What about McClelland's?
What about McClelland's?
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de verschillende whisky gebieden. En ik kom erachter dat er uit vier gebieden een McClelland's komt. Na even onderzoek heb ik uitgevonden dat de McClelland's Islay bij Bowmore vandaan komt. Ze hebben zelf dus geen destilleerderij. Volgens Wiki is het een merk waaronder de gerenommeerde destileerderijen hun mindere en goedkopere whisky's kunnen uitbrengen zonder imago schade. Omdat er op de fles geen destilleerderij staat vermeld. Ik begin te begrijpen waarom deze whisky's hier nog niet uitvoerig besproken zijn. Iemand ervaring met deze whisky's? Het lijken me geen collectors items maar misschien kan iemand er wat over zeggen.
0 x
Re: What about McClelland's?
McClelland.
Ik dacht eerst dat het een Independent Bottler zou zijn maar daar staat hij niet bij (zie viewtopic.php?f=187&t=14)
Uit: Mijn V-Blog staat online
Btw: een 'dergelijke' range als deze Dun Bheagan's heb je ook van McClelland's. Het zou daar om Single Malts gaan van voornamelijk 5yo whiskies van Morrison Bowmore Distilleerderijen.
En inderdaad op die site staat McClelland's als een van hun merken.
Zelf ken ik ze niet en koop ik zoiets ook niet.
EDIT: Van http://www.mcclellands.co.uk/about-us/
About Us
T&A McClelland’s was a Glasgow based whisky blending and export firm established in 1818. The company was purchased in 1970 by Stanley P Morrison (later to become Morrison Bowmore Distillers) and to this day many of the T&A McClelland’s malt whisky brands are still produced and distributed on a global scale.
The McClelland’s range offers a chance to explore Scotland and four of the key whisky distilling regions. The McClelland’s Single Malt Whisky range was first launched in 1986 with an Islay, Highland and Lowland expression. Due to its success and demand, a Speyside expression was introduced in 1999.
Each Single Malt expression is carefully selected to reflect the true essence and character of the region in which it is produced. The packaging reflects the key elements of the region with stunning landscapes by British illustrator Kathy Wyatt.
Ik dacht eerst dat het een Independent Bottler zou zijn maar daar staat hij niet bij (zie viewtopic.php?f=187&t=14)
Uit: Mijn V-Blog staat online
Btw: een 'dergelijke' range als deze Dun Bheagan's heb je ook van McClelland's. Het zou daar om Single Malts gaan van voornamelijk 5yo whiskies van Morrison Bowmore Distilleerderijen.
En inderdaad op die site staat McClelland's als een van hun merken.
Zelf ken ik ze niet en koop ik zoiets ook niet.
EDIT: Van http://www.mcclellands.co.uk/about-us/
About Us
T&A McClelland’s was a Glasgow based whisky blending and export firm established in 1818. The company was purchased in 1970 by Stanley P Morrison (later to become Morrison Bowmore Distillers) and to this day many of the T&A McClelland’s malt whisky brands are still produced and distributed on a global scale.
The McClelland’s range offers a chance to explore Scotland and four of the key whisky distilling regions. The McClelland’s Single Malt Whisky range was first launched in 1986 with an Islay, Highland and Lowland expression. Due to its success and demand, a Speyside expression was introduced in 1999.
Each Single Malt expression is carefully selected to reflect the true essence and character of the region in which it is produced. The packaging reflects the key elements of the region with stunning landscapes by British illustrator Kathy Wyatt.
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Mei 2010, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: About toegevoegd
Reden: About toegevoegd
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:About Us
........ Each Single Malt expression is carefully selected to reflect the true essence and character of the region in which it is produced.
Het bovenstaande is overigens aan discussie onderhevig.
Hoewel er in grote lijnen wel wat inzit geeft het toch niet echt de smaak-typering weer. Zie de discussie in Whisky geclassificeerd - David Wishart.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik weet dat bij de Mitra slijterij deze McClelland's beschikbaar zijn. Op het WFNN 2010 stond ik naast een man bij de Mitra stand die een McClelland's Islay proefde en hij zei: "Wat?! Hier verdun ik m'n verf mee! Moet je ruiken!" En hij liet het me ruiken. Ik was zelf met een andere whisky bezig, heb hem dus niet geproefd, dus ik kan er verder weinig over zeggen.
Bij de Mitra is ook zo'n blik met miniatuurtjes (van elke regio één) verkrijgbaar.
Bij de Mitra is ook zo'n blik met miniatuurtjes (van elke regio één) verkrijgbaar.
0 x
JayDie schreef:Op het WFNN 2010 stond ik naast een man bij de Mitra stand die een McClelland's Islay proefde en hij zei: "Wat?! Hier verdun ik m'n verf mee! Moet je ruiken!"
Hahaha!! Nou ik zoek mijn heil dan nog wel even bij andere flessen!
0 x
Wat?! Hier verdun ik m'n verf mee! Moet je ruiken
Snobs.
Als hij hier zijn verf mee verdund dan hoef ik zijn huis niet te zien.
Al met al vond ik het geen slechte whisky ; ik heb zeker betere islays geproefd maar voor een beginner is deze serie prima om je richting te bepalen.
0 x
KSB66 schreef:Al met al vond ik het geen slechte whisky ; ik heb zeker betere islays geproefd maar voor een beginner is deze serie prima om je richting te bepalen.
