Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 25 Mar 2016, 14:51

K-AH schreef:Een interessant artikel in De Morgen eergisteren...

http://maltandoak.com/2015-swa-scotch-e ... you-think/
4 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Mar 2016, 08:21

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:Dat Highland Park er in slaagt om 30.000 middelmatige flessen te slijten aan 300 euro per stuk zegt toch eigenlijk alles? Daar gaan we er nog wel meer van zien. Andere parfumfles, iets ander Ikea kistje, kassa :bigsmile

Oeps, Highland Park nog vergeten!
De professionele figuurzagers hebben nog nooit zoveel werk gehad! :lol:

...en de eerste wordt al weer aangeboden op Catawiki. Tussenstand op dit moment € 310. Wie biedt meer? :domdom
0 x
Affirmanti incumbit probatio

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 02 Apr 2016, 20:02

Whiskyauction heeft een zeer fraaie tool aan haar site toegevoegd waardoor je eenvoudig de prijshistorie kunt volgen,"history of this Item". Super feature :goedgedaan
3 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Mei 2016, 11:20

Ik begrijp die HP ICE hype niet...

Ook enkele forumleden hier snap ik niet:
De ICE is nog geen maand op de markt en wordt hier nu alweer aangeboden...
Geen kwaad woord over de prijs, maar wist je als 'verzamelaar' vooraf niet dat deze fles niet in je collectie paste?
Of heb je 'm echt in huis gehaald om hem weer met winst te verkopen (binnen een maand) ?

:Scratch
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mei 2016, 11:30

Ik doet er niet aan mee hoor.

Help alleen m'n broertje z'n flessen uit de winkel tegen winkelprijs te verkopen.
Als me dat lukt tenminste.... En dan zit er voor mij natuurlijk ook wel wat provisie in :)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Mei 2016, 12:58

Breedút_Genietsje schreef:Ik begrijp die HP ICE hype niet...

Ook enkele forumleden hier snap ik niet:
De ICE is nog geen maand op de markt en wordt hier nu alweer aangeboden...
Geen kwaad woord over de prijs, maar wist je als 'verzamelaar' vooraf niet dat deze fles niet in je collectie paste?
Of heb je 'm echt in huis gehaald om hem weer met winst te verkopen (binnen een maand) ?

:Scratch

Als er postzegels waren waarmee sommige mensen veel geld zouden verdienen zouden ze het ook doen. Kortom: volledig met je eens. Lijkt er soms op dat sommigen te veel door hebzucht gedreven worden en dit willen financieren door handelaartje te spelen.

No ICE for me in ieder geval.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Mei 2016, 14:17

Slijterijen en andere retailers heb ik geen moeite mee,
maar ook zij voelen aan dat die bubbel een keer gaat knappen en willen de gehypte whisky zo snel mogelijk weer doorverkopen...

Heb je een mooi product, en dat is whisky,
dan zijn er vanzelf liefhebbers die jou handelswaar willen kopen.

Neem als voorbeeld de Wijn & Whiskyschuur,
zij kopen zorgvuldig in en wachten geduldig op een liefhebber...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Sil
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sil » 02 Mei 2016, 20:13

Hoop dat die bubbel gaat barsten en wij voor leuke prijzen weer kunnen gaan genieten. Het is toch te gek voor woorden dat ik tegenwoordig niet meer raar opkijk als ik 150e voor een flesje aftik. Maar ja het is zo lekker he. Ik ben nog niet heel lang geleden begonnen met deze hobby. Ik wil voor mezelf een mooie privé collectie gaan aanleggen van minimaal 300 flessen. Dat ik straks over een jaar of 10 naar mijn whisky room ga en heerlijk kan snuffelen tussen allerlei pareltjes. Wat een heerlijk vooruitzicht. Samen met de kameraden dan flesjes open maken :duimop :duimop :duimop
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 06 Mei 2016, 13:57

