Kwaliteit of kwantiteit?
Kwaliteit of kwantiteit?
Een luxe-probleem waar ik zelf soms mee te maken heb.
Stel je hebt wat geld tot je beschikking (€150-200), wat koop je dan?
-een mooie >90ptn fles, bijvoorbeeld... ?
-meerdere andere mooie flessen, zoals...?
Stel je hebt wat geld tot je beschikking (€150-200), wat koop je dan?
-een mooie >90ptn fles, bijvoorbeeld... ?
-meerdere andere mooie flessen, zoals...?
0 x
Re: Kwaliteit of kwantiteit?
Nou ja. Je kan van 200 ook wel 2 90 punten flessen vinden als je goed zoekt.
Maar ik denk dat het er vanaf hangt wat je al hebt staan.
Als je al genoeg 90+ jongens in de kast hebt staan kan je natuurlijk ook wat mooie 88/89ers kopen voor de afwisseling. Die zijn natuurlijk ook gewoon erg lekker.
En heb je al veel goede (88/89) staan dan zou ik liever 1 90+ fles kopen.
Maar ik denk dat het er vanaf hangt wat je al hebt staan.
Als je al genoeg 90+ jongens in de kast hebt staan kan je natuurlijk ook wat mooie 88/89ers kopen voor de afwisseling. Die zijn natuurlijk ook gewoon erg lekker.
En heb je al veel goede (88/89) staan dan zou ik liever 1 90+ fles kopen.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
het is natuurlijk te zien wat je smaak profiel is maar een glendronach single cask is nooit een miskoop
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -cask-70cl
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... k-538-70cl
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -butt-70cl
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... k-538-70cl
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -butt-70cl
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ligt er aan hoe veel je drinkt. Ik zou gaan voor kwaliteit omdat ik geen grootverbruiker ben en liever een lekker drankje drink.
1 x
Affirmanti incumbit probatio
Allebei. Voor mij is prijs-kwaliteit met name leidend als die uitstekend is ga ik ook voor een hogere kwantiteit van die betreffende whisky.
0 x
Ik ben dan eerder geneigd om 2 a 3 goede flessen te kopen dan 1 hele dure. Ik hou van afwisseling en ik ben altijd bang dat ik zo'n hele dure fles of tegen vind vallen of niet aan durf te breken omdat hij zo duur was.
En vergeet niet dat de whiskybase scores lang niet alles zeggend zijn. Wat het gros lekker vind hoef jij niet te waarderen en visa versa. Bovendien zijn er ook betaalbare 90+'ers voor een wat zachter prijsje. De Ardbeg Uigeadail bijvoorbeeld, plus 90 en maar 6 tientjes bij D12.
En vergeet niet dat de whiskybase scores lang niet alles zeggend zijn. Wat het gros lekker vind hoef jij niet te waarderen en visa versa. Bovendien zijn er ook betaalbare 90+'ers voor een wat zachter prijsje. De Ardbeg Uigeadail bijvoorbeeld, plus 90 en maar 6 tientjes bij D12.
2 x
Mijn smaak is nog niet dusdanig verwend (of 'verpest'
) geraakt dus ik kan nog erg genieten van goede whisky's in het segment €40-60,-. (Voorbeelden: A'Bunadh, GD 15 Revival, Uigeadail etc.). Ik zou dus zelf voor kwantiteit gaan en 3-4 whisky's uit dat segment nemen ipv ééntje van ca. 200,-.
0 x
Ja ook ik zou voor meerdere gaan! 2 voor max €100!
Er is gewoon zat rond die prijsklasse wat van kwaliteit is vind ik.
Er is gewoon zat rond die prijsklasse wat van kwaliteit is vind ik.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Heel banaal doorgeredeneerd is kwaliteit relatief. Een 18-jarige Laphroaig is voor velen beter dan de 10-jaar oude. Maar is een sherried Springbank per definitie beter dan een A'Bunadh?
Van de andere kant is het ook de vraag welke minimumkwaliteit iemand nastreeft. Is iemand tevreden met een standaard Glenkinchie, of is een Glengoyne 15 pas de onderkant van het acceptabele?
Als ik het bedrag zou krijgen, dan blijf ik bij m'n eerdere statement. Als ik het bedrag zelf zou moeten uitgeven, zou ik mogelijk toch een lager bedrag (of idd voor meerdere flessen van rond € 60-90) besteden.
Van de andere kant is het ook de vraag welke minimumkwaliteit iemand nastreeft. Is iemand tevreden met een standaard Glenkinchie, of is een Glengoyne 15 pas de onderkant van het acceptabele?
Als ik het bedrag zou krijgen, dan blijf ik bij m'n eerdere statement. Als ik het bedrag zelf zou moeten uitgeven, zou ik mogelijk toch een lager bedrag (of idd voor meerdere flessen van rond € 60-90) besteden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Ik heb inmiddels genoeg flessen staan om met mijn drinktempo een jaar of 15 voort te kunnen. Dus ik schaf 1 mooie fles van een eurotje of 100-150 aan en gebruik het overschot voor andere hobbies 
1 x
Matthijs, whiskynerd.