Denk ik ook. Evenzo de Dun Bheagan serie. Zie ook de v-blog van Jock.
Ik heb geen van allen geproefd, dus kan nergens persoonlijk iets over zeggen...
0 x
Ralfy zegt:
- Lowland = Auchentoshan
Highland = Glen Garioch
Islay = Bowmore
(staat ook wel deels in de artikelen van Pano hieronder!
)
0 x
Ik heb in mijn kast een Lowland en een Islay staan van McClelland's. De Lowland is een leuke whisky, erg jong en fris. En prima om te geven aan vrienden die nog nooit een whisky geproeft hebben.
helemaal met je eens, leuk om mee te beginnen maar voor de peat-heads zeker veder kijken
De highland en speyside heb ik nog niet geproeft, voor al deze jonge whiskys betaal je 23,95 als ik het goed heb.
Al met al vond ik het geen slechte whisky ; ik heb zeker betere islays geproefd maar voor een beginner is deze serie prima om je richting te bepalen.
helemaal met je eens, leuk om mee te beginnen maar voor de peat-heads zeker veder kijken
De highland en speyside heb ik nog niet geproeft, voor al deze jonge whiskys betaal je 23,95 als ik het goed heb.
0 x
Vandaag bij de Mitra WX in Grave de McClelland's Highland geproefd. Niet slecht, moet ik zeggen! De meneer achter de kraam kon me niet vertellen (cq. bevestigen) vanwaar de whiskies kwamen... 
0 x
-
sjaak sjaalom
- Nieuwkomer

Als je wilt kun je deze whisky's proeven. Zaterdag 11 December in de Keet van Heerde wordt er een proeverij gehouden van +/- 50 whisky's waaronder deze Mcclellands. Kosten 20 euro per persoon, de 2e persoon betaald 10 euro. De proeverij is van 14-17 uur, bushalte voor de deur.
Groeten Sjaak
Groeten Sjaak
0 x
Een tijdje terug had Mitra een actie dat je de islay versie kon kopen in een 1.5 liter fles voor 30 euro.
Heb he toen uitgezocht en het bleek dat men eerder wel eens 8y oude bowmore er in deed en in de batch die ik toen had zat 5 of 6 jaar oude bowmore. Smaak een beetje als de bowmore legend maar wel minder. De prijs is echter van blend hoogte dus was wel goed. Nu zou ik het niet meer kopen. Heb liever weinig lekker spul dan veel matig spul.
Verder sluit ik mij aan bij de vorige schrijvers dat het jonge whisky is die tegen een goede prijs wordt aangeboden.
Heb he toen uitgezocht en het bleek dat men eerder wel eens 8y oude bowmore er in deed en in de batch die ik toen had zat 5 of 6 jaar oude bowmore. Smaak een beetje als de bowmore legend maar wel minder. De prijs is echter van blend hoogte dus was wel goed. Nu zou ik het niet meer kopen. Heb liever weinig lekker spul dan veel matig spul.
Verder sluit ik mij aan bij de vorige schrijvers dat het jonge whisky is die tegen een goede prijs wordt aangeboden.
0 x
Volgens mij bedoel je zelfs een 1,75 literfles....
Ach het zijn jonge fijne en voordelige uitvoeringen van het eigen merk(over het begrip merk hebben we een maandje geleden een kleine discussie gehad hier op het forum, maar ik kan geen linkje aanmaken
, maar dat maakt op zich ook niet uit) van de slijterij waar ze staan. (meestal)
Het zijn fijne instapmodellen en ze zijn ook wel geschikt om er een flesje van achter de hand te hebben als er een gezelschapje mensen over de vloer komt dat wel eens whisky wil drinken en wat filosoferen (enige uren lang
), maar verder niets met whisky heeft. Misschien lukt het om er een bekeerling bij te krijgen en anders valt de schade ook weer wat mee.
Ergens in het verleden heeft mitra volgens mij al de basisuitvoeringen van mcClelland (zonder leeftijd) wel in die halve gallon flessen gehad.
Ach het zijn jonge fijne en voordelige uitvoeringen van het eigen merk(over het begrip merk hebben we een maandje geleden een kleine discussie gehad hier op het forum, maar ik kan geen linkje aanmaken
, maar dat maakt op zich ook niet uit) van de slijterij waar ze staan. (meestal) Het zijn fijne instapmodellen en ze zijn ook wel geschikt om er een flesje van achter de hand te hebben als er een gezelschapje mensen over de vloer komt dat wel eens whisky wil drinken en wat filosoferen (enige uren lang
), maar verder niets met whisky heeft. Misschien lukt het om er een bekeerling bij te krijgen en anders valt de schade ook weer wat mee. Ergens in het verleden heeft mitra volgens mij al de basisuitvoeringen van mcClelland (zonder leeftijd) wel in die halve gallon flessen gehad.
0 x
André schreef:Ach het zijn jonge fijne en voordelige uitvoeringen van het eigen merk(over het begrip merk hebben we een maandje geleden een kleine discussie gehad hier op het forum, maar ik kan geen linkje aanmaken, maar dat maakt op zich ook niet uit) van de slijterij waar ze staan. (meestal)
Dat onderwerp was: Whisky merken wat zijn dat eigenlijk ?.
Overigens is McClelland's niet van Mitra maar (zowat?) uitsluitend bij de Mitra te koop. Je komt ze ook tegen in het buitenland.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”