Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Jan 2016, 19:00

Oogadal schreef:20 januari 1984. M'n 16e verjaardag dus. Samen met m'n pa een toen vrij normale Macallan geopend. Ik ben dus iets anders begonnen als de meeste mensen hier.

https://www.whiskybase.com/whisky/44031/macallan-1964

Destijds ook al top of the bill hoor, maar met een veel vriendelijker prijskaartje als nu. Ik heb het hem laatst nog gevraagd, ergens rond de 80 gulden :P
Maar ja, toen was je voor een middenklasse auto ook klaar voor 25 mille....

Gaaf ja, heeft je pa die liefde voor whisky ook doorgezet? Toen kroop ik nog rond in een luier by the way :P
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Jan 2016, 20:38

Ja, dat heeft ie wel doorgezet. Hij bleef een beetje hangen bij de wat mindere flessen op een gegeven moment, maar inmiddels heb ik gedaan wat hij de eerste 18 jaar bij mij heeft gedaan: 'm heropgevoed naar een prettig niveau waarin we ook kunnen ouwehoeren over een dram.
Tot grote ergernis van beide vrouwen... :P
8 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 07 Jan 2016, 23:16

Leuk om deze topic nieuw leven in te blazen :bigsmile !
Mijn eerste die me werden aangeraden;
JW red label
JW black label
Famous Grouse
Jack Daniels
Wiliam Lawson..
Begon aan de smaak te wennen, maar er moest toch wat beters zijn dan dit?!
Toen kreeg ik van mijn stagebegeleiders bij vertrek de eerste die ik echt lekker vond en nogsteeds een van mijn favorieten is;

Glenkinchie 12 y.o.

En daarna de Old Pulteney 12 y.o. die me direct verder de wereld van schotse single malts in zoog
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Jan 2016, 15:08

Dat zal zo ca 1993 zijn geweest op studentenfeestjes. JW red label en nee dat vond ik niet bijzonder lekker (nog steeds niet trouwens). Als er dan toch sterke drank gedronken moest worden koos ik eerder voor wodka.

Daarna ook nog vaak Famous grouse gedronken. Al veel beter dan JW red, maar ik vind het nog altijd geen hoogvlieger voor een blend.
0 x

Lowrider76
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lowrider76 » 13 Jan 2016, 23:05

Ergens rond 2002 denk ik, dus pas rond mijn 26ste.
Mijn vader probeerde mij al een paar jaar met weinig succes aan de whisky te krijgen, tot ik ineens het licht zag.

Ik denk dat het een Talisker 10 geweest is.
Ben ook bij de distilleerderij geweest op Skye, dus heb er nog wel een zwak voor, hoewel het niet meer is wat het 10-15 jaar geleden was.
0 x

Rsold
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rsold » 16 Jan 2016, 14:41

in de jaren 90 wel eens een ballantines, four roses, JD en JW red label gehad maar de hoeveelheid ging voor de kwaliteit.

In 2005 heb ik een proeverij bijgewoond.

Daar werd de Famous Grouse en Highland Park geschoken.

Ik was toen wel meteen verkocht en heb toen een fles HP 12 yo gekocht en sindsdien al heel wat meer mogen proeven van deze en andere distilleerderijen.
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 19 Mar 2016, 18:01

... Jaren en jaren geleden, op nieuwjaarsavond. De vader van een vriend schonk een lekkere geturfde whisky.
Dan eigenlijk jaren enkel Chivas Regal 12 in huis gehad, voornamelijk om te mixen met cola...
Tot ik op mijn 30e verjaardag als cadeautip whisky had laten vallen. In een klap had ik een "collectie" met 6 flessen.
Die avond is er een talisker 10 open gegaan, en die heb ik toen samen met een vriend half leeg gedronken.
Die collectie is dan nog een half jaar op 6 flessen blijven steken... En daarna zijn er in 1 klap 2 volle dozen bij D12 besteld.
... En ondertussen ....
4 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 20 Mar 2016, 19:06

Een jaar of 4 geleden, na een 'werkweekje' in Edinburgh. Flesje Glenlivet Master Distillers meegenomen voor d'n ouwe, geproefd en 'wel okay' bevonden. Vaders had het daarna wel te pakken en er kwamen langzamerhand meer standaard OBtjes in huis. Na enige tijd heb ik er een aantal geproefd en begon het steeds meer te waarderen. Caol Ila 12 wat betreft geturfde whiskies deed het goed, Dronach 12 als tegenhanger deed het nog beter. Steeds iets serieuzer geworden. En tja, nu 1,5 jaar redelijk losgeslagen. Dikke sherry, svp! :lekker
1 x
2 ∞ & →