Sil schreef:Hoop dat die bubbel gaat barsten en wij voor leuke prijzen weer kunnen gaan genieten. Het is toch te gek voor woorden dat ik tegenwoordig niet meer raar opkijk als ik 150e voor een flesje aftik. Maar ja het is zo lekker he. Ik ben nog niet heel lang geleden begonnen met deze hobby. Ik wil voor mezelf een mooie privé collectie gaan aanleggen van minimaal 300 flessen. Dat ik straks over een jaar of 10 naar mijn whisky room ga en heerlijk kan snuffelen tussen allerlei pareltjes. Wat een heerlijk vooruitzicht. Samen met de kameraden dan flesjes open maken :duimop :duimop :duimop

Heel herkenbaar :D Zijn trouwens al behoorlijk wat forumleden die aardig naar deze droom hebben toegeleefd (of er al zijn), ken je dit topic al? Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 26 Mei 2016, 19:46

Ik heb in één of twee whiskywinkels ook al betreurenswaardige praktijken gezien. Shopuitbaters die gelimiteerde flessen terug opkopen uit privé collecties om ze vervolgens aan de hoofdprijs (lees: 200% tot 300% van de oorspronkelijke prijs) weer in de rekken te zetten. Of shopuitbaters die een "stille geheime vennoot" hebben, een iets oudere whiskyverzamelaar uit de buurt die zeldzame flessen uit zijn collectie in "consignatie" in een "verzamelaarshoek" in de winkel zet aan belachelijk hoge prijzen waar hij dan zelf ook een mooi centje op meeverdient. En dan zijn ze verbaasd dat sommige grote whiskydistributeurs hun winkel boycotten en geen flessen meer willen aanleveren bij hen.

De eerlijke slijters met het hart op de juiste plaats jegens de echte liefhebber en échte passie voor de godendrank worden steeds zeldzamer. Harteloze money business is het aan het worden. Het is verdomme zoeken naar een toffe slijter met eerlijke prijzen en een welgemeende, toffe babbel.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Mei 2016, 21:17

Die zijn er nog altijd, ook al zijn ze wat dunner gezaaid. Wat je al schrijft: de sjacheraars onder de slijters krijgen minder geleverd, en dat gaat op termijn opbreken. Ze moeten nl wel heel veel stille verzamelaar-vennoten hebben om zoiets te compenseren. Vergeet niet dat de omloopsnelheid van verzamelobjecten in het algemeen nl niet zo groot is.

Eerlijkheid duurt het langst!
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 26 Mei 2016, 21:23

[*]De eerlijke slijters met het hart op de juiste plaats jegens de echte liefhebber en échte passie voor de godendrank worden steeds zeldzamer. Harteloze money business is het aan het worden. Het is verdomme zoeken naar een toffe slijter met eerlijke prijzen en een welgemeende, toffe babbel.[/quote]

Ik ben er van overtuigd dat er hypes zijn, kijk maar naar huizenprijzen of softwarebedrijven, het gaat over miljarden. Single cask whisky en dan met name oude bottelingen worden alleen maar zeldzamer en daarmee nooit goedkoper. Gelukkig zijn er nog altijd heel erg mooie single cask bottelingen zoals bijv Benriach of Abelour verkrijgbaar. Afhankelijk van wat je wil, een kostbare botteling of een drinkbare dram, beide zijn bij de goede slijter verkrijgbaar.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 03 Jun 2016, 18:22

Dit artikel passeerde de revue vandaag. Waarheid of ...? Rotverwend zijn we ;)

Waarom niet langer het jaartal vermelden op het etiket van single malt whisky?