Kwaliteit is inderdaad relatief, net zo als smaak.
Daarom heb ik ook bewust de naam van WB weggelaten, hoewel dit wel een handig referentiekader is voor je eigen bevindingen.
Maar dit terzijde...
Eigenlijk ging mij voorkeur ook uit naar wat meer flessen, ik ben tenslotte nog lang niet zover in mijn ontwikkeling dat ik onderschijd kan maken tussen de diverse vaten. Maar toen mijn drink-maatje vroeg of ik niet liever eens een >90 punten fles zou willen kopen begon het nadenken.
Zoals gezegd een luxe-probleem, waarbij ik mij afvroeg hoe andere liefhebbers dit hebben ervaren...
Daarom heb ik ook bewust de naam van WB weggelaten, hoewel dit wel een handig referentiekader is voor je eigen bevindingen.
Maar dit terzijde...
Eigenlijk ging mij voorkeur ook uit naar wat meer flessen, ik ben tenslotte nog lang niet zover in mijn ontwikkeling dat ik onderschijd kan maken tussen de diverse vaten. Maar toen mijn drink-maatje vroeg of ik niet liever eens een >90 punten fles zou willen kopen begon het nadenken.
Zoals gezegd een luxe-probleem, waarbij ik mij afvroeg hoe andere liefhebbers dit hebben ervaren...
0 x
Ik ben mijn collectie nog aan het aanleggen dus momenteel koop ik liever een fles of 3 betaalbare met verschillende karakters want ik wil het hele whidky spectrum in mijn kast.
Ik kan me wel voorstellen dat ik ooit veel geld wil geven voor een uitzonderlijke fles, maar dan moet ik er wel echt zeker van zijn dat ze de prijs waard is.
Ik kan me wel voorstellen dat ik ooit veel geld wil geven voor een uitzonderlijke fles, maar dan moet ik er wel echt zeker van zijn dat ze de prijs waard is.
0 x
Of je neemt topsamples van 200 EUR. Dan heb je de diversiteit en kwaliteit.
Zelf ga ik even een rem er op zetten betreft duurdere flessen. Er zijn ook goede flessen te vinden van onder de 100 euro. Als er wat moois op me pad komt, dan weet je het nooit. Het hangt van de situatie af.
Zelf ga ik even een rem er op zetten betreft duurdere flessen. Er zijn ook goede flessen te vinden van onder de 100 euro. Als er wat moois op me pad komt, dan weet je het nooit. Het hangt van de situatie af.
0 x
caskstrength schreef:Van de andere kant is het ook de vraag welke minimumkwaliteit iemand nastreeft. Is iemand tevreden met een standaard Glenkinchie, of is een Glengoyne 15 pas de onderkant van het acceptabele?
Dit ook inderdaad. Een whisky die ik 84 scoor en 25-30 kost, vind ik eigenlijk prima qua prijs-kwaliteit verhouding. Maar als je veel geproefd hebt en een grote collectie hebt, is dat niet interessant genoeg meer. Zo zou ik vrienden die beginnen met whisky drinken best een Glenfarclas 105 of Laphroaig 10 kunnen aanraden als waar voor hun geld, maar zelf zou ik ze niet meer kopen. Mijn drempel om überhaupt te overwegen om een fles kopen, is dus wel een puntje of 2 gestegen de afgelopen twee jaar. Ik merk dan ook dat ook de goedkoopste flessen in mijn collectie duurder worden.
0 x
De vraag lijkt te insinueren dat er een rechtstreeks verband is tussen kwaliteit en prijs. In de zin van duurder is (persé) beter?
Ik denk persoonlijk dat er heel veel mogelijk is voor beneden 100€ zolang je het niet te exclusief wil natuurlijk.
Ik kan ten alle tijde genieten van een goeie standaard botteling zoals een Ardbeg 10 (mag zelfs de CS zijn ) of een Laphroaig QC. Beide niet duur voor de beleving die ze toch bieden.
In onze whiskyclub hebben we enkele blind tastes gedaan en hebben we gevraagd het aanbod te rangschikken van goed naar minder goed, en van duur naar goedkoop (zien we vaak als hetzelfde).
resultaat was soms opmerkelijk...
Ik merk wel vaak dat whisky’s met een hogere ABV, ook vaak hoger geranschikt worden.
Zelf, voor een bedrag van 200€ koop ik één fles Octomore 6.2
Ik denk persoonlijk dat er heel veel mogelijk is voor beneden 100€ zolang je het niet te exclusief wil natuurlijk.
Ik kan ten alle tijde genieten van een goeie standaard botteling zoals een Ardbeg 10 (mag zelfs de CS zijn ) of een Laphroaig QC. Beide niet duur voor de beleving die ze toch bieden.
In onze whiskyclub hebben we enkele blind tastes gedaan en hebben we gevraagd het aanbod te rangschikken van goed naar minder goed, en van duur naar goedkoop (zien we vaak als hetzelfde).
resultaat was soms opmerkelijk...
Ik merk wel vaak dat whisky’s met een hogere ABV, ook vaak hoger geranschikt worden.
Zelf, voor een bedrag van 200€ koop ik één fles Octomore 6.2
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”