:42

Snobisme bestaat veel langer in de wijnwereld, en zeer zeker ook in de kunstwereld.
Nou is het zo dat ik op proeverijen probeer te zeggen dat er slechts twee soorten whisky zijn, 1. wat je lekker vindt, en 2. wat je niet lekker vindt.
Maar ik betrap mezelf ook op dat ik me wel eens aan zondig om snobistisch te zijn. Dat is niet mijn intentie, maar ik kan me er best wel voorstellen dat het wel zo over kan komen. Door de aantal proeverijen die ik doe, spuug ik meer whisky uit ( ik moet vaak overal naartoe rijden) in een maand dan veel whisky drinkers in een jaar opdrinkt. Ik word zelf kieskeuriger en het valt niet altijd mee om dat te verbergen voor anderen. Ik respecteer natuurlijk iedereen en als iemand heel gelukkig is met een Teachers Blend, dan hebben die mensen mijn zegen. Het is niet zo dat ik denk van mezelf dat ik op een ander niveau bevind. Ik ben misschien wel een beetje verwend.
Dat heb ik ook met wijn. De €3 wijnen kan mij gewoon niet bekoren. Niet omdat ze goedkoop zijn. Maar omdat de wijnen die ik gehad heb tijdens mijn opleiding, en heb leren drinken en waarderen toevallig wel veel duurder zijn. Ik kan me wel voorstellen dat dit als snobistisch opgevat wordt, maar dat is zeker niet mijn intentie en ik vind mezelf echt niet beter of verder dan een ander. Storend ook voor mij wordt het als iemand er een waarde oordeel aan geeft en neerkijkt op een ander die van zijn Teachers of Grants geniet met of zonder ijs.

Gr,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Dec 2010, 13:07

Jock schreef:Maar omdat de wijnen die ik gehad heb tijdens mijn opleiding, en heb leren drinken en waarderen toevallig wel veel duurder zijn. Ik kan me wel voorstellen dat dit als snobistisch opgevat wordt, maar dat is zeker niet mijn intentie

Dat is smaak, Jock, geen snobisme. Dat wordt het pas wanneer je zegt dat die andere niets zijn (ipv dat jij dat vind), maar door je toevoeging:
Jock schreef:Ik respecteer natuurlijk iedereen en als iemand heel gelukkig is met een (...)

maakt je geen snob! :goedgedaan

Dat wordt je pas als je zegt dat je die-en-die niet moet drinken, want die-en-die zijn beter. Adviseer mensen; smaak is persoonlijk.
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 22 Dec 2010, 13:55

Ik vraag me af of in het Engels Whisky Snob wel zo'n negatieve lading heeft. :gnif

Klinkt ook wel lekker om in de trein (als ze al rijden) te zeggen in een praatje wat je met de Kerst gaat doen: O.....ik ben een whiskysnob. Dus geen wijn voor mij :bigsmile

Whiskysnob

Ik ben een whiksysnob.....klinkt toch best lekker.
Zit lekker zelfspot in en laten we eerlijk wezen........whiksy gaat ook helemaal nergens over.

Whisky is mislukt bier waar zuinige Schotten de alcohol uit redden. Ze gooien het in tweedehands vaten. Vervolgens laten ze het net zo lang liggen tot ze er een veel te hoge prijs voor krijgen.
Ze plakken een Mac of Glen voor de naam, doen de fles in een koker die voor 15 cent in China is gemaakt.
Daarna gaan we met z’n alle in de winkel staan gapen naar……………..wat een pracht malt.
Extra goed doen termen als 10, 12, 21 en 30y het.
Limited edition is ook wel een lekkere boost.
Niet in Chili gefilterd doet het ook goed. Ja me dunkt want dat scheelt echt in de kosten!
Sommige fabrikanten zijn zo zuinig dat ze hun vaten niet uit de VS maar uit Spanje en Portugal laten komen. Scheelt transportkosten!
Dat was even schrikken. De whisky smaakte ineens naar Port en Sherry. Geen probleem en met een beetje gewaagde reclamecampagne worden de duizenden mislukte vaten toch aan de man gebracht..
Ondanks de lagere transportkosten kost zo’n mislukte whisky ineens nog meer.

Om kwaliteit te garanderen over een hele partij wordt whisky uit een hele serie vaten gemengd.
Een briljante ondernemer kwam op het idee om deze handeling te skippen en gewoon vanuit ieder vat de flessen direct te vullen. Single Cask en ondanks dat het weer minder werk is ging toch de prijs weer omhoog!

Ik kan nog wel even doorgaan maar voor ieder moet duidelijk zijn dat whisky helemaal, maar dan ook helemaal nergens over gaat.

Om het toch een beetje leuk te houden MOET je haast wel snob worden.

Whiskysnob. Ik ga kaartjes laten maken. :hoedaf
3 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Dec 2010, 15:34

GastheerG schreef:...Om het toch een beetje leuk te houden MOET je haast wel snob worden.

Whiskysnob. Ik ga kaartjes laten maken. :hoedaf

En een whisky-aficionado die het snobisme echt een beetje serieus neem, neemt dan (bijna) gratis kaartjes van bijvoorbeeld Vistaprint :P (geen aandelen in wel goede ervaringen mee :gnif )

Zie: viewtopic.php?f=12&t=1280&start=15#p11471
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Dec 2010, 16:04

Jock schreef:...Nou is het zo dat ik op proeverijen probeer te zeggen dat er slechts twee soorten whisky zijn, 1. wat je lekker vindt, en 2. wat je niet lekker vindt. Maar ik betrap mezelf ook op dat ik me wel eens aan zondig om snobistisch te zijn.