Door niet langer de leeftijd te vermelden (NAS*-whisky) willen de producenten de mythe 'hoe ouder de whisky, hoe beter' eindelijk de wereld uithelpen. 'Niet de leeftijd, wel de smaak moet de prijs van een whisky bepalen.'
Het belangrijkste aan whisky is zijn smaak. En het is uw smaak die telt.
Logisch, denkt u waarschijnlijk, maar toch heersen er nog enkele hardnekkige mythes rond whisky die het koopgedrag van mensen sterk beïnvloeden. Een van die mythes is bijvoorbeeld: ‘hoe ouder de whisky, hoe beter’. Het jaartal op het etiket is bijna een cijfermatige quotatie van de whisky geworden. Hoe hoger het getal, des te beter de kwaliteit en de prijs. Maar dat is zeker niet altijd zo. Integendeel, wanneer een whisky te oud is, drinkt u eerder ‘vloeibaar hout’ in plaats van ‘vloeibaar goud’.
Het jaartal geeft ons slechts een indicatie van het rijpingsproces van de whisky. Enkel de leeftijd van de jongste whisky in de fles mag trouwens op het etiket staan. Een single malt van twaalf jaar is meestal een mengeling van verschillende single malts uit dezelfde distilleerderij, waarvan de jongste twaalf jaar oud is. Dit is noodzakelijk om het smakenprofiel constant te houden zodat elke fles hetzelfde blijft smaken.
Het jaartal zegt ook niets over welk soort vat er gebruikt is of welke verschillende vaten. Het kan best zijn dat de whisky zes jaar op een Europees vat gelegen heeft en nadien zes jaar op Amerikaanse eik. En het vat is nu net een van de grote smaakmakers van whisky.
Naast de aard van het hout kan het ook bewerkt (gefinished) zijn met sherry, porto, bourbon, noem maar op. Dus een fles van een distilleerderij die u nog niet kent bijvoorbeeld, waar op staat te lezen ‘single malt twaalf jaar oud’, kan u op zich niets vertellen over de smaak van de whisky.
We kunnen het als volgt uitleggen: 'wanneer iemand vraagt wie je bent en je antwoordt met: Rudi, 31 jaar. Wat zegt dat dan over jou? Bitter weinig, maar als je zegt: ik ben Rudi, 31 jaar, innovation manager bij WC9, ik ben dol op whisky, mossel-friet en zwemmen … dat zegt al veel meer.'
Daarom krijgen NAS whisky’s veelal een korte beschrijving van hun smakenprofiel op hun etiket in maximaal drie à vier woorden.
‘Age before beauty’ telt dus niet meer. De smaak is het belangrijkste en het is leuk om een korte, maar duidelijke omschrijving daarvan te lezen op het etiket voordat ik ongeveer veertig euro zou betalen voor een whisky die ik misschien helemaal niet lust.
Slainte
*NAS = No Age Statement
(Bron: De Standaard)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2016, 18:48

Vrij onzinnig artikel vol met halve waarheden.

Het volgende klopt dat wel weer als een zwerende vinger:

We kunnen het als volgt uitleggen: 'wanneer iemand vraagt wie je bent en je antwoordt met: Rudi, 31 jaar. Wat zegt dat dan over jou? Bitter weinig,
Laatst gewijzigd door Peter87 op 03 Jun 2016, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2016, 19:06

Peter87 schreef:Vrij onzinnig artikelen vol met halve waarheden.

Het volgende klopt dat wel weer als een zwerende vinger:

We kunnen het als volgt uitleggen: 'wanneer iemand vraagt wie je bent en je antwoordt met: Rudi, 31 jaar. Wat zegt dat dan over jou? Bitter weinig,

Dito!
Trouwens een marketing/verkoops tasting note zegt ook niet veel over het product in kwestie.
Iedereen probeert zich uiteraard zo ideaal mogelijk voor te stellen/presenteren. Zowel Rudi als de marketeer.
Het topic is al -tig keer besproken en uiteindelijk denk ik niet dat mensen persé iets tegen NAS whisky's hebben.
De whiskyliefhebber heeft een probleem met onduidelijke communicatie over wat de oorsprong en geschiedenis is en de veel te hoge prijs.
Uiteindelijk wordt de prijs bepaald door verschillende factoren maar leeftijd, stockage, opvolgen, angels' share hebben daar een groot aandeel in.
Het is logisch dat een product waar x aantal jaren meer werk aan geweest is, duurder is.
Nu een binnenweg nemen en zeggen: het maakt niet uit hoeveel werk/moeite het heeft gekost maar het is van uitstekende kwaliteit
en je gaat er dus flink voor betalen, is gewoon b@llsh!t en je reinste afzetterij.
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”