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 20 Mar 2016, 19:46

Tom2 schreef:... Jaren en jaren geleden, op nieuwjaarsavond. De vader van een vriend schonk een lekkere geturfde whisky.
Dan eigenlijk jaren enkel Chivas Regal 12 in huis gehad, voornamelijk om te mixen met cola...
Tot ik op mijn 30e verjaardag als cadeautip whisky had laten vallen. In een klap had ik een "collectie" met 6 flessen.
Die avond is er een talisker 10 open gegaan, en die heb ik toen samen met een vriend half leeg gedronken.
Die collectie is dan nog een half jaar op 6 flessen blijven steken... En daarna zijn er in 1 klap 2 volle dozen bij D12 besteld.
... En ondertussen ....

..... nadenken om een bijbouw te plaatsen :P
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 20 Mar 2016, 20:32

Dat valt redelijk mee ;)
Ik kom met een grote kast nog net toe.
0 x
Afbeelding

bas1996
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bas1996 » 20 Mar 2016, 21:17

Zo'n 3 jaar geleden ongeveer op mijn 17e
0 x

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 21 Mar 2016, 07:40

Een jaar of 6-7 geleden. Was toen ongeveer 25. Tijdens een stedentripje Dublin bezochten we de Jameson Distillery. Ik was erg onder de indruk van het hele proces van whisk(e)y maken en vond Jameson ook best lekker. Lange tijd gedacht dat ik die het lekkerst van allemaal vond :P
Heel af en toen eens wat anders geprobeerd (vooral blends) en me er verder niet in verdiept. Totdat ik een keer een 'goede' single malt kreeg als cadeau. Oban 14. Dit was toch wel een klasse hoger dan wat ik gewend was. Toen deze fles na ongeveer een jaar bijna leeg was, ben ik me er meer in gaan verdiepen en zodoende ben ik nu langzaam de wereld van de Schotse single malts aan het ingaan. Zaterdag in een café nog Aberlour A'bunadh op en een lekker Glenmorangie (weet helaas niet meer welke exact).
Ik ben bang dat ik eindelijk een hobby heb gevonden die ik langer dan 3 weken volhoud.

Sláinte :bottomsup
2 x

Scotaya
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Scotaya » 21 Mar 2016, 20:06

Ik denk een Jaar of 20 geleden voor het eerst whisky gedronken. volgens mij een Johnnie Walker Red Label of misschien een Chivas Regal.
Dat was toen ook denk ik mijn fout geweest. Tot een jaar geleden namelijk nooit meer whisky gedronken omdat het niet te pruimen was.
Een maat had een Laphroaig 10, HP 12 en een Bunnahabhain 12 open staan en wilde toch een weer een poging wagen en gelijk had ik de smaak te pakken.
Inmiddels een aardige collectie en aardig wat flessen verder. :bigsmile
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 21 Mar 2016, 20:36

Bij mij amper een jaartje geleden dat ik mijn eerste drammetje tot mij nam...
Was bij mijn beste kameraad thuis die toen zelf een klein jaartje met Single Malt Whisky bezig was.
Hij had me al eens een Lagavulin 12 CS en een Laphroaig Quarter Cask proberen doen drinken maar ik was in eerste instantie totaal niet overtuigd van smaak van Whisky, vond het zelfs vies.
Derde keer goede keer want na een korte gewenning aan de overweldiging van de turfsmaak was het met mijn derde proeverij wél raak, en dat was toen de AnCnoc Rutter waar ik uiteraard zeer mooie herinneringen aan overhoud.
Al snel volgde er een volle fles AnCnoc Rutter en nu zijn we 11 maanden later en 121 flessen verder :smullen :Slainte :bigsmile
0 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 21 Mar 2016, 21:57

Om en nabij 7-8 jaar geleden tijdens de vakantie naar Zwitserland geloof ik, toen een fles goedkope supermarkt whisky gekocht.
Een jaar later nog een tweetal maal geprobeerd hier in Nederland maar de smaak kon ik niet altijd waarderen tot een jaar of vijf geleden toen ik wat meer investeerde in een fles.

Van daaruit wat verder gaan proeven, en het is inmiddels de tweede hobby. De eerste is uit de hand gelopen, en deze kan ik ook al classificeren als zodanig. Nu zorgen dat ik geen hobby drie krijg.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”