Kijk je kunt (als informatie-analist) die 2 classificaties wel gebruiken in een theoretisch-model. Punt is dat het in de praktijk toch wat genuanceerder ligt, gelukkig zou ik zeggen. Er bestaan gewoon té veel gradaties tussen wel of niet lekker om het daarmee te kunnen kwalificeren. En dat gaat natuurlijk niet alleen op voor whiskies.
Het feit dat je met die kennis wat doet, wat dan ook, zou ik nu niet bepaald als snobisme willen kwalificeren. De wereld zo er dan wel heel zwart-wit uit gaan zien.

Jock schreef:...Dat heb ik ook met wijn. De €3 wijnen kan mij gewoon niet bekoren. Niet omdat ze goedkoop zijn. Maar omdat de wijnen die ik gehad heb tijdens mijn opleiding, en heb leren drinken en waarderen toevallig wel veel duurder zijn.

Dit wijt ik eerder aan onbekendheid en/of de makkelijkste weg kiezen dan aan snobisme.

Als ik een beetje je voorkeur zou kennen, dan kan ik je garanderen dat ik wijn onder de € 6 vind die jij héél lekker vindt.
Veel intensiever dan Whisky drink ik (hier moet ik zeggen drinken wij) al 40 jaar Wijn en heb ik alle ontwikkelingen in de markt en techniek meegemaakt in de "oude-" en de "nieuwe-wereld". Ik heb ook heel wat "niet lekkere" (niet zozeer slecht) wijnen geproefd van € 4 en van € 40. Daarom is het voor mij al lang geleden een sport geworden de krenten uit de pap te halen en geef ik nog zelden meer dan € 10 voor een fles (niet mousserende) wijn. Wij drinken bijna dagelijks wijn en je zou eens moeten weten hoeveel lekkers er in die goedkopere prijsklasse te koop is. Toegegeven je moet wel zoeken en eerst proberen voordat je een doos van 12 koopt. En net als met alles zijn de prijsverschillen tussen leveranciers vaak wel heel groot.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Dec 2010, 10:35

Ik denk dat je zoals uit eerdere reacties naar voren komt, het woord snobisme op meerdere manieren kan uitleggen. Je hebt de volgens mij echte snobs die uitstralen "Kijk mij nou" of ik heb het breed en kan het dus breed laten hangen (denk bijvoorbeeld aan de Russen (een BNN programma gezien waarin een whisky van 1000 dollar per glas in een teug naar binnen werd gegoten). De meesten in deze categorie zouden waarschijnlijk bij een blinde proeverij een blend niet van een single malt kunnen onderscheidden. Ik erger me altijd aan dit type mensen, een blend (ook de blended malt wordt dan op 1 hoop gegooid) is voor hun per definitie bagger.

Aan de andere kant, maar ik weet niet of je daar het woord snob voor kan gebruiken, merk ik al wel bij mijzelf als ik iets over whisky vertel aan een absolute beginner (hoor mij nou, of ik al jaren met whisky bezig ben :lol: ) je op moet passen dat je niet te snel naar de duurdere whisky of de heftigere smaken ga en met al die soms tongbrekende merken gaat smijten, terwijl die persoon misschien alleen naar een goede blend op zoek is van een euro of 20 en compleet verward achter blijft. Ik denk dat dit is wat Jock ook bedoeld, als je al veel geproefd hebt en je je eigen smaak goed kent onstaat het gevaar dat je dit snel gaat etaleren in een gesprek en dan voor een buitenstaander al snel als een soort snob kan overkomen terwijl je eigenlijk gewoon alleen maar super enthousiast bent over je hobby.

Ik heb vroeger toen mijn ouders nog leefden regelmatig wijn gedronken en over smaak valt gelukkig niet te twisten, maar ik had dan al regelmatig dat een simpelere goedkope bordeaux mij beter smaakte dan een luxe 1971 versie ! Ik weet ook net als Piet wel zeker dat er in de supermarkten fatsoenlijke wijnen te vinden zijn. Zo had ik ook vorig jaar een goedkope bubbelwijn (7,99) meegenomen van de Appie Heijn. En dat bleek een heerlijke wegdrinker te zijn.

De eerste categorie hoop ik niet vaak tegen te komen, de tweede categorie echter wel, zodat ik er nog veel van kan leren.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Dec 2010, 15:12

GJR schreef:De meesten in deze categorie zouden waarschijnlijk bij een blinde proeverij een blend niet van een single malt kunnen onderscheidden.

Ik ben geen snob, wel een liefhebber, maar dit blind kunnen onderscheiden is ook niet mijn doel! En daarop voort bordurend: ook niet het blind herkennen van drams! Genieten, delen (zowel de drank als het onderwerp): dat is m.i. de hoofdzaak 8-)

De "Hans Brallen" en "meneren 'Kijkmijnou'"; dat zijn de snobs! Zij die de mensen niet in hun waarde laten, (denken) doen overkomen of ze alles weten, dingen brengen alsof ze zo zijn ipv dat het een persoonlijke mening is... :Protest
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”